Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Verschilt ook per baby. Onze oudste had pas een ritme na ongeveer 6 maanden en onze baby nu had best een prima ritme vanaf dag 1.

Wel gaan we nu wat meer voorspelbaarheid erin brengen (2,5 maand) dus slaapzakje aan bij het slapen in de nacht, boekje voorlezen etc.
Overdag oefenen we steeds vaker op haar eigen bed ipv de box maar dat is maar net als het uitkomt. Het lot van een tweede.

2 likes

Ja, zeker normaal! Wij zijn ook begonnen met een ritme opbouwen rond 3 maanden, toen we beide weer gingen werken. Dan legden we onze baby ‘s avonds rond 19u in z’n eigen bed. Tot die tijd was er wel enige regelmaat qua flesjes maar sliep hij overdag nog bij ons, wij voedden om de 3u en later 4u en dan gingen we meestal rond 22u slapen (baby in co-sleeper). Ik zou vooral kijken waar je zelf behoefte aan hebt, wij zijn ook pas begonnen met op bed leggen toen we zelf weer behoefte hadden aan een avond op de bank zonder baby.

2 likes

Wat is die fout dan? Ik heb m ook en leen hem binnenkort uit maar dan moet hij wel veilig zijn natuurlijk! Zelf niks gemerkt van een foutje toen mijn kind erin lag

Ja dat er geen ritme in de dutjes en voedingen zit is echt heel normaal. Sommige mensen kiezen ervoor om hun baby in een ritme te ‘duwen’ maar ik ben daar persoonlijk ook echt geen fan van en vind het belangrijker om gewoon op de behoeftes van mijn baby af te gaan. Mijn baby is nu 8 weken. Ik houd wel de wakkertijden overdag in de gaten, na een uurtje/75 minuten zie ik mijn baby ook moe worden dus dan ga ik een slaapje ‘aanmoedigen’ (in bed, of draagzak, of kinderwagen, of op mij).

En wat de nacht betreft begin ik nu te merken dat zij daar rond 21:30/22:00 aan begint (en ik las ook dat dat voor veel baby’s rond die leeftijd geldt), ze gaat dan veel langer en dieper slapen, dus ik ga ook rond die tijd met haar naar boven. Ze slaapt in de cosleeper dus ik ga dan zelf ook gewoon naar bed.

Ik zou je baby dus ook gewoon rond 21:30/22:00 (of een ander vast tijdstip wat voor jou fijn is) boven in bedje leggen. Misschien wordt hij/zij dan wel na een uurtje weer wakker maar dat zie je dan wel toch? Ik doe overigens nu ook nog niet een heel bed ritueel, dat komt over een maand of 2 maanden ofzo wel.

7 likes

Weet iemand of Petit Amelie kortingscodes heeft? Dus buiten de sale om
?

Bij ons ging baby 2 onbewust al sneller mee in een ritme omdat we al een kind hadden. En @Spaarlamp ik merkte aan mezelf heel erg dat ik in het moment het idee had dat bepaalde dingen anders moesten, terwijl achteraf gezien die dingen op natuurlijke wijze wel veranderden, maar dat is je moeilijk voor te stellen als je er middenin zit.

4 likes

Nederzandt bij Langevelderslag (in de buurt van Noordwijk). Grote zandspeeltuin, heel leuk. Ligt alleen niet direct aan het strand. Dus wij doen meestal eerst lekker gewoon op het strand spelen en daarna bij Nederzandt, als we iets willen drinken ofzo.

3 likes

Het is heel normaal dat het rommelig gaat, maar als je behoefte hebt aan een ritme kun je daar altijd aan werken. Probeer alleen de frustratie als het niet lukt wel echt weg te houden voor jezelf.
Ik ging zelf niet zo goed op dat ‘we zien het wel’-gedoe van een newborn dus heb altijd snel aan vaste rituelen en slaapplekken gewerkt, maar dat had pas vanaf een week of 8 echt effect. Daarvoor was het meer geluk. En wat betreft de avond, ik ging zelf vaak rond 21u naar bed om nog even te kunnen slapen voor de volgende voeding. Dat was ook omdat we oudere kids hebben die naar school gaan, dus uitslapen zat er niet in.

