Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Volgens mij hanteren ze rond 1-1,5 jaar 2 tot 3 eetlepels per categorie, dus 2 lepels pasta, 3 lepels groente en 2 lepels vlees bijvoorbeeld.

Qua constipatie zou ik alleen dingen geven waar veel vezels in zitten, dus bv 3 eetlepels groente dan en beetje pasta, en peer als fruit. En olijfolie idd! Op vakantie in Spanje laatst wilde mijn dochter alleen maar pasta met rode saus en voelde de bui al hangen. Maar omdat de Spanjaarden zoveel meer olijfolie gebruikten hadden we daar geen problemen mee.

Het is een beetje passen en meten met de overgang naar vaste voeding.

1 like

Toewerken naar volledige maaltijden (8-12 maanden) | Voedingscentrum Toewerken naar volledige maaltijden (8-12 maanden) | Voedingscentrum

Hier staan mooie voorbeeld dagschemas met hoeveelheden, misschien heb je er wat aan!

3 likes

Dochter is volgende week 8 maanden en zij eet tussen de 220 a 300gr (als ze het super lekker vindt). We doen dan zetmeel, groenten en proteĆÆnen. Gisteren at ze rode paprika, met jonge ui, pasta en een hardgekookt ei.

En tegen de constipatie doe ik een lepel olijfolie door haar eten en om de zoveel dagen een zakje junior movicol. Dat laatste werd voorgeschreven door haar pediater.

1 like

Wat is dit?! Het begon zaterdag met kleine bultjes/blaasjes en nou is het helemaal ontstoken. Is dit handmondvoetziekte? Hij heeft ook blaasjes onder z’n knieholte en een klein bultje op z’n mond.

Ik heb al foto’s gestuurd naar de huisarts maar moet tot 3 uur wachten tot antwoord.

Lijkt wel op de krentebaard plekken die mijn kind ook had.

Mijn kind had een krentenbaard achtige bacterie die zo begon. Leken eerst gewoon rode stipjes, daarna meer ontstoken muggenbulten. Heeft nooit echt op krentenbaard met zo’n typisch gele korst geleken en zat overal behalve in haar gezicht.

Ik had de strandmom van Ikea en die is prima (die stukken waar je met je hoofd tegen kan leunen zijn fijn) maar snachts zitten blijft gewoon kut. Zou er sowieso een poef bij kopen zodat je met je benen omhoog kunt en kan liggen

3 likes

Dankjulliewel voor het meedenken. Net de assistente gesproken en het is handmondvoet ziekte.

1 like

Weet iemand waar ik deze vormen los kan kopen? Het merk maakt me niet zoveel uit. Als ik een nieuw set koop heb ik weer maar 3 van die grote driehoeken en 30 vierkanten, maar de verhoudingen zijn nu off qua bouwmogelijkheden.

2 likes

Connetix heeft een ā€˜Geometric’ (oid) set waar voornamelijk die vormen in zitten als ik me goed herinner.

1 like

Dankje! Daar zitten die gelijkbenige (?) driehoeken wel bij maar die grote driehoeken niet. Wel een goede optie voor iig die grote!

Iemand nog tips om een -niet zindelijke- peuter in een potje te laten plassen ivm urineonderzoek? :sweat_smile: We hebben het bad al geprobeerd maar verder dan dat komen we niet. Hij wil überhaupt niet zonder luier rondlopen dus dat maakt het extra ingewikkeld

Kan zo’n zakje in de luier niet meer bij een peuter? Of is het niet voor blaasontsteking?

2 likes

Dat deden we inderdaad altijd maar dat mag niet meer (bij ons dan) ivm hogere kans op het vinden van een (huid)bacterie. Dan is die kweek niet meer betrouwbaar.

Zou hem met een flinke beker van zn favoriete drinken en een filmpje op dat potje parkeren, en dan hopen dat hij genoeg in het filmpje zit dat hij gewoon op dat potje plast

5 likes

Alleen voor snoep :laughing: maar dat heeft ook geen zin want het moet rechtstreeks in dat urinepotje…

Misschien allemaal in een potje plassen, misschien wil hij jullie wel nadoen

1 like

@Chicago Ja zoiets als dit werkte bij ons uiteindelijk. Kind op schoot, Dikkie Dik-film aan en piemel in het potje hangen, want hier mocht het ook niet in het plaszakje dat we bij de HAP hadden gekregen.

3 likes

Wij hebben het urinepotje IN het plaspotje gezet. Ik heb wel eens gelezen dat ze zo’n 20 minuten na het drinken plassen (sorry geen idee of dit betrouwbaar is).

Dus met een grote beker (aangelengde) appelsap en de tv aan. Hopelijk werkt het. Ik vond een zindelijke kleuter in zo’n potje laten plassen al niet te doen.

1 like

Vraagje aan bakfiets-moeders; hoe hebben jullie de (melia) peuterschaal bevestigt? Wij hebben een Lovens en wordt mij even niet duidelijk of de bevestiging met enkel de riempjes die al in de bakfiets zitten voldoende is, of dat je zo’n aparte bevestigingsset nodig hebt?