Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Nee precies, ik hoef nu hierna ook geen draaibare meer. Maar ik vond dat toen ze nog kleiner was wel echt fijn. Alleen toen moest ik dus wel een (draaibare) stoel kiezen die tot 105cm is. Waardoor ik straks als ze niet meer past weer aan de slag moet.
Ik had liever na de Maxi cosi meteen een stoel tot 12 jaar ofzo gekocht. Maar die zijn dus nooit draaibaar.

Ok, wazig verhaal. Hopelijk snap je me

1 like

En als je drie stoelen op een rij hebt met drie keer isofix, is er te weinig ruimte om te draaien dus ook al heb je een draaibare stoel, kun je die functionaliteit niet meer gebruiken.
Of misschien zijn er nog grotere auto’s waarin het wel kan haha.
Het is allemaal niet makkelijk maaaar vanaf 7? ofzo mogen ze gewoon op een zitverhoger met de gordel en heb je geen complete units meer staan.

2 likes

Ja, snap je. Ik had “zomaar” wat gekocht. Wel gecheckt bij anwb op veiligheid, maar had geen idee dat we met 3 alweer een nieuwe moesten omdat mijn kind zo lang is en hij ook maar tot 105 was. Nu wel opgelet en dit is de laatste stoel ooit in principe :sweat_smile:. Maar ben achteraf wel blij, want mijn kind haatte die vorige stoelen, nu gaat ze lekker zelf zitten en kan ze bewegen. Dat was misschien anders geweest bij een stoel van 1 tot 12 jaar.

2 likes

Nou elke keer dat ik dit lees denk ik, is er iets mis met meegroei stoelen, of waarom heeft niemand die? :sweat_smile: ik heb gewoon een stoel die meekan van 40 tot 150 cm :woman_shrugging:t2:

4 likes

Ik heb dat ook, maar zat nu weer te denken, wat doe ik dan als de tweede uit de groep 0-stoel gegroeid is. Dan is die dure draaibare 40-150 stoel van de oudste waarschijnlijk alleen nog maar in gebruik als een uitgebreide zitverhoger (want dan heb ik dat draaien en al die riempjes niet meer nodig denk ik), en dan moet ik voor de tweede nog zo’n takkedure stoel kopen. Of ik schuif de stoel door, maar dan heb ik voor de oudste weer iets anders nodig.

1 like

Hier zijn geen richtlijnen voor.

De meeste achterwaarts gerichte stoelen zijn tot 105 cm. Wij hebben er zelfs een die tot 122 cm kan.
Dus zolang het past qua lengte kan je kind achterwaarts blijven:)

4 likes

Volgens mij moet je niks qua vooruit vervoeren, alleen wat er eventueel in de handleiding van jouw stoel staat.

Het enige wat ik zelf nu heeeel fijn idee vind (omdat ik er mee te maken heb) is dat maxicosi gratis al je auto stoelen vervangt op het moment dat je in een auto ongeluk terecht bent gekomen.
Alle 3 onze stoelen worden nu gratis vervangen na een fors auto ongeluk.
Het idee dat een bedrijf dat doet, vind ik op een of andere manier prettig. Toch een beetje alsof het ze ook ècht km veiligheid te doen is ofzo.
Bij mijn weten is maxi cosi de enige die dit doet.

3 likes

@kaasvlinder ik heb een bijna even oud en even lang kind en autostoel tot 104cm maar ze past nog prima volgens mij? Hoe weet ik dan nou weer of ze te groot is :sob:

Mijn kind is nu pas 98 cm hoor, dus ik heb nog even. En heb ook wel het idee dat ze nog goed in de stoel past. Volgens mij moet de onderkant van de hoofdsteun net boven de schouders zitten? Ik wil de stoel die ik nu heb ook gewoon houden tot het niet meer past (dus missch nog wel een jaar?) maar kijk nu al op tegen de zoektocht naar stoel nr 3 :sweat_smile:

1 like

Als ik wist dat dat bestond had ik dat absoluut gedaan! Maar je gaat als eerste keer zwangere vrouw naar een babypark/dump en je weet gewoon niet waar te beginnen.

