Tech-topic (ict, computers, telefoons etc.)

Mijn iPhone (bijna 4 jaar oud) is de laatste weken erg warm en sinds donderdag valt het me op dat het niet verder oplaad dan 80%. Ik denk dat een nieuwe batterij een oplossing kan zijn maar hoe denken jullie hierover?
Nieuwe batterij of nieuwe telefoon?

Nieuwe batterij! Het fijne van Apple is dat oude devices ook nog alle updates krijgen. Met een nieuwe batterij kan hij er weer helemaal tegenaan en is nog duurzaam ook. Niet zo leuk als ‘‘koop een nieuwe iPhone 14 pro max’’ maar de planeet kan het ook wel gebruiken haha

2 likes

Huh waar heb je dit vandaan? Of is dit nieuw dat ze dit doen? Ik heb genoeg apple producten weggedaan omdat ze niet meer ondersteund werden :sweat_smile:

1 like

Volgens mij gaat het met name om veiligheidsupdates, die lopen langer door dan bij andere merken (dacht ik)

En ook Os upgrades. Met de huidige versie wordt de iPhone 8 (uit 2017) nog ondersteund. Vanaf volgende versie de iphone x (2018). Dat is 5/6 jaar OS upgrades.
@Hippe_kikker is ook niet voor elke device, maar wel de iphone/ipad. Appletv wordt minder lang ondersteund volgens mij. En als er nog meer kapot is zoals het scherm of de usb aansluiting dan is eerder vervangen ook helemaal niet erg. Maar sommige mensen willen ook elk jaar een nieuw toestel bijvoorbeeld dus is maar net wat je belangrijker vind

2 likes

Zijn er mensen die ChatGPT gebruiken en zo ja, waarvoor?

1 like

Ik heb het laatst mijn introductie voor een presentatie laten schrijven. Vriendin heeft het bezwaar voor de WOZ waarde laten schrijven. Wel zelf nog gecontroleerd als jurist zijnde.

1 like

Gebruik het best vaak voor inspiratie en herschrijven van teksten voor mijn werk. Weet dat ik soms wat lang van stof ben dus chatgpt kan wat herschrijven en sneller ter zake komen. Daarnaast helpt het mij ook vrij technische verhalen wat meer om te zetten naar leesbare tekst voor andere afdelingen. Natuurlijk lees is het wel allemaal na.

Vind het heel makkelijk als opzetje van iets. Ik weet hoe ik zelf een project moet starten en wat er bij komt kijken maar als chatgpt de grote lijnen al kan uitschrijven dan graag.
Zet het in samenvatting anders is het zo’n enorme lap tekst maar bijvoorbeeld

maak opzetje voor verbeteringen voor ux mobiele website voor de sprint van 10 dagen

" Doelstellingen:

1. Identificeren van pijnpunten en problemen met de gebruikerservaring van de mobiele website.
  2. Ontwikkelen en implementeren van verbeteringen om de UX te optimaliseren en de gebruikers tevredenheid te vergroten.
  3. Testen en valideren van de verbeteringen om hun effectiviteit te waarborgen.
  4. Documenteren van de UX-verbeteringen en aanbevelingen voor toekomstige iteraties.

Dag 1: UX-audit en probleemanalyse

• Uitvoeren van een grondige UX-audit van de huidige mobiele website.
  • Identificeren van pijnpunten en problematische gebieden op basis van gebruikersfeedback, analyses en best practices.
  • Prioriteren van de problemen op basis van hun impact en haalbaarheid voor de korte sprint.

Dag 2-3: Ontwerp- en wireframingfase

• Ontwikkelen van conceptuele ontwerpen en wireframes om de geïdentificeerde problemen op te lossen.
  • Iteratief ontwerpen en feedback verzamelen van belanghebbenden en gebruikers om de beste oplossingen te bepalen.
  • Valideren van de ontwerpen op basis van bruikbaarheid, toegankelijkheid en responsiviteit.

Dag 4-7: Ontwikkeling en implementatie

• Vertalen van de goedgekeurde ontwerpen naar werkbare mobiele webpagina’s.
  • Implementeren van de vereiste verbeteringen op de mobiele website.
  • Zorgen voor responsiviteit en compatibiliteit met verschillende mobiele apparaten en browsers.
  • Continu testen en valideren tijdens de ontwikkeling om vroegtijdige fouten op te sporen.

Dag 8-9: Testen en iteratie

• Uitvoeren van uitgebreide tests van de verbeteringen op verschillende mobiele apparaten en in verschillende omgevingen.
  • Verzamelen van feedback van gebruikers en interne teams over de verbeteringen.
  • Iteratieve aanpassing van de verbeteringen op basis van de ontvangen feedback en testresultaten.

Dag 10: Documentatie en presentatie

• Documenteren van de uitgevoerde UX-verbeteringen, inclusief de rationale achter de ontwerpkeuzes en implementatiedetails.
  • Samenvatten van de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen voor toekomstige iteraties.
  • Presenteren van de verbeteringen aan het team en belanghebbenden, waarbij de voordelen van de verbeterde UX worden benadrukt.

