Taalergernissen

In die categorie is mijn ergernis: ik kon hem niet (ipv ik kende hem niet). Is volgens mij in bepaalde regio’s wel redelijk geaccepteerd, maar vind het zo lelijk

13 likes

Ja en in dezelfde categorie vind ik dus ‘dat heb ik nog nooit op’ en ‘ik heb dat van haar gehad’ vallen. Zooooooooo lelijk

10 likes

God ja zo lelijk idd

1 like

In de omgeving van Utrecht zeggen ze het wijk ipv de wijk :weary:

1 like

Deze week kwam ik er tijdens Boer Zoekt Vrouw kijken achter dat ik Brabants toch wel het allerirritantste accent vind om aan te horen. Die niet kloppende zinnen, half affe woorden (da ipv dat en nie ipv niet) en dan ook nog zo’n jolige ondertoon erbij vaak. En een zachte G vind ik ook al niet bijster mooi.

Ik moet zeggen dat Yvon wel flink bijdraagt aan de irritatiefactor. Die kan prima ABN maar gaat in dit programma zo overdreven de brabo in haar omarmen “I’m one of you guys”.

2 likes

Ik vind ‘stippels’ een heel irritant woord voor stippen.

3 likes

Stippeltjes dan?

1 like

Ook irritant: mensen die niet uit Brabant komen maar wel met dat accent praten. Een oud-collega van mij zei wel eens als ze het ergens mee eens was: “Da is.”

En als ze iets mailde over een etentje of kantoorfeestje of wat dan ook schreef ze: “It giet oan!” (ik weet dat dit niet Brabants is) en dat vond ik ook altijd iets irritants hebben.

In de omgeving Salland de bos ipv het bos en dat gaat er bij mij niet in

1 like

Doet me denken aan ‘het flat’ in de regio Rotterdam

1 like

Maar deze voelt nog een soort van logisch de flat->het flatgebouw. Ik zie dit nog mogelijk ooit goedgekeurd worden net als dat iedereen nu de wc zegt terwijl het het wc zou moeten zijn. Ik zeg zelf wel gewoon de flat hoor en kom niet uit die regio

1 like

Het is nooit het wc geweest toch?

https://onzetaal.nl/taalloket/de-het-wc#:~:text=De%20wc%20is%20juist.,dat%20is%20een%20het-woord.

1 like

Het is hier al vaker besproken maar joggingSpak vind ik echt niet om aan te horen. Ben alleen wel bang dat het inmiddels normaal Nederlands aan het worden is.

12 likes

Daar ging het toevallig over in het boekenweekessay van Paulien Cornelisse. Ik geloof dat het was dat het normaler is geworden zo omdat mensen ook ‘trainingSpak’ zeggen en dat we er inderdaad niet meer van af lijken te zullen komen :smiling_face_with_tear:

Dan zal het ook wel regenspak worden in de toekomst :sweat_smile:

1 like

Nee dat is anders :joy: jogging en training zijn werkwoorden, regen niet!

Trainen is een werkwoord, training niet :laughing:

In het Engels toch wel?

Ja maar het is toch een Nederlands woord?

Ik weet niet of dat zo geldt? Training en jogging zijn gewoon onvoltooide deelwoorden. Of wordt het dan in het nederlands een zelfstandig naamwoord? Training of jogging? De training zeggen we wel in Nederland maar de jogging of het jogging niet…

1 like