Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ik heb de trofast maar beplakt met plakfolie van limmaland: https://nl.limmaland.com. Heel makkelijk om te doen en hij ziet er nu echt zoveel beter uit!

2 likes

Ik zoek een beetje herkenning voor mijn situatie. Tips zijn altijd welkom als iets bij jullie wel geholpen heeft.
Mijn zoontje van 3.5 heeft de laatste tijd echt intense woedeuitbarstingen. Hij is altijd wel aardig driftig en met periodes zit hij minder lekker in zijn vel en dan is ie sowieso veel aan het zeuren/huilen/uitdagen. Maar sinds een paar weken blijft ie in zijn woede hangen en we krijgen hem er dan niet uit. Hij gaat ons dan ook slaan en vandaag heeft ie ook een juf geslagen voor het eerst. Hij wordt ook standaard heel boos als we aankomen op het kdv, terwijl hij het daar verder prima naar z’n zin heeft. In de ochtend is er thuis ook niks aan de hand en onderweg ook niet, maar zodra hij het lokaal binnenkomt, is het boos.
Gedurende de dag heeft ie dan meerdere woedeaanvallen, ook thuis. Vaak om helemaal niks.
Ik ben meestal van het gentle parenten en ik zeg dat hij mij niet mag slaan, wel stampen of in een kussen slaan etc. Maar lijkt niet echt te helpen. Hij kan ook nog niet zo goed praten dat hij kan zeggen wat hem zo boos maakt. Ik zit even met m’n handen in m’n haar, want ik kan gewoon niet duiden waar het nou aan ligt. Is het misschien de leeftijd? Hebben anderen dit ook meegemaakt en wanneer gaat het over haha.
Het is echt vermoeiend en het levert ook veel discussie op tussen mij en mijn man hoe we het het beste moeten aanpakken. Maar bovenal is het zo sneu om hem zo boos te zien, alsof ie niet weet wat ie met zichzelf aan moet.

1 like

Wij hebben idd ook de Ivar, twee naast elkaar en dan de ondiepe variant, die kun je eventueel ook nog makkelijk verven. Daarin passen precies twee Uppsnofsad bakken van de Ikea naast elkaar op elke plank, waar nog best veel in kan. Hier is één kast voor spelletjes, puzzels enz. en in de ander zit dus van alles in die bakken (poppetjes, rails enz.).

2 likes

Bedoel je dat hij wat achterloopt in spraak? Dat zou wel een reden van boosheid/frustratie kunnen zijn. Zeker als vriendjes op de opvang veel makkelijker praten. Als dat zo is of je het vermoed, ga je dan al naar logopedie? Anders zou ik morgen nog bellen voor een afspraak zsm (geen verwijzing voor nodig).
En misschien zou het hebben over emoties kunnen helpen, zodat hij het kan herkennen zichzelf en dan kan uiten. Er zijn hier wel eens boeken getipt. Zelf heb ik bij mijn dochter denk ik veel gehad aan wat emotie-speelgoed van Learning Resources.

Sterkte, klinkt echt zwaar. 3,5 is volgens mij sowieso een pittige leeftijd. Zit er nu ook middenin en hier zijn er zeker ook hele boze periodes, maar dat zijn meer golven. Maar denk dat het belangrijk is om uit te zoeken wat er achter de boosheid zit.
Nurtured First op instagram (en podcast) besteed hier wel veel aandacht aan, misschien heb je daar nog wat aan.

2 likes

Heeft iemand de Yoto (of Yoto Mini)? Het lijkt me echt heel handig maar het is duur en ook nieuwe kaarten zijn duur. Ik vind audioboeken wel leuk maar ook irritant dat ik het dan aan moet zetten via de speakers en ze kunnen/mogen zelf ook niet aan m’n telefoon zitten. Dus ik ben benieuwd of het het echt waard is en het veel gebruikt wordt.

1 like

Jep wij zijn er er blij mee. Ook voor in de auto dan doen we er een koptelefoontje in, zo hoeven wij niet mee te luisteren haha.

Werkt verder super goed en fool proof, geen overbodige knopjes of functies. Alleen jammer dat er geen nederlandse kaartjes te koop zijn. Dit lossen wij op door de blanco kaartjes te kopen die je zelf heel gemakkelijk via de yotoapp vult met audio naar keuze. Zijn beide oma’s hebben ook een kaartje ingesproken van een boekje en zo kan hij die ook luisteren.

