Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Jaa klopt ik was met mn zoon van 3! Hij kende drie van de afleveringen al maar vond het alsnog super leuk en een beetje “pannend”

Heb je al een speen? Dat was voor mijn kinderen echt een wereld van verschil. Speen erin en hop daar gingen ze. Zodra ze in slaap waren haalde ik hem weer weg en ik heb hem vroeg weer afgebouwd dus geen gebitsproblemen ook tot nu toe

1 like

hmmm ja zoals hoe het bij jou gaat zo ging (en gaat het soms nog) ook bij ons. Klinkt alsof dat wanneer hij binnen 5 minuten slaapt je je baby precies op tijd op bed legt en als je hem drie kwartier moet wiegen je je baby misschien of te vroeg of juist te laat op bed heb gelegd. Bij ons kon die enorme tantrums krijgen als we hem te laat op bed hadden gelegd en dan duurde het wiegen langer. Als we hem te vroeg op bed legde, dan duurde het wiegen ook lang, maar dan zonder tantrums.
Nu hebben we geleerd om wat beter naar onze baby te kijken en de wakker tijden een beetje te fine tunen en nu gaat het vaak wel wat makkelijker en kunnen we hem of na heel kort (2/3 min oid) wiegen in bed leggen of meteen in bed leggen en over zijn rug wrijven en dan gaat hij slapen. En dit hebben we wel na een maand bereikt met de methode zoals ik hierboven beschrijf. Wij wilden dus ook het wiegen afbouwen zonder dat ik een cry it out methode moest toepassen en dat is dus wel gelukt over het algemeen (elke dag is anders want tsja, baby’s haha).

Oh ja en: ze zei dat sommige baby’s meer behoefte hebben aan beweging, dus ik moet met hem veel schommelen, hem in de lucht gooien, met hem dansen etc zodat hij bij het slapen minder behoefte heeft aan het wiegen (iets met vestibulair systeem oid).

1 like

Opnzn buik leggen?

1 like

We kijken hier ook juist naar wakkertijden! Gaan pas naar boven als hij moeheidssignalen laat zien. Het is vaak ook zo dat we hem dan wiegen en hij echt helemaal zen ligt te staren en dat doet hij niet als hij niet moe is bijv. Vind het soms echt abracadabra hoor haha.

@lightbox hm zou dat het zijn? Als we hem wiegen dan legt hij z’n hoofd op je schouder dus zal dat ook wel een beetje voelen alsof je op je buik ligt denk ik. Misschien eens proberen met een dutje

3 likes

Ja dan is het leuk inderdaad. Mijn dochters zijn 4 en 6 en hebben bleuy alle afleveringen minstens 3x gezien, vind ik beetje zonde van het geld.

Overhevelen als hij 20 min slaapt? Dat hielp hier soms nog wel eens, ik had begrepen dat als je je kind na bijv 5 min weglegt, je kind nog in een ondiepe slaap is waardoor hij wakker wordt en na 20 min zijn ze in een diepe slaap.

Hielp hier ook niet altijd hoor, het is puzzelen en het ene kind is het andere niet.

Andere dingen wat soms kon helpen was bedje voorverwarmen met een kruik (zodat hij niet van je warme lichaam in een “koud” bedje terecht kwam)

Edit: oh en onze baby was ook echt een buikslaper, ik weet niet hoe oud hij/zij is maar op een gegeven moment liet ik dit iig toe overdag en vanaf 4 maanden (toen hij kon omrollen) ook ‘s nachts (wel met aerosleep, geen idee of dat nu echt veiliger is hoor maar vond het een fijn gevoel haha)

2 likes

Hoe oud is je kindje? Onze is nu 8 maanden en vanaf 6 wilden ik ‘m in z’n eigen bedje laten slapen. Eerste maanden vond ik het prima om ‘m in slaap te voeden/knuffelen en dan overleggen. Maar op een gegeven moment, denk rond 5-6 maanden, werd ie steeds wakker met overleggen en zat ik op een gegeven moment de hele avond boven of na iedere slaapcyclus naar boven. Dat wilde ik niet meer. Toen zijn we van cosleeper naar bedje op z’n eigen kamer gegaan, ritueel van echte pyjama (ipv gewoon z’n overdag kleding), boekje, knuffeltje etc gegaan. Hij ging toch ook wel huilen bij overleggen, maar ben toen steeds om de minuut/2 minuten teug gegaan. Bij hem werkt het niet om te troosten in z’n bedje tot ie stil is en dan weg te gaan, hij gaat juist harder huilen als we er zijn. Ik heb deze ‘methode’ van een vriendin met 3 kinderen die voor alle 3 een(zelfde) slaapcoach heeft gehad, en die zei: verandering gaat altijd met een beetje weerstand. En baby’s kunnen niet praten, dus huilen ze. Ik vond dat zelf wel een goede en denk niet dat vanaf een half jaar een minuutje huilen heel schadelijk is (huilen is iets anders dan krijsen en overstuur zijn vind ik). Sindsdien valt ie zelf in slaap, zowel overdag als ‘s avonds. En vaak ‘huilt’ (meer jammeren) ie nog wel even, maar is weg zodra de deur dicht is.

