Ja elke keer als dit wordt benoemd in dit topic ben ik weer blij, want dit is echt zo irritant omg. Lees het vooral hier op het forum vaak. Net als continue i.p.v. continu
ik ga stuk nu lijkt het echt alsof je iemand wilt bannen om taalfouten (wel terecht)
Ik vind toetje sowieso al een stom woord. Het doet een beetje af aan de moeite die in een dessert kan worden gestoken. Ik vind een toetje eigenlijk meer een bakje vla of een bolletje ijs.
“Zoet” als omschrijving van (kinder)gedrag of kleding
Weet niet of het hier moet of in het topic ‘waar erger je je aan’, maar een vriend van me gebruikt ‘verongelukken’ verkeerd. Dat is echt zó naar, hij zei bijvoorbeeld dat z’n broer was verongelukt op de piste. Bleek z’n broer enkel een been gebroken te hebben en een ‘gewoon’ ongeluk gehad te hebben, maar hij was niet overleden ofzo.
mensen die ‘voor schut’ gebruiken als een soort bijwoord. dus bijvoorbeeld: ‘dat is echt voor schut’.
Sorry maar ik moet zo lachen om hoe dramatisch dit gebruik van het woord is
In de reclame van Head & Shoulders zeggen ze “Het pakt roos aan en vermijdt dat het terugkomt”, maar dat is toch geen kloppende zin? Vermijdt moet toch voorkomt zijn?
Enigsinds
Zou het uit voorzorg zijn zodat ze geen claims krijgen? Vermijden klinkt nog meer zo van de roos zou wel kunnen aanhouden terwijl voorkomt klinkt alsof de roos dan echt weggaat.
HAHAHA ik dacht, iemand heeft dit 13 uur geleden gepost maar ik zie letterlijk nu iemand (anders? dezelfde persoon?) dit 6 minuten geleden OOK zo schrijft.
Mensen die waarvoor zeggen ipv waarom.
nooit gedacht dat ik jou ooit in dit topic zou zien, welkom!
Jaa ik schrik er zelf ook een beetje van.
Een taalvraag!
De komma in zo’n zin is toch overbodig?:
“Hieronder lees je de onderwerpen, die je kan verwachten:”
Ik keek bij onze taal, maar zag alleen een artikel over de tangconstructie.
(Ik dacht dat er een apart topic was voor taalvragen, maar die kon ik niet vinden)
Klopt, het is een beperkende bijvoeglijke bijzin die onderdeel is van het onderwerp, dan laat je hem weg: Komma bij beperkende en uitbreidende bijvoeglijke bijzinnen - Taaladvies.net
Hier niet een taalergernis op het niveau van spelfouten of irritante uitdrukkingen maar wel aan van die makkelijke columns die overal maar verschijnen. Ik las er laatst weer een paar op een paar online vrouwen websites met een onderbemenste redactie.
Opbouw van het stereotype makkelijke column:
- introotje met vaak verzonnen anekdote
- “impopulaire” mening die vaak niet impopulair is
- nieuwe alinea met als begin “Begrijp me niet verkeerd”
- omslachtige beredenering naar een niet vernieuwend inzicht
- suffe uitsmijter die niet tot denken aanzet.
Tada kutcolumn is born. Echt, iedereen kan zo een column schrijven.
Begrijp me niet verkeerd, columns zijn vaak leuk om te lezen maar ik erger me gewoon aan zo’n makkelijke opbouw.
Ondanks dat het leuk is om een column te lezen is het wel fijn als hij dan ook goed geschreven is.
Hier een voorbeeld
Schrijven is een vak en dat kan ik alleen maar toejuichen!
Haha nou ja ik heb heel meta mijn ergernis zelf verwerkt in de vorm van een kutcolumn dus ik neem aan dat hij daarom zo weinig geliked wordt
Maar klopt, zieltergend dat elke zeer middelmatige fantast een podium krijgt en daarom heb ik maar een betaald abonnement genomen op de krant zodat ik toch nog iets van klasse kan lezen (looking at you Sander s)
Begrijp me niet verkeerd maar…
‘opzoek’ lees ik hier heel vaak, weg ermee pls