Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

@Kusjessoldaat ik kom nog even terug op die algen gummies van Arctic, want adhv dit gesprek heb ik toch weer die vegan algen gummies besteld en geprobeerd te geven.

Nu 2 dagen verder en ze worden gewoon geaccepteerd :+1:t3: Volgens dochter smaken ze “wel echt anders, maar wel heel lekker”. Ik vind ze wel wat korrelig tov de visvariant (gaan al kapot als je ze uit de strip drukt) en ik vind persoonlijk de geur echt zoet misselijkmakend. Denk een beetje Fernandes (al weet ik niet zo heel goed hoe dat ruikt). Maar kind eet ze gewoon :grimacing: :+1:t3:

Ik zou beide varianten trouwens eigenlijk geen gummies noemen. Meer een soort gelly ofzo. De visvariant valt trouwens niet uit elkaar en die geur vind ik zelf wel lekker :rofl: ruikt naar van die sinaasappel multi vitamines :sunglasses: maar ja… wel van vis…

2 likes

Mijn zoon wordt in december 3 en krijgt nog steeds een melkfles als hij naar bed gaat. Hij heeft dat helemaal niet nodig maar het is gewoon een heerlijk knuffelmomentje en we genieten er allebei nog van.

6 likes

Net voor d’r 3e verjaardag. We zijn toen overgegaan op een danoontje voor het slapen gaan, vond ze volgens mij een prima ruil.
We zijn vooral gestopt omdat ze iedere dag zo verschillend dronk waardoor we vaak veel melk weggooiden, of het lieten staan en alles naar melk meurde. Ook beet ze een tijdje die spenen kapot maar ik weet niet meer of dat toen ook was. Oké ik weet het weer. We waren toen al gestopt met fles met speen maar dan dronk ze met een rietje en die beet ze ook kapot en nou ja het was gewoon gedoe en vies. Ze vond het zelf wel nog chill.

2 likes

Ik snap deze niet echt? Ze vind het dus heel lekker en leuk en daarom wil je ervan af?

Hier is ze net 3 en drinkt nog 1 a 2x per dag een fles halfvolle melk met 2 schepjes pap. Ze vind het zelf ook heel lekker en vraagt er ook om, “mag ik een papje, ik vind pap heel lekker”. En als ze soms niet wil ontbijten geven we pap, als ze wel 2 boterhammen op heeft wil ze zelfs ook nog pap erna. ‘s Avonds voor het slapen gaan krijgt ze altijd pap. Ook al heeft ze dan best wat gegeten ‘s avonds, ze wil nog steeds een papje voor het slapen gaan. Daarna tanden poetsen. Geen probleem vind ik allemaal, het is al minder dan het was en het zal rustig aan wel stoppen. Het is gewoon eten/drinken dus waarom zou ik het weigeren.

7 likes

Hm ja beetje kromme redenatie nu ik er zo over nadenk! Dacht meer in de trant van: ze is super gefocused op de melk op het moment van opwarmen, daarvoor verder niet, dus dat ze hem op dat moment verder misschien niet zou missen als ze overdag meer zuivel krijgt? Geen idee of het zo werkt, ze is ook niet gek haha. Maar dat gefocuste is verder ook helemaal geen probleem hoor, duurt letterlijk 3 min ook haha.

Maar thanks voor de reacties, ik ga hem er gewoon nog even lekker in houden zo, ze geniet er nu inderdaad nog lekker van. Vind het zelf ook wel gezellig nog.

1 like

En (langzaam) afbouwen? Mijn kindje van net 2 krijgt ook nog wat melk. 90cc ongeveer dus zoveel is het niet. Als hij ziek is oid en daardoor niet goed gegeten krijgt hij wat meer.

1 like

Ja als je er echt vanaf wil kan je natuurlijk gewoon kijken of ze het merkt als je het niet gaat maken savonds.

1 like

Ja goeie, is denk ik wel chill voor de overgang! In ieder geval nog maar even van genieten, gaat al zo snel allemaal 🥹

1 like

Ik denk dat een fles melk geen probleem is zolang het VOOR het tandenpoetsen is… vanaf 2 wil je wel echt 2x per dag tandenpoetsen en dus niet daarna nog een fles melk of pap geven die de hele nacht restjes achterlaat bij de tanden…

Edit: en liefst poets je minimaal 30min na laatste eten / drinken :upside_down_face:

3 likes

Dankjulliewel voor alle reacties over slapen met een knuffel en dan vooral op de opvang. Heel fijn om dit te lezen! Dat van een hydrofiele doek of shirt en die om het matrasje laten doen vind ik ook een hele goede tip.

