Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Dit menu is een gemiddelde dag, soms eet ze wel een broodje meer hoor, of wel veel avondeten. En ze eet natuurlijk ook af en toe wat ongezonde dingen erbij (taart op een verjaardag, plak worst bij de slager, halve krentenbol bij de bakker) maar dat is echt niet elke week dus ik vind dat eigenlijk al heel weinig voor een kind… Als ze zegt honger te hebben krijgt ze nu gewoon te eten :wink: Het CB geeft nu het advies dat niet te doen, maar dat druist totaal tegen mijn gevoel in.

Omdat we niet het idee hadden dat ze echt buitensporig veel at, hebben we nooit echt een halt op hoeveelheid gezet, enkel op de eetmomenten (niet de hele dag door kleine beetjes eten). Ik hou altijd vast aan de regel: wij bepalen wanneer en wat je eet, jij hoeveel je eet.

We gaan in ieder geval een afspraak maken bij de dietiste om te kijken wat zij er van zegt. Als ze advies heeft waar we iets mee kunnen zijn we heel blij. En als ze aangeeft dat we het goed doen en onze dochter gewoon gezond is, zijn we ook blij. Als de dietiste met (in onze ogen) adviezen komt waar we ons niet in kunnen vinden, kunnen we er altijd nog voor kiezen het te negeren.

In ieder geval fijn om te lezen dat jullie dit dagmenu niet heel veel vinden (ik ben dus niet gek) en dat er meer kinderen zijn op de +2 lijn die niet als ongezond worden bestempeld. Dit geeft me rust en hoop dat we onze dochter niet uit laksheid een leven met obesitas in gejaagd hebben.

6 likes

Ik blijf het bizar vinden dat het CB er zo mee omgaat. Ons kind zit boven de +2,5 lijn op zowel lengte als gewicht. En bij de laatste afspraak van rond de 1 jaar begon zij ook al over dat hij obesitas had. Echt een bizarre opmerking voor die leeftijd. Niet veel later een afspraak bij de diëtist ingepland omdat het ons niet lukte zelf melk te herintroduceren. En daar heb ik aangegeven toch wel onzeker te zijn over zijn gewicht. Zij stond daar compleet anders in en maakte zich er echt niet druk om. Zij zei dat wat hij at gewoon prima was.
Daarnaast zou mijn man volgens de bmi berekening ook zwaar overgewicht hebben. Hij sport 4x per week 2-3 uur en heeft gewoon heel veel spiermassa. BMI is totaal achterhaald.
En ik was vroeger als baby ook veel te dik. Mijn moeder kreeg het advies minder borstvoeding te geven (wtf). En in mijn basisschooltijd kreeg ze op dr kop omdat ik ondergewicht had. Kennelijk is het nooit goed.

Ik denk alsnog dat het goed is om een afspraak in te plannen met de diëtist. Juist om jou/jullie onzekerheid weg te halen en te bevestigen dat hoe jullie het doen gewoon goed is.

4 likes

Er worden al heel goede adviezen gegeven dus daar heb ik niet veel aan toe te voegen maar ik denk juist dat als je géén eten zou geven bij honger, dat je kind dan mogelijk een ingewikkelde relatie krijgt met eten. Dus ik vind ook dat jullie het hartstikke goed doen.

10 likes

@Kaasvlinder Eens met wat iedereen hier zegt, en ik wilde er nog aan toevoegen: als je naar een diëtist gaat, die dan hopelijk de boel kan nuanceren en jou ook wat gerust kan stellen en evt handvatten kan geven als dat al nodig is, kun je dat hopelijk ook weer terugleggen bij het CB en gebruiken om hun gebral over jouw kind en haar gewicht en eetgewoontes een beetje te pareren. Stel dat je je zelf nog eens zorgen maakt of iets wilt weten m.b.t. het eten van je kind contact je gewoon die diëtist. Of als het CB er weer eens iets over zegt kun je reageren dat je de adviezen van de diëtist opvolgt en dat het daarmee klaar is.
En in het ergste geval: het CB is niet verplicht he, je kunt ook gewoon voor de vaccinaties gaan en de rest laten, als het je zoveel zorgen geeft want dat zou echt niet moeten. (Disclaimer: ik bedoel niet dat je niet zou moeten gaan, ik benoem alleen dat het niet verplicht is dus dat je een keuze hebt.)

3 likes

@Kaasvlinder, dit vind ik echt een hele goede om in gedachte te houden.

Ik herken jouw gevoelens omtrent CB en gewicht trouwens wel: ik krijg elke x weer gezeur over dat m’n dochter ondergewicht heeft. Ook door de kinderarts, die was echt heel vervelend erover en deed alsof ik m’n kind uithongerde. Mijn reactie was “kijk naar haar ipv naar die lijn!”, want als je haar ziet zie je echt geen uitgehongerd kind. Ze heeft daarna ook haar excuses aangeboden, maar je moet wel sterk in je schoenen staat.

