Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Die draai functie is wel echt mega fijn. Echt een toegevoegde waarde vind ik.

2 likes

Het zal wel handig zijn maar wij hebben geen draaifunctie en een lage en kleine auto maar ik heb het echt echt noooooit gemist. Ik zou er in ieder geval niet heel veel geld aan uitgeven. Als ik het goed begrijp heb je al een base? Dan zou ik er misschien eentje bijkopen die draaibaar is maar niet die andere ook vervangen. Geen idee hoeveel duurder het is trouwens, als het echt honderden euro’s scheelt zou ik het lekker laten.

5 likes

Wij hebben de pebble 360 maar een andere vervolgstoel. Nieuwe stoel met nieuwe base was even duur als de vervolg stoel van maxicosi. Nu er een tweede komt heel handig want we hebben dus nu al de maxicosi plus base vrij voor de baby.

Heel blij trouwens met het kunnen draaien. Hoef je de auto niet zo in te duiken

2 likes

Ik blijf het echt een soort hel vinden met die autostoelen, en word al weer helemaal chagrijnig en boos als ik alles hierboven erover lees. Echt wie heeft er bedacht dat er zoveel verschillende merken en soorten zijn, en dat je dan ook nog met basissen moet werken waarvan het binnen één merk ook nog uitmaakt omdat niet alle stoelen op alle basissen passen. En dan weer vervolg stoelen met specifieke basissen, en ook nog eens verschillende groepen van leeftijdscategorieën. Echt degene die dit bedacht heeft moet toch gewoon moedwillig ouders willen pesten hiermee, zoveel tijd en moeite dat het kost om hier je weg in te vinden, terwijl je echt wel wat beters te doen hebt als je een kind krijgt/hebt.

22 likes

Ja zo wtf, de bedenker daarvan is zeker de broer van de bedenker van TOG.

23 likes

Wij hadden het bij de eerste ook niet, maar voor baby toch de maxi cosi coral 360 gekocht. Ik vind het fantastisch haha. Met meerdere kinderen is het echt wel handig die 360 functie en bij het ophalen van andere kinderen kan je bij de coral makkelijk dat bakje eruit pakken waardoor het ook nog eens minder zwaar is.

2 likes

Ik heb echt nooit nagedacht over de base. Wat is de meerwaarde, vanwege geldbesparing of mis ik nog iets anders? Ik heb eigenlijk gewoon steeds gekeken welke goed uit de veiligheidtesten komen. Dus heb een Cybex voor de babytijd, Joie als eerste vervolgstoel en Britax Römer vanaf 4 jaar.

1 like

Ohja er is trouwens via de website van maxi cosi wel een overzichtje te vinden van welke stoelen op welke basissen passen, en dan ook nog gesorteerd op leeftijdscategorie. Dat heeft mijn leven een klein beetje makkelijker gemaakt toen wij een vervolg stoel moesten gaan kopen.

Wij hebben 2 auto’s waarin de kinderen allebei vervoerd worden, dus hadden eerst 1 maxi cosi en 2 basissen, toen 2 dezelfde vervolg stoelen gekocht die op die basis passen. Nu zit onze baby in de maxi cosi die we met de autogordel vastzetten, maar als zij straks in een vervolg stoel moet weet ik ook oprecht niet meer hoe we het gaan oplossen. Mijn vriend en ik gaan allebei met de auto naar het werk, en met onze werktijden kan het niet anders dat de één de kinderen brengt en de ander haalt naar het kdv. Met de fiets brengen/halen is eigenlijk niet echt een optie want dat scheelt gewoon een half uur.

Weet iemand trouwens ook of er officiële richtlijnen zijn over wanneer je je kind met het gezicht naar voren in de auto moet vervoeren? Ik wil de vervolgstoel zo lang mogelijk naar achter laten staan maar kan er nergens iets over vinden.

3 likes

Wij hebben ook 2 auto’s en in beiden een maxi cosi, een kregen we “gratis” bij de kinderwagen en de andere konden we van vrienden over nemen, en we nemen straks ook in beide auto’s een vervolgstoel omdat ik hem wegbreng en mijn man hem ophaalt. Mocht er een tweede komen dan gaan we het weer zo doen en hebben we op een gegeven moment 2 auto’s met daarin 2 vervolgstoelen.

