Bij mijn baby worstel ik hier ook mee. Ik merk dat hij in 3.0 toch al snel te warm is. Wij doe nu bij 16/17 graden 2.5 aan + pyjama + romper en bij de echt koude nachten 3.0.
Koude handjes is wel normaal bij baby’s. Klinkt alsof ze het warm genoeg heeft.
Ik heb met mn vriend een digitale agenda waar we ook to dos inzetten, kun je ze aftikken en zijn ze ook ‘uit je hoofd’ als je ze daar inplant. Ik zou ook alles vergeten als ik het niet ergens heb staan. Ze afwerken doen we dus allebei, want we zien ze allebei staan
Jaa we hebben dit indd ook voor de boodcshappen gezamelijk (zo’n gezameklijke to do app) ik heb voor mezelf wel echt 20 lijstjes met van alles ook als braindrop, geeft ook weer onrust als ik zie hoe lang die zijn. Omdat ik zoveel ideeen etc heb.
Maar de praktische zaken kunnen we ook daar wel in kwijt. vink al een goeie tip haha
Lastig is dit! Ik blijf dit ook zoeken vinden, zeker nu er naast school ook sport & hobby’s bij zijn gekomen. En er naast parro ineens ook appgroepen zijn voor scouting/hockey/voetbal/muziekles en er altijd wel iets gewassen/geregeld/meegenomen moet worden. Wat bij ons wel helpt is de gezamelijke agenda waar we afspraken en meeneemdingen in zitten. En ik check elke ochtend aan de ontbijttafel nog even snel parro voor de kinderen de deur uit gaan of ik niet iets mis. Ik geef ook verantwoordelijkheden aan de kinderen nu ze daar imo oud genoeg voor zijn. Prima dat het elke dinsdag tostidag is op school maar ze moeten er dinsdagochtend zelf even aan denken dat er dan een broodje kaas in de broodtrommel beland. Ik kan niet alles onthouden. Ze pakken ook zelf hun sporttas in, en ik help ze niet met herinneren aan dat er geleerd moet worden voor topografie toetsen etc. Dat ze dan wel eens stress hebben omdat 5 minuten voor tijd ineens de hockeyschoenen kwijt zijn is heel vervelend, maar daar leren ze van. Want als ik al die 1001 dingen moet managen zit mn hoofd echt te vol.
Ohja en inderdaad alarmen zetten. Als er iets mee moet wat buiten de routine valt en geen voorbereiding kost (potje pakken voorkerststukje) zet ik vaak nog een alarm dat afgaat rond het moment dat we aan het ontbijt zitten.
Ik zet ook alles in een agenda en taken in to do-ist met datum erbij zodat ik een reminder krijg. Allebei gedeeld met m’n man zodat hij de reminder ook krijgt. Dus als de opvang aankondigt dat kerst wordt gevierd, zet ik dat gelijk in de agenda met een alarm in de ochtend dat ze een kersttrui aandoet. Boodschappen gaan gelijk op het boodschappenlijstje als een van ons constateert dat het op is. En andere taken op de gezamenlijke, mn eigen of werk-lijst. Als iets een idee is en geen concrete taak, laat ik het lekker ergens in notities staan en kom ik het vanzelf wel tegen.
Ik vind het huishouden zelf niet zoveel tijd kosten. Hebben een schoonmaakster. Degene die niet naar bed brengt, ruimt 's avonds even op. Was gaat mijn man over en die heeft daar een vast patroon voor. Ik doe meer de regeldingen en doe dat vooral ergens tussendoor en op één vaste avond.
@sproetjes ik gebruik todoist
Wij hebben een gezamenlijke to do lijst waar geen datum voor is. En voor datumgerelateerde to do’s gebruiken we de gezamenlijke google agenda. Daar kun je taken inzetten met reminder. En blijft erin staan tot je afvinkt. Ik zet alles er ook meteen in
Als ik bijv bieb boeken leen, zet ik meteen in wanneer ze ingeleverd moeten worden. Dan kan het ook uit mijn hoofd
Wij hebben dit juist verdeeld. Mijn partner doet (bijvoorbeeld) alles met boodschappen en eten plannen, ik doe (o.a.) alles met school en opvang. Bedden verschonen doe ik, auto wassen mijn partner, etc. Uiteindelijk moet ik dan wel mijn partner vertellen om speelgoed mee te geven als het speelgoedmiddag is, maar op zich werkt dit voor ons wel omdat je minder hoeft te onthouden.
En ook heel veel reminders in de Google agenda inderdaad.
