Heel eerlijk, ik heb me er nooit heel druk om gemaakt. En ik weet dat dat makkelijk praten is. Zolang je kindje maar eet. De ene dag lustte ons kind (en nog steeds trouwens) meer van zijn (fruit)hapje dan de ander.
Ik vind het allemaal zo ingewikkeld qua richtlijnen. De een zegt zoveel schepjes, de ander zegt eetlepels, de ander zegt theelepels…
Het is vooral belangrijk (denk ik) dat ze aan smaken wennen en met pindakaas/ei voor een eventuele allergie.
Neen niet perse, heb zowel pure als combinaties geprobeerd. Misschien doe ik dit weekend wel banaan met pindakaas en dat ze er zelf mee speelt en het ontdekt.
I feel you, maar het blijft de komende jaren nog wel een mindfuck
. Geen peil op te trekken; de ene dag lusten ze iets wel, en de volgende dag spugen ze het uit alsof je ze poep hebt gegeven. Of ze vertikken het thuis iets te eten, wat ze op school/opvang opsmullen. Zolang je kind goed groeit, geen last heeft van allergieën e.d. zou ik me geen zorgen maken! Zoals ik het hoor doet je baby het super!
Ik vind het ook ingewikkeld hoor! Volgens mij is het eerste jaar vast voedsel nog vooral om te proberen dus daar houd ik me dan ook aan vast. Als hij een keer niet wil, prima. Proberen we het later nog eens.
Mijn dochter met haar champignons: ![]()
![]()
![]()
Mijn dochter met appel-banaan-sinaasappelcombo: ![]()
🫨
Food under one is just for fun!
Ik lette nooit op de richtlijnen, wij deden ook de Rapley methode en dan pakken ze gewoon waar ze zin in hebben. Hoeveel er precies in ging keek ik niet zo naar.
En misschien is het een goed teken dat je baby nog geen voorkeur voor zoet heeft
dat ze haar groenten wel goed eet is al heel goed!
Mijn dochter van 8 maanden eet ook zooo wisselend. We zitten nu alweer minstens twee/drie weken in een dip (sprong? Ontwikkeling?) en dan ben ik blij als er op een dag vijf happen fruit ingaan en in de avond vijf happen avondeten. En over de matige hoeveelheid brood wil ik helemaaal niet nadenken. Ik vind het ook zo’n lastige fase en ik hoor van iedereen zulke wisselende verhalen die ook weer onzekerheid opwekken. Ook fijn om hier dan te lezen dat meerderen het lastig vinden.
Nou ze is 8 maanden, dit klinkt in mijn oren eerlijk gezegd al goed. Ze probeert het en het hoofdvoedsel is nog melk, dus prima toch? Zolang je kind goed groeit en met plezier eten lijkt te proberen is het al top toch?
Wat fijn om al deze eet berichten te lezen. Krijg amper iets er in qua vaste voeding bij mijn dochter. Ik voel hem al weer aankomen als ik bij het consultatiebureau moet zijn.
Ja, zo probeer ik ook zeker te denken en ik forceer verder niets bij haar, maar als het op dit onderwerp aankomt hoor je steeds ‘regels’ of ervaringen van anderen die zij nog echt niet haalt (fles vervangen voor een hele maaltijd bijvoorbeeld). Dat maakt het sommige dagen lastig!
Mja elk kind is anders dus ik zou je niet gek laten maken en je gevoel proberen te volgen, maar dat is vast makkelijker gezegd dan gedaan.
In wat voor TOG waarde laten jullie je kind nu op dit moment slapen? Mijn slaapkamer is rond de 16/17° en hij slaapt in TOG 3.0 + romper en pyjama broekje, maar twijfel nu of dat niet toch te warm is? Een vriendin van mij zei dat ze haar kindje warmer had aangekleed en dat die nu later wakker werd. Maar ik heb bij ons juist het idee dat het omgekeerd is. Dat hij vroeg wakker wordt omdat hij het warm heeft? Kan dat? Heeft iemand hier ervaring mee?
Elk kind is weer anders, voelt hij klam/ zweterig? Dan zou het te warm kunnen zijn.
