Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Jahoor, ons nichtje is 1 en die vind ‘m ook al leuk! Knoppen geluid en lichtjes zijn altijd goed in m’n ervaring :joy:

2 likes

Wij vieren niet heel uitgebreid Sinterklaas, maar wij geven dan meer praktische dingen. Bijvoorbeeld doucheschuim of shampoo van zo’n tv figuur of een pyjama of een boek.

1 like

Zou er zeker over in gesprek gaan idd! Niet alleen voor jezelf maar ook voor alle zwangere collega’s die nog na jou komen. De bedrijfsstructuur is er blijkbaar totaal niet op ingericht. Succes, het klinkt echt pittig.

1 like

Bij ons is het ook veel en ik vind het lastig.

Dit jaar krijgen ze van m’n ouders en een beetje van ons de Yoto Mini (audiospeler voor muziek en luisterboeken). Maar dat vind ik dan weer geen leuk cadeau om te geven want ze worden er niet direct enthousiast van, omdat ze niet snappen wat het is. Dus dan geven wij nog een kleine Legoset en een spellendoos van Nijntje en wat boeken.

Dan is het weer kerst en krijgen ze van m’n schoonouders veel, wij geven dan weer niks, en daarna is m’n oudste nog jarig en dan krijgt hij weer een wat groter cadeau.

Ik vind het wel veel en weet dan ook niet meer wat we er nog bij kunnen halen zeg maar. Ik vind het wel leuk om vooral meer van één ding te geven, dus meer magneten of meer Lego/Duplo. Of praktische dingen zoals pyjama’s. Maar op een gegeven moment is dat ook weer te veel, we hebben niet eindeloos de ruimte ofzo. En afwisselen met op zolder leggen helpt bij ons niet want ze weten wel exact wat er dan mist haha, en dan ruilen we het en moeten we een week later weer naar boven.

2 likes

Jaa heel herkenbaar… we hebben vorig jaar toen ons kind 1 werd gigantisch veel tweedehands zoefzoef boerderij meuk gekregen. Paar keer aangeboden. Kind vindt het niks aan :joy: Staat in een verhuisdoos op zolder, al dus bijna een jaar lang…

Ik weet dat hij van mijn ouders/oma voor Sint magnetische tegels krijgt, een badjas, een takkie knuffel en een grote houten brandweerwagen.
Van schoonfamilie krijgt hij een grote houten tractor, een boek en een magnetische puzzel plus nog een paar dingen… en dat is dan alleen maar Sinterklaas voor familie :smiling_face_with_tear: Probeer totaal niet dankbaar over te komen want cindt het onwijs lief maar jeetje haha!
Heb een lijstje gemaakt wat “Sint/verjaardag” heet en vrijwel alles (op wat boeken na) is afgestreept. Wat moet ik nou voor zijn verjaardag vragen? :grimacing:

Voor zijn eerste verjaardag hebben wij heel saai een speelgoedkast cadeau gedaan met een houten puzzel. Puur omdat hij dus al zoveel cadeaus had gekregen…

Wij doen niet aan Sinterklaas met familie. We halen zelf voor beide kinderen iets met pakjesavond en ik denk dat ze nog een paar keer hun schoenen mogen zetten.

Beide families doen wel aan Kerst en daar maken we afspraken mee over de hoeveelheid cadeaus en dat werkt prima!

3 likes

Ah ja! Wij doen alleen aan Sinterklaas (ja en met kerst samen eten haha). Doen ook lootjes trekken met volwassenen. Voor mijn familie krijg ik altijd een budget qua cadeaus. Vind dat ook wel fijn werken

2 likes

Dit is hoe wij het ook doen inderdaad @DikkeKip. Mijn kind is in dezelfde week jarig als sinterklaas. Het gaat me niet eens om budget maar vooral om de veelheid aan nieuwe spullen op één moment. Ik koop/geef daarom zelf liever iets op het moment dat het nodig is of gewoon omdat het een leuk of goed moment is om iets te geven. Zeker nu ze zelf nog geen hele sterke wensen heeft en het vooral om het uitpakken gaat. Denk dat ik prima haar ontbijt kan inpakken en ze het ook een fantastisch cadeau vindt. Voor haar verjaardag krijgt ze van ons 2 cadeaus en we hebben 2 cadeaus voor de feestdagen die ze anders wel gewoon had gekregen (schaar met knutselpapier en een boek)

Voor de verjaardagscadeaus vragen we aan anderen praktische dingen, knutselspul dat op gaat of uitbreiding op wat ze heeft. En feestdagen vieren we met de ene familie sinterklaas met max 3 cadeaus per kind en de andere familie kerst met max 2 cadeaus per kind. Ik vind het op deze manier eigenlijk verrassend goed te overzien.

