Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Dit had exact mijn post kunnen zijn, maar dan 9 jaar geleden. Ik ben wel eens met muziek aan onder de douche gaan zitten terwijl mijn dochter in de box lag te huilen, want wat ik ook deed, ze huilde toch wel. Dus dan maar even een kwartier het niet hoeven horen om niet totaal door te draaien.

Overigens ben ik niet ‘totaal doorgedraaid’ maar heb ik alsnog andersoortige problemen bij mezelf hierdoor getriggerd, waarvoor ik erg lang behandeld ben. Daarom hoop ik voor jou dat je echt sneller hulp krijgt, want dat alarm wat je in je hoofd krijgt is zelf bijna niet op te lossen.

Je ziekmelden en direct een gesprek met de bedrijfsarts is misschien nog helpend. Er zijn bedrijven die helpen met wachtlijst bemiddeling via de zorgverzekeraar en natuurlijk ook genoeg bedrijfsartsen die beter weten wat nu toe doen ipv wachten op een plekje over twee maanden.

1 like

Ik ken ook iemand in regio noord-brabant die hierbij kan helpen trouwens… stuur maar als je haar gegevens nodig hebt. @death_by_sexy

1 like

En vraag ook echt hulp aan je omgeving. Ik zou het zo graag doen voor een vriendin maar ook voor een kennis/buurvrouw/nichtje. Breng de baby maar hier. Zo’n nacht/paar nachten zijn prima vol te houden als je weet dat het eindig is en je er iemand mee helpt.
En je hoeft je echt niet te schamen, je komt juist heel sterk over.

Veel succes en sterkte ermee.

7 likes

Goed dat je ziekgemeld bent, is het een optie dat je kindje bijvoorbeeld overdag extra naar de opvang gaat zodat jullie kunnen bijslapen?
Ik hoop dat je zsm hulp krijgt.
Ik herken wat je schrijft. De wanhoop die je kunt voelen. Ik ben er destijds ook door in een burn out gekomen en recent ook emdr/exposure therapie gehad omtrent huilen.

Ik heb verder 1 tip ter aanvulling op andere professionele hulp, maar dat moet je wel liggen en ik weet dat veel skeptisch zijn hier. Dat is een osteopaat. Ik ben bij een vrouw in hardenberg geweest (gespec. in baby’s kinderen). Zij is ook echt heel nuchter, geen vage shit en praat je niks aan. Haar basis is ook fysiotherapie. Bij mijn dochter bleken de nekspieren heel strak te zijn. Ze had op een gegeven moment ook wekelijks wel 3x mega night terrors. Ze is zoveel beter gaan slapen na 3 behandelingen totaal. Ze heeft sindsdien nooit meer een nightterror gehad en slaapt goed. Ze was destijds al 3 maar wilde dat ik het eerder had gedaan. Ben ook met mijn zoontje geweest maar daar was alles in orde en dat zegt ze dan ook (bij mijn zoon speelden er intolleranties, maar wisten we toen nog niet). Sterkte iig.

1 like

Mee eens! Mocht je tips hebben dan zijn die welkom. Begrijp dat ieder lichaam of kwaal rond dit anders is maar algemene zaken zoals ademen tijdens inspanning (vanuit je flanken toch?) + tijdens een uitademing omhoog komen uit bed etc.
Vraag me soms af of ik me mijn hele leven hier nou bewust van moet zijn ofzo. Want het zal wellicht nooit meer worden hoe het was. Als ik veel moet hoesten tijdens een verkoudheid ofzo is het ook weer drama.
Op de wc is het ook irritant soms (de druk werkt me tegen), is controleerd op verzakking maar indd alleen liggend.

Wat doet een osteopaat eigenlijk precies? Voelen dat de nek strak is en dan? Kraken, oefeningen geven, voelen? Vind het altijd een beetje een vaag iets want kan nergens nou écht vinden wat ze doen behalve voelen.

Als ze ergens spierspanning voelen dan maken ze dat los met zachtjes oprekken bijvoorbeeld. En ook een oefening voor thuis om de nek te rekken. Ik zie het meer als een fysio+ eigenlijk.
Degene bij wie ik ben geweest is ook super voorzichtig en goed met kinderen.

En je ziet dus vaak dat baby’s ook klachten kunnen hebben na een lange geboorte bijvoorbeeld (doordat ze langer in een “gekke” houding hebben gezeten).

Een osteopaat behandelt baby’s met zachte, handmatige technieken (manueel) om bewegingsbeperkingen in bijvoorbeeld de schedel, nek, rug, bekken of buik op te heffen.
Werkt ook goed bij bijv voorkeurshouding.

