Taalergernissen

En in het verlengde daarvan: mensen die versus op de Engelse manier uitspreken. Hoor ik vooral veel bij jongere collega’s.

1 like

Of “finance” waar financiën (zeker in een verder Nederlandse zin) prima past. Word daar echt onredelijk boos van.

1 like

Zo cute

1 like

Naast het shoppen van items wordt er ook altijd zoveel gescoord tijdens het shoppen. Daar kan ik ook zo slecht tegen.

Er is zo’n meid op insta, Emma Groot heet ze, zij heeft een account dat helemaal gaat over zo zuinig mogelijk zo veel mogelijk zooi verzamelen. Haar taalgebruik is zo afschuwelijk. Eitems scoren, en shoppen en nog veel meer van dat soort ellende.

3 likes

Ik vind het vooral lelijk als men shoppen combineert met een lijdend voorwerp. In het Engels zou je ook niet zeggen ‘I shopped a dress’. Of in het Nederlands: ‘Winkel nu de nieuwste collectie!’

2 likes

Ik was niet helemaal duidelijk: shoppen kan (sommigen zullen vinden dat je dan winkelen moet zeggen maar ik ben er genoeg gewend aan geraakt, al is het niet mijn taalgebruik)… maar waar ik boos om word is dat het met een lijdend voorwerp wordt gebruikt terwijl dat helemaal niet kan. Wat grappig genoeg ook voor winkelen geldt. Je kunt niet zeggen ‘ik heb een leuk truitje gewinkeld’.
@Dante

4 likes

ik zie de laatste tijd heel vaak zinnen die beginnen met ‘echter’ en dan niet op de correcte manier. dus bijvoorbeeld: echter vind ik dat …

echt zo lelijk!!! het komt extra dom over omdat mensen dat woord vaak juist lijken te gebruiken om formeler over te komen.

14 likes

Foute contaminaties als nahecken, uitprinten, overnieuw etc. Weet niet goed waarom, maar vind het gewoon irritant haha

3 likes

maar dit is dan weer een pleonasme

20 likes

Hahaha oeps, klopt :joy:

1 like

Mensen die vinden dat ergens ‘verantwoording’ voor genomen moet worden. :no_good_woman:t2:

5 likes

In “misschien” :slightly_smiling_face:

6 likes

Ik weet het!!!

Het komt van ‘we shall see’

2 likes

“Drinken” als zelfstandig naamwoord ipv als werkwoord. “Het drinken was op.” Vind ik echt lelijk

11 likes

Hoe zou je dit dan zeggen?

2 likes

Misschien ‘de drankjes waren op’?

Mijn ergernis van vandaag: ‘enigst kind’ of ‘enigskind’ :cry:

3 likes

Maar als je bijv. Boodschappen doet, zeg je dan ook we moeten drankjes halen? Of er liggen geen drankjes in de koelkast meer? Dat is toch juist lelijk😅
Bij drankjes heb ik ook de associatie met alcohol, maar dat ligt misschien aan mij.

8 likes

Gewoon de specifieke drank die gekocht moet worden, we hebben spa rood nodig, of limonade of whatever

3 likes

Gister iemand in de supermarkt: “o ik haal nog wel even een fokáákieja” …focaccia :sob:

2 likes

Doet met denken aan mijn schoonmoeder die carpaccio uitspreekt als ‘karpaatsiejoo’ :smiling_face_with_tear: