Ik vind de powerbanks van Anker heel fijn en niet al te duur. Maar de vorige die ik heb gekocht was al vijf jaar geleden dus ze hebben vast inmiddels betere, snellere en lichtere modellen.
Ik weet niet zo goed in welk topic dit moet, maar omdat het eerder ging over chatgpt doe ik het hier maar. Heeft iemand het wel eens gebruikt voor wat meer inhoudelijke/moeilijkere vragen? Ik vroeg hem net om wat info te geven over een specifiek onderwerp, onderbouwd met recente literatuur, en dat ging prima. Maar als ik die artikelen probeer te vinden lukt dat gewoon niet? Hij geeft wel een uitgebreide bronvermelding maar die artikelen lijken gewoon niet te bestaan, doi nummers linken ook naar andere artikelen. De auteurs bestaan (en schrijven over het desbetreffende onderwerp), de titel klinkt echt super logisch en het tijdschrift is ook relevant. Het lijkt wel alsof hij ze zelf heeft gegenereerd? Ik heb hem gevraagd of de artikelen echt bestaan haha en hij zegt van wel, maar dat ze achter een paywall kunnen zitten. Maar dan zou ik alsnog iets moeten kunnen vinden wat in iedergeval aantoont dat het artikel bestaat lijkt me.
Word ik gegaslight door dit ding? Ben ik gewoon slecht in literatuur vinden (dat sowieso)?
Ha, wat een interessante vraag, ben benieuwd naar het antwoord.
Hij zegt zelf dat hij me niet gaslight, maar ik zie nu dat hij bij een van de referenties een directe link heeft geplaatst en die linkt ook naar een heel ander artikel haha dubieus allemaal dit.
Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar ik luister net een podcast waarin op een basisniveau wat dieper op AI wordt ingegaan. (Europa Draait door, nr 18) met Paul Verhagen. Hij zegt, je kunt AI van alles vragen, en het antwoord kan goed zijn, maar de bron is niet neutraal. Er zitten grote bedrijven achter en er is nog geen playing level field geschetst die bepalen wanneer iets goed is, of niet.
Dit doet me er aan denken.
Maar ik vroeg hem niet een moeilijke vraag in de zin van iets waar de meningen over verschillen, maar meer moeilijk als in een specifiek vakgebied. Het gekke is ook dat zijn antwoord wel klopt volgens echte literatuur, maar de bron die hij aanhaalt dus nep lijkt. Een beetje alsof je vraagt hoe oud worden paarden ongeveer, en hij dan zegt “rond de 20 jaar, ze worden ouder als ze vers gras eten en regelmatig zonlicht krijgen, dit is onderzocht door bron huppeldepup” en dat dan alle info wel juist is maar de bron niet bestaand is. Wel interessant wat je noemt, ga die podcast een keer luisteren!
Edit: er is dus ook gewoon literatuur over het onderwerp waar ik naar vroeg, en het is nou ook weer niet zo niche dat dat niet te vinden is. Maar daar verwijst hij niet naar.
He wat interessant zeg! Ik zou het niet weten, maar ben wel heel benieuwd naar het antwoord als je dit vind. Ik had juist ook onlangs vragen gesteld aan ChatGPT maar bij mij klopte juist de informatie die er uit rolde niet (ik vroeg om bepaalde winkels in stad X en kreeg een lijst met winkels waar ook een aantal al van failliet waren of in hele andere steden zaten). Ik durf het dus zeker niet klakkeloos te gebruiken, maar vind het nog typischer dat het bronnen aanhaalt die niet lijken te bestaan? Heel bijzonder.
Heel grote kans dat het verzonnen bronnen zijn! Tools als ChatGPT zijn predictive text generators, alles wat ze doen is zeggen wat ze verwachten dat jij wil horen, en of iets daadwerkelijk waar is of niet maakt ze in principe niet uit. Ze worden wel ‘gevoerd’ met heel veel data en daar ‘leren’ ze van door patronen te herkennen maar het is geen zoekmachine. Daarnaast ook goed om te onthouden dat ChatGPT sowieso geen informatie van na 2021 gevoerd is dus als je informatie over recentere dingen wil weet je dat het sowieso verzonnen is.
