Pff, het consultatiebureau maakt me (ons) zo onzeker. Onze dochter zit al vanaf dat ze 60 cm is op de +2 lijn qua ‘gewicht naar lengte’ en ik heb me daar nooit druk om gemaakt. Mijn vriend was als baby/kind ook zo gebouwd en is nu heel slank en atletisch. Ze is nu 3 jaar en heeft altijd steady op die +2 lijn gezeten. Ze eet denk ik een normale hoeveelheid voor een kind en vrij gezond.
Nu zijn we verhuisd en het nieuwe consultatiebureau hamert er steeds op dat ze te dik is en dat we naar een kinderarts en dietiste moeten. CB geeft al aan dat wat we haar geven goed is (aka niet te ongezond) en dat ze voldoende beweegt. Maar misschien eet ze dan toch teveel volgens CB.
Maar ik zie het echt niet zitten om haar minder eten te geven. Ik heb niet het idee dat ze echt grote hoeveelheden eet en we proberen ons al heel goed aan de vaste eetmomenten te houden en niet de heel dag door te snaaien en snacken.
Dagmenu
Ochtend: klein mueslibolletje met rozijnen, halve volkoren boterham met pindakaas, water
Tussendoor: banaan of halve/hele appel/peer/ander fruit
Middag: 2 volkoren boterhammen met beleg, beker melk
Tussendoor: snackgroente, soms een crackertje/soepstengel/2 abrikoosjes
Avond: wat wij ook eten, meestal eet ze niet zo veel (is de leeftijd
) we geven haar nooit wat extra voor het slapen gaan zoals yoghurt ofzo
We zijn al helemaal gestopt met rozijntjes, koekjes, ijsjes. Ze heeft denk ik 2 waterijsjes gegeten in de hele zomer. Snoep en chocola eet ze nog niet.
Ik weet echt niet wat ik verder kan doen. Misschien kunnen we nog proberen te minderen in koolhydraten: ze is dol op brood, maar dat moeten we dan missch een beetje gaan vervangen voor yoghurt etc. En ze eet dus wel bijna elke dag zo’n klein mueslibolletje met krenten, dat is ongezond, dat weet ik. Maar verder… ik ben clueless. Ze is wel een kind, ze hoeft niet als een topmodel te eten mijn inziens.
Ik wil haar niet nu al een verknipte relatie met eten geven door haar van alles te ontzeggen als ze honger heeft of wil eten. Maar het voelt ook vervelend om tegen het advies van het CB in te gaan en haar maar ‘dik te laten’.
Iemand hier ook ervaring mee? Is een bezoek aan een dietiste misschien toch behulpzaam? Ik wil heel graag mijn eigen gevoel volgen, maar als zo’n vrouw telkens zegt dat je kind te dik is, maakt dat toch onzeker. Ik wil wel het beste voor mijn dochter.