Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ik zou wel een slotje meenemen. Dingen worden wel gestolen. Je zult maar net pech hebben. Dan ben je meteen 1000 euro kwijt. Je laat je fiets toch ook niet zomaar ergens achter.

4 likes

Ik heb voor onze buggy zo’n slot:

Superklein en je trekt een metalen draad eruit waarmee je 'm vast zet.

Hoewel de laatste keer in de Efteling heb ik 'm zonder slot overal neergezet omdat onze buggy zo afgeragd is dat ik betwijfel of iemand 'm wil stelen.

2 likes

Nee ik heb een klein tasje met kostbaarheden (sleutels, portemonnee etc) en de rest ligt onderin de mand. Die laat ik gewoon liggen inderdaad!

Oh ja maar dat doe ik sowieso wel! Was even bang dat ik elke keer die tas mee moet gaan sjouwen :joy:

Inderdaad met een cijfer/hangslot vast zetten. Heb er zelf gewoon eentje bij de action gehaald voor maar 2 euro dus weet niet hoe veilig dat ding echt is😂. Maar voor een dagje efteling was het prima.

Of het echt veilig is maakt niet zoveel uit. Hij is minder makkelijk te stelen dan de buggy naast je.

4 likes

Ik had naar Disney een goedkoop cijferslot van de action, daar was hard aan getrokken waardoor het half open was (poging om te jatten?) en daardoor was opeens de code veranderd en kreeg ik het slot niet meer open of dicht
 Ik raad dus wel een slot aan maar geen cijferslot van de action :sweat_smile:

2 likes

Mijn kind is heel geïnteresseerd in leren van lezen en cijfers en tellen etc maar met het lezen hebben wij eigenlijk niet veel spullen behalve scrabble letters (hoofdletters) en zelf schrijven op zo’n uitwisbaar bord. Maar ik zoek nu iets leuks om te leren lezen met van die letters die ze op school gaan gebruiken want nu heeft ze het verkeerd aangeleerd met hoofdletters. Ik heb geen ander kind op school zitten dus ik weet niet precies wat ze gebruiken, ik denk van die ouderwetse schoolschrift / schrijfletters? Is dat nog zo? En weet iemand iets leuks met die letters waar je mee kan leren lezen, wat je zelf kan kopen ergens?

1 like

Schrijven gaat in schoolschrift maar leren lezen in ‘blokletters’. Schoolschrift schrijven leren ze pas in groep 3, dus als jouw kind (kleuter?) in blokletters wil schrijven is dat prima. Als je googled op letters oefenen vind je veel materiaal, ook van die ‘juffensites’ waar je opdrachtjes kunt printen

2 likes

Bij ons begonnen ze in blokletters en pas in groep 4 aan elkaar. Maar is bij ons nog geen verplichting in de klas. Zou het leren schrijven en de manier daarop laten wachten tot het bij school wordt opgepikt, zodat er niet een verkeerde schrijfhouding en manier wordt aangeleerd die daarna weer afgeleerd moet worden.

We hadden zo’n koffertje met letters, dat vond hij altijd wel leuk. Jumbo ‘ik leer lezen’

Avi start boekjes voor als er wat meer leesbehoefte komt. En jezelf aanleren het niet de “aa” of de “bee” te noemen maar de “ah” of de “buh”, zo krijgen ze het ook tijdens het leren lezen op school.

2 likes

Oh ok bedankt, dus zoals deze letters neem ik aan?

Ik dacht even dat ze al in schrijfletters moesten leren lezen omdat ze dat op school gaan gebruiken maar dan gaat het alleen om schrijven begrijp ik.
Ze is nog niet aan het schrijven hoor, alleen aan het lezen, dus dan maken wij woorden en dan leest ze het, of maken samen woorden met scrabble letters en daarna leggen we ze allemaal op tafel en vraag ik waar ligt bal, waar ligt maan etc, en dan pakt ze die letters eraf. Maar dat is dus wel met hoofdletters. En als wij op het tekenbord schrijven doen we ook hoofdletters, maar we zullen dan die andere letters nu gaan aanleren!

@Anna88 nee van schrijven is nog geen sprake hoor, ze is net 3 haha maar heel veel interesse in lezen en tellen. Moet steeds zeggen wat ergens staat en ze noemt alle letters steeds op van woorden die ze ziet en nu begint ze dus ook woorden te leren lezen, en daarom leek het me leuk wat te kopen maar wil dan niet alles verkeerd aanleren (wat we nu dus al wel deden met hoofdletters). Die van jumbo ziet er idd leuk uit!

