Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ja precies, ik vond die bevestigingsset ook heel duur. Ik ga het met spanbanden proberen! Dank voor de tips ook @Minettes en @Keroppi

Dit is geen antwoord op je vraag maar ik vraag altijd een extra dekbed en rol dat op en doe dat onder het hoeslaken.

3 likes

Wij hebben deze, ik vind hem hoog genoeg en hij blijft goed liggen door de flap die eraan vast zit.
Ben het wel pas gaan gebruiken vanaf 3 jaar ongeveer. Daarvoor nog het campingbedje.

https://www.bol.com/nl/nl/p/thuiser-opblaasbare-bedrand-met-flap-120cm-bedhekjes-uitvalbescherming-bedrail-kinderen-peuter-baby-safety-bedbeveiliging-beschermer/9300000169675977/

3 likes

Wij gebruiken deze:

https://www.bol.com/nl/nl/p/opblaasbare-bedrand-met-flap-120cm-bedhekje-uitvalbescherming-voor-peuters-en-kinderen-bedrail-en-bedbeschermer-bedrail-kinderen-peuter-baby-safety-bedbeveiliging-beschermer/9300000225705779/

Ben erg tevreden over. Wij hebben wel niet een heel actief kind in slaap, weet niet of dat scheelt. Maar ik vind hem hoog genoeg.

4 likes

Je linkje mist!

1 like

Oeps :sweat_smile:

Ahh mijn kindje is weer ziek. Het is zo sneu, hij heeft nu al voor de derde keer koorts in 3/4 weken tijd. Zetpil helpt niet maar slapen lukt nu gelukkig wel. Gun het hem echt dat hij zich weer helemaal goed voelt want het is nu elke keer net niet. Hij is altijd zo vrolijk en blij maar de laatste weken heeft hij het vaak moeilijk, mopperig, moeilijk slapen.

Hij is nu 9 maanden en dit is zn eerste winter plus opvang dus het hoort er ook allemaal bij maar zielig vind ik het wel.

4 likes

Ik zoek een fijn krukje voor op de wc die wat hoger is, dochtertje is niet zo groot en hangt nu altijd met haar voeten boven het krukje. Zijn er goede tips?

Zo’n inklapbaar krukje is hier hoog genoeg.
Ik heb er een van Lidl geloof ik, maar voorbeeld van amazon

Samenvatting

https://www.amazon.nl/inklapbare-opstapkruk-opvouwbare-kindervoetenbank-voetenbank/dp/B0FFZDZ81W/ref=asc_df_B0FFZDZ81W?mcid=24dac146e38e38dcbfce479ee125e186&tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=763411517216&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=14735448087225168301&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9196896&hvtargid=pla-2440940568666&psc=1&gad_source=1

Ja deze hebben wij dus maar is niet hoog genoeg helaas :frowning: dus mocht iemand een praktische hebben die nog net wat hoger is zou dat top zijn!

2 likes

Wij hebben deze. Hij is een stuk hoger dan het standaard opstapje voor de wc.

6 likes

Ah zo sneu! Mijn zoontje had dat ook rond die leeftijd op de opvang in z’n eerste jaar 🄹 maar troost voor later: het wordt minder per jaar (hier iig) en nu op school is hij nog niet ziek geweest (nu ik dit type denk ik: ik moet dit niet jinxen :grimacing:). Nee maar vorig jaar is hij denk ik 2x kort ziek geweest en als baby echt om de haverklap!

2 likes

Wij hebben een tijd zo’n klein trapje met 2 tredes van de IKEA op de wc gehad. Daarna zo’n klapkrukje, het trapje staat nu in de keuken voor bij het aanrecht.

4 likes

Oh, ook zoveel gehad rond die leeftijd! Echt ellende en inderdaad heel sneu.

3 likes

Wij hebben deze op de wc. Is 26 cm hoog.

Bekijk Opstapje UkkieBoo - Antislip Krukje voor keuken, WC en badkamer - Max 100kg - Wit-Grijs op: https://www.bol.com/nl/p/opstapje-ukkieboo-antislip-krukje-voor-keuken-wc-badkamer-max-100kg-wit-grijs/9300000015068349?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

De IKEA BOLMEN opstap en die gele (TROGEN) van ikea zijn idd ook aanraders. Die gele heb je btw ook in andere kleuren van andere aanbieders op bijv bol.com. Wij hebben er een van Kindsgut in de badkamer.

2 likes

Oh hier hoop ik ook echt op ja! Fijn om te horen haha.

