Taalergernissen

Zo irritant inderdaad! De beeldbank op mijn werk doet dit nu en iedereen neemt dat natuurlijk klakkeloos over. Moet ik al die spaties er vervolgens weer uitvissen…

1 like

Ik ook, vind het er ook mooier uit zien 🫣

4 likes

Dan gebruik jij misschien ook wel veel spaties?

1 like

Is dit niet ook heel Frans? Een spatie voor en na een leesteken. Of haal ik nu dingen door elkaar?

1 like

Ik weet dat het officieel niet klopt maar ik vind het veel mooier en overzichtelijker

3 likes

Dit moeten wij ook doen op mijn werk :joy:

2 likes

Misschien kom ik met een tip die geen tip is omdat dit een algemeen bekend trucje is…

Maar via de zoekfunctie in word kan je woorden automatisch vervangen door andere woorden, of hetzelfde woord met een andere spelling oid.

Je kan ook “ / “ (spatie slash spatie) laten vervangen door “/“ (spatie). Dat scheelt een hoop tijd, moeite en frustratie.

4 likes

Nice! Ik wist dit wel, maar eigenlijk nooit aan gedacht dat dat hier natuurlijk ook gewoon mee kan.

3 likes

Shortcut is (in Windows iig) CTRL-H, om het nog makkelijker te maken :slight_smile:

Edit: en voor Mac Shift-Command-H

1 like

Waaarom zeggen mensen “collie” als ze het over hun collega hebben?? Denk meteen aan een border collie…

3 likes

ik vind fouten met die en dat ook zo lelijk en irritant. als mensen bijvoorbeeld typen of zeggen: een huis die te koop staat

9 likes

Dat ‘werk’ zo vaak zonder voornaamwoord of lidwoord wordt geschreven.
Op werk, na werk, met werk.

3 likes

Ja, ik zou dan ook eerder ‘mijn’ gebruiken in jouw voorbeelden. Of is dat dezelfde ergernis voor jou?

2 likes

Ahh een van mijn taalergernissen komt weer bovendrijven:

Mensen die (bijv als je een voorstel op een door de weekse dag doet) zeggen ‘ik moet de volgende dag gewoon werken’.

Wat nou gewoon? Het is niet gewoon. Er zijn heel veel mensen werkeloos om allerlei redenen. Zo gewoon is het niet.
De irritatie stamt uit de tijd dat ik dat ik me suf solliciteerde na afstuderen en de banen echt niet voor het oprapen lagen. Al mijn vriendinnen hadden het over ‘gewoon werken’ en sindsdien valt me op dat eigenlijk het bijna altijd zo gezegd wordt.

6 likes

Oh mijn ergernis is juist dat mensen zo kunnen aanslaan op een simpel woordje als “gewoon”. Je weet toch echt wel dat ze met die zin willen aangeven dat ze het niet laat kunnen maken want de volgende dag is een basic werkdag.

Kreeg ooit een relaas over me heen omdat ik “gewoon een glaasje kraanwater” wilde. Want kraanwater is een luxe en helemaal niet gewoon :rage: Ja, natuurlijk is dat zo, maar kom op zeg.

31 likes

‘Ik ga eerlijk met je zijn’ :angry:

Ik ben normaal helemaal niet zo principieel anti-anglicisme maar dit vind ik zo ontzettend lelijk

27 likes

Dit zei mijn moeder altijd. Als we dan bij mijn familie in Marokko waren en ze kwam weer met deze spreuk zei ik: ik ben nu toch een kindje in Afrika

12 likes

Omdat Pasen toch enkelvoud is I guess. Fijne gaat over Paasdagen.
Is vrolijk uit ja? Dat lijkt me net zo’n soort verschuiving als het ‘veel plezier ervan’ in plaats van ‘ermee’ dat je tegenwoordig toegewenst wordt bij de kassa van de H&M.

2 likes

Ik wel! :star_struck:

3 likes

Ik zeg Zalig Pasen, enige overblijfsel van mijn katholieke opvoeding.

3 likes