Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Mijn baby gooit alles op de grond en huilt vervolgens dat het weg is. In m’n zwangerschap zag ik een polsbandje met een touwtje wat je vast kon maken aan het speelgoed. Weet iemand wat ik bedoel? Ik had het toen moeten kopen😅

Dit is net iets anders maar ik heb deze. Deze maakte ik vooral vast aan de beugel van de kinderwagen of het riempje van de autostoel!

https://www.bol.com/nl/nl/p/verstelbare-bandjes-ketting-koord-silicone-rekbare-veiligheidsriempjes-voor-speelgoed-aan-de-kinderwagen-kinderstoel-autostoel-anti-weggooi-bekercatcher-baby-50cm-schelp-groen/9300000168821466/?Referrer=ADVNLGOO002031-S--9300000168821466-PMAX-C-22278327512&gad_source=1&gad_campaignid=22271768382&gbraid=0AAAAAD5OnmP2vcQbGpQ95kz8TGH80L_Qw&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5ZjDz95sDoeDTc2qbMy_Rst2R92RsWEHk17aCCar5NubUdAX3O4ZkxoCAEoQAvD_BwE

2 likes

Ja top, deze bedoel ik! Maar hoe weet ik dat dit niet van Shein of Ali is?

Vrienden van ons hadden nog een doos Kruidvat nummer 2 babyvoeding staan maar dan extra care voor krampjes of moeilijke ontlasting, dat is bijna over datum dus ze hebben die doos aan ons gegeven omdat wij nu overgaan naar de opvolgmelk, maar ons kind heeft niet perse last van kramp of moeilijke ontlasting, zouden jullie het dan alsnog gewoon geven? Weggooien vind ik ook zonde, kun je ergens bijna over datum voeding doneren anders? Het is echt tot eind deze maand goed.

Ik zou gewoon even informeren bij voedselbank of kledingbank in je buurt. Misschien hebben ze er nog wat aan.

Ik zie in de Facebook groep van mijn wijk ook wel eens berichten voorbij komen of iemand zoiets kan gebruiken.

1 like

Ik zou het geven, eventueel mengen met je eigen melkpoeder

Ik zou inderdaad ook kijken of je het kan doneren. Anders sowieso mengen met de standaard! Maar dan heb je dus twee open pakken.

@Howth dit soort dingen zijn wel heel moeilijk te vinden helaas :confused:

1 like

Ik vind de keuze borstvoeding/flesvoeding ook wel meer dan een voedingskeuze. Als je borstvoeding geeft sta je echt meer in dienst van je kind. Om je kind te leren kennen, om de voedingssignalen te herkennen etc. Je kan in theorie natuurlijk kolven en een flesje geven, dat schrijft iedereen altijd heel makkelijk op, maar dat is echt niet zo makkelijk vind ik.
Er is op dit forum ook een heel borstvoedingstopic (en geen flesvoedingstopic). Dat geeft denk ik al aan dat borstvoeding best wat onzekerheid met zich meebrengt en veel van je vraagt op sommige momenten. Dat is van te voren ook echt lastig in te schatten of je dat wil en of dat ook voor jou zal gelden

7 likes

Iemand ervaringen met de Haakaa original versus Haakaa ladybug moedermelk opvanger? Heb de vorige keer de original kunnen lenen van iemand en vond hem heel fijn maar die werd vaak van m’n borst afgeschopt door babyvoetjes. Maar ben wel benieuwd naar de ladybug!

Ook als je flesvoeding geeft sta je in dienst van je kind. Ook dan moet je de voedingssignalen herkennen en je kind goed leren kennen.

11 likes

Tuurlijk maar dan kan je partner (als die er is) het net zo goed als jij en je kan zonder probleem/overleg/afstemming weg. Dat kan gewoon niet bij borstvoeding.
Het is anders en dat brengt ook verantwoordelijkheid en gedoe met zich mee, dat wil ik alleen maar aangeven.

3 likes

Niet met die specifieke, wel met het type. Die original trekt echt vacuüm en stimuleert daarmee actief, ik heb nu lekschalen van Medela, die stimuleren niet actief. Ik heb overproductie dus dat is voor mij beter. Ik vind de lekschalen veel comfortabeler dan de vacuüm unit, het is ook veel discreter. Maar als je juist een beetje extra wil stimuleren is de vacuüm misschien beter.

1 like

Sowieso is het bizar dat mensen er op worden aangekeken als ze geen borstvoeding geven.
Ik mocht het medisch gezien niet geven wat ik heel jammer vind/vond. Leek mij gewoon een mooi iets, je kind voeden met je eigen melk.
Heb echter geen moment getwijfeld/gedacht dat kunstvoeding slecht zou zijn. Misschien is het inderdaad fijn voor antistoffen om borstvoeding te geven maar het is echt niet zo dat kinderen minder groeien op kunstvoeding.

Er zit aan kunstvoeding voor en nadelen maar aan borstvoeding ook. Er is geen goed of slecht daarin.