2 likes

Hij is veilig maar het kindje rolt ermee naar de zijkant: dus we legde haar altijd in het midden maar binnen 10 min lag ze alweer met haar gezicht tegen de rand aan. Hij heilt een beetje 1 kant op. Bekend probleem ook vanuit maxi cosi. Daarom al 3 nieuwe

1 like

Die laatste zin is zo kloppend. Of dat je denkt dat het niet beter wordt maar als he terugkijkt je wel langzame verbeteringen ziet. Blijft lastig in het moment zelf en kan het dan soms nog steeds niet zo zien maar toch.

1 like

Ja dat is echt een favoriete plek van mijn zoontje. Ze zjjn daar op het strand ook vaak met vliegers en wakeboarden etc. Zorgt altijd weer voor vermaak.

1 like
1 like

En het stomme is dat je (in mijn geval) ook zo snel vergeet hoe die dingen nou gegaan zijn. Mijn jongste is 1,5 en ik heb eigenlijk al geen idee meer hoe we van 24/7 aan elkaar geplakt naar in de avond in de co-sleeper, naar avondflessen eraf en op een gegeven moment volledig in eigen bed slapen zijn gegaan. Net zoals het opbouwen met eten en afbouwen met flessen. Ik heb mezelf zo vaak afgevraagd hoe dat moest, maar uiteindelijk is dat redelijk vanzelf gegaan. Nu denk ik het weer met het zindelijk worden van de oudste en vraag ik me af hoe we dat voor elkaar moeten krijgen, terwijl ik hopelijk over een paar maanden er dan toch weer op terugkijk met een gevoel dat het goedgekomen is.

12 likes

Wij hebben die zindelijkheid net gehad en in het moment dacht ik echt ‘dit gaat NOOIT goedkomen’. En nu achteraf vraag ik me af waarom ik me er zo ontzettend druk om maakte.
Apart hoe dat werkt.

5 likes

Bedankt ook @lightbox @Sia @Huismus @Vloeistof ! Hij had niet druk gespeeld oid, ik denk dat de lunch niet lekker was gevallen en toen dat eruit was het ook weer klaar was. Gisteravond gewoon gegeten, goed geslapen en vanmorgen naar peuterspeelzaal laten gaan, alles goed gekomen :grinning:

3 likes

Same! Ik maakte me al helemaal druk over de basisschool en hoe dat zou moeten omdat hij nog niet zindelijk was en uiteindelijk is het redelijk vanzelf gegaan.

Zelfde met lopen, slapen in eigen bed, inslapen etc. Bizar hoe je brein werkt :sweat_smile:

1 like

Ik wil schoenen kopen voor mijn zoon die net loopt. Maar ik vind het aanbod in schoenenzaken tegenwoordig zo schraal?
Er zat eerst hier in de buurt een goede zaak, maar die is inmiddels weg :smiling_face_with_tear: Hadden toen goede schoentjes van Naturino.

Weet iemand een goede (kinder)schoenenwinkel in de driehoek Rotterdam - Westland - Delft?

Vind je shoesme wat? Anders isshoe in Rotterdam

1 like

Ah top! Dit was echt allebei precies wat ik zocht. Isshoe lijkt ook nog wat keuze te hebben in de kleine maatjes :blush: Dankjewel!

3 likes

Wij zijn dit vandaag begonnen aan de big little feelings methode voor zindelijkheid (blote kont loop weekend). Blijkt kind al zindelijk? alles heeft ze gewoon de hele dag zelfstandig op het potje gedaan. Dus dat kan ook nog bizar meevallen :joy:

Zelfde met de speen laatst. Ik zag er méga tegenop, kind heeft er 5x om gevraagd en dat was het haha. Bizar hoe makkelijk sommige dingen gaan, terwijl andere dingen dan weer écht een onverwachtse struggle zijn.

4 likes