Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Super, dan houd ik connetix in de gaten.

Ik volg nu ook eerstehulpbijspelen. Dank jullie wel voor de tips.

Wij hebben oa van Wonder Toys van Amazon, al een paar jaar en die zijn stevig, goed magnetisch en gaan niet kapot. We spelen bij anderen ook wel eens met echte Connetix maar ik merk geen verschil qua stevigheid.

Ons kind van bijna 2 slaat ons echt heel vaak. We hebben al zoveel geprobeerd. Maar niks lijkt te werken. Heeft iemand hier nog tips? Is dit echt ‘maar’ een fase? Op de opvang herkennen ze dit gedrag totaal niet :upside_down_face:

Die van mij deed dat ook even, soms bijten. Meestal zat er dan iets van frustratie achter wat niet lukte of niet mocht. Ik heb steeds gezegd ‘je mag best boos zijn, maar je mag niet slaan’ met z’n handen vastgepakt, en ook af en toe wat andere uitingsvormen voorgedaan die ik wel goed vond zoals stampen. Het was ook best snel weer over, nu hij zich beter verbaal kan uiten stampt hij ook bijna nooit meer.

1 like

Ik vind het lastiger dan gedacht om mijn baby van bijna 8 maanden steeds meer aan de vaste voeding te krijgen. Mis daar ook wel wat begeleiding in ofzo?

Fruit vindt hij heerlijk dus dat gaat er goed in. Maar brood echt nog totaal niet, maĂŻsstengels wel gelukkig sinds 1 week. Al een soort van begin.
Avondeten/groente is hij niet echt fan van, alleen met 1 flinke lepel appelpuree erdoorheen eet hij het op
.

En dan het klaarmaken van alles. Ik weet echt niet wanneer ik dat allemaal zou moeten doen? Nu gaat stukjes eten al wat beter maar zo fijn als een potje fruit of potje groente krijg ik het gewoon niet. Zelfde nu als met kip, pasta, rijst etc door het eten mixen. Hoe doen mensen dit?? Ik grijp echt eigenlijk altijd maar naar een potje zodat hij dit maar wel binnenkrijgt maar de smaak is natuurlijk wel anders dan vers
 En potjes/knijpfruitjes bevatten weer veel meer suikers dan vers fruit. Pfff (het is trouwens niet zo dat hij verse groente lekkerder vindt dan uit een potje helaas :laughing:)

O ja en dan moet je ook nog wekelijks die pindakaas geven (ok dit gaat wel) en een half ei (vindt hij ook smerig). Hahaha hoe dan?
Heeft iemand ultieme tips?

1 like

Gebruik je al een staafmixer? Dat is hoe ik het goed gepureerd kreeg. En misschien iets langer koken dan, zodat het wat zachter en makkelijker te pureren is?
Ei kun je er misschien doorheen pureren met de staafmixer en pindakaas ook wel toch? Pindakaas misschien door een geprakte banaan heen, qua smaak?

Klaarmaken deed ik gewoon een flink eind vooruit, en dan invriezen in ijsblokjes vormen. Dus 3 soorten groenten en dan had ik 6 van die vormen met een dekseltje erop die ik dan vulde en dan kon ik weer 2 weken vooruit.

2 likes

Op dagen dat ik er minder tijd voor had gaf ik gewoon een paar hapjes geprakte avocado, gekookt (zoet) aardappeltje of met een vork geprakte broccoli. Voor veel groentes pakte ik er een blender bij, maar zo ingewikkeld hoeft het eigenlijk helemaal niet. Ei kun je inderdaad makkelijk mengen met aardappel of groente.

Brood ging hier ook niet makkelijk en was in het begin vooral sabbelen op een stuk korst. Echt een boterham opeten dat komt later.

Vlees begon ik pas later te geven en ook niet zo vaak. Ik had in de vriezer een ziplock zakje met daarin gehakt dat ik al had gebakken, zonder kruiden of zout. Dat gooide ik in het pannetje bij de groente en aardappels die aan het koken waren en zo prakte ik het er doorheen.

3 likes

Voor brood eten hebben wij begeleiding gehad en dat ging zo:

• stukjes cracotte van 1 cm, 2 cm en als dat goed gaat grotere stukjes
  • daarna geroosterd brood stukjes 1 cm, 2 cm en als dat goed gaat grotere stukjes
  • en daarna pas dezelfde stappen met regulier brood

Binnen 2 weken at hij probleemloos brood!

2 likes

Ik vond het ook erg zoeken in het begin maar heb nu vooral veel ingevroren. Heb o.a. pastasaus, linzen curry en broccoli fritters van deze website gemaakt: https://www.healthylittlefoodies.com/

En ook een recept via insta voor orzo met zout vrije bouillon, fijn geraspte courgette en wortel en boter.

Dan geef ik haar gewoon een blokje met iets van koolhydraten wat wij eten en anders maak ik wat couscous erbij. Soms krijgt ze dan nog een stuk komkommer of zo’n broccoli ding erbij. Soms doe ik er wat hĂŒttenkĂ€se of zuivelspread bij

Ik doe vaak een ochtend in het weekend wat vooruit koken/bakken. Ik maak ook vaak pannenkoeken met banaan voor haar omdat die makkelijk mee te nemen zijn. Daar kan je alle kanten mee op, laatst had ik er wortel en courgette doorheen gedaan. Maar op die manier krijgen ze ook ei binnen als ze het niet los lusten.

Brood verschilt hier heel erg, veel is gewoon sabbelen maar prima.