Ik ben wel benieuw wat jij ziet als je naar je dochter kijkt en kan alleen maar adviseren je gevoel te volgen.

Ik zie echt een doodnormaal, voedzaam menu en minder eten ≠ goed advies! Je noemt ergens misschien yoghurt/kwark ipv mueslibol in de ochtend, dat vult wel goed ook is mijn ervaring. Zo’n bol is toch lege koolhydraten, maar tegelijkertijd moet dat ook echt gewoon kunnen hoor! Oh, en drinkt ze voldoende water?

Ik vond de dietist hier heel goed en genuanceerd (!) meedenken en fijne tips geven. Het gaf mij vooral veel rust en bevestiging van mn eigen gevoel.

1 like

Ik zie een meisje wat een grove bouw heeft, ik vind haar zelf niet dik ogen. Ze heeft geen vetrollen, geen ‘borsten’, geen bol gezicht. Ze ziet er grof en sterk uit, een soort zwemmerslichaam misschien? :slight_smile: brede romp, brede benen. Maar niet per se “spekkig” zoals bij een baby/dreumes. Ik denk dat het best eens zou kunnen dat ze veel spiermassa voor haar leeftijd heeft, maar dat heb ik nooit laten meten.

Ze drinkt denk ik wel genoeg water, maar soms moeten we haar wel pushen hoor daarin. Ze poept verder wel goed, maar zou best kunnen dat ze eigenlijk meer vocht moet nemen om de vezels goed hun werk te laten doen. Goede tip!

2 likes

Dan zou ik echt je eigen gevoel (en ogen :stuck_out_tongue:) volgen. Ook omdat je de genen van je partner herkent.

1 like

Ik heb twee jaar geleden een soortgelijke post hier geplaatst. Moesten ook terug komen bij het cb voor extra weegmoment. Heb me er zo druk over gemaakt. Maar bij dat tweede weegmoment was de arts heel afwachtend en zei van ja oké dus hoe gaat het nu?
Wij ja ja goed hoor.
Die arts: :slightly_smiling_face:
Wij: :slightly_smiling_face:
Die arts: dus??
Wij: ja wij zijn hier omdat het moest de vorige keer?
Arts: oh huh nou heh waarom dan?

Ging ze terugkijken in het systeem, weer die lijntjes bekijken, kind bekijken, ons bekijken… zei ze ja ik zie eigenlijk geen aanleiding voor deze afspraak maar fijn dat het goed gaat.

:rofl:

En wat mij ook heeft geholpen is een tweede kind hebben dat hetzelfde aangeboden krijgt (natuurlijk) maar weer heel anders groeit. Het ligt echt aan de bouw en het moment dat je kind steeds groeispurtjes krijgt.
En terugkijkend op mezelf: ik was liever heel m’n leven 2% te zwaar geweest dan continu de strijd om maar gemiddeld te zijn, wat voor veel meer gezeik heeft gezorgd.

Ik doe nou echt niet meer zo moeilijk en ze krijgen ook af en toe wat lekkers. Mijn zoon lijkt gewoon op m’n man, hij is echt niet te genieten als hij trek heeft. Dat “verzint” een kind echt niet hoor. Dus bij honger krijgt hij gewoon een cracotte pindakaas of een ander tussendoortje.

10 likes

Hier ook een zijslaper/buikslaper. In pampers dry pants maar ook pampers premium protection (normale maat) lekt hij niet door. In andere luiers - ook van pampers - die we hebben geprobeerd lekt hij door.

1 like

Ik had een Philips Avent natural response set gekocht voor de geboorte al, maar die kon ons kind niet goed vacuüm oid zuigen dus liep de melk er langs alle kanten uit. De kraamzorg had nog een Difrax S fles in haar auto liggen, die toen geprobeerd en dat ging goed dus die gebruiken we nu al 3 maanden. Vanaf een week of 9/10 met een M speen omdat hij met de S speen soms 3 kwartier/een uur deed over zn fles, geïrriteerd raakte tijdens het drinken en uiteindelijk in slaap viel, op aanraden van CB een M speen gaan gebruiken omdat S waarschijnlijk te langzaam was voor hem. Nu drinkt ie veel sneller, soms heeft ie 180ml binnen 10min op maar met pauzes kunnen we het toch tot 20min rekken. Vorige week overgestapt van Nutrilon naar Kruidvat voeding en dat ging meteen eigenlijk goed, maar sinds gisteren begint hij tijdens het drinken weer te jengelen, soms overstrekken, veel (en super harde) boeren en hij geeft best wat melk terug. Hij is verder wel heel erg vrolijk, ook tijdens het spugen ligt ie gewoon te lachen dus ik heb verder helemaal niet het gevoel dat hij er last van heeft dus ik vind het niet echt passen bij reflux?