Belangrijke aandachtspunten:

• Zorg voor een goede samenwerking tussen ontwerpers, ontwikkelaars en belanghebbenden om efficiënte vooruitgang te boeken binnen de beperkte tijd van de sprint.
  • Stel duidelijke doelen en prioriteiten voor de verbeteringen om ervoor te zorgen dat de meest kritieke problemen worden aangepakt.
  • Maak gebruik van gebruikerstests en feedback om iteratief te werken en de beste oplossingen te vinden."

Mijn vriend heeft als test deze maand z’n hele maand laten bepalen door chatgpt :smiley:
Van weekmenu om 4 weken vegan te eten, boodschappen lijsten voor die menu’s tot afspraken/activiteiten en sportoefeningen. Dag 14 en hij is nog steeds blij, ik mis een beetje het spontane maar het haalt wel veel onrust bij hem vandaan.

2 likes

Waar kan je het überhaupt gebruiken en kost het geld?

https://chat.openai.com/auth/login & is gratis

1 like

ChatGPT haalt informatie van Google tot 2021, maar er bestaan allemaal Chrome extensies om hem toegang te geven tot alles.

Ik vind het wel een eng idee dat hij alles opslaat, om te beginnen moet je jouw e-mail en telefoonnummer delen.

1 like

Dat is wel een leuk experiment! Ik ben benieuwd of hij het na een maand nog steeds leuk vindt.

Ik schrijf zelf ook veel teksten maar ik vind het nog lastig om de juiste prompts te schrijven. Heb je daar tips voor? :grin:

We zullen zien, denk dat de menu deels plannen en sommige lijstjes er wel in blijven.

Voor teksten herschrijven moet ik ook nog een beetje mijn weg vinden maar tot nu toe merk ik vooral als ik het gewoon simpel opschrijf dat ik krijg wat ik wil. Werkt anders dan zoekmachines bijvoorbeeld waar je vrij gericht typt wat je zoekt, hier kan je gewoon schrijven zoals het ook in je hoofd zit of zoals je het tegen een persoon zou zeggen : " geef mij 3 andere opties voor deze tekst waarvan 2 lang en 1 kort vanuit het oogpunt van marketing" of “analyseer optie 2; is dit goed te volgen of is het saai en langdradig, kan de tekst zorgen voor onduidelijkheden?”

• herschrijf tekst zodat iemand zonder technische kennis het ook begrijpt, herschrijf deze tekst en benadruk waarom dit relevant is voor de marketing afdeling etc
  • schrijf tekst in AIDA copywriting framework stijl
  • schrijf tekst op executive level, schrijf tekst voor 18 jarige
  • maak deze tekst beknopter en verwijder eventuele beeldspraak.

Schrijf zelf wel veel in het Engels waardoor ik ook meer termen als lengthy, wordy, compact, condense gebruik in de prompts maar zat net te kijken, ook als ik half Nederlands/Engelse prompts gebruik komt ie er ook nog uit.

Kan trouwens ook rytr.me aanbevelen.

2 likes

Oeeeeeh, er gaat echt een wereld voor me open! :grin:

1 like

Ik schrok me helemaal kapot net. :smiling_face_with_tear:
Terwijl ik nog sliep begon mijn smartwatch te loeien, Pina Colada van K3 en ik had geen idee hoe. Iedereen in mijn huis sliep nog.
Wel hoorde ik dat de buurmeisjes wakker waren en dat de buurman op een gegeven moment naar ze toe ging, en wat geklier. Daarna stopte de muziek.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat zij vanaf een mobiel apparaat per ongeluk via bluetooth met mijn smartwatch hebben verbonden en die vervolgens als audio output hebben geselecteerd.
Een andere verklaring heb ik niet. Of mijn smartwatch is behekst. :sweat_smile:

Ben wel goed wakker nu.

3 likes

Kan iemand fijne draagbare speakers aanraden die ook goed genoeg zijn voor thuis muziek te luisteren?

JBL box? Heb ik zelf niet maar wel een paar keer bij anderen in actie gezien en lijkt me een prima speaker!

1 like

ja ik zeg ook JBL. ik heb zelf al heel lang een Go en Flip, heel tevreden over! Komt echt goed geluid uit en heel betaalbaar.

1 like

Ik zou ook JBL aanraden. Goede muziekkwaliteit, waterdicht en prima accuduur.
Ik heb zelf de Flip en vind die precies goed. De JBL go kon voor mijn smaak net niet hard genoeg (met goede kwaliteit).
Je kan ook nog kijken naar de JBL Flip essential. Die is goedkoper maar je kan hem niet koppelen met andere JBL Flip’s. De reguliere JBL Flip kan je aan dezelfde generatie koppelen.

1 like

Oké ff geresearched en ik ga voor de Flip gaan! Komt JLB vaak in de sale? Anders wacht ik nog even tot de zomersolden beginnen.