Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Dit kan ik beamen als oud pm’er. Zoveel kinderen gezien en manieren waarop ouders het zindelijk worden aanpakten en de meest succesvolle waren die er geen druk op legde en het kind volgde.

Uiteindelijk (tenzij medisch iets aan de hand) zal een kind er klaar voor zijn en is het vaak zo gepiept. Ik zou echt proberen die strijd niet aan te gaan en goed op signalen van je kind letten en er op in te spelen zodra er interesse is.

7 likes

We waren in de zomer begonnen met ons kind zindelijk te maken. Maar hij is nu 2 en heeft echt een aversie ineens tegen het potje. Gaan dan echt krijsen en boos worden. Dus nu even gelaten, maar met 2,5 moet hij in Belgie wel echt zindelijk zijn😅… ik vind t lastig en moeilijk voor hem.
En vond het met de zomer handig hem gewoon een onderbroekje aan te doen, of blote billen. Maar ik vind dat nu niet zo’n optie in huis?

Ah dankje voor je heldere uitleg! Hier wordt nadien vaak aangegeven dat hij gepoept/geplast heeft en wil daarna absoluut geen luier verschonen. Omdat hij dat zo vervelend vinden, dachten we dat dit misschien het moment is om op het potje te proberen. Dus dit doen we nu vaak in de ochtend. En dan inderdaad heel overdreven juichen haha.

Goed om te lezen dat zonder luier rond laten lopen niet de enige manier is. Klopt, onze peuter is nog geen 3 jaar. Maar gezien hij die luier verschonen zo vervelend vindt en al aangeeft wanneer hij moet, dachten we dat dit het moment zou zijn. En het vooral allemaal heel spannend vindt. We gaan in ieder geval door met een vast moment voor het potje en willen inderdaad niks forceren.

Heb nu in ieder geval gevraagd of ze op de opvang actief willen vragen of hij wel/niet mee wil kijken als andere kindjes op het potje/wc gaan. Wie weet helpt dat iets.

1 like

Dat heeft bij ons in ieder geval (denk ik) heel erg geholpen. Niet direct hoor, maar ze krijgen door te kijken al zoveel mee en volgens mij verwerken ze dat allemaal in die koppies tot ze (voor ons gevoel) plots ineens de sprong wagen om het zelf te doen.

Het zien van leeftijdsgenootjes is denk ik toch anders/inspirerender dan het zien bij je ouders. Bij ons op de opvang zijn 2 wctjes naast elkaar (met muurtje ertussen maar zonder deur), en dan kan je ook samen plassen/poepen met een vriendje/vriendinnetje als je het spannend vindt of gewoon gezellig :crazy_face:

Ook neef (4 maanden ouder) en nicht (2 jaar ouder) zijn een goede influencerbron btw.

1 like

Bij onze twee wc’tjes naast elkaar zonder iets ertussen. Maar volgens mij vinden ze dat idd heel gezellig en hier hielp dat ook wel bij het zindelijk worden.

3 likes

Bloot laten lopen werkte bij mijn zoontje niet. Bij dochter wel. Bij zoon werkt het nu om hem op vaste momenten (bij ons sochtens na het wakker worden, voor en na het middagdutje en voor het badje 's avonds) op de wc te zetten. Potje wil hij niet. Moet echt wc zijn. Dan doet hij bijna altijd een plas.
Maar hoe poepen erbij moet komen, geen idee. En ik zou het misschien moeten uitbreiden naar meer vaste momenten, zoals voor het weggaan of bij het thuiskomen ofzo. Maar ik ben een beetje lui en hij draagt ook nog rompers. En pff dat gehannes met die spekbeentjes en die luiers en dan je kind moeten vasthouden bij de wc. Nee ik heb er gewoon geen zin in. Voel me daar wel een beetje schuldig over want denk wel dat het zou werken :disappointed:

Bij de opvang doet hij het totaal niet, te ongeduldig denk ik. Daarvoor vindt hij het ook gewoon niet interessant genoeg volgens mij

Ik heb net een maat 98/104 laten passen en vond hem in vergelijking met de babymaten erg smal en kort vallen. Moest daardoor aan jouw post denken. Ook smaller bij de billen, de baby leggings konden zelfs nog over een wasbare luier maar dat was met deze no way gelukt. Ik heb deze: Legging van merinowol voor kinderen - €28.99 - Dilling

1 like

Ja die heb ik ook! Jammer hè… baby maten lijken zoveel beter te zitten.

Ja merken denken kennelijk dat je kind halveert tussen 92 en 98. Valt me bij Hema ook op. En Zara past ze opeens juist wel en als baby nooit zo goed :clown_face:

2 likes

Ligt er ook aan wanneer je kind een kleuter bouw krijgt en wanneer ze uit de luiers zijn natuurlijk.

2 likes

Hebben jullie tips voor een zacht speekleed van een redelijk formaat? We hebben een tegelvloer dus wil wel een lekkere dikke (of zou er evt van die rubber matten onder kunnen leggen) en hij moet wasbaar zijn. Zie veel van Little Olly en Love By Lilly voorbij komen, iemand daar ervaring mee?

Ik heb die van lovebylily en ben daar echt heel erg blij mee. Gekocht tijdens 1 van hun insta live sales. Ze hebben binnenkort weer eentje, scheelt een hoop!

1 like

Ooh goeie, ga ze gelijk ff volgen. Thanks!

2 likes

Ik vind de antislip onderop echt enorm fijn, vind hem lekker dik en groot. Handig mee te nemen als ik zou willen.

2 likes

Ik draag normaal altijd panty’s van Falke en zoek nu een hele goede voor mijn zwangerschap. Zou fijn zijn als ik hem meerdere maanden kan aan doen(dus veel ruimte bij buik) en ook zo’n speciale band bijv. Kan het bij Falke helaas niet vinden, dacht aan max 50/60 euro

Ik had een hele fijne van Kunert, kun je gedurende je zwangerschap steeds een beetje groter maken op de plekken waar je het nodig hebt. Maar ik ben echt te lomp en toen ik de tweede panty van €28 op 1 dag stuk trok heb ik het opgegeven.

2 likes

Ik had er een van swedish stocking en heb die echt mer veel comfort gedragen tijdens mn zwangerschap. Weet even niet meer hoe duur het was

2 likes

Geen speelkleed maar wij hebben deze vloermatten waar ik heel blij mee ben. Liggen al 4 jaar in de woonkamer en wordt dagelijks gebruikt. Zacht om op te zitten en hard genoeg om bijv met duplo op te bouwen. Als baby genoeg grip om op te rollen en te spelen. Vloertegel 50 x 50 x 1,4 cm | Speelmatten | Boxenland

3 likes

Wij zijn heel blij met die van https://www.totterandtumble.eu/. Duur, maar dan heb je ook wat. Voelt als een hele dikke yogamat. Hebben hem 2 jaar en ziet er nog nieuw uit. Je kan hem gewoon met een doekje schoonmaken.

1 like

Ik heb geen kleed, maar een opvouwbare mat. Echt ideaal! Ik kocht ‘m bij decathlon. Vind dit veel fijner dan een een kleed, kindje heeft grip, kan makkelijk poetsen, snel opgevouwen onder de box/bank en ook fijn voor buiten.

1 like