Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Onze oudste krijgt een fietsje, ze wordt bijna 4 en is best flink we denken dus aan 16 inch?
(Met zijwieltjes die er later af kunnen) welke fiets is aan te raden? (Budget rond max 200)

1 like

Na een lange relatie met iemand die heel graag en lekker kookt, ben ik het totaal verleerd. Nu met een kind en baan krijg ik maar geen ritme in het organiseren van het eten: ik vergeet vooruit te plannen, de koelkast is soms leeg voordat ik boodschappen bestel, we eten regelmatig veel te laat of bij gebrek aan beter een saai en goor verspakket. Ik ben meestal rond 17.45 thuis van werk en de opvang. Mijn dochter heeft er dan een lange dag kdv op zitten en honger, dus ik moet snel wat op tafel zetten. Voor mezelf maakt het me niet uit als ik laat eet en ik overleef het ook op girl dinner, maar voor mijn kind wil ik een beter voorbeeld zijn en meer routines ontwikkelen en zoek daarom tips.

Willen mensen waar het lekker loopt eens delen hoe zij dat aanpakken?

• Heb je bijv. een vast week- of maandmenu dat je wisselt? Bijv. maandag pastadag.
  • Doe je aan mealpreppen in het weekend?
  • Maak je gebruik van een slowcooker of instantpot oid op werkdagen?
  • Haal je elke ochtend een maaltijd uit de vriezer?
  • Of eet je kind restjes en kook je later voor jezelf?
  • Etc.

Help ons aan betere maaltijden, mijn dank is groot :pray:

6 likes

Zelf nog geen ervaring op dit gebied, maar zou iets als Hello Fresh iets voor je zijn?

1 like

@LoveOranges De natuur heeft het zelfs zo gemaakt dat baby’s graag in slaap vallen aan de borst. En het is ook superfijn en knus en veilig, waarom zou je je baby en jezelf dat gaan ontzeggen? Als slapen moeizaam gaat op de opvang kun je ze misschien wat andere tips geven die thuis werken als je partner de baby naar bed brengt?

Mijn baby (5 mnd) valt ook vaak (voor de nacht sowieso altijd) aan de borst in slaap, maar op het kdv en bij mijn vriend gaat ze ook prima slapen met een beetje hulp of de laatste tijd zelfs steeds vaker zelfstandig. Ik moet wel zeggen dat het mij moeilijker lukt om haar zonder borst in slaap te krijgen, want ze herkent/ruikt mij dan toch en dan wil ze die borst (wat ik ook prima vind, daar is ie óók voor). Maar even om aan te geven dat het prima naast elkaar kan bestaan, in slaap voeden bij jou en zonder borst in slaap vallen bij een ander.

12 likes

Iemand nog tips mbt klok verzetten?
Elle keer laat ik het erop aan komen maar dan wordt peuter weer zo vroeg wakker.

Heeft iemand een tip voor een kindvriendelijk hotel? M’n man gaat binnenkort een weekend weg en ik denk er over om met hun een nachtje weg te gaan. Zat al te kijken naar dat Nijntje stayokay hotel, maar dat is minimaal 2 nachten en ik wil maar 1 nachtje weg. Kinderen zijn 3 en 6 trouwens.

1 like

Ik maak enkel makkelijke, snelle maaltijden. Ben geen bijzondere eter, haha! Maar eet alsnog wel gevarieerd. Ik heb een app, my recipe book, waarin al m’n favoriete recepten in staan + een mapje op TikTok. Daar scroll ik elke week als ik online boodschappen doe doorheen en op basis daarvan bestel en kook ik. Vaak ook maaltijden waar we 2x van kunnen eten. Lasagne, soep, pasta

Voor mijn kind (even oud als die van jou, volgens mij) heb ik ĂĄltijd pastasauzen in porties in de vriezer. Op drukke dagen of als wij iets eten wat hij niet meekan eten - denk aan pittig oid - dan haal ik er een uit, kook pasta en dan kan hij in ieder geval goed eten. De pastasauzen zitten dan ook echt wel bomvol groente.