Wat je wel zou kunnen doen is zelf bronnen aandragen (als ze van voor 2021 zijn zou je het met de titel en auteur kunnen proberen maar geen garantie dat dat goed werkt, anders (het relevante deel van) het artikel copy pasten) en op basis daarvan een gerichte vraag stellen. In dat geval is het nog steeds goed om kritisch te zijn op het antwoord want wat ik hierboven zei blijft ook in dit geval van toepassing, maar wel een wat grotere kans op succes op die manier.
Edit:
Dit is wel een duidelijk artikeltje hierover!
Is ChatGPT Trustworthy? | Accuracy Tested.
En dan vooral dit:
A good way to think about it is that when you ask ChatGPT to tell you about confirmation bias, it doesn’t think “What do I know about confirmation bias?” but rather “What do statements about confirmation bias normally look like?” Its answers are based more on patterns than on facts
Oh super interessant! Ik ga dat eens proberen, ben benieuwd! Omdat er zoveel zorgen waren dat jongeren zo makkelijk papers konden schrijven dacht ik dat het zo gebruikt werd (“schrijf een paper over Obama van 1000 woorden inclusief referenties”) maar dat werkt dus niet. Dat was ook niet mijn doel overigens, als dat zo overkwam haha
Deels wel een opluchting dit ook want toen hij met een dikke lijst aan literatuur kwam die ik zelf niet had gevonden schrok ik wel een beetje
Ja veel mensen denken dat het als een soort heel goede zoekmachine werkt dus geen gekke gedachte hoor! Maar direct ook de reden dat mensen die er inhoudelijk iets meer van dit soort technologie weten er vaak ook een stuk minder ‘bang’ voor zijn dan veel andere mensen haha.
En je kan 'm natuurlijk nog steeds vragen om een paper te schrijven, maar op heel feitelijke zaken als bronnen is het vaak vrij vlot te achterhalen als een student z’n werk door ChatGPT heeft laten doen. Maar er zullen ook genoeg gevallen waarbij het meer ambigu zal zijn, interpretatievragen over een roman bijvoorbeeld, of vragen over heel goed gedocumenteerde zaken zoals een bepaald natuurkundig fenomeen ofzo. Dus het is denk ik nog steeds goed dat scholen er aandacht aan besteden, en wat mij betreft zou het goed zijn om het hoe en wat van dit soort technologie te bespreken in een vak als mediawijsheid oid (geen idee of dat nog bestaat eigenlijk), zodat leerlingen ook snappen wat dit soort tools nou precies doen en wat je er wel en niet mee kan.
Heeft iemand een tip voor een adapter van lightning naar usb-c die wel audio ondersteunt? Ik heb namelijk nog oordopjes van apple waarvan ik het zonde vind om ze weg te doen gezien ik nu over ben op samsung. Maar ik kan dus geen tussenstukje vinden die audio ondersteunt en een leuk prijsje heeft.
Dat is jack naar usb c toch? Die van samsung zelf zijn 10 euro.
Snapt iemand hoe de conditie app van de iPhone werkt? Ik snap echt niet helemaal hoe het aantal stappen en trappen samenhangt met het doel en hoe hij de kcal berekent, etc en of het dus een betrouwbare app is… heb geen smartwatch ofzo…
Als je linksonder op het weer klikt krijg je zo’n widgetpagina met allemaal van dat gare nieuws, hoe krijg je dit weg? Die hele widgetpagina mag wat mij betreft weg maar ik zie nergens die optie
Ooh ja! Thanks!
Doet bij meer mensen whatsapp het niet?
Ik heb nergens last van!
Weet iemand hoe deze thermostaat werkt? We zouden onze vloerverwarming moeten kunnen verwarmen en koelen, maar we krijgen hem niet naar de koelstand.
De thermostaat staat nu op 5 graden maar blijft nog het hittesymbool weergeven.
We kunnen verder ook niets instellen lijkt het wel. We hebben filmpjes opgezocht van Honeywell en daar klikken ze op de thermostaat en dan kun je vanalles instellen en aanpassen, maar ik kan drukken op onze thermostaat wat ik wil, hij doet niets… kan ook nergens op internet een zelfde type vinden of een handleiding
Het lijkt erop, maar mijne heet net anders (honeywell home modulation) en op mijn thermostaat is niets te klikken, ik kan er alleen maar aan draaien. Lijkt wel of er iets niet klopt