Ander merk luier heb je denk ik ook al geprobeerd?
Maandverbandje aan de binnenkant plakken? En dan iets meer naar links. Luier achterstevoren kan ook nog.
Welke maat luierbroekje heb je geprobeerd? Bij onze buikslaper helpen de pampers baby dry pants en dan een maat groter dan de gewone luiers. Tip die ik destijds hier heb gekregen en sindsdien nog maar een paar keer doorgelekt!
Ik vond juist dat luierbroekjes sneller doorlekken dan een normale. Nu gebruik ik voor de nacht de normale van rascal & friends in de goede maat en doorlekken gebeurt bijna niet meer.
Pff, het consultatiebureau maakt me (ons) zo onzeker. Onze dochter zit al vanaf dat ze 60 cm is op de +2 lijn qua ‘gewicht naar lengte’ en ik heb me daar nooit druk om gemaakt. Mijn vriend was als baby/kind ook zo gebouwd en is nu heel slank en atletisch. Ze is nu 3 jaar en heeft altijd steady op die +2 lijn gezeten. Ze eet denk ik een normale hoeveelheid voor een kind en vrij gezond.
Nu zijn we verhuisd en het nieuwe consultatiebureau hamert er steeds op dat ze te dik is en dat we naar een kinderarts en dietiste moeten. CB geeft al aan dat wat we haar geven goed is (aka niet te ongezond) en dat ze voldoende beweegt. Maar misschien eet ze dan toch teveel volgens CB.
Maar ik zie het echt niet zitten om haar minder eten te geven. Ik heb niet het idee dat ze echt grote hoeveelheden eet en we proberen ons al heel goed aan de vaste eetmomenten te houden en niet de heel dag door te snaaien en snacken.
Dagmenu
Ochtend: klein mueslibolletje met rozijnen, halve volkoren boterham met pindakaas, water
Tussendoor: banaan of halve/hele appel/peer/ander fruit
Middag: 2 volkoren boterhammen met beleg, beker melk
Tussendoor: snackgroente, soms een crackertje/soepstengel/2 abrikoosjes
Avond: wat wij ook eten, meestal eet ze niet zo veel (is de leeftijd
) we geven haar nooit wat extra voor het slapen gaan zoals yoghurt ofzo
We zijn al helemaal gestopt met rozijntjes, koekjes, ijsjes. Ze heeft denk ik 2 waterijsjes gegeten in de hele zomer. Snoep en chocola eet ze nog niet.
Ik weet echt niet wat ik verder kan doen. Misschien kunnen we nog proberen te minderen in koolhydraten: ze is dol op brood, maar dat moeten we dan missch een beetje gaan vervangen voor yoghurt etc. En ze eet dus wel bijna elke dag zo’n klein mueslibolletje met krenten, dat is ongezond, dat weet ik. Maar verder… ik ben clueless. Ze is wel een kind, ze hoeft niet als een topmodel te eten mijn inziens.
Ik wil haar niet nu al een verknipte relatie met eten geven door haar van alles te ontzeggen als ze honger heeft of wil eten. Maar het voelt ook vervelend om tegen het advies van het CB in te gaan en haar maar ‘dik te laten’.
Iemand hier ook ervaring mee? Is een bezoek aan een dietiste misschien toch behulpzaam? Ik wil heel graag mijn eigen gevoel volgen, maar als zo’n vrouw telkens zegt dat je kind te dik is, maakt dat toch onzeker. Ik wil wel het beste voor mijn dochter.
Ik vind het CB echt stom, je hoort er echt bijna nooit positieve verhalen over.
Er is wel koolhydraatarm brood, maar of dat goed is voor een jong kind?? Ze hebben ook gewoon koolhydraten nodig toch.
Ik zou denk ik voor m’n eigen gevoel een week oid lang bijhouden wat ze eet en dan toch contact zoeken met een diëtiste, al is het alleen maar voor je eigen gevoel om te horen dat het gewoon goed is wat ze eet. En misschien heeft diegene wel goede tips of zegt ze joejoe CB zoek het lekker uit.
Een kind dat altijd op de +2 lijn zit is niet zo heel spannend. Dan volgt ze toch keurig haar eigen lijntje. Een kind dat altijd op de 0 lijn heeft gezeten en ineens op de +2 is een heel ander verhaal natuurlijk. We willen ook helemaal niet dat alle kinderen per se op de 0 lijn zitten, maar dat ze hun eigen lijntje volgen.
Weet je ook hoe ze in de curve van bmi zit? Als ze daar nog in het groen zit of net in het oranje, zou ik me er niet zo druk om maken.
De richtlijn is ook niet dat kinderen met overgewicht of obesitas direct door worden gestuurd naar de kinderarts. Het is eerst de bedoeling dat het cb dit oppakt en handvaten geeft. En enkel obesitas wordt na een bepaalde tijd doorgestuurd naar de kinderarts, overgewicht niet.
Wat je zelf kan doen is naar het Voedingscentrum voor voorbeelden van dagmenus, maar volgens mij bieden jullie gewoon een gezond eetpatroon aan. Ik zou ook zeker niet ineens minder geven of minder koolhydraten oid want ze is gewoon in de groei en heeft dat nodig.
Heb je telkens dezelfde persoon op het cb? Anders zou je nog om iemand anders kunnen vragen.
In de BMI curve zit ze midden in het oranje, dus dat zou wel overgewicht zijn. En ik zie ook wel dat als ik naar haar kijk dat ze forser is dan veel andere kinderen.
We zijn begin dit jaar verhuisd en in onze vorige woonplaats maakten ze zich er nooit druk om (maar toen was ze ook jonger, maar wel zelfde +2 lijntje altijd al).
Dit CB geeft dus niet echt goede handvaten mijn inziens, alleen: geef maar minder eten. Terwijl ik juist denk: we hebben al zoveel mogelijk ‘ongezonde momenten’ vervangen voor gezondere opties. Zoals geen rijstwafel met pindakaas meer, maar een bakje snackgroente. Ik wil niet dat als ze nu honger heeft, dat ik haar helemaal niets meer geef.
Maar ja, ze is idd ook in de groei en ze is verder nooit ziek dus ik ben juist ook super trots op haar dat ze zo goed haar groentes eet en (mede daardoor) zo sterk is. Als we nu ineens een issue van eten gaan maken, dan ben ik bang dat ze zich ook gaat verzetten tegen de gezonde dingen.
Het lastige aan overgewicht is dat hoe jonger kinderen overgewicht hebben, hoe groter de kans dat ze dat op latere leeftijd ook nog hebben of verder gaan naar obesitas. Ik denk dat ze er daarom ook zo op hameren. Maar het is wel belangrijk dat ze naar het totaalplaatje kijken: hoe is de bouw van de ouders, nu en vroeger. Wat is het niveau van ouders, kennis over gezonde voeding etc.
Maar net wat je zegt, je wil je kind ook geen verknipte relatie met eten geven en zeker niet op dieet zetten oid.
Je zou eens contact kunnen opnemen met een diëtist, soms hebben die nog nuttige tips. En misschien (grote kans) is de uitkomst wel dat je het al heel goed doet en niks anders hoeft te doen.
Wij hebben dit ook meegemaakt bij de vorige controle (die rond 2 jaar dacht ik) en ik heb daarna contact opgenomen met het consultatiebureau dat ik het heel a relaxt vond hoe ze hiermee om gingen in het bijzijn van ons kind. Bij ons werd bv niet gevraagd naar eetpatroon, of we veel buiten gingen spelen, of wij ons ergens zorgen over maakten, hoe haar beweegpatroon was etc. Het was gewoon: ze is te dik, nu heeft ze haar hele leven risico op overgewicht en ze moet minder eten.
Met hetzelfde kind hebben we randje verwijzing naar een kinderarts gestaan omdat ze het eerste jaar nauwelijks aan kwam en moesten we telkens voor extra controles komen en moesten we maar ‘slagroom door de yoghurt doen’. Ik vind het echt heel jammer dat een consultatiebureau zo weinig kennis en handvatten heeft om op een adequate en positieve manier met gewicht en voeding om te gaan.
Het heeft mij echt heel onzeker gemaakt maar vooral ook boos door de wijze waarop ze er mee om gingen. Ik heb daarnaast het idee dat het ook nog weleens dagkoersen zijn, mijn dochter gaat in ieder geval altijd eerst in de breedte groeien (inclusief heeeeel veel eten) en dan opeens in de lengte (en weken nauwelijks eten). Dus als je haar in haar bulk periode treft, is dat ook alweer een ander beeld lijkt me. Ik denk dat ik haar volgende controle niet laat wegen, ik heb gewoon echt geen zin meer in dit gedoe en zeker niet waar zij bij is.
Denk niet dat je iets aan mijn rant hebt maar ik vind zelf herkenning op dit punt iig vaak wel fijn ![]()
Dank. Fijn om te horen dat een dietiste wel iets genuanceerder met het advies omgaat dan het CB. Want met een tip als: je moet minder eten geven, kan ik echt precies niks. En ik weiger ook om mijn kind honger te laten hebben.