5 likes

Ja echt goed dat je dit zo expliciet onder de aandacht brengt. Ik heb één flesgevoed kind en één borstgevoed kind en voor die laatste is mijn partner soms bijna een soort assistent-ouder. Ik vind het veel lastiger om de zorg gelijk te verdelen. En dat vind ik merkbaarder als we samen zijn dan wanneer we niet samen zijn. Als we niet samen zijn, kan hij gewoon een flesje geven wanneer hij denkt dat dat nodig is. Ik moet dat alsnog voorbereiden (want er moet een voorraad zijn) en op die dag dat ik weg ben kolven, maar mijn partner kan (uiteraard) prima alleen voor onze baby zorgen.

Maar, als we samen zijn, dan is mijn partner bijvoorbeeld aan het spelen met de baby, de baby krijgt honger, en dan moet hij de baby aan mij geven zodat ik borstvoeding kan geven. Mijn partner vindt dat best klote, om altijd zo afhankelijk te zijn van mij als we samen zijn. Hij zou ook prima een flesje kunnen geven, maar dan moet ik die voeding kolven terwijl we gewoon allemaal thuis zijn en dat slaat ook nergens op. Dit geldt ook voor als hij met de baby even weg wil: dat moet afgestemd worden op mijn borstvoeding (want anders moet ik kolven en kolven is KUT), en met kunstvoeding kun je veel makkelijker zeggen: ik neem voor de zekerheid even een flesje mee en ik zie wel even hoe lang ik weg blijf. De nachten doe ik ook alleen, want ook daar geldt: mijn partner kan wel een flesje geven, maar die voeding moet ik dan gewoon kolven dus wat voor zin heeft dat? Nu hebben wij vooralsnog een niet al te moeilijke baby die je redelijk gemakkelijk weer weg kan leggen, anders zou ik mijn partner waarschijnlijk wel wakker maken zodat hij de baby weer in slaap krijgt, maar dat is op dit moment niet nodig. Maar goed, ook al hebben we veel geluk met onze nachten, feit blijft wel dat die van mij gebroken zijn en van hem niet en dat was zéker anders bij ons flesgevoede kind.

Dus als je het heel belangrijk vindt dat de zorg voor de baby zo eerlijk mogelijk verdeeld wordt, dan zou ik zeker zeggen dat de afweging borstvoeding/kunstvoeding daar een rol in speelt.

17 likes

Triest wel dat tijdens de zwangerschap flesvoeding willen geven wordt veroordeeld terwijl na de geboorte en zeker na je verlof borstvoeding geven moeilijk gemaakt en veroordeeld wordt

Een samenleving die vrouwen hoe dan ook het verkeerd laat doen

31 likes

Ik heb ze beide. De ladybug geeft veel minder vacuum dan de hakaa en is dus meer bedoeld als opvanger met een klein beetje vacuum. Mijj eevaribg is met de normale hakaa ook dat het wel echt een onhandig yustrkend ding is, maar als je meer wilt dan alleen opvangen doet de ladybug niet genoeg.

Ik vind gem overigens wel fijn om erbij te hebben!

Ik heb wel het gevoel dat het borstvoedingstopic er ook is omdat het wat beladen is? Mijn 3e kindje is nu 4 maanden en ik vind het geven van bv wederom echt een cadeautje, maar daar zou ik minder snel iets over delen hier omdat ik niet wil dat andere forummers zich misschien daardoor nog rotter voelen als het bij hun niet lukt.

(Mijn partner is inderdaad bijna een soort assistent opvoeder, maar dat is ook omdat hij allang weer werkt en ik nog verlof heb.)

Maar als het om niet borstvoeding geven gaat, zit er alsnog vaak een verdediging aan gekoppeld. Ik lees hier ook alweer dat het niet op gang kwam of dat het door medicatie niet mocht.

Het boeit gewoon niet wat voor voeding je geeft en waarom. Je bent aan niemand verantwoording schuldig, zelfs niet als de conclusie simpelweg is dat je geen borstvoeding wíl geven.

Ik kots echt van de zin dat het sowieso het beste is voor je kind. Fantastisch dat andere mensen die keuze maken en ik heb alle bewondering voor ouders die dit doen, maar ik maak misschien wel 20 andere keuzes die beter zijn voor mijn kind dan een ouder die borstvoeding geeft.

31 likes

Ja dat heb laatst ook iets in t openbaar over borstvoeding verteld (nav de podcasts) en toen zag ik iemands gezicht betrekken omdat het gevoelig lag. Ik zei dat ik het al bijna 2 jaar gaf en nu dus ook aan mn 2e kind en t kwam goed op gang. Was aanpoten in t begin maar gaat van een leien dakje nu.

1 like

Nou eens, als iemand vertelt dat het niet lukt of die persoon gestopt is krijg je ook de reden waarom erbij. De andere kant is er overigens ook, mensen die vragen tot hoe lang ik ga voeden of wanneer ik nou eindelijk eens ga ging stoppen (toen mijn 2e kind 10 maanden was). Verbazing als je na een jaar nog voedt. Of verbaasd zijn dat je alleen borstvoeding geeft omdat je zo nooit een eerlijke verdeling krijgt.

5 likes