Onze gastouder was het ook opgevallen en zij vertelde dat ze eerder een kindje heeft gehad met deze “klachten” waarbij ze toen van fles zijn gewisseld en toen was het opgelost. Vanavond wil ik weer een Avent fles proberen, wie weet pakt ie die nu wel goed, maar anders toch kijken naar een andere fles.

Heeft iemand ook zoiets gehad en tips voor een andere fles? (of andere tips voor voeden behalve rechtop houden, pauzes en boeren tijdens drinken want dat doen we al)

Ja inderdaad geprobeerd maar dat loste het niet op helaas.

@vloeistof, goede! Deze houd ik in mijn achterhoofd als het met de pampers alleen niet lukt.

@Bailey , ik heb wel zijn eigen maat gepakt, maar daar zat hij pas net in (mt 4, vanaf 9kg) dus met die gedachte dat het alsnog vrij ruim valt. Zijn wel de pampers dry pants die ik heb, maar miss dan toch maatje groter proberen inderdaad :woman_shrugging:t3:

@50193905 , dat merk ken ik helemaal niet. Ga ik ook even onthouden als optie :blush:

@nina, dank ook voor de tip! De dry pants hebben we nu dus, in zijn eigen maat lekte hij daar heel erg in door. Maar misschien maat groter proberen dan…

Dank voor alle tips! We gaan weer verder proberen :blush:

1 like

Je kan een Dr Brown’s speen 2 op de ring van je difraxfles doen. Deze is iets kleiner dan een speen m van difrax! En dan hoef je niet een hele nieuwe fles te kopen.

Edit: wel voor de Dr Brown flessen met een smalle hals

1 like

Wij hadden hetzelfde maar dan met maat 3, daar paste hij toen qua gewicht ook net in en lekte door. Met een maat groter niet meer. Ik zie via bol wel eens cashback acties, misschien kun je daar eens kijken want telkens nieuwe luiers proberen is ook niet goedkoop 🫣.

@Spaarlamp zou het niet de voeding kunnen zijn? Toen we Kruidvat hadden reageerde mn baby hetzelfde maar we dachten dat dat erbij hoorde (krampjes periode), zijn toen overgestapt op AH en dat ging goed. Toen was AH een tijdje niet leverbaar dus hadden Kruidvat weer geprobeerd en meteen weer problemen. Direct overgestapt op Nutrilon (dat kreeg ie op de opvang) totdat AH weer leverbaar was en nooit problemen meer gehad. Wij hebben Dr Brown’s flessen en die bevallen ook heel goed.

1 like

Tommee Tippee flessen, ik vind ze makkelijk in de hand liggen en ook de speen heeft een goede vorm. Mijn dochter drinkt daaruit sinds we thuis zijn uit het ziekenhuis. Daar dronk ze uit die oranje spenen, de overgang ging zeer goed.

1 like

Oh dat is ook nog een optie dan!

@Bailey hm ja denk het niet, ik had nog een restje Nutrilon staan (genoeg voor 3 flesjes) dus dat wilde ik opmaken maandag, maar toen werd het helemaal krijsen dus dan denk ik het niet? Ik had verwacht dat ie ook wel krampjes zou krijgen van het overstappen maar dat viel eigenlijk wel mee.

Moet er ook wel bij zeggen dat we dit weekend met z’n neefje zijn geweest die inmiddels ziek is, ze op de opvang vorige week ook een zieke hadden en hij gister sowieso wat hangeriger was dus misschien dat hij ook een beetje ziek aan het worden is en dat zich zo dan uit.

Ik zie toevallig dat het merk dat jij tipt in de aanbieding is bij de kruidvat met 1+1 gratis. Dus ga die eens proberen. Als het niet werkt voor de nacht kan ik ze dan in ieder geval nog overdag gebruiken :sweat_smile:

Ik maak met nog twee anderen een kraammand, en het is de bedoeling dat ik een cadeau voor de ouders haal. Iets dat ze samen kunnen doen.

Ik kom alleen niet verder dan een lunch/diner bon. Hebben jullie nog leuke ideeën?

3 likes

Podium cadeaukaart, bioscoopbon, theaterbon (kan je ook voor musea, concerten etc gebruiken) als het iets buiten de deur moet zijn.

Pathé thuis kado met bv popcorn en drankjes erbij als je iets wil geven dat ze thuis kunnen doen.

1 like

Thanks. Ik ben wel een beetje beperkt aan het waddeneiland waar ze wonen. Maar Pathé thuis is ook een leuk idee zeg!

Dr brown flessen hebben hier wel verschil gemaakt, dus die hebben we tot het einde gebruikt.