We gaan een afspraak maken bij een dietiste
Ik heb ook zeker behoefte aan goede tips waar we wel iets mee kunnen (of te horen krijgen dat het wel goed komt door groei en dat haar vader er precies zo uitzag :-P) Want ik heb natuurlijk ook liever niet dat ze overgewicht heeft. En nu is ze nog klein, maar als ze straks naar school gaat, wordt ze misschien gepest en dat kan ook niet goed zijn voor de relatie tot eten. Dus liever idd nu aanpakken.
@Feather lief! Deze herkenning is heel fijn. Dat van het breedte - lengte groeien herken ik denk ik wel ja. En helaas ook hoe (dit) CB direct de conclusie trekt: je kind is te dik, je geeft te veel snoep en appelsap. O… je geeft geen snoep en appelsap? Dan moet ze gewoon minder eten. Want ze is echt te dik.
Mijn vriend gaat ook naar deze afspraken, want ik kan het niet aan. Ik word er boos en verdrietig van. Ik heb zelf een vervelende jeugd gehad qua relatie tot eten. Mijn moeder heeft altijd al overgewicht gehad en die denkwijze en angst om dik te worden is van jongs af aan op mij overgebracht. Ik ben zelf altijd vrij tenger geweest (=bouw), maar de angst om dik te worden zat er bij mijn moeder altijd al in. Ik leerde dat voedsel goed of slecht was. Dat je van een koekje dik wordt. Dat je geen volle producten mag eten. Dat het goed is om weinig te eten. Daarom triggert dit onderwerp bij mij denk ik extra erg.
En ik wil het zo graag goed doen: ik wil niet dat mijn dochter overgewicht heeft, maar ik wil haar ook een gezonde relatie tot eten laten behouden en liefde voor haar lichaam. Ze is hartstikke sterk, krachtig, bijna nooit ziek, ze groeit goed. Ze eet haar groentes goed, daar zitten vitamines in, om sterk, groot en slim te worden. Dat weet ze. Ik ben heel trots op haar ![]()
Ik schrik wel echt van die uitspraken van het cb en vooral hoe ongenuanceerd ze zijn en dat ze dus helemaal niet naar het totaalplaatje kijken.
Ik werk zelf op het cb en wij werken echt totaal niet zo, zijn helemaal niet zo van de ouderwetse stempel. Ergens weet ik wel dat er op veel plekken nog zo gewerkt wordt (het cb heeft niet voor niets een slecht imago) maar toch schrik ik er dan weer van. Schaam me gewoon voor mijn “collegas” op deze manier.
Een tandarts zegt toch ook niet “oh heb je een gaatje? Dan poets je je tanden nooit”.
Ik kan me voorstellen dat het je triggert. Ik denk dat je zelf een hele mooie insteek hebt en mooie boodschappen op je dochter overbrengt!
Ik vind dit echt BELACHELIJK. Sorry, geen genuanceerde reactie van mij, maar als ik naar dit dagmenu kijk dan kan het toch niet beter?! Zelfs nooit koek/chocola en ‘maar’ 2 ijsjes in een hele zomer… Ik denk eerlijk gezegd dat meer dan 80% van de kinderen van die leeftijd dit allemaal wel eten (en dat vind ik eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal, dat hoort ook bij het leven en juist leren dat je dit af en toe eet náást gezonde dingen vind ik belangrijk).
Mijn dochter van 3.5 zit ook op de +2-lijn en ons CB heeft daar nooit iets over gezegd. Wij geven haar gezonde dingen en ontbijt/lunch/diner is altijd prima gezond (en ja, ook wekelijks wel eens pannenkoeken met stroop, tosti met ketchup of mayo, een croissant). En tussendoor ook wel een koekje, hapje taart, chocola, de dingen die wij ook eten en dan een aangepaste portie voor haar.
Ik zou persoonlijk niet naar een diëtist gaan. Ik denk dat je daar (zeker voor jezelf) het alleen maar groter door maakt. En helemaal als je gaat denken in de richting van koolydraatarmbrood, minder koolhydraten etc. Ze is een kind! Dat beperken, zeker als ze brood bijv lekker vindt, richt denk ik meer schade aan. En tuurlijk is het zo dat overgewicht op jonge leeftijd schadelijk is voor in de toekomst, maar alleen al het woord ‘overgewicht’ in deze context voelt voor mij heel naar.
Sorry, klinkt misschien wat fel (en dat ben ik eigenlijk ook haha), maar vind dit heel bizar en vooral heel vervelend dat zij zorgen voor dit gevoel bij jou (wat ik overigens wel begrijp hoor, als dit zo tegen je wordt gezegd door een instantie).
Heh wat vervelend. Jullie dochter klinkt nu juist als een goede eter met allemaal gezonde dingen! Ik zou ook een dietiste inschakelen, gewoon om te kijken of je het nu goed doet want anders ga je bij jezelf zoeken waar t probleem zit terwijl je het al goed doet!