Als je nog vragen hebt roep maar :relaxed:

3 likes

Is dat een beperkte keuze in audio of kan je er echt alles opzetten dat je wilt? Ik zou er bv graag luisterboeken die ik nu op spotify aanzet op willen zetten, of iets als juf Roos.

Thanks voor de tips!
Ik denk niet dat hij per se achterloopt voor zijn leeftijd. Hij maakt zinnen van meerdere woorden achter elkaar die ook kloppend zijn. Maar hij kan nog niet echt ‘waarom’ vragen beantwoorden. En hij vertelt ook veel onsamenhangende fantasieverhalen. Zoals vandaag, dan gaat het in een adem over bang voor spoken naar papa en opa moeten de airco repareren. Geen idee of dat normaal is of niet voor zijn leeftijd. Misschien kan een afspraak bij het cb geen kwaad of een logopedist idd.
Soms vraag ik me af of het eraan ligt dat we met zindelijkheid bezig zijn. Maar echt super lowkey, het enige wat we doen is af en toe naar de wc maar de rest van de tijd heeft ie een luier aan. Maar ja zo kan ik overal wel iets achter zoeken denk ik dan.

1 like

Kun je enige overeenkomst vinden of bedenken in wanneer het gebeurt? Zou het kunnen dat er bijvoorbeeld veel dingen achter elkaar of tegelijk gebeuren waar hij in mee ‘moet’? Overgangen bijvoorbeeld, daar moet ik aan denken omdat je het hebt over aankomst bij het kdv. Vanaf het moment van wakker worden tot de aankomst bij het kdv gebeurt er natuurlijk heel veel in best korte tijd. Uit bed, aankleden, eten, jas aan, de deur uit, vervoerd worden, en ook papa en mama en evt broers/zussen die dingen doen en praten, etc? Misschien is er haast? Of misschien kunnen ze het op het kdv wat meer duiden, daar zie je ook soms dat kinderen echt moeite hebben met die overgangsmomenten, de hectiek van opruimen en iedereen doet iets anders tot dat het nieuwe ‘onderdeel’ begint en er weer orde in de zaak komt. En omdat je zegt dat hij sowieso soms wel ‘driftig’ kan zijn, klinkt als een gevoelige jongen dan?

3 likes

Ik denk dan even terug aan mijn jeugd en hoeveel uur ik plezier heb gehad met mijn my first sony casette speler en walkman.
Dus ik kan me voorstellen dat het wel echt chill is.

3 likes

Nee je kan er letterlijk alles opzetten als je een mp3 bestandje hebt. Je hebt bijvoorbeeld websites (als je googled: youtube to mp3) waar je een youtube link inplakt en dan krijg je een mp3 bestandje. Deze zet je dan gemakkelijk op zon kaartje. Of er zit een opname knop in de app en dan kun je dus live opnemen en het op het kaartje zetten.

2 likes

Oh ja, die zindelijkheid kan er vast mee te maken hebben! Mijn dochter is ook net een tijdje zindelijk en dat heeft hier wel veel invloed op slapen. En dat leverde ook wel boosheid op.
Qua hoe je kind praat, dat klinkt mij heel bekend en is volgens mij normaal. Ik snap wel wat je bedoelt over dat het nog moeilijk is alles uit te drukken als je zo jong bent. Beetje meer oefenen met alles benoemen kan misschien wel helpen. Ook zelf overdreven nadoen hoe je boos, blij of verdrietig ed bent hielp hier wel. En vertellen over wat je zelf voelt.

1 like

Ja heel gevoelig idd. Heeft ie van mij en z’n vader geĂ«rfd.
Ik ben blij dat je iets zegt over overgangen, dat klinkt idd bekend. We zijn meestal een van de laatsten die binnenkomen en dan is het best druk en bijna tijd om op te ruimen en aan tafel te gaan voor fruit. Vandaag ook besloten samen met de pm’ers om hem voortaan wat eerder te brengen, hopelijk helpt dat een beetje. Zij geven ook aan dat ie het soms echt te druk vindt. Vanochtend was het idd wat haastig. Ik word altijd wakker van hem rond 7u maar vanochtend sliep ie tot half 9 dus ik schrok ook wakker. Heb wel geprobeerd niet haastig over te komen maar het ging wel wat sneller dan normaal.
Het andere moment dat hij boos werd, was toen ie aan het spelen was en hij moest naar binnen komen om verschoond te worden.
Het gekke is alleen dat hij daar voorheen niet zoveel moeite mee had. Maar het kan natuurlijk dat er een ontwikkeling heeft plaatsgevonden waardoor die gevoeligheid is vergroot ofzo. En dan ook nog bezig met zindelijkheid. En wat veranderingen in huis (hij heeft een nieuwe kamer gekregen). Misschien wat veel allemaal bij elkaar.