Ik heb toen niet verder gekeken dan newborn autostoeltje/maxicosi, want dat is wat ik op dat kende en wist dat ik dat in ieder geval nodig had :joy: gelukkig nu wel een vervolg stoeltje dat mee kan voor heeeeeel wat jaar!

2 likes

Ik heb de maxi cosi emerald 360 (wel in de aanbieding, anders errrrg duur) en die is van baby tot 12 jaar en draaibaar. Maar zo lang ga ik hem denk ik niet eens gebruiken. Mijn oudste zat ook na een aantal jaar/bepaalde lengte op een zitverhoger.

@feather Ik had hiervoor de maxi Cosi assisfix 360 en die is van 4 maanden tot ong. 4 jaar, maar ik vond hem met 3 jaar en 100cm kind al wat irritant worden qua gordels ook al paste ze er nog wel net in, en nu ik de emerald heb merk ik dat de gordels veel ruimer zijn met het gaan zitten en eruit halen en de stoel ook veel lekkerder zit voor haar. Je zou evt in een winkel kunnen gaan passen in een grotere stoel of dat fijner werkt en zit?

2 likes

Ooh okee gelukkig! Dat past ook nog prima bij ons. Ik moet nu een stoeltje zoeken dat bij opa en oma in de auto kan én ook mee op vakantie. En had ook een maxicosi nodig. 3 autostoelen in een paar maanden tijd uit zoeken is echt niet goed voor je haha.

2 likes

O die ben ik 2,5 jaar terug in mijn zoektocht denk ik niet tegen gekomen, of was me dan te duur :smiling_face_with_tear:

Aderlating die dingen. Ik kan er ook niet goed mijn girl-math op toepassen want je krijgt er haast niks meer voor bij doorverkopen. Maar ik wil zelf wel altijd een nieuwe en niet tweedehands kopen (omdat ik geen mensen ken van wie ik een autostoel over kan nemen).

4 likes

Nouja, als hij tot 104 is, dan is hij in principe te klein als ze groter is dan 104.
Maar je kunt het ook merken aan dat je kind er gewoon niet lekker meer in zit/past. Dat was hier het geval (en toen viel me die 104-grens pas op, ik had de hele tijd in mijn hoof dat die stoel tot 4 jaar was).

Fietsstoeltjes ook zoiets, die gaan ook maar zo kort mee en zijn ook duur.

2 likes

Jeetje wat naar, zijn jullie allemaal oké?

3 likes

Zoo maar even over die fietsstoeltjes! Ik had een thule van 90€ en ik heb 'm krap 2 jaar gebruikt en ik vond 'm al zo op dat ik het gênant vond hem door te geven.

1 like

Oh, bij ons was hij niet op, was gewoon nog heel mooi (ook thule, maar nog geen 2 jaar gebruikt denk ik). Maar toen was het voorstoeltje alweer te klein en dus nu voor achterop, maar die is ook maar tot 110cm, dus die zal dan misschien net 2 jaar gebruikt worden. En die achterstoel was nog duurder en moest er ook een bagagedragerverlenger voor hebben :money_with_wings:
Kreeg dat stoeltje ook niet verkocht, want Marktplaats staat er vol mee, maar kon hem gelukkig doorgeven aan familie.

Hier was het rubber van 1 riempje gebroken en ik vond de voetensteunriempjes ook uitgerekt, dus die bleven bij mijn dochter al niet meer goed zitten. Ook had ik het windscherm maar 1 seizoen gebruikt en was die echt mega bekrast. Vooral als ik het dan vergelijk met het zesdehands bobike scherm wat ik daarvoor had.
Ik heb nu een polisport stoeltje die op het frame kan, niet per se aan te raden als je een bagagedrager hebt. Maar m’n man heeft hetzelfde stoeltje en dan hoeft er op vakantie dus maar 1 stoeltje mee. Deze kan tot 22 kg en ze weegt nu 13 kg volgens mij. Dus ik denk dat we dat einde niet halen. Vooral omdat ik echt snak naar het moment dat ik weer fietstassen kan gebruiken en die mand en voordrager weg kan doen :sweat_smile:

1 like

Met een bagagedragerverlenger kun je wel fietstassen gebruiken!
Ik had die issues helemaal niet met mijn stoeltje, ook niet met het windscherm. Snap dat je geen thule meer wilde.

1 like