Taalergernissen

Ahw ik vind dit lief!

4 likes

Ik lees hier dus net ‘opzich’. Ik ben niet boos hoor, alleen teleurgesteld…

4 likes

Dankzij dit berichtje besef ik nu ook dat je het niet zo schrijft :smiling_face_with_tear: jaren gedaan, ai

Beter laat als nooit!

6 likes

Waarom zegt/schrijft iedereen ineens ‘ik besef me’. Het is natuurlijk iets dat wel vaker fout gebruikt wordt, maar heb het vandaag op 5 (!) verschillende momenten voorbij zien en horen komen.
Is dit het nieuwe ‘hij wilt’ :cry:

6 likes

Dit is toch al sinds het begin der tijden? Het valt me op wanneer het goed gedaan wordt.

4 likes

Overigens… heb ik geleerd dat het ‘iets wat’ is. Maar niemand begrijpt ooit wat ik bedoel. Ik heb er ooit weleens iets over een forum geschreven en dat is me niet zo goed bevallen :roflmao:

1 like

Ik heb dus het idee dat ik het de laatste tijd opvallend veel vaker zie dan voorheen.

Iets wat en iets dat kunnen allebei, maar bij het schrijven vermoedde ik al dat er een reactie op zou komen :smiling_face_with_tear:

1 like

Heb je een bron en dan bedoel ik niet Onze Taal? :wink:

Naast mijn lerares Nederlands vroeger:

2 likes

Ooooh my bad ik vergat te zeggen en die niet Van Dale of Taaladvies zijn :tongue: :tongue: :tongue:
Zie je, ik had er weer niet aan moeten beginnen.

1 like

Inderdaad, vooral omdat je zelf met geen enkele bron komt :sunglasses:

3 likes

Één van mijn uni-docenten ergere zich heel erg aan het veelvuldige ‘wat’ ipv ‘dat’ gebruik in onze stukken. Ik gok dus op wat.

2 likes

Haha nee, wel geschiedenis.

ik hoorde net weer normaliter met de klemtoon op ‘li’ :tired_face: die ergernis geldt voor idealiter echt zo irritant

2 likes

ja ik ook, aan de liters tranen die ik huil door deze ergernis bijv

3 likes

Ik ben zelf wel Brabants, maar het zou goed kunnen dat het er in het onderwijs in geslopen is door dit soort opmerkingen van docenten.

hahahahahahaha level vendechen… thanks for sharing

3 likes

Ik weet dat het geenszins fout is maar ik vind het zo irrationeel lelijk en pocherig klinken als iemand zegt “ik rij een Volvo” of wat voor auto ook. Zeg gewoon “ik heb een < auto >”
Ik rij een uuuuugggg :nauseated_face:

5 likes

Ik hoor het vooral met Teslas! ‘Oh we komen met de Tesla morgen’ uitgesproken door een vriendin die mijn volvo niet van een opel kon onderscheiden

6 likes