Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Creall, ik koop de vingerverf omdat die goedkoper is maar die is ook minder dun dan plakkaatverf dus denk voor jonge kinderen ook geschikter. Heb het via ilovespeelgoed.nl gekocht, heutinkvoorthuis heeft het ook

2 likes

Ikea heeft ook fijne verf in tubes, vind ik.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/mala-fluorescerende-glitterverf-gemengde-kleuren-70266299/

4 likes

Ik haal altijd tubes bij de wibra in allerlei kleuren, gaat heel makkelijk uit de kleren.

1 like

Ik moet lang vliegen, iemand leuke tips voor een podcast (ik ben zwanger)? Ik heb het witte goud van Argos al gedownload, geen idee of het wat is, maar hoor dus graag jullie tips. Een docu, serie etc. die ik kan downloaden is ook welkom.

Ik vond die podcast echt intens, je hoort zo enorm de mening/ervaring van de maakster erin door. Teddy Roorda had er ook aan meegewerkt en was daar achteraf niet zo blij mee zag ik op instagram. Dus als je niet positief danwel negatief beĂŻnvloed wil worden over borstvoeding dan zou ik hem overslaan!

Kinderen!!! Van Leonie en Frank is wel leuk op zich, luistert lekker weg. Maar gaat wel over hoe het leven met kinderen is en bepaalde onderwerpen snijden ze dan aan.

Babies op Netflix vond ik zelf interessant toen ik zwanger was (docuserie)

3 likes

Ja ik had die ene aflevering die Teddy Roorda op Instagram aanhaalde gisteren geluisterd, en begreep eigenlijk wel wat ze zei. Vond het best wel een onvolledig beeld, heel zwart wit soms, weinig nuances, of de nuance of de nadruk op een hele rare plek, rare vergelijkingen. Dus ja ik zou deze ook afraden @Drawster
Teddy Roorda heeft zelf ook een podcast (over borstvoeding uiteraard), heb die zelf nooit geluisterd eigenlijk maar vind haar cursus en haar Instagram pagina heel sterk dus gok dat die podcast ook wel een goeie is.
En over zwangerschap in het algemeen vond ik de 24 baby podcast leuk om te luisteren. Per zwangerschapsweek een aflevering, en er wordt een zwangere vrouw ook gevolgd in die podcast.

3 likes

Ik vond het witte goud op zich wel chill. Twijfel over borstvoeden en vond het gewoon een feitelijke kijk op de verschillende rollen van activisten, fabrikanten en medici in jouw keuze om wel/niet te borstvoeden. En een vrij onderbelichte omdat als je dus begint te onderzoeken of je dit wil je al heel snel overgeleverd bent aan allerlei types die (in mijn ogen) gewoon schuldgevoel aanpraten. Is best interessant als je ook een beetje van onderzoeksjournalistiek houdt. Vind verder Is it normal van Jessie Ware erg fijn. Heeft per zwangerschapsperiode een aflevering waarin ze ingaat op kwaaltjes, ontwikkelingen

2 likes

Ja eens. Ik heb zelf 2 kinderen borstvoeding gegeven en ik vond deze podcast heel genuanceerd naar beide kanten. De kunstvoeding fabrikanten zijn echt marketingboeven waar vooral mensen met weinig kennis en geld de dupe van zijn maar la leche league viel ook totaal door de mand met hun ongefundeerde tradwife gedachtengoed.

3 likes

Hahhahahah

1 like

Ik zou die van Argos luisteren, maar ook die van Kiind. Benieuwd wat dan je standpunt is.
Vond die van Kiind echt 100x beter en neutraler.

Oja en ik vond de podcast met Carolien Spoor en Eva Laurensen heel leuk. Mama is moe. Echt hele grappige anekdotes, niet alleen over moeder zijn. Maar ook grappige dingen die ze samen meegemaakt hebben toen ze nog geen kinderen hadden en in films/series meespeelden.

2 likes

Wat is daar grappig aan :sweat_smile:? Ze heeft het toch juist geschreven?

2 likes

De term vind ik grappig. Ik lach ze niet uit hoor.

Je doelt op machtige melk toch? Ook gedownload! Ik ga ze allebei luisteren. De aflevering van keuringsdienst van waarde over flesvoeding heb ik bijvoorbeeld ook gezien, ik vind dit soort onderwerpen altijd erg interessant. Het plan is om ‘gewoon’ eerst te proberen om borstvoeding te geven, dus niet per se op zoek naar iets om hieruit te halen wat dat betreft, maar meer zoals @Shaaar al zegt kan ik die onderzoeksjournalistiek waarderen.