2 likes

@death_by_sexy er zijn al zoveel goede tips gegeven hierboven. Wilde je alleen nog even veel sterkte en liefs toewensen en hoop dat jullie snel hulp krijgen!

1 like

Ik ben 10 weken geleden bevallen met spoedkeizersnede en ben een paar weken geleden met het postpartum programma van Sterkher begonnen. Staat super veel duidelijke en onderbouwde info in, een programma om de juiste spieren te versterken en ook circuitjes die je kunt doen bij bepaalde klachten. Je zou ook even op haar insta kunnen kijken, staat heel veel info op. Zij ontkracht ook bepaalde standpunten die achterhaald zijn inclusief verwijzing naar het onderzoek. Ik ben enthousiast en raad het iedereen aan, haha. Er is ook een besloten community op FB waar je specifieke vragen kunt stellen. Mogelijk een tip!

1 like

@death_by_sexy
Ik heb hetzelfde meegemaakt, overdag een droomkind, s nachts terror. Hierdoor werd ik niet geloofd.
Voor het huilen heb ik emdr gehad.

Op de korte termijn bleek dat ze lactose intolerantie heeft, het begon na afbouwen bv maar lang geduurd voordat ik er achter kwam EN regelmatig oorontsteking zonder andere klachten.
Heb steeds moeten vechten om afspraken te krijgen maar toen ik erachter was waardoor het kwam, kon ik dat aanpakken en daarna hulp voor mezelf gezocht.

Een nachtje ergens anders hielp me niet, want ik laadde niet op en voelde me schuldig, zeker als ik dan te horen kreeg dat het “hartstikke goed” gegaan was.

Mocht je je hart verder willen luchten mag je me altijd een pb sturen, ik weet hoe verschrikkelijk machteloos en ellendig je kunt voelen.

Dit aanbod geldt overigens voor iedereen!!

4 likes

Ik ben ook benieuwd in welke regio je zoekt. Een kennis heeft een 7-daags slaaptraject gevolgd, waarbij de coach ook bij je thuis komt. Zij was er lyrisch over en alle reviews zijn ook heel goed. Maar dit is dus wel een specifieke regio, omdat ze ook bij je thuis komt.

En ik heb het zelf wel eens eerder verteld, maar wij hebben uiteindelijk de Ferber methode gedaan met ons kind van 8 maanden omdat wij er ook aan onder doorgingen. Dit was 2 dagen vreselijk en daarna sliep ze door.

In elk geval: heel veel sterkte! Ik kan me je wanhoop goed voorstellen en ik hoop dat jullie iets vinden waardoor het beter wordt.

Vind het heel verdrietig om je verhaal te lezen. Ik wil je veel liefs toewensen. Verder heb ik geen tip, behalve dat (zoals ik hier al lees) er in sommige ziekenhuizen afdelingen zijn waar ze familie + kind ter observatie opnemen om te kijken waar ze mee kunnen helpen.

1 like

Hebben jullie verborgen reflux al onderzocht? Ik ken een kindje dat ook 's nachts zowat elk uur wakker was en veel huilde en volgens de huisarts was er geen reflux-probleem, maar uiteindelijk is het toch in het ziekenhuis onderzocht (een nachtje daar slapen en alles meten) en dan bleek hij er heel veel last van te hebben. Sinds hij hiervoor medicatie krijgt gaat het veel beter. Is maar één piste natuurlijk, maar ik bedoel maar, zoals @Perzik zegt dat het wel de moeite kan zijn om uit te zoeken of er iets medisch is.

Veel sterkte, klinkt heftig. Heel moedig dat je hulp zoekt

2 likes

He wat naar & pittig zeg, al veel goede adviezen gegeven! Sluit ik me bij, om eerst je eigen draagkracht weer iets te verhogen. Je kunt ook naar het CJG (of hoe het bij jullie in gemeenten heet) tav hulp & ondersteuning. Na korte termijn hulp, is traumabehandeling zoals EMDR eventueel ook (kan met baby erbij) een optie - klinkt heftiger dan het is, maar je lijf reageert enorm (logisch) op het huilen en mogelijk kerncognities die aan gaan (ik kan het niet; doe het niet goed ; ben een slechte moeder) waardoor je in een overlevingsstand blijft, je lijf geen rust krijgt en de interactiepatronen vaak in stand worden gehouden. Ik heb er als behandelaar goede ervaringen mee. Je mag me eventueel altijd een PB sturen!

