Tech-topic (ict, computers, telefoons etc.)

Oh, hoe draaien dingen zoals word etc dan anders? Met intens bedoel ik ook niet dat ik constant heel zware dingen ofzo de hele dag door ga doen, maar ik zou dus wel alle dagdagelijkse dingen doen van mailen, websitebeheer, administratie, fotobewerking eventueel, etc. en ook vrijetijdsdingen als surfen, streamen en facetimen.

1 like

Word heeft niet dezelfde functies als word op de laptop, het is een compleet andere versie, net als alle ipad apps. Het zit een beetje tussen de pc versie en de mobiele versie in. Voor websitebeheer lijkt me dit bijvoorbeeld al niet ideaal. Met intensief gebruik bedoelde ik zelf ook meer het hele werkdagen achter de ipad zitten ipv zware programma’s. Ik liep daarmee zelf vaak tegen frustraties aan omdat een ipad gewoon minder fijn werkt dan een laptop, doordat je sommige functies mist, websites niet laden zoals op een laptop en ik het zelf onoverzichtelijker vond.

Een ipad moet je eigenlijk zien als een grote telefoon/vroegere ipod, zonder belfunctie. Wat @Fuji zegt inderdaad niet vergelijkbaar met een laptop.

Wel ik zou niet hele dagen achter het scherm moeten zitten dus dat is niet zo’n probleem. Maar oké, misschien toch maar eens naar de MacBooks ook kijken dan. Denken jullie dat die nieuwste Airs de extra kosten waard zijn of is de vorige versie prima? Ik kom van een oude MacBook Pro medio… 2012 denk ik dus alles is in ieder geval een vooruitgang :sweat_smile: Moet je bij de MacBooks zo’n extra ding bijkopen als je wilt tekenen of wat zijn de opties daar?

1 like

geeft zo een chromecast een foutcode dan? Dit klinkt eerder een probleem met hdmi poort van de chromecast of tv…

1 like

@Petje nee gewoon via de url intypen naar de browser dus dat is het helaas niet

@TanteBetje met Chrome en met AVG Secure, maar misschien moeten ze dan beide even opnieuw geïnstalleerd worden

@LaScript wat doet deze harde reset? Alleen de browser resetten? Ik wil niet dat de pc helemaal schoon geveegd wordt

1 like

Sorry, van MacBooks weet ik eigenlijk niks🥲

je bedoelt het verschil tussen de M1 en M2 versie? voor het gebruik dat jij schetst is de oude versie ruim genoeg, de nieuwe M2 geeft meer ruimte voor sterke grafische toepassingen die je niet nodig lijkt te hebben. Qua accessoires moet je wel even opletten, het is al een tijdje zo dat apple quasi geen poorten meer voorziet, ik denk enkel nog twee USB-C’s waarbij je dan weer docks etc kan kopen voor veel geld.

2 likes

Oh jee, die beperkte poorten, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Mijn oude MacBook had nog alle poorten, RIP :smiling_face_with_tear: Bedankt voor het advies!

2 likes

Ik kom zelf steeds weer uit bij de MacBook Pro. Dat kun echt alles mee doen, wat je uit je eerste post opsomde. Dat moet je niet willen op een iPad, doordat je steeds van apps moet wisselen, er niet standaard een toetsenbord bij zit, etc is het geen volwaardige computer.

Dit artikel van nu.nl geeft aan dat de voorlaatste MacBook Air, de beste keuze is. Of de Pro. Wellicht heb je er wat aan bij je keuzeproces.

1 like

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, maar ik vind het zo lastig. Mijn budget is rond de 500/600 euro. Ik wil ermee kunnen werken, videobellen, series kijken, duizend tabs open kunnen hebben (want nou ja, zo ben ik nu eenmaal). Maar er zijn steeds weer nadelen die ik vind, bijvoorbeeld de Acer Aspire 5 leek me goed, maar die heeft zacht geluid (en ik heb een verminderd gehoor, dus denk dat ik daar dan last van zou hebben). Heeft iemand nog andere aanraders?

Ik heb de 760 (denk wel vergelijkbaar) maar die is niet 100% NC. Fijne koptelefoon met goed geluid maar denk dat 80% gefilterd wordt? Echt harde geluiden hoor je nog wel.

@Minestrone als je ooit een videocall zou willen doen op je laptop raad ik de chromebook echt af. Die trekt dat niet.

1 like

Ik mag een extern beeldscherm lenen van werk (echt een lel van een ding) maar merkte dat mijn muis er supertraag van werd. Dus rondje gegoogelde, gekeken naar ververssnelheid, updaten van videokaarten etc. Toen las ik dat iemand het probleem oploste door de USB van de draadloze muis in een andere port te stoppen. Gefixt :trophy: :joy:

10 likes

Ik kan sinds de update naar macOS Monterey 12.5 geen accentjes meer op letters plaatsen door de toets ingedrukt te houden :sob: Iemand dit ook/weet iemand een oplossing?

1 like

Ik heb nog 12.4 maar ik gebruik een andere manier om accentjes te gebruiken.
Als je option-e doet en daarna de e, krijg je é. Of option-u en daarna de e, is ë.

Hier een lijst van shortcuts, lukt dat zo?

• Option + ` + letter = grave accent à, è, ì, ò, or ù (like this: Voilà)
  • Option + i + letter = circumflex accent â, ê, î, ô, or û (like this: Crêpe)
  • Option + n + letter = eñe character ñ, ã, or õ (like this: El Niño)
  • Option + u + letter = umlaut accent ä, ë, ï, ö, or ü (like this: Über)
  • Option + a or Shift + Option + A (for capital A) = å or Å
  • Option + ’ or Shift + Option + ’ = æ or Æ (ligatured ae)
  • Option + q or Shift + Option + Q (for capital letters) = œ or Œ
  • Option + c or Shift + Option + C (for capital) = ç or Ç
  • Option + o or Shift + Option + O (for capital) = ø or Ø
  • Shift + Option + ? = ¿
  • Option + 1 = ¡
  • Option + 5 = ∞

Ik wist trouwens niet dat die andere manier er was. :sweat_smile: Bovenstaande is geen oplossing voor je probleem maar wel een workaround.

2 likes

Jaa, fijn, dit werkt wel! Dankjewel!

1 like

Hoe kan ik met de iphone X de verhoudingen voor foto’s veranderen. Het is nu 4:3 maar ik wil graag panorama. Of kan dat niet?

1 like

Als je door swiped naar rechts is laatste optie panorama

En hoe doe je andere verhoudingen, bijv: 3:2?

1 like