Vind het toch spannend ineens nu het dichterbij komt dat ons zoontje naar de opvang gaat. Toch het einde van zulke fijne weken samen en dat je niet met werk bezig hoeft te zijn en zelf voor hem kon zorgen. Het loslaten gaat vanaf strakjes beginnen en ik weet dat het erbij hoort maar pff vind het toch ineens zo lastig dus deze tips waren heel fijn!

5 likes

Misschien een handige tip: ik volg een preverbaal logopediste op insta maaske_volmondiglogopedie zij heeft net een boek uitgebracht om te stoppen met de speen incl. aftelkalender @the.rebel.club

Welke pap gebruiken jullie en in wat voor flesje geef je het? Mijn dochter wil soms ‘s ochtends ook maar weinig of geen brood en een papflesje lijkt me dan een fijne oplossing.

Ik geef s ochtends brinta ( uit een schaaltje met een lepel) in plaats van brood en bij haast een papfles met poeder van de albert heijn

1 like

Dr brown fles met Dr brown speen 4 en nestle multigranen.
image
2 van die babypoedermaatschepjes gebruiken we op ong 170-190 ml melk.
Met bakje en lepel en dan meer schepjes pap ook een paar keer geprobeerd maar ze vindt het dan te dik en wil het niet.

2 likes

In de hoop geen “haat” te krijgen echt pas na 3 jaar. Kinderen zijn echt een soort melk verslaafd ofzo want ze hebben ook beiden lang bv gekregen (dochter tot 2.5, zoon van 3 nog steeds). :grimacing::smile:

Heel af en toe als dochter van 6 ziek is ofzo, geven we als troost nog steeds een flesje :grimacing::grimacing::grimacing:

Ahhh ik lees de andere reacties en voel me al wat minder gek. Heb soms het idee dat kinderen in onze omgeving met 1 van de fles af zijn.

1 like

Onze eerste at met de pot mee. En ik had de vriezer vol met siliconen vormpjes met gepureerde pompoen, wortel, pastinaak en dergelijke. Nu met de tweede geven we vanwege drukte en stress gewoon potjes (koud, hij is echt heel makkelijk) + wat we klaar hebben wat geschikt is voor hem. Die potjes zijn echt hartstikke voedzaam en prima. Het enige is dat ze minder wennen aan ‘pure’ smaken en dat ze natuurlijk duur zijn.

Dus hij eet vaak een potje + wat kale rijst, couscous, maccaroni wat broccoli, wat stukjes ei o.i.d. van ons avondeten.

's Ochtends eet hij een potje fruit of geprakte banaan met een eetlepel pindakaas erdoorheen, of geraspte appel (lekker snel klaar) of geplette bosbessen ofzo.

1 like

Ik voelde me vooral gek omdat er vanuit het consultatiebureau zo streng over wordt gedaan. Bij de kinderopvang bouwen ze de flessen ook snel af vanaf 9 maanden volgens mij, waardoor ik dat ritme thuis ook maar volgde. We geven thuis ook nog steeds opvolgmelk ipv halfvolle melk. Meer voor mijn eigen gevoel omdat daar nog meer vitamines en ijzer aan toegevoegd zijn.

3 likes

Wij best laat vind ik. Had achteraf eerder moeten stoppen. Bij mijn zoontje toen hij 3,5 jaar was. Dat heeft bij hem geresulteerd in heel veel gaatjes. (Wij waren bij hem heel streng op suikers). Mijn dochter is nu 3,5 jaar en daar stoppen we ongeveer nu mee. Ook aan de late kant vind ik. Mijn kids willen na het flesje niet meer wakker zijn om de tanden te poetsen.

2 likes

Toen ze net 1 waren. Het moment is wel gezellig maar ook wel gedoe. We waren toen bij de oudste aan het kamperen dus mooi moment om te stoppen. Dus toen gewoon yoghurt als toetje gegeven en ze deden er allebei eigenlijk niet moeilijk over.

2 likes

Net na de eerste verjaardag. Bij beide kinderen. Ging eigenlijk heel soepel. We hadden afgebouwd tot 1 fles in de avond en die laatste fles steeds meer verdunnen tot het alleen warm water was. En daar hadden ze snel al geen behoefte meer aan. Ze zijn toen bij ontbijt gewone melk gaan drinken.

1 like