Ik zou naar je eigen kind kijken. Voelt je kind koud of warm als hij wakker wordt. Ieder kind is anders, dus wat het kindje van je vriendin draagt zegt niet zoveel.
Thanks @Sia @morange, hij voelt inderdaad best wel warm dus ik ga denk ik een laagje van de slaapzak weghalen…
Was ook gewoon benieuwd of een baby wakker kan worden omdat die het te warm heeft, maar ik ga zelf even kijken of hij met een laagje minder wat later wakker wordt dan 05:15/05:30
Je kunt het gewoon een nachtje proberen. Bevalt het niet, dan doe je gewoon weer warme kleren aan.
Één van mijn kinderen sliep in veel warmere kleding dan de andere. Die slaapt ook gewoon lekker als ze het warm heeft. Terwijl de eerste wakker wordt, als hij het warm heeft.
Ooh ik ben hier ook zo mee aan het kutten. Ik durf bijna niet zeggen, maar mijn dochter slaapt in een slaapzak met lange mouwen van de hema die volgens het label 0.5 tog is. Daaronder heeft ze een romper (ene keer lange mouw, andere keer korte mouw) een pyjama/boxpakje zonder voeten/sokken. Ze slaapt de nacht door en wordt wakker met een warme nek, wel met koude handen. Ik twijfelde dus heel erg of ik een warmere slaapzak aan moet doen, maar zo lang ze goed slaapt en een warme nek heeft, laat ik het nog even zo denk ik.
Slaapkamer is tussen 16-19 graden trouwens.
Ik moet zeggen dat ik toen ik nog op de babygroep werkte, hadden we 2 soorten slaapzakken; zomer en winter. En dan sliepen ze vaak alleen in een romper en slaapzak. Ik heb dus bij het kopen van slaapzakken ook helemaal niet op TOG gelet en hoorde pas later voor het eerst daarover, haha.
Ik probeer ook te kijken naar wat ik zelf fijn zou vinden en ik heb zelf vrij snel warm en ik heb het idee mn dochter ook. Als ze op mij slaapt, heeft ze best snel een zweethoofd, dus denk daarom ook dat ik nog niet snel naar een dikkere slaapzak zal gaan. Moet dan ook lachen om mijn moeder, als ik dit met haar bespreek, die zegt dan ook: Je gaat zelf toch ook niet met je jas aan in bed liggen. En dat klopt, maar ik ken dus zat mensen die wel met heel veel lagen aan in bed liggen, terwijl in de winter nog in een tshirt slaap.
Ik vind dat TOG ook zo ingewikkeld en past niet bij mijn kind heb ik al wel gemerkt. Het is een kwestie van proberen maar momenteel slaapt hij in een wat dikkere slaapzak, romper met lange mouwen en dilling legging en truitje. Als het nog kouder wordt s nachts kan er nog een dekentje overheen. Ik heb ook geen idee welke temperatuur de slaapkamer precies heeft (wat de babyfoon aangeeft lijkt me niet heel betrouwbaar)
Mijn kinderen slapen op dezelfde kamer, de een in een dikke fleece pyjama met winterdekbed en de ander in een dunne pyjama met herfstdekbed, anders begint hij te zweten. Hij ligt wel boven in het stapelbed maar het temperatuurverschil is niet zo groot.
Ik heb ff stress omdat ik het lastig vind helemaal aanwezig te zijn en alle details van de kinderen te regelen en onthouden naast 32u werk en sociaal leven enzo. ik wil hiet eigenlijk meer prioriteit aan geven maar ik heb zo’n vol hoofd vaak. Vandaag waren bijvoorbeeld de pieten op school en ik denk er dan niet aan haar pietenpak aan te doen. Wil al 3 weken haar winterjas eeen keer uitwassen en heb ook al een week geen luierzakken in huis(om maar wat voorbeelden te noemen).
Zijn best wat ballen hoog te houden allemaal. Beetje ADHD brein denk ik.
Hoeveel uur per week hebben jullie voor het huishouden/jezelf? (dus echt ff zonder kinderen of (betaald)werk, los van de avonden)
Als iemand tips heeft voor meer structuur, ik hoor het graag