Thanks voor de tips allen, ik heb uren luisterplezier nu!

Ik geef gelijk toe dat ik de podcast niet heb geluisterd maar Kiind neutraler? Daar kan ik me echt niks bij voorstellen. Ik vind dat zo’n veroordelende blad.

Dat was precies mijn gedachte. Ik bladerde er wel eens doorheen bij mijn (ietwat zweverige) verloskundige praktijk. Hoe langvoedende vrouwen daarin werden bejubeld kan ik me bijna niet voorstellen dat ze een neutrale podcast is.

1 like

Ik vond vooral dat er nog best wel wat ontbrak aan belangrijke informatie en feiten. Dus als je twijfelt over borstvoeding geven @Shaaar ook, zou ik die keuze vooral niet (gedeeltelijk) baseren op een podcast en al helemaal niet deze. Maar ga dan gewoon bij je verloskundige informatie inwinnen en als je besluit ervoor te gaan volg vooral een goeie cursus, lees je goed in, en ga ervoor.
Één uitspraak in die aflevering van Argos vond ik wel een hele goede, volgens mij van die vrouw van La Leche League: borstvoeding is sowieso de beste keuze voor de baby, maar het moet ook de juiste keuze voor de moeder zijn.

2 likes

Even hard gezegd: het zwangerschapslandschap is totaal niet ingericht op moeders die niet willen borstvoeden en dit is precies het type uitspraak waar je niks mee kunt als je twijfelt. Je moet een barbaar van een moeder zijn om je kind ‘sowieso de beste keuze’ te onthouden als je daar geen zwaarwegende redenen voor hebt. Het inleesmateriaal en ‘goede cursussen’ staan vol met dit soort zinnetjes en het is regelmatig niet feitelijk en proportioneel. Ik wil een keuze maken die bij mij past en niet één uit schuldgevoel over wat ik mijn kinderen zou onthouden.

Edit: En je bedoelt het vast niet zo, maar wat ik hier écht opvallend vind. Je hebt één aflevering van vijf geluisterd en hebt je oordeel klaar en raad mij aan informatie vooral ergens anders te zoeken. Puur en alleen omdat je het woord twijfel hebt gelezen in een podcastrecensie. Nu zou ik sowieso mijn keuze niet maken op basis van één podcast, maar wat zou precies het drama zijn als ik dat wel zou doen? Dat ik mijn kids geen borstvoeding geef?

40 likes

Ik heb me vooraf niet heel uitgebreid ingelezen ofzo. Wilde het gaan proberen en lukte het niet of voelde het niet goed dan weer stoppen. Heb ook heel duidelijk bij de intake van de kraamzorg aangeven hier verder niet in gepusht te willen worden. Uiteindelijk is het een kleine 2 maanden gelukt, hierna een combinatie met kunstvoeding en met 5 maanden volledig gestopt. Was toen weer aan het werk en vond zelf het kolven, slepen met koeltasje etc teveel gedoe. Dus ook echt deels uit eigen belang.
Nu bij de tweede wil ik weer starten met borstvoeding, maar met dezelfde insteek. Dus lukt het niet, voelt het niet goed of vind ik het combineren met onze eerste niet fijn dan stop ik en gaan we gewoon over op kunstvoeding.

Misschien geen populaire mening maar ik heb mezelf, en dus in mijn geval de juiste keuze voor moeder, dus heel hoog staan. Kinderen worden op kunstvoeding ook prima groot

6 likes

Ik vind het ook zo stom dat overal staat “borstvoeding is de beste voeding”, dan sta je daar met je goeie gedrag voeding uit te zoeken voor je kind omdat je geen borstvoeding wil/kan geven en dan komt dat overal terug terwijl de hormonen nog door je lijf gieren. Alsof je meteen een loedermoeder bent.

M’n kind drinkt al een half jaar kunstvoeding omdat het gewoon niet goed op gang kwam, groeit als kool en doet het hartstikke goed en tóch is er, als ik dat dan lees, zo’n stemmetje in m’n hoofd die zegt “zie je wel, dat was veel beter geweest” terwijl ik ook wel weet dat een gevoed, blij, kind het enige is wat echt telt.

16 likes

Ik word ook zo moe van die zin. Ik ga mijn kind ook kunstvoeding geven omdat ik borstvoeding gewoon echt niet zie zitten en elke keer heb ik zo het gevoel dat ik mij moet verantwoorden. Echt vermoeiend :tired_face:

9 likes