Taalergernissen

Here, here! Opzoek is het nieuwe
Screenshot 2024-01-20 at 21.30.38. Helaas niet te verbieden want soms natuurlijk goed, zoals ‘wanneer ik opzoek hoe ik op zoek schrijf’…

8 likes

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen :wink:

1 like

Ja da’s dus een grapje he, maar bedankt :rofl:

1 like

:star_struck: Ik had het door en heb hartelijke gelachen.

2 likes

In Den Bosch werkt een rechter (Judge Joyce) die zich hardmaakt voor ‘Klare Taal’ en ooit een stuk gedeeld (of misschien wel zelf geschreven heeft) met de titel ‘Stop de verwelking!’ Dat past goed bij deze politietaal😃

5 likes

Niet echt een ergernis maar dit is denk ik het meest geschikte topic om deze parel te delen. Wie van jullie eet ook weleens kipe vilet? :joy:.

14 likes

Mja een twijfelgeval tussen hier en verkoopplaatjes maar ik keur m goed :laughing:

Ahw ik vind dit lief!

4 likes

Ik lees hier dus net ‘opzich’. Ik ben niet boos hoor, alleen teleurgesteld…

4 likes

Dankzij dit berichtje besef ik nu ook dat je het niet zo schrijft :smiling_face_with_tear: jaren gedaan, ai

Beter laat als nooit!

6 likes

Waarom zegt/schrijft iedereen ineens ‘ik besef me’. Het is natuurlijk iets dat wel vaker fout gebruikt wordt, maar heb het vandaag op 5 (!) verschillende momenten voorbij zien en horen komen.
Is dit het nieuwe ‘hij wilt’ :cry:

6 likes

Dit is toch al sinds het begin der tijden? Het valt me op wanneer het goed gedaan wordt.

4 likes

Overigens… heb ik geleerd dat het ‘iets wat’ is. Maar niemand begrijpt ooit wat ik bedoel. Ik heb er ooit weleens iets over een forum geschreven en dat is me niet zo goed bevallen :roflmao:

1 like

Ik heb dus het idee dat ik het de laatste tijd opvallend veel vaker zie dan voorheen.

Iets wat en iets dat kunnen allebei, maar bij het schrijven vermoedde ik al dat er een reactie op zou komen :smiling_face_with_tear:

1 like

Heb je een bron en dan bedoel ik niet Onze Taal? :wink:

Naast mijn lerares Nederlands vroeger:

2 likes

Ooooh my bad ik vergat te zeggen en die niet Van Dale of Taaladvies zijn :tongue: :tongue: :tongue:
Zie je, ik had er weer niet aan moeten beginnen.

1 like

Inderdaad, vooral omdat je zelf met geen enkele bron komt :sunglasses:

3 likes

Één van mijn uni-docenten ergere zich heel erg aan het veelvuldige ‘wat’ ipv ‘dat’ gebruik in onze stukken. Ik gok dus op wat.

2 likes