Ah ja dacht ik al, dan wachten we er sowieso mee tot hij zelf kan zitten.
Mijn schoonzusje vond het vooral heel handig om haar handen vrij te hebben en haar kind zo energie kwijt kon door er in rond te lopen want dat zitje kan rondom de tafel
Wat kun je opkijken tegen dingen die uiteindelijk dan super goed gaan. Ik was met de peuter en baby in de bakfiets naar een koffietentje. Baby lag blij te zijn op zn kleedje en de peuter genoot van zn taartje en speelgoed. Helemaal geslaagd
ben nu wel gesloopt ![]()
Hebben jullie een postpartum check laten doen bij een bekkenbodemfysio? Zo ja, zou je het aanraden?
Ik zit er heel erg aan te denken dat te doen, omdat ik alleen een telefonische controle heb bij het ziekenhuis en ik graag wil dat iemand meekijkt naar of alles op orde is in met mn bekken en buikspieren. Heb er nu een gevonden die ook littekenbehandelingen doen, dus dat leek me mooi 2 vliegen in 1 klap om dan ook mijn keizersnede litteken na te laten kijken.
Heb je het gevoel dat er iets is? Ik heb geen bekkenbodemfysio gedaan omdat ik na de gebruikelijke hersteltijd vd keizersnede geen klachten meer had, dat is 2 maanden ofzo?
Ik ben wel bij de huisarts geweest voor mn litteken, daar kon je zoân pleister voor krijgen had ik ergens gelezen. Maar ze zei dat het een mooi litteken was en dat niet nodig was. Litteken is nu 3,5 jaar oud en je ziet het bijna niet en vooral ik voel het niet.
Ik heb niet perse het idee dat er iets is, maar het voelt voor mij zo gek dat ik niet meer gezien word, maar dan wel moet vertrouwen dat alles goed zit en ik alles weer kan/mag. Dus meer als een soort extra geruststelling.
Ik had nergens last van, maar had wel een hele zware bevalling (baby is er letterlijk uitgetrokken door de verloskundige), dus de kans was redelijk aanwezig dat er schade was. Daarom ben ik uiteindelijk wel naar de bekkenbodemfysio geweest. Ik denk niet dat ik anders ook een afspraak had gemaakt ivm geen klachten.
Bij de eerste ook laten checken zonder klachten. En bij beide keren was alles (gelukkig) goed. Maar snap het helemaal als je toch een dubbelcheck wilt
Ja. Bij de eerste niet en daar best spijt van gehad want langer met klachten doorgelopen. Bij tweede dus na 6 weken check (ook om te kijken of en wat ik weer aan sport kon doen). Ze heeft inwendig onderzoek gedaan, ik zou wel aanraden iemand te zoeken die dat doet als je daarvoor open staat natuurlijk. Ik kan nu veel gerichter trainen en weet waar mijn zwakke punten zijn. Geen keizersnede hier overigens.
Ik vind het sowieso best gek dat je zoân lange tijd in de gaten bent gehouden (ja ook in het belang van je baby uiteraard maar toch) en dan na een bevalling heb je of alleen tijdens de kraamweek nog controles en anders na 6 weken een keer (waarbij bij mij niet eens lichamelijk is gekeken trouwens?) en dan is het joejoe veel plezier met je baby en je lijf succes ermee.
Ik las ook ergens dat die 6 weken controle alleen is wanneer je een heftige bevalling heb gehad en dat dus niet standaard is?
Ja dat vind ik ook zo raar⊠ook dat er nooit meer een gynaecoloog naar je kijkt.
Ik ben er een paar maanden geleden achter gekomen bij mijn nieuwe fysiotherapeut dat mijn bekken al 4 jaar scheef stond blijkbaar. Dus als ik jou was zou ik die check zeker doen.
Mijn bekkenfysio is heel erg pro altijd even laten kijken. Er lopen veel vrouwen rond met kleine klachten waarvan ze denken dat dat erbij hoort wat eigenlijk dus niet zo is. Zij zegt altijd even laten kijken, vaak is er niks, maar zo wel kan je er iets aan doen. Dus ik raad het ook altijd al mijn post partum vriendinnen aan.