2 likes

Wij hebben van die lettermagneten voor op de ijskast of verwarming, dat is wel handig hiervoor. Ook schrijven we soms gewoon letters op papier en daar knutselt mijn dochter dan mee. Ze is nu vier, maar had die interesse al vanaf 3 ook. Verder maakt ze nu soms letters en cijfers van smartmax en op een krijtbord, en ‘typt’ ze soms op een toetsenbord zonder batterijen. We lezen ook het alfabetboek van Charlotte Dematons en ze wijst vaak haar ‘eigen letters’ aan in boekjes. In combinatie met school leert ze zo spelenderwijs best veel letters, zowel kleine- als hoofdletters. Op school leren ze nu nog blokletters trouwens.

4 likes

Gaat ze al naar school? Dan zou ik de leerkracht vragen, die weet ook welke methode er daar gebruikt wordt in groep 3 en hoe dat het beste aansluit.

Deze is ook leuk: Letterplons Magnetische letterdoos - Uitgeverij Zwijsen

@plum ohja helaas geen magnetische koelkast hier haha maar dat is ook leuk ja. Verder leuke ideeën :blush:
@Fredje nee ze gaat nog niet naar school. Die magnetendoos ziet er idd ook leuk uit!

We hebben net gelijk bij openingstijd van intertoys die jumbo koffer gekocht :grin: en ze is er gelijk mee aan de slag gegaan. Ze pikt die blokletters eigenlijk ook gewoon gelijk op dus voor niks zorgen gemaakt. Echt een leuke set is het!

3 likes

Wij doen altijd een hangslot, maar ook slechte ervaringen met laten staan. Bij Centerparcs (in Parijs) hebben we de kinderwagen vastgezet, het zitje dat erop zat dichtgeklapt en ook met een slot aan het frame vast en toen heeft iemand het rugkussen in de zitting gejat (dus bewust kinderwagen opgengeklapt en eruit gehaald, ik vermoed iemand die een vies/kapot kussen had met dezelfde wagen).

Je verwacht het niet, maar het gebeurt toch soms, dus het zekere voor het onzekere maar.

Onsmakelijke vraag over wasbare luiers:

Samenvatting

Ik gebruik het tweedelig systeem van totsbots en dat werkte heel lang heel goed, maar de laatste tijd merk ik poep ook naast de inlegvellen komt en dat vind ik echt smerig en veel werk. Ik gebruik inlegvellen van Kaatje Katoen. Kan het aan de maat liggen? In principe omvatten ze de hele luier, maar ze lijken te verschuiven.

Daarnaast merk ik dat ze nu soms beginnen te lekken na 2-2,5 uur. Ik gebruik nu een extra (2e) booster, maar daarmee wordt het wel een enorm pakket, wat niet comfortabel zit/loopt. Iemand nog een idee waar het aan kan liggen?

1 like

Je hebt ook grotere inlegvellen in een doos van popolini. Ik liet ze altijd lekker aan alle kanten van de binnenluier uitsteken. Als de buitenluier er maar goed omheen zit.

Dat dus ook qua lekken. Goed kijken of de buitenluier overal echt goed er omheen zit. Dan zou het goed moeten gaan. Hoe oud is je kindje? Vanaf 1,5 jaar gaan ze ook langer hun plas ophouden en meer in een keer plassen. Hoe oud zijn je overbroekjes? Als je ze 2e hands hebt gekocht of het is je tweede kindje dan kunnen ze ook wel gaan lekker na een tijd.

2 likes

Ik heb ook die vellen in doos van popolini, daarmee heb ik eigenlijk nooit meer poep naast het vel.

Is de luier doorweekt als hij lekt? Dan zou meer absorptie de oplossing moeten zijn, soms kan een andere booster (ik heb er niet zo’n verstand van maar juist bamboe of juist niet bijvoorbeeld) kunnen helpen. Als de luier nog niet verzadigd is ligt het misschien aan de hoeveelheid in 1x, dan kan het helpen om een hydrofiel spuugdoekje in de luier te leggen, dat verspreid de urine dan zodat het overal tegelijk kan absorberen.

2 likes

Heeft iemand nog een goede tip voor tuinbroeken voor baby’s? Mijn zoontje (7mnd) heeft (lekker) dikke bovenbeentjes maar daardoor passen de broekjes niet altijd. Vooral niet als het een beetje stugge stof is zoals curdoroy of spijkerstof. Nu heb ik van H&M een soort joggingstofje gehad, die was heel leuk en fijn maar de beentjes waren zo kort. Dat vind ik nu in de winter ook niks. Ik vind tuinbroekjes zoo leuk dus wil ze graag aan doen haha, maar dan moet 't natuurlijk wel lekker zitten.

Next? die hebben hele leuke en next vind ik best groot vallen. Ook goed te vinden op vinted bijv als je zoekt op “salopette”

1 like