Gewoon de kalender app van Apple. Uit de agenda halen als het is gedaan of verplaatsen als het die dag niet is gelukt
Hoeveel tijd heb je hiervoor; structureel te weinig haha. Ik wil het ook niet weten denk ik, dan word ik alleen maar meer gestresst. Maar wat anderen ook al zeggen; Google calender en talen verdelen helpt bij ons goed, en we hebben ook een whiteboard voor dingen die we moeten doen (die week doen of regelen) en wat we gaan eten. Gewoon ook zodat de ander kan gaan koken zonder dat je hoeft te vragen wat hoe etc. Maar goed, de mental load is real (hier ook zonder ad(h)d brein al!
Microsoft To Do, al vanuit heel lang geleden. Vind hem wel oke maar niet super snel op desktops.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar het helpt ook om hun zelf een kalender te geven. Hier zien ze bijvoorbeeld wanneer ze gym hebben, of ze naar zwemles/sport moeten etc. Dan kunnen ze daarmee rekening houden als ze hun kleren klaarleggen bijv (of ze vragen op het laatste moment waar iets is). Maar het helpt mij dus omdat ik er dan in elk geval niet in mijn eentje aan hoef te denken. En zij leren ook wel een beetje plannen denk ik
Ik heb een whiteboard met weekoverzicht in de keuken hangen. Iedere zondagavond check ik de verjaardagskalender op de wc en pak ik mijn gedeelde google agenda erbij en vul alles in voor de week. Dus afspraken maar ook dingen die ik moet doen/regelen op een bepaalde dag. Het feit dat ik dat dan nog een keer zie staan en opschrijf op dat whiteboard zorgt er eigenlijk al voor dat ik een redelijk compleet overzicht van de week in mijn hoofd heb.
Ik vind het momenteel ook zo lastig. Mn huis is nog nooit zo vies geweest. En het voelt alsof ik enorm te kort schiet qua school. Er komen bijna wekelijks verzoeken voorbij of er ouders kunnen helpen of dingen regelen. Ik werk 4 dagen en kan dus eigenlijk nooit (op m’n vrije dag plannen ze blijkbaar nooit uitjes
).
‘s avonds ben ik zo moe dat ik regelmatig tegelijk met mijn dochter in slaap val of uitgeblust op de bank lig. En echt schoonmaken met haar erbij is in de praktijk ook niet altijd even handig.
Nu vrijdag maar vrij genomen zodat ik onder schooltijd wat kan poetsen. Maar vind het echt zonde van mn vrije dag want had liever iets leuks voor mijzelf gedaan.
Wij hebben een schoonmaakster en hello fresh.
Koken en dagelijks opruimen/poetsen doet mijn man
De was doe ik (sorteren en in de machine proppen dan. vouwen en strijken doet de schoonmaakster). Daar hebben we dus niet zo veel omkijken naar.
Die dingen van de kinderen doe ik zo veel mogelijk maar vergeet soms ook wel wat. Gister moesten ze een beslagkom mee. Dinsdag moesten ze een pietenpak aan, vrijdag weer. Ja ik heb dat niet allemaal scherp hoor dus m’n dochter was zonder beslagkom.
Het verschilt ook hoe die informatie tot mij komt. Soms staat het in Parro, soms in de ouder whatsapp, soms in de maandbrief van de directeur dus pfoe… probeer het gelijk in m’n agenda te zetten als ik wat zie maar ja ben ook niet perfect he.
Gelukkig hebben ze verder nog niet veel maar moet zeggen m’n dochter van 4 neemt al best veel verantwoordelijkheid en haar juf zegt het ook altijd heel duidelijk tegen de kinderen en m’n dochter zegt het dan weer tegen mij haha.
Ohja al die verschillende communicatie kanalen van school is echt mijn ergernis. We hebben Parro, een klassen whatsapp met alle ouders en er hangen briefjes op het prikbord met berichten, intekenlijsten en schoonmaakroosters. Snap niet dat we niet 1 medium kunnen kiezen en alles via Parro kunnen doen. Die app heeft ook een kalender en een chat functie. Maar herkenbaar dus dat het op andere scholen ook zo gaat.
Ja het wordt dan ook niet in de Parro kalender gezet maar n het weekverslag van de juf. Alleen het zit niet in mijn systeem om te kijken in het verslag van vorige week als ik wil weten wat ik deze week moet doen. Achja we doen ons best he
Nee snap ik, ik ben ook regelmatig wat vergeten. Bij ons wordt de Parro kalenderfunctie ook niet gebruikt terwijl dat juist zo handig is. Soms worden datums van de schooljaarkalender gewijzigd en doorgeven in een los bericht. Als ze gewoon alles in de kalender plaatsen is dat altijd actueel, veel handiger.
En vind communiceren via whatsapp ook best irritant. Sommige ouders zijn nogal enthousiast in het aantal berichtjes. Maar uitstappen kan ook niet want dan mis je weer info.
Wij hebben ook een klassenapp maar hier kan alleen de beheerder berichtjes in plaatsen, echt ideaal want dan heb je alleen belangrijke berichten ipv al die ruis. Als er hulp nodig is, komt er een poll waar je op kan stemmen.