Daarnaast heb ik ook altijd bananen pannekoekjes in de vriezer. Ook echt een redding haha!

Heb je hier iets aan? :pray:

4 likes

Maar waarom dan?
Slaap associaties zijn er niet voor niets, helaas worden ze tegenwoordig vaak als negatief weggezet (ook door zogenaamde slaapcoaches enz.). Mijn kind heeft de fles als slaapassociatie nog veel langer (nodig) gehad hoor, zou me op dat vlak iig geen zorgen maken. Maar wel vervelend, ik snap wel dat je het je aantrekt wanneer dat zo gezegd wordt. Ik vraag me alleen af waarom ze dat daar dus niet zouden willen. Je baby is ook nog eens heel erg jong.

4 likes

@Karl_Lagerfeld gaat vaak naar hotels met dr dochter volgens mij

Ik bestel weekboodschappen en deze komen op zondag of maandag. Zodat ik niet naar de supermarkt hoef doordeweeks. Maar ik heb ook altijd wel iets in de vriezer. Ik zag dat je nu van mama deli ook stamppot hebt? Misschien altijd fijn om zoiets in huis te hebben. Ook voor als wij iets eten wat hij niet mee kan eten of ongezond willen eten/bestellen.

Ik prep niet in het weekend want daar heb ik geen zin in maar af en toe maak ik wel een grote pan soep. En dat vries ik in. Mijn kind vindt dat heel lekker met brood. Het is even opwarmen en klaar. Ook weinig vaat. Wij eten op donderdag (na de opvang) standaard soep.

Je kindje eet al warm op de opvang dus misschien ook 1 avond in de week het jezelf makkelijk maken en brood geven of havermout, banaan eipannenkoek oid? Eventueel met wat rauwkost ernaast. En dan zelf later eten of restjes. Wees niet te streng voor jezelf

Ik heb ook altijd wel een potje wortelen/doperwten in huis en gehakt/vegaballetes in porties in de vriezer

2 likes

Ik ben hier ook geen ster in maar wat me wel helpt is op een vast moment (zeg zondagavond na haar bedtijd) bedenken wat we per dag (ongeveer) gaan eten en dan alles bestellen. Heb een stel standaard recepten in m’n hoofd en ook veel kookboeken met simpele snelle recepten. Kost een uurtje tijd maar geeft zoveel rust op de andere dagen.

Dan kook ik voor 2 dagen telkens zodat je om de dag niet hoeft te koken.

4 likes

Wat ik handig vind is om extra porties te koken en die in te vriezen. Op drukke dagen heb je dan makkelijk gezond eten. Bijv grote pan pasta saus/curry maken en invriezen in porties. Wat ik ook chill vind is om kind alvast wat rauwkost te geven als je kookt (als ze dat lekker vindt). Heeft je kind alvast wat groenten binnen en is even bezig. Krijgt je kind ook een warme maaltijd bij de opvang? Dan zou je ook kunnen overwegen kind alvast een boterham te geven en zelf erna te koken als kind in bed ligt + portie bewaren voor de volgende dag.

1 like

Ik zou het lekker makkelijk maken voor jezelf. Ik kook wel bijna elke avond, alleen op donderdag ben ik te moe en te laat thuis om nog echt te koken, dus dan is het vaak pizza of snackbar. Sommige avonden kook ik alvast vooruit voor de volgende dag wat ik dan in de oven kan zetten, maar meestal maak ik op werkdagen gewoon wat simpels. Quesadillas, simpele pasta, snelle stamppot met voorgesneden ingrediënten, linzensoep met stokbrood. Ik vind die Lazy Vegan maaltijden soms ook wel heel fijn. In het weekend pak ik wat meer uit.
En als je echt geen zin hebt is een pastasaus in portiezakjes in de vriezer echt heel fijn, zoals iemand anders ook al noemde. En het is ook echt niet erg als je een week lang alleen daar aan toe komt, vooral als je er alleen voor staat.