Zij vind dat het eigenlijk een standaard check moet zijn voor een post partum vrouw omdat je bekken zoveel te verduren krijgen.
Ja heb ik wel gedaan, wilde ook snel weer (rustig) sporten dus vond het wel prettig om beetje check te hebben gedaan voor ik aan de slag ging. Hoorde te veel om me heen van mensen die te vroeg/snel van start ging. Was uiteindelijk prima dus geen vervolg gehad bij de fysio, maar gaf me wel vertrouwen. En alsnog ook rustig gestart met postpartum sportles en best snel op kunnen bouwen
Gewoon doen. Het is zo fijn om bevestiging te krijgen dat alles beneden oké is. En was voor mij ook een soort officieel einde van de kraamweken en back to real life.
Ja zeker doen. Het heeft mij ook verrast hoeveel nazorg de fysio gaf, ook mbt keizersnede.
Na de kraamweek heeft er niemand meer naar mijn litteken gekeken. De fysio checkte het litteken, gaf tips voor littekenverzorging, massage en controleerde mijn buikspieren. Heb later ook cupping via haar gedaan omdat rechterkant van mijn buik verdoofd bleef voelen.
Bij de sportschool waar ik zat werd het wel van je gevraagd als je weer ging opbouwen, ik zou het zeker doen, al is het maar voor de zekerheid.
Ja, zeker! Mijn sporttrainer adviseerde dat ook sterk, voor ik weer zou opbouwen (ook zonder klachten). Vond het zelf ook wel prettig om te weten hoe ik ervoor stond. Heb zelf toen ook gevraagd om een fysieke controle bij de gynaecoloog die mijn bevalling deed, ik dacht echt ja jij hebt mij geknipt en er een vacuĂŒmpomp in geduwd (allemaal noodzakelijk hoor ik vond dat niet erg haha) dus ga ook maar ff kijken of het er nu normaal uit zietđ.
Bij mij was de 6 weken controle inderdaad ook alleen een gesprek, maar lag de nadruk vooral op het mentale. Of ik me niet down voelde etc. Op zich ook goed natuurlijk om op dit vlak te kijken of ze je âlos kunnen latenâ maar het fysieke miste inderdaad.
Oh ja bij mij ook het mentale, maar ik dacht meer dat dat kwam omdat ik meteen begon te janken toen ze vroeg hoe het ging en er voor iets lichamelijks geen tijd meer was ![]()
Dit mistte ik ook inderdaad. Ik dacht dat zij misschien bij de laatste afspraak ook ging voelen/kijken nog. Zeker omdat ik ook flink gehecht ben. Maar dat gebeurde niet. Had het wel kunnen vragen maar was toen ook precies voor de eerste keer ongesteld dus heb het maar gelaten ![]()
Ik vind dat ook echt bizar. Ik heb 2 keer een keizersnede gehad, waarvan de eerste echt een heftige bevalling was met een spoedkeizersnede onder narcose met veel paniek en gedoe, en dan krijg je gewoon een telefonisch consultje van 10 minuutjes. Bij de tweede (geplande) keizersnede heb ik aangedrongen op een fysieke afspraak, en dat werd zonder toelichting tot 2 keer toe naar achteren verzet (kreeg er een automatisch notificatie mailtje van vanuit de app van het ziekenhuis) waardoor ik uiteindelijk pas met 10 weken die afspraak had en toen bleek dat ik nog placenta restweefsel had. Had al wel gebeld dat ik nog steeds bloedde maar dat kon prima wachten zeiden ze. Ik stond echt versteld eigenlijk. Een keizersnede (maar natuurlijk ook een vaginale bevalling) is gewoon echt best heftig, snap er niks van dat je dan zelf maar moet voelen of het allemaal goed herstelt. En als je het gevoel hebt dat het niet goed zit (wat ik dus bij beide bevallingen had) wordt dat eigenlijk ook weggewuifd.
Ja vind het ook bizar, mijn situatie was soortgelijk (met wat andere complicaties). De eerste keer durfde ik niets te zeggen want ik voelde me totaal niet serieus genomen, maar de tweede keer heb ik toch wat âfeedbackâ gegeven in de hoop dat ze er iets mee doen!