Wij doen overigens niks zo fijn pureren en gaat hier prima, maar anders idd met de staafmixer

2 likes

Wij hebben bij de eerste vooral baby led weaning gedaan, jij de tweede wat meer geprakt. Ik vond zo’n wat meer relaxte en minder strenge methode wel fijn! Het scheelt ook met klaarmaken omdat je je kindje stukken van je eigen eten geeft. Op Instagram kun je bijvoorbeeld kijken bij @reallifefamilymeals en @solidstarts. Ik weet natuurlijk niet wat jullie standaard thuis eten, maar vanuit het CB kregen we vooral info over gekookte aardappels en groenten, vlees eten, en dat sloot niet echt aan bij onze eetcultuur.
Ei gaven we trouwens in verschillende vormen: gekookt en gebakken met verschillende kruiden, of bijvoorbeeld in zo’n fitgirlpannenkoek met ei-banaan-havermout.

3 likes

Ons kind van 2 doet dit ook, vooral als ik iets voor haar doe terwijl ze het zelf wil doen. Ik herhaal telkens rustig “niet slaan” en negeer het verder, en dat lijkt wel te helpen. En verder probeer ik haar dus zoveel mogelijk zelf te laten doen en uitproberen, om frustratie te vermijden. Wanneer ik al heel geïrriteerd ben en het op een andere toon en luider zeg, lijkt ze net meer te slaan. Zij doet het wel enkel bij ons thuis, op de opvang durft ze niet denk ik.

2 likes

Ei deed ik vaak banaan ei pannenkoekjes bakken! En brood vonden wij hier inderdaad ook moeilijk/duurde lang. 8 maanden is ook nog klein hoor, geef het tijd :relaxed: hier ook vaak potjes maar met de tijd wordt het ook makkelijker want dan mogen ze meer mee gaan eten. En inderdaad doe ik ook wel vaak stukken want dan kan je gewoon wat je zelf eet wat langer koken en in stukjes geven. Onze baby vond het ook leuk dat ‘ie dan lekker met z’n handen mag eten.

1 like

En @Gatta fijn om te weten dat wij hier niet de enige in zijn.
Met de voeten stampen vind ik nog wel een goede om te gaan proberen. Wat wij nu doen is zo ‘saai’ mogelijk zeggen stop, dat doet pijn. En dan met een ‘lievere’ stem dat hij wel mag aaien.
Hij heeft het op dit moment ook veel meer bij mijn man dan bij mij. Hij vindt de dagen dat hij alleen met hem is nu ook echt pittig. Terwijl hij bij mij vrij lief is.
We proberen hem al veel meer zelf te laten doen. Daardoor gaat het al wel wat beter. Maar in vlagen komt het slaan weer enorm terug. Hopelijk begint hij binnenkort beter te praten. Heb het idee dat het niet goed kunnen praten wel toevoegt aan de frustratie.

Je kan ook zeggen wat ze dan wel moet doen. Bijvoorbeeld aaien want kinderen snappen het vaak niet als je zegt ‘niet
.’ Zeker op die leeftijd.

3 likes

Dat zei onze opvang ook. ‘Nog noooooit eerder meegemaakt!!!’. Echt ongeloofwaardig, want komt heel vaak voor. Wij zeiden dat het niet mocht en gaven dan opties. Je mag wel aaien, zwaaien of een kusje geven of wat dan ook maar passend was

Bij ons aten ze gewoon in de basis met de pot mee. Dat scheelt veel tijd vind ik zelf

2 likes

Om deze redenen gaf ik hele stukken en dan van iets dat we zelf ook aten. Ik stopte het dan tijdens het koken in een stoommandje zodat het lekker zacht werd. De solidstarts app vond ik idd ook heel behulpzaam. Ei maakten we banaan-ei pannenkoekjes en ontbijtmuffins, of omelet in reepjes. Pindakaas op een korst brood, stukje maiswafel, stukje cracker.

Er is een topic over kindereten What my kid really eats Misschien kan je daar inspiratie uit halen?

Edit - mijn mantra was ook ‘food before one, is just for fun’. Het gaat om kennismaken en dingen uitproberen, structuren ontdekken en smaken proeven. Melk is nog de hoofdvoeding dus no worries als 'ie geen hele maaltijden eet of als je niet altijd tijd hebt om dat te geven :slight_smile:
Voedingscentrum heeft evt schema’s voor opbouwen van hapjes en afbouwen van melk maar ik vond dat allemaal wel snel gaan.

1 like

Ik hield me heel erg vast aan het feit dat melk de hoofdvoeding is in het 1e jaar
 ik heb het zo relaxt mogelijk gedaan. En soms hele stukken aangeboden, dan weer een fruit of groentepap (vooral met aardappel werd het een lekker papje) en een boterham met smeerbaar beleg, en soms at hij 1 hap of gooide hij alles op de grondđŸ„Č.
En nu heb ik een peuter van 2 die met de pot mee eet (over het algemeen). Dus hoef niet meer apart te koken voor hem!

1 like

Wij stoppen volgend weekend cold turkey met de speen bij ons zoontje en omg ik ben bang! Wie heeft succesverhalen voor me haha. Hij is nu 2 en heeft de speen alleen ‘s nachts en met dutje. Ik praat al 1,5 week over dat we zijn spenen gaan weggeven aan de baby’s (er zijn veel kindjes geboren in onze omgeving) en gaan de spenen samen op de post doen. Ook heb ik een nieuw knuffeltje gekocht voor de vervanging. Ik hoop gewoon dat het gaat lukken? Wat als hij hele nachten blijft huilen :cry:

2 likes

Bij beide kinderen net na hun 2e cold turkey mee gestopt en ging gewoon goed. Succes!

3 likes