Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Mijn dochter is heel erg bezig met plassen op de wc. Vanochtend werd ze wakker en het eerste wat ze zei was ‘op wc plassen’. Als we haar dan naar de wc brengen vindt ze het eng (ook met brilverkleiner) en wil ze er niet op. Vanochtend heeft ze wel voor het eerst zonder luier op het potje gezeten. Er kwam niks maar wel al beloond voor het uberhaupt erop zitten. Vorige week heeft ze ook voor het eerst op de kleine wc van de opvang gezeten, op eigen initiatief maar ook nog zonder plas.

Ze is 2 jaar en 3 maanden, dus het hoeft nog helemaal niet per se van mij - maar aan de andere kant is het ook wel lekker om uit de luiers te zijn overdag.

Heeft iemand tips hoe we dit een beetje kunnen doorpakken nu zonder te pushen? Op vaste tijden nu op het potje zetten? In een onderbroekje door de woonkamer laten lopen? Of juist nog helemaal niks doen en alleen iets doen als zij het aangeeft zoals vanochtend? Alle tips welkom.

Mijn moeder geeft als tip (mn baby is 4 maanden dus totaal nog niet aan de orde en geen idee dus of het echt werkt) dat zij vroeger altijd een potje in de kamer had staan en ons betrok bij het zelf naar de wc gaan/wij daar ook wel interesse in hadden en dat dat hielp en we heel snel zindelijk waren. Misschien dat het potje gewoon neerzetten al helpt om wat interesse te wekken en angst weg te nemen?

1 like

Bedankt nog voor alle reacties :heart:
Ik heb gebeld en ze vonden het fijn dat ik het melde. Er is een kindje die vaak bijt, daar gaan ze extra op letten

4 likes

Ja vooral haar laten leiden, hier een potje in de woonkamer en je kan het aanbieden op vaste tijden en verder wanneer ze zelf wil. Wil ze niet is het ook ok.

2 likes

Sorry voor de dubbelpost maar ik heb gisteren geverfd met mijn bijna 2 jarige. Ik heb canvassen gekocht en washi tape in een bepaald patroontje geplakt. Toen heb ik mijn zoontje lekker laten kliederen. Denk dat je beter (dun) schilderstape kan gebruiken want de verf was wat uitgelopen. Heb ik opgelost om een handafdruk op een papier te laten maken en op te plakken :nerd_face: Geen meesterwerk, maar hij vond het heel leuk om te doen dus wel een tip :smile:

26 likes

Ik heb nog een baby dus geen ervaring met deze leeftijd maar misschien helpt het dat als zij het heeft over de wc dat jij haar dan meeneemt en dat je zelf gaat plassen? Niet dat zij het hoeft te doen maar dat ze een voorbeeld krijgt en ziet dat het niet spannend is.

3 likes

Ik heb er net een gekocht via de sale, echt een goede tip! :blush:

1 like

Zindelijk zijn ging hier goed maar jongste lijkt nu een terugval te hebben. Met name met poepen. Ik weet ook niet zo goed wat te doen, wilt geen luier om, vind de wc ook niet eng, poept er soms ook op. Maar is hij net geweest, gebeurd niks. En 5 minuten later is zijn broek.
Twijfel ook om misschien toch een luier om te doen. Hij is er net vanaf. Maar zn broek steeds vol is ook niks (en blijf onderbroeken kopen).
Ging echt hele zomer goed tot afgelopen 3 weken.

2 likes

Wij zitten een beetje in dezelfde fase, zoontje is nu net twee. Geen idee wat goed is maar wij doen het zo: hebben het potje in de badkamer en beneden in de wc en zet hem er op wanneer hij wil/er om vraagt/mee wil. Sinds een paar weken hebben we ook een vast moment in het bedritueel in de avond. We hebben het heel geleidelijk opgebouwd en helemaal hem in de lead gelaten: eerst met kleren aan erop (dan ging hij altijd mee als ik ging plassen bijv), daarna met broek uit. Soms doet hij een plasje, heel vaak niet. Hij krijgt altijd een compliment voor het proberen en iets meer gejuich als er iets komt. We zingen altijd liedjes op het potje, daarom wil hij er ook vaak op. Hoopte daarmee een positieve associatie te maken, het potje iets leuks te maken, en dat lijkt voor hem wel te werken. Als hij in de avond niet wil plassen of wil proberen dan is dat ook altijd goed en ik push hem nooit om er op te gaan. Nu is het steeds vaker zo dat als hij ‘s avonds niet is geweest omdat hij weigerde dat hij dan daarna moet huilen in bed om te “poepen”. Dan zet ik hem op het potje en doet hij alsnog een plas :joy:

4 likes

Fijn!!

Ik volgde een zindelijksheid methode waarin het ging om interne motivatie en niet omkopen met stickers, snoepjes of cadeautjes. Véél beter.

Jokes on me, want her werkte perfect voor het plassen maar bij beide kinderen was poepen in het begin gewoon gedoe. Wilden ze niet op het potje of de wc maar poepten telkens in hun onderbroek. Superirritant én goor. Alle tips uit de cursus geprobeerd.

Dus ik heb ze uiteindelijk gewoon keihard omgekocht! Klein en overzichtelijk begonnen. Op de wc of potje poepen was een sticker, twee stickers was een ijsje. Nou pedagogisch onverantwoord of niet, maar het werkte als een trein!

12 likes

Wij hebben ooit dit speelgoed gekregen en ik snap echt niet dat zoiets wordt gemaakt. Hoe kun je iets voor kinderen maken dat van stof is en dat niet in de was kan? :sweat_smile:
Het ding is helemaal onderkwijlt door de baby dus te goor om aan te raken maar wassen kan dus niet.

Net zoals het speendoekje dat alleen op handwas mag :face_vomiting:

Handwasje, alleen bij de stoffen onderdelen? Niet ideaal nee

Zelfs dat zou niet mogen volgens de gebruiksaanwijzing. :sweat_smile: Maar dat is inderdaad wat ik nu ga doen want anders gaat hij in de prullenbak.

1 like

He die herken ik! Want met al die geluidjes en de lichtjes wel een geliefd speelgoed :sweat_smile:

Thanks voor alle tips omtrent zindelijk worden! Ik heb een soort kuikentje dat de hele dag achter me aan waggelt, dus vanaf dat ze kon kruipen was ze met mij op de wc haha. Dat heeft ze vaak genoeg gezien dus :joy: en leg ook vaak uit wat ik doe op de wc.

Ga iig vaste potjes momenten introduceren! In de ochtend en voor het slapen gaan iig en dan even kijken hoe het gaat. Ze wilde er net ook op bij het naar bed brengen. Heel bijzonder om te zien hoe ze er mee bezig is en hoe ze zich zo ontwikkelt op dit vlak.

2 likes

Ik heb voor mn 5-jarige altijd een nagelschaartje gebruikt die ik nu ook voor mijn baby wilde gebruiken. Die is ineens stuk gegaan. Ik had er nog 1 als backup en die is opeens ook stuk gegaan?? Zo raar. Heeft iemand nog een goede tip voor een (baby) nagelknippertje?

Ik heb die van de Kruidvat uit zo’n setje voor baby’s met een vijl en een schaartje erbij en daar ben ik tevreden mee!

2 likes

Toen ze nog heel klein was heb ik zon auto automatische vijl gebruikt, vond ik veel fijner

2 likes