Ja, echt een living hel. Ik heb toen ook gewoon letterlijk excelletjes gemaakt met alle specs etc, niet te doen. Veiligheid, comfort, ruimte in de auto, maar ook zeker de prijs en of een hogere prijs te verantwoorden was door hergebruik vd base.

Dochter is in de zomer 3 geworden dus moet binnenkort weer :cold_sweat: Want ik wilde graag een draaibare vervolgstoel en die gaan nooit tot hogere leeftijd. Maar als keerzijde van +/- 3 jaar dit comfort (vond het echt heel fijn!) moet ik dus straks weeeeer in de wirwar van autostoelen duiken.

Misschien heb ik een gat in de markt ontdekt: autostoel-adviseur. Dat je je 1x echt goed inleest in alle veiligheidstesten, features en afmetingen en dat je dan allemaal oververmoeide ouders voor een mooi uurtarief de beste stoel/stoelencombi voor hen presenteert. :money_mouth_face:

2 likes

Dus dan heb je straks 4 stoelen en 4 basissen in totaal? Het kost ook zo tering veel geld allemaal :sob:

@Kaasvlinder Nou dat zou serieus nog wel eens een gat in de markt kunnen zijn ja. Soort autostoel makelaar haha :joy:

Ik weet niet of alle vervolgstoelen zijn, maar die wij nu hebben (Cybex, ook iets na de 3de verjaardag gekocht), daar kan mijn kind gewoon zelf in gaan zitten en dan hoef je alleen nog de riem dicht te doen. Wat een heerlijkheid, geen gedoe meer met erin zetten en al die banden. En dus echt niet nodig dat die zou kunnen draaien.

3 likes

Ja uiteindelijk wel maar de vervolgstoelen wil ik zonder basis, of iig zonder zo’n poot en alleen vast met Isofix.

1 like

Nee precies, ik hoef nu hierna ook geen draaibare meer. Maar ik vond dat toen ze nog kleiner was wel echt fijn. Alleen toen moest ik dus wel een (draaibare) stoel kiezen die tot 105cm is. Waardoor ik straks als ze niet meer past weer aan de slag moet.
Ik had liever na de Maxi cosi meteen een stoel tot 12 jaar ofzo gekocht. Maar die zijn dus nooit draaibaar.

Ok, wazig verhaal. Hopelijk snap je me

1 like

En als je drie stoelen op een rij hebt met drie keer isofix, is er te weinig ruimte om te draaien dus ook al heb je een draaibare stoel, kun je die functionaliteit niet meer gebruiken.
Of misschien zijn er nog grotere auto’s waarin het wel kan haha.
Het is allemaal niet makkelijk maaaar vanaf 7? ofzo mogen ze gewoon op een zitverhoger met de gordel en heb je geen complete units meer staan.

3 likes

Ja, snap je. Ik had “zomaar” wat gekocht. Wel gecheckt bij anwb op veiligheid, maar had geen idee dat we met 3 alweer een nieuwe moesten omdat mijn kind zo lang is en hij ook maar tot 105 was. Nu wel opgelet en dit is de laatste stoel ooit in principe :sweat_smile:. Maar ben achteraf wel blij, want mijn kind haatte die vorige stoelen, nu gaat ze lekker zelf zitten en kan ze bewegen. Dat was misschien anders geweest bij een stoel van 1 tot 12 jaar.

3 likes

Nou elke keer dat ik dit lees denk ik, is er iets mis met meegroei stoelen, of waarom heeft niemand die? :sweat_smile: ik heb gewoon een stoel die meekan van 40 tot 150 cm :woman_shrugging:t2:

5 likes

Ik heb dat ook, maar zat nu weer te denken, wat doe ik dan als de tweede uit de groep 0-stoel gegroeid is. Dan is die dure draaibare 40-150 stoel van de oudste waarschijnlijk alleen nog maar in gebruik als een uitgebreide zitverhoger (want dan heb ik dat draaien en al die riempjes niet meer nodig denk ik), en dan moet ik voor de tweede nog zo’n takkedure stoel kopen. Of ik schuif de stoel door, maar dan heb ik voor de oudste weer iets anders nodig.

1 like

Hier zijn geen richtlijnen voor.

De meeste achterwaarts gerichte stoelen zijn tot 105 cm. Wij hebben er zelfs een die tot 122 cm kan.
Dus zolang het past qua lengte kan je kind achterwaarts blijven:)

4 likes

Volgens mij moet je niks qua vooruit vervoeren, alleen wat er eventueel in de handleiding van jouw stoel staat.