Hoe oud is je kindje? Bij onze bieb heb je een speciale hoek voor baby’s, peuter en kleuters, met veel prentenboeken. Ik zoek zelf altijd iets leuks uit (op basis van de kaft of omdat ik het ken/over heb gehoord) en mijn kinderen mogen ook altijd een boek uitzoeken.
Voor mijn kleuter ben ik zelf ook een beetje zoekende, want er is geen hoek met bijvoorbeeld voorleesboeken met verschillende schrijvers/verhalen erin. Via mijn lokale boekwinkel (heb ik ook iets gekocht natuurlijk) heb ik heel veel tips gekregen voor leuke boeken. En naast het account dat hierboven is getipt heb ik ook via karivdheide/de groene mama inspiratie opgedaan. We gaan nu gewoon classic beginnen aan Pipi Langkous en Annie M.G. Schmidt.
Wij hebben een Google home speaker in de kinderkamers. (Zo’n nest mini, via mp vaak 15-20€ ofzo)
Als baby white noise op, en nu met 1.5 (exact 1.5 zelfs deze week !!) wil hij Nijntje luisteren. En als we boven opruimrondje hebben gebruiken we onze eigen muziek haha
De oudere kinderen (4&6) luisteren op die van hen ook verhaaltjes enz
Ook goed idee, maar vind het dan zo irritant dat ik zelf niets kan luisteren of kijken op mijn telefoon als ik bijvoorbeeld beneden zit
Kijken kan wel! En luisteren ook - Alleen spotify niet als je die er aan linkt.
Maar het is geen Bluetooth
Je kunt hiervoor ook de bibliotheekmedewerkers vragen. Die kennen als het goed is de collectie uit hun hoofd en weten vast leuke boeken die aansluiten op de interesses van je kind. Daarnaast geeft de website van de bibliotheek ook vaak tips over bepaalde boeken en thema’s.
Nog een aantal bibliotheek tips:
Sommige bibliotheken doen mee met het programma Zomerlezen/Zomerleesfeest. Dit is voor basisschoolkinderen en ze kunnen dan hun interesses en themas die ze leuk vinden doorgeven en de bibliotheek zorgt dan dat er een tas vol boeken voor ze klaar ligt die ze de hele zomer mogen lezen.
Kinderen met een bibliotheekabonnement (welke gratis is) hebben ook toegang tot digitale prentenboeken. Dit zijn boeken die worden voorgelezen met plaatjes erbij. Is weer eens wat anders dan youtube en het draagt bij aan de taalontwikkeling.
Mocht je kind naar de opvang of school gaan, zoek dan eens boekjes uit die ze daar ook hebben of aansluiten bij het thema wat ze op dat moment behandelen. Kinderen zijn gebaat bij herhaling en herkenning en zo stimuleer je weer de taalontwikkeling.
Is dat via de online bieb app? Ik ken eigenlijk alleen ebook prentenboeken zonder voorlezen of luisterboeken zonder plaatjes. Weet je toevallig hoe je makkelijk de digitale prentenboeken kan vinden?
Én via de bibliotheek app heb je ook luisterboeken van kinderboeken, gratis te ‘leen’ voor een paar weken.
De grote vriendelijke boekenlijst van 100 kinderboeken (wel ook voor oudere kindjes). Hangt vaak ook als poster wel in de bibliotheek.
Tips via boekwijzer
En vooral ook lekker kijken wat aanspreekt, het is zo veel leuker lezen als het boek je helemaal aanspreekt qua evt tekeningen en zinnen.
Haha ik heb een domme vraag. Maar ik heb een koptelefoon gekocht; want had gezien dat influencers die gebruikten om hun kinderen luisterboeken te laten luisteren. Dat leek me wel wat. Maar er zit een kabel aan🤣 Zit die dan in een tablet? Past dat daarin?
Koptelefoon aansluiting of usb-c? Hangt van je tablet af lijkt mij.
Haha, maar het is een heel saai geluid hoor, van train tracks zeg maar. Zoiets als dit: Unsupported browser
Kind vind het in elk geval heerlijk en danst op alle muziek uit de numsy behalve de ruis, dan slaapt ze.
Dit hebben wij ook thuis. Vooral chill om om 6 uur in de ochtend een boer boris lusiterverhaal playlist aan te zetten en dan nog zelf een uur snoozen.
Haha ja op afstand, vanuit je bed. Ideaal
Haha en nu er geen Nijntje aan staat hoor ik van boven:
“Mama, nijne uit! Nijne uit!!”
Was t effe vergeten , hij is er wel echt aan gehecht haha
Ja wij hadden laatst een tijdje dat ze verslaafd was aan fien en teun. Maar dat is wel vrij hysterisch om bij in slaap te vallen. Dus nu hebben we haar laten afkicken haha.
Tenzij je een koppige peuter hebt die roept: “Nee! Geen luisterverhaaltjes! Ik wil naar beneeeeden!”
Mijn dochter van 2,5 valt in de avond steeds mega laat in slaap. Is wel gewoon happy, ze ligt dan lekker te zingen maar komt totaal niet in slaap. Ze gaat tussen 19:00 en 19:30 naar bed maar valt pas rond 20:45/21:00 in slaap en is standaard tussen 06:00 en 07:00 weer wakker, soms eerder. Overdag slaapt ze een uurtje. Van 13:00 tot 14:00. Is het tijd om het dutje helemaal af te bouwen? Zaterdag waren we naar de dierentuin en heeft ze denk ik 20 minuten geslapen in de auto. (Was vroeg, ze had de dierentuin al snel gezien haha.) Toen sliep ze wel direct toen we haar 's avonds neerlegde alleen werd ze om 05:30 wakker. Ik weet even niet zo goed wat nu wijsheid is, misschien een dutje van 45 minuten om mee te beginnen?
Oh ik was die website vergeten. Je bent m’n heldin. Kind heeft vanavond nog twee verhaaltjes meegekeken van Anna en eindelijk haar bordje leeg in 5 minuten na een strijd van 2 uur😅
Hier hetzelfde hoor bij mijn dochter vsn bijna 3, vind dat niet heel gekke tijden. Wij leggen haar ook om vanaf 19u weg, ze slaapt soms pas na 21u, dan is ze gewoon de dag aan het verwerken in dr bed, beetje kletsen zingen, boekje lezen enzo. En 's ochtends tussen 5-6 wakker. Ik wijd het ook maar aan de zomer, en dat het licht is buiten enzo. Het dutje doet ze nog bijna elke dag en heeft ze overdag in ieder geval wel echt nodig want zonder dutje is ze extreem temperamentvol de hele dag en slaapt ze evengoed vrij laat 's avonds. Als ze happy wakker is 's avonds en 's ochtends zie ik er geen probleem in
Haha ja dit klinkt als mijn peuter voor we het dutje eraf haalden. Lag ook gerust nog een uur te zingen voor hij ging slapen. Maakte me op zich niet uit, maar omdat overdag slapen best wel een strijd werd en hij megachagrijnig wakker werd, zijn we ermee gestopt en sindsdien gaat hij ‘s avonds meteen slapen.