1 like

Mijn partner en ik spreken allebei Nederlands met ons kind maar ze is tot 1,5j naar de opvang gegaan in een tweede taal en haar ene oma spreekt enkel de tweede taal met haar. Die ziet ze soms een maand of twee niet en dan redelijk intensief een paar dagen of een week wel. Ik probeer ook elke avond een kort boekje voor te lezen in de tweede taal maar spreek het verder niet met haar.

Ze is nu 2,5 en spreekt heel veel in het Nederlands. We merken dat ze van haar oma alles verstaat in de tweede taal, maar ze zegt niets tegen haar (ook niet in het Nederlands), ze is verder wel heel vrolijk bij haar en maakt zich verstaanbaar met gebaren en knikken. Iemand hier ervaring mee? Is dit een normale fase, heeft het gewoon meer tijd nodig en gaat ze plots vanzelf ook in de tweede taal beginnen spreken? of gaat dat niet meer gebeuren als we de taal niet extra stimuleren?

Het lijkt me dat je een kind wel meer moet blootstellen aan een tweede taal als je wilt dat ze deze leert en ook echt vloeiend gaat spreken. Het hangt ook wel af van het kind geloof ik, hoe goed ze die oppakken. Maar ter vergelijking: met mijn kinderen spreken we allebei vooral de tweede (niet-Nl en we wonen in Nl) taal in ons huis. Als ze tv kijken is dit meestal in de tweede taal. Als ik ze naar bed breng spreek ik wel NL (is mijn moedertaal) en lees ik NL voor. Ze hebben echt een hele duidelijke voorkeur voor Nederlands. Ze gaan naar Nederlandse school/opvang en hun vriendjes spreken dit vooral. Ze verstaan de tweede taal wel goed en met hun familie spreken ze die vloeiend (volgens de familie), maar het gaat absoluut niet vanzelf.
Ik vond ā€˜het meertalige kind’ een heel interessant boek hierover met veel voorbeelden uit de praktijk.

3 likes

Denk wel dat het klopt wat @Plum zegt. Ik ben zelf tweetalig opgevoed. Mijn vader sprak altijd de andere taal en mijn moeder Nederlands. Wij hebben vrijwel nooit in de andere taal teruggepraat tegen m’n vader, maar snapte wel duidelijk wat hij zei en konden het ook wel vloeiend spreken, maar dit was wel echt door jaren lang elke dag een andere taal te horen naast Nederlands denk ik. Ook gingen wij op vakantie naar het desbetreffende land en spraken daar de taal met leeftijdsgenoten. Heeft ook meegeholpen denk ik.

Spreken en luisteren zijn twee verschillende vaardigheden die je beide ontwikkelt door het te doen. Als je een taal goed verstaat kun je je er vast ook wel in redden, maar echt vloeiend spreken is een vaardigheid die je moet aanleren en ook onderhouden. Denk maar aan kinderen die emigreren, die verleren het spreken soms en gaan meer fouten maken als ze de taal niet blijven gebruiken.

2,5 is wel nog heel jong, dus er kan nog van alles gebeuren. Voorbeeld: mijn dochter sprak tot ze 3 was niet de tweede taal, ondanks dat mijn partner altijd die taal tegen haar sprak. Ze begreep het wel, maar weigerde het te spreken. Rond haar derde verjaardag begon ze opeens die andere taal te spreken en bleek ze dat net zo goed te kunnen als het Nederlands. Dus niet vloeiend, maar ze sprak direct in zinnen die vergelijkbaar waren met haar niveau van Nederlands destijds. Wij waren echt heel verbaasd. We wisten dat ze de taal begreep, maar dat ze het zo goed kon spreken was echt een verrassing.
Mijn partner praat dus wel altijd met haar in die taal, en ze keek toen tv meestal in die taal. Dus ze werd er heel veel aan blootgesteld.

Voor het ontwikkelen van woordenschat is het ook belangrijk om veel aan een taal blootgesteld te worden. Daarvoor is spreken met verschillende mensen, afwisselende boeken lezen en tv kijken belangrijk. Als je dochter alleen met oma praat leert ze alleen de woorden te gebruiken die oma gebruikt zeg maar.

Spreken jij en je partner allebei de andere taal niet?

Edit: mijn dochter is nu 6 en spreekt de andere taal vloeiend en dagelijks. Maar je merkt toch dat haar woordenschat minder uitgebreid is dan in het Nederlands. Wat wel heel leuk is is dat beide talen een moedertaal voor haar zijn. Ze zegt soms dingen in het Nederlands waarbij ik kan horen dat ze het letterlijk uit haar andere taal heeft vertaald (denk aan: ā€˜het regent katten en honden’, als Engels de andere taal zou zijn). Ze zegt zelf dat ze ook weleens in de andere taal denkt en droomt.

7 likes