Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Je kan je zoon ook gratis lid maken. Elke week paar boekjes kiezen en dan de week erop weer terug brengen. Of naar de markt als dat bij jullie is.
Lekker in de kinderwagen en rondje bieb en markt vind ik een fijn uitje

Edit: of met beter weer een rondje fietsen. Altijd wel mogelijk om ergens een paard of een hijskraan te vinden

6 likes

Hier doen we vooral (22 maanden om precies te zijn haha):
Trein banen bouwen (hout en duplo). Hij kan het nu we zelf, een brug en een klein rondje. Maar daarvoor bouwde ik onder luid enthousiasme de baan en liet hij de treintjes rijden en botsen en maakte dan de trein (dus alle wagentjes achter elkaar haha). En met de duplo trein zette hij alle dieren op de trein

Huisjes bouwen. Hij kan heel lang zelf met de vierkanten magneten huisjes bouwen. En dan poppetjes er in doen (of duplo poppetjes of van die houten pegdolls). Ik mocht eerst wel mee doen maar nu is het: “nee, mama kijken, ik bouwen”, maar ik moet er wel bij zitten :sweat_smile:!
Het begon 2-3 maanden terug met huisjes van 3 (dus een driehoek haha) maar inmiddels bouwt ie zo hoog als hij zelf. En dan BOEM om natuuuurlijk.

Duplo bouwen, gewoon. Omhoog bouwen samen.

Bibliotheek, eigenlijk elke week wel. En dan ook een rondje groente boer (& dan een banaan krijgen). En rondje alle winkels benoemen. Doe ik meestal lopend maar kan ook in de kinderwagen natuurlijk!

Kleuren en stickers plakken is hier ook al wel een poosje populair! En sinds een week of 6-7 ook kleien! Dat vind Ik zelf ook relaxed aan tafel haha. Kon misschien ook eerder al, maar pas in m’n verlof geïntroduceerd.

Douchen of in bad met een bus scheerschuim. Ook een hit. Lekker loom ochtend ritueel op die manier doe je namelijk 3x zolang over douchen maar prrrrima!

Helpen met alles wat je toch moet doen; was in de machine en er uit en in de droger. Rotzooien met de knijpers. Buiten blaadjes opruimen. De douche schoonmaken met een spons vind ie ook top haha.

Als ik naar het dorp ga fiets ik altijd lekker om. En dan door de nieuwbouw wijk (g(r)aaaafmasjiene en tekkers en hijsk(r)aan!!) en langs het water, effe eendjes kijken enzo

4 likes

En in deze periode doet een tuincentrum het ook altijd goed. Lekker kijken naar zingende ijsberen en kerstdorpjes.

6 likes

Oh, dat vind ik een goeie! Dat ik daar zelf niet op kom.

@Fishing dankjewel! :pray:

3 likes

Baby/peuter zwemmen?
Naar het bos toe vindt mijn peuter ook leuk. Of een rondje door het dorp/stad en bij de bakker een krentenbol halen.
Koffie date met andere moeders en kindjes samen spelen.
Muziek op schoot is ook leuk als dat in jouw woonplaats gegeven wordt.

Dingen die ik doe op mijn mamadagen (hele dag thuis werkt hier niet echt, dus ga meestal in de ochtend of juist de middag wel iets doen)
Naar de bieb
Rondje door de stad
Boodschapjes doen
Naar een peuterochtend bij een indoor speeltuin
Met lekker weer ergens wandelen en vervolgens wat drinken/lunchen ergens waar ze een speelhoek hebben
Hem laten helpen in huis met bijv de was
Bij iemand langs
Een keer zwemmen

3 likes

Bij die in jouw dorp hebben ze zelfs een draaimolen! Moet je alleen even iemand vragen om op de knop te drukken als je zelf meegaat. Ben er de afgelopen 3 weken echt al 4 keer geweest!

2 likes

Woahh hoe weet je waar ik woon haha :joy: ik ga er komende week een keer langs!

2 likes

Haha ja klinkt creepy, maar je bent nou eenmaal niet echt anoniem haha. Ik stuur je even een berichtje!

Heeft iemand ervaring met samen slapen met een ouder kind als je net bevallen bent/een newborn hebt? Mijn peuter gaat in haar eigen bed slapen maar komt elke nacht ergens tussen 2 en 4 bij ons liggen. De ene keer gaat dat heel rustig en de andere keer ligt ze enorm te woelen, trappen en kletsen. Dat lijkt me al niet heel ideaal als er zo een baby is, laat staan een grote peuter die tegen je post partum lijf aan beukt, maar misschien hebben jullie juist hele goede ervaring? Baby komt sowieso bij ons op de kamer.

2 likes

Wij slapen samen en de peuter lag dus ook bij ons toen de baby kwam. Verschil is dan denk ik wel dat hij er de hele nacht lag, dus geen onrustigheid midden in de nacht. Man en ik liggen naast elkaar en de kinderen aan de buitenkant, peuter bij man en baby bij mij. Dus ik had geen last van de peuter. Enige is dat hij in het begin wakker werd van het babygehuil maar verder prima ervaring!

2 likes

De peuter / dreumes / kleuters moesten even wennen aan het gehuil. Eerst paar keer werden ze daar wakker van. Maar dat was ook als ze wel in hun bed lagen haha

De jongste oudste (dus die net boven de baby haha) lag bij ons tijdens mijn zwangerschap al steeds meer bij papa. Want ik lag met die worst te woelen en draaien lol.
En de andere 2 passen zichzelf altijd ergens in t midden.

Wel gaven ze soms heel duidelijk aan (vooral o dreumes peuter leeftijd): baby even weg. En dan doe ik wel bewust de baby even naar papa (of andersom) of in het bedje.

3 likes

Knutseltip: deze canvas magneetjes van de Action. Hema heeft ze ook maar daar zijn ze wat duurder. Bij action betaal je 89 cent voor 5 canvasjes.

Ik vind ze echt top voor regenachtige dagen of voor als er een vriendje komt spelen.

19 likes

Hebben jullie tips om een 8 maanden oude baby fruit te doen eten? Heb alle klassieke combinaties al geprobeerd maar na vijf happen gaat de mond dicht. Ze eet groenten zonder probleem en echt goede porties, fruit lijkt ze niet lekker te vinden.

Misschien via rapley methode proberen aan te bieden?

1 like

5 happen terwijl ze 8 maanden is, is toch prima? Gewoon blijven aanbieden, komt vanzelf wel.

9 likes

Ja? Ik vind voeding voor een baby echt hogere wiskunde soms. Geen mouw aan te passen, met dat ze goed haar groenten eet, verwacht ik misschien te snel dat ze een even goede overgang maakt naar fruit. Soms kijkt ze me aan met grote ogen van wat is dit. Ik blijf het proberen.

1 like

Hier vond ze fruit ook te uitgesproken qua smaak in het begin, bijv banaan was too much haha. Geef het tijd. Kan ook wennen aan zoet met wortel en zoete aardappel gemixt met iets

2 likes

Poh, ik vond dit inderdaad zoooo’n ingewikkelde fase!

2 likes

Wil je perse dat ze de pure smaken proeft? Ik doe bijv ook vaak appel stomen + tahin pasta erbij voor extra ijzer of soms pindakaas. Mijn zoontje eet dat heel graag!

1 like