Ik zou zelf niet koken als je kind al in bed ligt en de volgende dag restjes geven. Dan ben je weer een deel van je avond kwijt en het is belangrijker om 's avonds ook gewoon even niks te hoeven.

1 like

Denk dat 16 wel echt groot is. Tenzij je kind heel lang is ofzo.
Wij hebben 14 en in het begin dachten we nog wel eens hadden we maar 12 gedaan dan is het leren fietsen nog makkelijker. Maar dat was vrij snel wel gelukt eigenlijk.

1 like

Ik zou aanraden om het fietsje zonder zijwieltjes te geven. Mijn zoon kreeg ook een fiets voor zijn 4de verjaardag en is motorisch niet heel snel, maar toch kon hij in een middagje fietsen (met de sjaalmethode). Waren blij dat we het eerst zonder zijwieltjes hadden geprobeerd. Kan je natuurlijk altijd alsnog kopen mochten ze toch nodig blijken.
Hebben trouwens ook een 16 inch (s’cool xxlite) en vond dat prima. Hij paste er net op in de laagste stand toen hij 4 was (denk 108 cm toen).

2 likes

Ik zou voor je werkdagen vaste dagmenu’s doen inderdaad van gerechten die snel klaar zijn (bijv. maandag pasta, dinsdag avg, woensdag nasi, do soep met brood, vrij burgers, frietjes, salade ofzo). Als je dit elke week hetzelfde houdt is het makkelijk weekboodschappen te doen in het weekend. Ik kook soms ook eerst voordat ik de kids ophaal van de opvang, in de auto vast een snackbakje met snoepgroente voor de eerste trek (+vast wat vitamines), en dan thuis meteen eten om de hangry tantrums te voorkomen.

Sterkte, kan me voorstellen dat het echt uitvogelen is!

1 like

Oh om te huilen! Ik voel dit zo erg met je mee :tired_face:
Ik heb m’n HVID cocon in de was gedaan. 30gr, ver lage touren maar de pop past er nu in :sob:

1 like

Eet je dochter warm op de opvang? Hier wel, dus ze eet doordeweeks als avondeten gewoon een boterham (soms met wat rauwkost of fruit). Koken en samen eten voordat ze moet gaan slapen lijkt me echt onhaalbaar :grimacing: dus wij eten pas wanneer zij slaapt. In het weekend varieert het, maar ik heb altijd zalm, falafel, broccoli, bloemkool
 in de diepvries voor een snelle maaltijd voor haar.

Ik heb ook oprecht gehuild hahaha, was zo zuinig op dat jasje en had hem bewust apart gelegd zodat ik hem zelf kon wassen.

Paar tips:

• als je koken en boodschappen niet zo in je systeem hebt dan vind ik het echt underrated om gewoon zoals vroeger vaste dagen te hebben waarop je vaste dingen eet. Op maandag pasta met rode saus, dinsdag stamppot, etc. Kan zoveel rust geven en je raakt ook in een routine.
  • mijn kind eet heel vaak 2/3 keer achter elkaar het zelfde. Ik bak een grote portie aardappels bijv of maak rijst met iets en dat eet ze dan drie dagen terwijl ik zelf later eet of iets wat zij niet zou eten
  • ik vind een slowcooker echt geweldig. Gebruik hem heel veel. Bijv als je kind op bed ligt gewoon een zak voorgesneden groenten (uit de diepvries kan ook) erin met currypasta en kokosmelk. Of wat gehakt en groenten en tomatensaus voor rode saus. Ik braad dan echt niks aan ofzo, dit kost me misschien 5 min. ‘s ochtends is het klaar en zet ik het in de koelkast en ‘s avonds alleen opwarmen en bijv pasta koken. Of ik zet hem ‘s ochtends aan en dan zit het ‘s avonds al warm in de pan.
3 likes