6 likes

Zo doet mijn schoonfamilie het ook en dan kunnen we zelf wat uitzoeken en zij geven het met Kerst, dikke prima. Mijn ouders geven nu bijvoorbeeld de oudste een schooltas en een broodtrommel omdat hij naar school gaat dus dan is het ook meteen praktisch.

De verjaardagen zijn iets meer chaos, daar proberen we ook boeken/knutselspullen/buitenspeelgoed te vragen zodat ze richting de zomer ook nieuwe dingen hebben om mee te spelen.

Over het algemeen gaat het goed, maar je houdt altijd wel een paar eigenwijze familieleden die kwantiteit boven kwaliteit verkiezen dus als het richting de volgende feestdagen nog steeds in dozen zit, geef ik het weer weg.

2 likes

Je kunt toch ook ook iets vragen om te doen? Strippenkaart voor de plaatselijke (indoor)speeltuin of het zwembad. Of voor een theatervoorstelling, op @vanaf2 op Insta vind je vet veel leuke voorstellingen. Die uitjes zijn niet goedkoop, superleuk cadeau.

4 likes

Dat klopt, maar mijn (schoon) familie zijn dus van de fysieke cadeaus “helaas”.
Verder vind ik dit wel een goede tip!

Oja dit is ook een goede tip! Al vindt niet iedereen dat leuk om te geven.

1 like

@Nefertiti @DikkeKip dan kun je het toch zelf geven om te veel ‘fysieke’ cadeau’s te voorkomen?

2 likes

O ja wij geven sowieso (bijna) niks, hooguit wat kleins.

Regels stellen rondom hoeveel cadeaus de anderen mogen geven. Hier mogen opa en oma maar 3 cadeaus geven. Je geeft zelf ook al 4 cadeaus (vind ik dus best veel). Hoeveel cadeaus zou je aan je 2jarige geven voor de Sint als hij niet jarig was + andere cadeaus gaf? Wij geven 2 schoencadeaus en 3 cadeaus dus met 5 december van opa en oma (heeft ze maar aan 1 kant). Dan met kerst denk ik nog 2 cadeaus. Vorig jaar had ik met kerst best veel en alles apart ingepakt en dat was echt niet leuk voor haar.
Edit : kerst doen we trouwens niet met de hele familie, maar m’n man en ik kopen dan ook wat leuks voor elkaar en zo geven we allemaal iets.

2 likes

Mijn ervaring is ook dat kinderen helemaal geen aandacht meer hebben als het teveel cadeaus zijn / het niet meer kunnen overzien. Een cadeau of 3 /4 - en dan onderdelen los inpakken want uitpakken is leuk haha - vind ik prima! Ik geef zelf aan mijn nichtjes vanaf baby af aan voor sinterklaas een beleving.

6 likes

Zijn er hier mensen met een longtail fiets van de Decathlon?
Ik kan een fiets leasen via mijn werk, maar mijn budget is helaas max €5500 (cataloguswaarde). Ik wilde eigenlijk een longtail van Riese en Moller, maar dat is dus geen optie. Ik zou de fiets elke werkdag gebruiken om ongeveer 10-12 km af te leggen, waarvan zo’n 2 km met mijn 2 kinderen van 2 en 5 jaar.

1 like

Ik heb geen ervaring met de longtail maar mijn ervaring met decathlon fietsen is niet super. Lasnaden die niet netjes zijn afgewerkt en gaan roesten, onderdelen die snel lostrillen. Allemaal niet onoverkomelijk voor een simpele stadsfiets maar voor intensief gebruik met kinderen zou ik er geen goed gevoel bij hebben.
Hoe zit je met accessoires in je budget? De basisprijs van de urban arrow breeze past er namelijk wel in (5499 :sunglasses:).

1 like

Ook geen goede ervaring met de gewone fietsen van decathlon. Misschien als je hem binnen kan zetten ofzo maar voor dagelijks gebruik in weer en wind vind ik de kwaliteit niet goed (genoeg).

1 like

Heeft iemand ervaring met kunstvoeding bij een baby met (verborgen) reflux? Ik zie bij Hero en nutrilon dat het ook werkt bij een moeizame stoelgang maar de stoelgang is prima, dus ik wil niet dat mijn baby straks juist diarree krijgt.
Tot nu toe heb ik alleen borstvoeding gegeven dus ik zoek een voeding die redelijk licht verteerbaar is.