Maar van welk geld moeten ze deze persoon dan aannemen? Als het te veel is, meld je dan voor een deel ziek. Dan krijgen ze geld om iemand aan te nemen die een deel van je werkzaamheden kan overnemen.
Klopt, het draait om geld. En uiteindelijk is dat dus een politieke keuze. Je moet je ziekmelden om vervanging geregeld te krijgen, en dat is voor velen een drempel. In theorie kan het ook anders georganiseerd worden en daardoor ook genormaliseerd worden om niet 7/8e van je volledige werk te hoeven kunnen draaien als je zwanger bent (of terugkomt van zwangerschapsverlof) - en die 7/8e krijg je vaak ook alleen bij bepaalde werkgevers als je strijdt voor die rechten (zorg, onderwijs, etc), waar je vaak niet van op de hoogte van bent of veel te moe voor bent.
Helemaal eens, dit zou anders geregeld moeten worden. Ik heb me uiteindelijk op aanraden van de verloskundige deels ziek gemeld in mijn laatste werkzame maand van de zwangerschap omdat ik echt doodmoe was en ik al een kind thuis had zitten waar na werktijd nog voor gezorgd moest worden. Maar dan krijg je dus inderdaad wel een gesprek met de bedrijfsarts en een confronterende vragenlijst van het UWV. Terwijl ik niet ziek was, maar zwanger. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor veel mensen een drempel was, maar ben achteraf toch blij dat ik het gedaan heb.
Rustig opbouwen met ouderschapsverlof doe ik nu ook. Ik ben pas twee dagen onderweg maar ik vind het wel fijn op deze manier. Ook voor de kleine dat we de opvangdagen op deze manier wat geleidelijker kunnen opbouwen. We hebben een bijzonder alerte baby dus een hele dag opvang is nog veel.
Dit verschilt dan denk ik wel per werkgever? Ik heb me tegen het einde van de zwangerschap ook ziek gemeld maar hoefde geen vragenlijst in te vullen en ook geen gesprek. Kan me voorstellen dat de drempel anders nog hoger is
Ja, dat zal wel verschillen idd. Ik was ook verbaasd over de hele procedure. Het ging ook echt maar om een paar uurtjes in de laatste drie weken voor mijn verlof. En het gekke is dat ik me die vragenlijst niet herinner van toen ik volledig was uitgevallen ivm burn-out.
Dit is trouwens totaal niet bedoeld om je te ontmoedigen om je ziek te melden, @VanderWoodsen want als het te veel is zou ik dat gewoon doen. Zeker in de zorg. Ik heb een kantoorbaan en ik vond het al zwaar tijdens de zwangerschap, en de zorg lijkt me nog veel pittiger. Zoals je zelf ook al zegt is je lijf zo hard aan het werk, en het kan de rust echt heel goed gebruiken.
Maar dat er dan geld is voor nieuw personeel, wil niet zeggen dat er daadwerkelijk nieuw personeel is of komt. Ik snap het helemaal maar in realiteit is het gewoon echt kut om langer pauze te nemen/ziek te zijn/te kolven in een werkveld waar chronische tekorten zijn en je overgenomen moet worden,
Snap ik maar dat recht op extra pauze is niet op te lossen door gewoon pauze te nemen want dan missen ze letterlijk iemand op de werkvloer. Dus wordt die extra pauze niet genomen. Klinkt heel mooi maar uitvoering minder.
Ik zat vaak met knallende tieten een bevalling te doen omdat er gewoon geen tijd was om te kolven.
Volgens onze CAO heb je naast recht op extra rusttijd tijdens je zwangerschap hier ook nog recht op tot 6 maanden na de bevalling, naast het kolfverlof als je borstvoeding geeft. Goed dus om de CAO er even goed op na te slaan.
Gelukkig werken bij ons op het werk alleen maar vrouwen in de vruchtbare leeftijd en wordt er wel ruimte gemaakt voor de extra rusttijd en kolven (soms met enige weerstand, maar het lukt wel).
Ik heb er geen ervaring mee maar me wel in verdiept en er wordt gezegd dat je heel veel lagen moet doen om een goede magneetkracht te bereiken, ik vond dat zelf teveel gedoe. Plus dat het volgens mij ook ruw blijft aanvoelen. Hopelijk is er nog iemand met echte ervaring haha
Ik zag net toevallig hierover een story bij Leonie ter Veld voorbij komen. Zij heeft 4 lagen en is nog niet helemaal content… lees in de reacties dat meer lagen geen verschil maakt
Heeft iemand deze? Is het wat?