@Huismus ja ik ga aan de slag met die spelletjes of boekjes. Ik heb het kleurenmonster nog ergens liggen geloof ik

2 likes

HĂ© wat verdrietig en ingewikkeld voor je kind.
Ik heb deze tips ooit opgeslagen, maar durf even niet te zeggen welke leeftijden. Kijk er even naar, wie weet past het of kan je zelf de tekst iets aanpassen naar wat bij je kindje aansluit.

Grote boom is ziek (kanker)
Drop (5 jarige)
Het eiland van opa (abstracter)
Een boom vol herinneringen

3 likes

Thanks! Ja het is heel verdrietig inderdaad. Gelukkig is mn kind nu een paar dagen bij zijn vader zodat hij de “ergste” emotie en toestanden niet meekrijgt.

Ik zit nu ook te kijken naar het boekje kikker en het vogeltje, iemand daar bekend mee?
Ik weet dat nijntje bijv ook een goed boekje erover heeft maar omdat het niet zijn opa of oma is die dood gaat wil ik liever niet dat het in een boekje daarover gaat!

Ah wat een verdrietige situatie. Kikker en het vogeltje ken ik, en dat boekje is prima geschikt! Bij onze bieb is een apart kasje/vakje met dit soort boeken, misschien bij jou ook?

Edit: er wordt ook geen relatie (bv opa/oma) benoemd in dat boek dus dat is ook fijn. Eventueel zou je lieve oma pluis (nijntje) nog kunnen nemen en dan oma veranderen door iets anders bij het lezen.

Ohja ook een goed idee! Ik wil het alleen kopen om als een soort cadeautje aan hem te geven. Ga morgen even naar de boekhandel :slight_smile:

Misschien een ikea besta samenstellen naar je smaak/interieur?

2 likes

Ja ik denk dat alles wat je noemt aan wat er speelt (zindelijkheid, nieuwe kamer, ontwikkeling) wel kan bijdragen aan deze woede uitbarstingen. Wellicht zit hij daardoor gewoon niet lekker in zijn vel en is dan snel geraakt als er plotse dingen op hem af komen waar hij geen zin in heeft of die hem overvallen. Als je zelf in wat zwaar weer zit en iemand komt op je werk continu vanuit het niets met moeilijke ad hoc vragen heb je daar ook veel minder ruimte voor denk ik.

Ik zou denken dat het helpt om op te letten dat je zoveel mogelijk voorspelbaarheid en structuur aanbiedt. Misschien kun je met kaartjes werken, zodat het visueel is wat er gaat gebeuren, en dan dus even de tijd nemen om daar samen naar te kijken. En opletten dat je zo weinig mogelijk vraagt om ‘nu’ iets te doen, maar meer voorbereidt met ‘als x klaar is, dan gaan we y’. En duidelijke kaders stellen, doen wat je zegt en zeggen wat je doet want dat biedt veiligheid en duidelijkheid. Dus niet vanuit het niets ‘ga je even je schoenen pakken want we gaan zo?’ maar ‘als je je boterham op hebt ga je even in de gang je schoenen pakken en aantrekken’. Misschien doe je dit allemaal al lang hoor, maar ik probeer maar mee te denken

4 likes

Ja, ik probeer dat idd wel te doen maar ik kan er wel beter op gaan letten en ik kan bij de opvang wel aangeven dat zij er ook meer rekening mee houden. Ik voel me al een beetje opgelucht, zo fijn dit forum :blush:
Hopelijk zit ie dan weer gauw beter in zijn vel. Ik moest vandaag zelf ook huilen door de hele situatie en je ziet dat het hem raakt maar dan kan ie ook alleen maar boos reageren dat ik niet mag huilen. Terwijl het een heel empathische jongen is.

1 like