We zijn hier idd ook zo ‘streng’ mee geworden na advies van CB. Om te kijken of dat zou helpen, maar nu net is ze weer na 3 maanden gemeten en zit nog op dezelfde lijn/BMI verhouding.
We proberen haar wel zoveel mogelijk niet actief iets te ontzeggen maar gewoon een gezonder alternatief te geven zonder dat zij doorheeft wat/waarom we dit doen. Dus bijv geen koekjes en rozijntjes meer in huis halen, geen appelsap meer kopen. En dan wel lekkere (suikervrije) thee aanbieden en ophypen als iets nieuws
En een heel assortiment aan snackgroente wat ze vrij mag pakken (voelt heel tof voor haar dat ze dat zelf uit de koelkast kan pakken en haar ouders daar nooit een mening over hebben
)
Misschien dat de diëtiste je juist de nuchtere kijk mee kan geven dat je dochter gewoon gezond eet en dat je je niet te druk hoeft te maken om het achterhaalde advies van CB. Dan heb je het voor je eigen gemoedsrust besproken met een diëtiste die hier gewoon ervaring en expertise in heeft. Zo fijn dat je dochter gezond is en haar groentes goed eet, dat is toch zoveel belangrijker om haar gezondheid aan af te meten!
Ik hoop dat die afspraak met een diëtiste je rust zal geven dat je het gewoon hartstikke goed doet. Natuurlijk wil je niet dat je kind overgewicht heeft, maar bedenk je ook dat ieder kind er gewoon anders uit ziet en een ander lichaam heeft. Als ik naar mijn kinderen en hun vrienden kijk zien ze er allemaal anders uit qua lichaamsbouw. En dat is helemaal prima. Wij volwassen zijn ook niet allemaal hetzelfde.
Nee ik bedoelde het ook niet veroordelend hoor, dat moet iedereen zelf weten! En snap dat na eerder commentaar je bewust of onbewust toch focus hebt op gezondere alternatieven.
Mijn dochter zou t ook fantastisch vinden om zelf iets uit de ijskast te mogen pakken. Goed idee
ga ik ook doen!
Ik vraag me bij jouw post ook af: vind jij je kindje er zelf ook te dik uitzien? (Dat is voor mij al wat anders dan fors)
Ik hoop dat je het wat los kunt laten. En vooral ook kunt kijken naar wat je zelf ziet, ipv afgaan op alleen cijfers. Als jullie je kind fatsoenlijk te eten geven, lijkt het me prima. Zeker als je ook je partner omschrijft. We hebben allemaal een ander lichaam en dat is bij kinderen ook zo. Zeker bij kleine kinderen wil je niet dat eten helemaal zo’n ding wordt. Maar mogelijk staat een kinderdietiste er wat nuchterder in dan het cb.
Eerlijk ik zou willen dat mijn zoon at wat jij omschrijft. Die jongen leeft op aardappel en ei. In mijn ogen zijn jullie super goed bezig. Misschien zelfs te goed, als je schrijdt gestopt met koekjes en maar twee ijsjes in de zomer. Denk eerlijk gezegd dat eerder daar een “probleem” zit, omdat lekkere ongezonde dingen er gewoon bij horen en er toch weinig mis is met regelmatig (niet eens af en toe!) een koekje of een rijstwafel pindakaas.
Mijn vriend kreeg laatst ook op zn kop bij het cb omdat volgens de cijfers onze zoon richting te zwaar/dik gaat, maar werkelijk iedereen in onze omgeving moet erom lachen. Hij is in onze ogen gewoon echt geen dik kind, niet eens stevig, wel groot en sterk.
Je kind heeft toch een heel perfect dagmenu. Ik zou eerder nog iets extra geven als je kind hongerig is, dan nog minder dan dit. Op dat gebied doe je volgens mij niets verkeerd en zou ik me echt niets van het CB aantrekken. Vooral aangezien je kind altijd op de +2 lijn zat. Ik neem ook aan dat je kind gewoon lekker speelt en beweegt.
Ieder kind is natuurlijk anders, maar mijn kind zat ook altijd tussen de +1,5 en +2 lijn. Hij was niet dik, maar oogde wel wat steviger dan sommige andere kindjes. Rond het begin basisschool begon hij steeds meer te groeien ten opzichte van gewicht. Nu is hij eerder aan de smalle kant.
Het kan vast geen kwaad om een keer met een diëtist te gaan praten, maar ik zou je niet helemaal gek laten maken door 1 vrouw van het CB. Het klinkt alsof jullie prima weten wat goed is voor jullie kind.