Moet wel zeggen dat dit m’n tweede is en ik dit bij m’n eerste ook niet heb gedaan/wilde doen. Toen had ik (achteraf gezien) een soort missie ervan gemaakt om haar zo min mogelijk te laten huilen want alleen dán was ze (volgens m’n eigen theorie whaha) blij/happy/tevreden. Maar nu denk ik toch dat soms huilen of tegenstribbelen gewoon bij het leven hoort.

Disclaimer: ik ben absoluut niet van cry it out, troosten is belangrijk, iedereen moet doen wat ie wil, sommige baby’s kunnen écht niet weggelegd worden, huilbabys etc etc. Maar misschien heb je er iets aan! Denk namelijk dat er veel opties zijn tussen cry it out en super super gentle met 20 min wiegen, overleggen, er nog 10 min bijblijven tot diepe slaap etc.

9 likes

Heeft er iemand een tip voor goede verf? Niet te vloeibaar (kinderen zijn nog klein dus veel geklieder) en ook écht gemakkelijk uitwasbaar (zonder veel gedoe met vlekverwijderaars of iets). Voordien schilderden we altijd gewoon met waterverf maar ik ben nogal in de knutselvibe tegenwoordig. :grimacing:

Creall, ik koop de vingerverf omdat die goedkoper is maar die is ook minder dun dan plakkaatverf dus denk voor jonge kinderen ook geschikter. Heb het via ilovespeelgoed.nl gekocht, heutinkvoorthuis heeft het ook

2 likes

Ikea heeft ook fijne verf in tubes, vind ik.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/mala-fluorescerende-glitterverf-gemengde-kleuren-70266299/

4 likes

Ik haal altijd tubes bij de wibra in allerlei kleuren, gaat heel makkelijk uit de kleren.

1 like

Ik moet lang vliegen, iemand leuke tips voor een podcast (ik ben zwanger)? Ik heb het witte goud van Argos al gedownload, geen idee of het wat is, maar hoor dus graag jullie tips. Een docu, serie etc. die ik kan downloaden is ook welkom.

Ik vond die podcast echt intens, je hoort zo enorm de mening/ervaring van de maakster erin door. Teddy Roorda had er ook aan meegewerkt en was daar achteraf niet zo blij mee zag ik op instagram. Dus als je niet positief danwel negatief beïnvloed wil worden over borstvoeding dan zou ik hem overslaan!

Kinderen!!! Van Leonie en Frank is wel leuk op zich, luistert lekker weg. Maar gaat wel over hoe het leven met kinderen is en bepaalde onderwerpen snijden ze dan aan.

Babies op Netflix vond ik zelf interessant toen ik zwanger was (docuserie)

3 likes

Ja ik had die ene aflevering die Teddy Roorda op Instagram aanhaalde gisteren geluisterd, en begreep eigenlijk wel wat ze zei. Vond het best wel een onvolledig beeld, heel zwart wit soms, weinig nuances, of de nuance of de nadruk op een hele rare plek, rare vergelijkingen. Dus ja ik zou deze ook afraden @Drawster
Teddy Roorda heeft zelf ook een podcast (over borstvoeding uiteraard), heb die zelf nooit geluisterd eigenlijk maar vind haar cursus en haar Instagram pagina heel sterk dus gok dat die podcast ook wel een goeie is.
En over zwangerschap in het algemeen vond ik de 24 baby podcast leuk om te luisteren. Per zwangerschapsweek een aflevering, en er wordt een zwangere vrouw ook gevolgd in die podcast.

3 likes

Ik vond het witte goud op zich wel chill. Twijfel over borstvoeden en vond het gewoon een feitelijke kijk op de verschillende rollen van activisten, fabrikanten en medici in jouw keuze om wel/niet te borstvoeden. En een vrij onderbelichte omdat als je dus begint te onderzoeken of je dit wil je al heel snel overgeleverd bent aan allerlei types die (in mijn ogen) gewoon schuldgevoel aanpraten. Is best interessant als je ook een beetje van onderzoeksjournalistiek houdt. Vind verder Is it normal van Jessie Ware erg fijn. Heeft per zwangerschapsperiode een aflevering waarin ze ingaat op kwaaltjes, ontwikkelingen

2 likes

Ja eens. Ik heb zelf 2 kinderen borstvoeding gegeven en ik vond deze podcast heel genuanceerd naar beide kanten. De kunstvoeding fabrikanten zijn echt marketingboeven waar vooral mensen met weinig kennis en geld de dupe van zijn maar la leche league viel ook totaal door de mand met hun ongefundeerde tradwife gedachtengoed.

3 likes

Hahhahahah

1 like

Ik zou die van Argos luisteren, maar ook die van Kiind. Benieuwd wat dan je standpunt is.
Vond die van Kiind echt 100x beter en neutraler.

Oja en ik vond de podcast met Carolien Spoor en Eva Laurensen heel leuk. Mama is moe. Echt hele grappige anekdotes, niet alleen over moeder zijn. Maar ook grappige dingen die ze samen meegemaakt hebben toen ze nog geen kinderen hadden en in films/series meespeelden.

2 likes

Wat is daar grappig aan :sweat_smile:? Ze heeft het toch juist geschreven?

2 likes