Ik zoek een cadeau voor mijn bijna 2 jarige, die dol is op dansen en muziek
Ja het is lastig ; ga er wel over in gesprek, heb overigens echt een prima zwangerschap maar soms wel bijv. moe ja (werk 9 uur per dag & reistijd van 1.5 uur per dag erbij nog dus ben vaak wel 12 uur van huis weg). Ik heb gewoon hetzelfde aantal patienten als altijd dus dat maakt het ook lastig zelf nog tussendoor pauze te nemen, zoals mijn werk nu is kan dat echt niet. Ik werk ook altijd echt 9 uur per dag qua patient-contact, niet - zoals ik soms lees op het forum haha - op kantoor waar ik dan bijv. makkelijk uur eerder kan stoppen of even niks te doen heb. Dat heb ik nooit. Er is geen enkele collega van mij (ik werk hier al 11 jaar) die tijdens zwangerschap extra rusttijd heeft gekregen of dat dit wordt aangemoedigd of iets; de werkdruk in de zorg is hoog, personeelstekort. Wel collega die bijv. zich volledig ziek melden i.v.m. HG maar niet dus ‘‘standaard rusttijd’’.
Ja, mijn dochter heeft deze in het roze, gekregen voor haar 3e verjaardag. Er wordt ontzettend veel mee gespeeld en gaat overal mee naar toe. Ik heb 'm al bij diverse vrienden en familieleden aangeraden. Dus wat mij betreft een aanrader!
Ons nichtje en neefje hebben hem, die vinden hem leuk en onze dochter van 3 speelt er ook altijd mee als ze kan wanneer we daar zijn/zij bij ons. Ik overweeg ‘m ook voor haar te kopen voor Sinterklaas!
@Lian fijn en goed om te weten!
Zou hij ook leuk zijn voor een 2 jarige? ![]()
Opzich is hij wel heel handig en “slim” met knopjes/geluiden etc
Deze is echt leuk! Mijn dochter heeft deze ook voor haar verjaardag gehad en ze vind hem nu (4jaar) nog steeds heel leuk. Je hebt best veel liedjes die er al op staan maar je kan ook zelf liedjes opnemen en daarmee neem ik dan haar lievelingsliedjes op van mijn telefoon en dan blijft hij steeds weer opnieuw leuk.
Top! Ik ga hem bestellen voor Sinterklaas ![]()
En dan nog iets anders, maar voor ouders met kinderen die eind november/december/januari jarig zijn: hoe doen jullie het met cadeaus?
Ons kind wordt dus in januari 2 en snapt dus (nu) nog niks van Sinterklaas. Van opa en oma aan beide kanten krijgt hij cadeaus van Sinterklaas en nog van twee andere familie leden…. Wat dus best veel cadeaus zijn.
Ikzelf vind het altijd leuk om zelf ook iets voor Sinterklaas te kopen, maar omdat het zo veel is vind ik dat tegelijkertijd ook lastig…
Hij krijgt over het algemeen wel dingen van zijn lootje wat ik uit zoek (waar ook “nuttige” dingen opstaan, hij krijgt ook een pyjama en badjas bijvoorbeeld).
Ik heb een tijd geleden een dikkie dik knuffel gekocht en ga dus een vtech ding kopen. Ook heb ik twee tweedehands boekjes gratis kunnen ophalen in de buurt. Verder laten we het zelf qua cadeaus omdat hij dus zoveel krijgt.
Maarja, een maand later krijgt ‘ie dus weer een hoop ![]()
Ja hier ook 2 kinderen net voor of na de december maand jarig.
Toen ze kleiner waren ruimde ik dingen wel meteen weg, dan kan je het later te voorschijn halen als leuk&nieuw.
Verder veel nuttig spul sowieso.
En vergis je niet wat ze van Sint meekrijgen haha. Hier wordt al enthousiast Sinterklaas geroepen als hij ‘m ziet
, en broer en zus hebben al veelvuldig vertelt dat die cadeautjes brengt en op een boot komt. Dus in de haven van de week was het ook al bij eenhoorn: “sinterklaas op boot? Pepenoot eten?” ![]()
En de liedjes worden ook al gezongen door de dreumes
Dat zal als een kind wel naar kdv oid gaat misschien ook wel gebeuren haha.
Wij vieren dit jaar (kind is tegen die tijd 3) pas voor het eerst Sinterklaas, vorig jaar begreep ie het echt nog niet. Hij krijgt van ons 1 groot cadeau en daarnaast 3-4 kleinere cadeaus (zoals een badcape, kinetisch zand) en van oma een winterpyjama. That’s it en dat vind ik ook meer dan genoeg omdat ie drie weken voor Sint ook al jarig is en genoeg krijgt. Ik zou ofwel de cadeaustroom voor sint via de familie beperken of zelf maar 1 cadeau kopen en de rest meer verspreiden over het jaar. Misschien te laat voor komende sint
Ergens een keer zomaar een cadeautje of bijv voor stoppen met de speen of zindelijk worden is ook leuk