2 likes

Dank jullie wel allemaal. Osteopaat hebben we geprobeerd, maar ze wordt woedend van de oefeningen die we moeten doen en is ook enorm eenkennig en schreeuwt als hij haar aanraakt haha… lekker eigen willetje maar wel onhandig dus. Maar wel een goed idee om hem een berichtje te sturen of hij nog tips heeft wb de oefeningen die ze ons niet laat doen.

Ik ga morgen inderdaad mijn vriend naar de huisarts laten bellen denk ik en dan de spreekkamer niet uitgaan zonder verwijzing. En ik las je berichtje over emdr (edit @VanderWoodsen) en ik denk dat dat me wel heel erg kan helpen dus meteen iemand gezocht en een bericht gestuurd. Dat huilen triggert me gewoon zo enorm.

Ergens anders slapen doen we soms al maar ik lig dan ook naar het plafond te staren, ben zo alert dan alsnog.

Heb een paar mensen een berichtje gestuurd als het gaat om de regio. Dank ook allemaal verder voor het meedenken en de lieve woorden. Ik heb inderdaad allemaal vervelende gedachtes over mezelf, ik vind het zooo belangrijk om het moederschap “goed” te doen maar het voelt alsof ik faal en dat is zo slopend. Ik voel me ook een zeikerd want al die andere moeders kunnen het toch ook? Maar goed die gedachtes helpen niet, dat weet ik wel maar ze zijn er toch.

Vanochtend heb ik m’n ouders gebeld en nu lig ik dus in bed (naar het plafond te staren). Vanavond ga ik met mijn vriend nog even door alle berichten heen. Dank jullie wel in elk geval. Meer tips altijd welkom :heart:

34 likes

Heel late reacie, maar wij hebben een Yoto en hij wordt echt dagelijks gebruikt! Echt een topding ^^ Ik vond het ook wel een investering, maar die blanco kaartjes zijn echt top, kan je mee doen wat je wil. En zo groeit hij ook mee, want je kan de kaarten steeds veranderen.

2 likes

Alle moeders hebben momenten dat ze denken dat ze het helemaal niet kunnen en falen. Het is ook helemaal niet makkelijk. Zeker als je geen makkelijke baby hebt kan het zo ontzettend zwaar zijn. Maar ik kan je verzekeren dat je het ontzettend goed doet. Ik herken je verhaal, ik had een huilbaby en wist ook zeker dat ik geen goede moeder was. Met hulp van een psycholoog ben ik in gaan zien dat ik allang een goede moeder was en dat ik juist wat meer voor mezelf mocht gaan zorgen. Want wat je denk is niet per se waar. Het zijn gedachten en je mag er ook voor kiezen om daar niet naar te luisteren. Je doet zo ontzettend je best voor je kindje, no way dat jij geen goede moeder bent.

13 likes

Ik hoorde laatst ‘there is no way to be a perfect mom, but a millions ways to be a good one’ :heart:

Schaam je niet! Ik weet zeker dat een heleboel hier hun strijd hebben (gehad) in het moederschap en de weg daarin vinden.

En huilen gaat gewoon in je lijf en je hoofd zitten. Mijn partner ging s nachts wel eens buiten wandelen omdat hij dan zo gek werd. En dan hoorde hij haar blokken verder nog, maar dat zat gewoon in zijn hoofd.

Ik hoop dat er heel snel iemand is die jullie kan helpen. Blijf vooral hier delen als je daar behoefte aan hebt. PM mag ook altijd (heb zelf geen ervaring hiermee, maar wel met bijv dwanggedachten rondom dochter, en snap in die zin wel heel goed hoe dingen in je hoofd kunnen gaan zitten - geldt overigens ook voor ieder ander die dit leest :heart::heart:).

7 likes

Iemand nog een gouden tip voor een hoestend kind? Hij houd zichzelf flink wakker… Luuf en neusspray hebben we al, zetpil ook vanwege de koorts. Matrasje bij hoofd kunnen we niet verhogen want hij slaapt elk kwartier in een andere hoek van het bed.

Ligt nu al 10 min bijna non-stop te hoesten, zo sneu! Voor ons gevoel kunnen we niks… heb ook een lichtelijk trauma aan twee pseudokroep aanvallen overhouden.

Wat vervelend :frowning: lepeltje honing als hij ouder is dan een jaar? Veel laten drinken, weinig echt aan te doen.

Hier een 2 jarig kind met de bof (wel gevaccineerd!) wat een ellende al bijna een week lang :skull_and_crossbones: slapeloze nachten en dan nog een newborn pffff. Uitzieken en leven van pcm naar pcm. T kan wel een dikke week duren volgens de HA. Maar hij wil alleen af en toe slokjes drinken/soms een flesje melk. Eten doet hij niet.