Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

De term vind ik grappig. Ik lach ze niet uit hoor.

Je doelt op machtige melk toch? Ook gedownload! Ik ga ze allebei luisteren. De aflevering van keuringsdienst van waarde over flesvoeding heb ik bijvoorbeeld ook gezien, ik vind dit soort onderwerpen altijd erg interessant. Het plan is om ‘gewoon’ eerst te proberen om borstvoeding te geven, dus niet per se op zoek naar iets om hieruit te halen wat dat betreft, maar meer zoals @Shaaar al zegt kan ik die onderzoeksjournalistiek waarderen.

Thanks voor de tips allen, ik heb uren luisterplezier nu!

Ik geef gelijk toe dat ik de podcast niet heb geluisterd maar Kiind neutraler? Daar kan ik me echt niks bij voorstellen. Ik vind dat zo’n veroordelende blad.

Dat was precies mijn gedachte. Ik bladerde er wel eens doorheen bij mijn (ietwat zweverige) verloskundige praktijk. Hoe langvoedende vrouwen daarin werden bejubeld kan ik me bijna niet voorstellen dat ze een neutrale podcast is.

1 like

Ik vond vooral dat er nog best wel wat ontbrak aan belangrijke informatie en feiten. Dus als je twijfelt over borstvoeding geven @Shaaar ook, zou ik die keuze vooral niet (gedeeltelijk) baseren op een podcast en al helemaal niet deze. Maar ga dan gewoon bij je verloskundige informatie inwinnen en als je besluit ervoor te gaan volg vooral een goeie cursus, lees je goed in, en ga ervoor.
Één uitspraak in die aflevering van Argos vond ik wel een hele goede, volgens mij van die vrouw van La Leche League: borstvoeding is sowieso de beste keuze voor de baby, maar het moet ook de juiste keuze voor de moeder zijn.

2 likes

Even hard gezegd: het zwangerschapslandschap is totaal niet ingericht op moeders die niet willen borstvoeden en dit is precies het type uitspraak waar je niks mee kunt als je twijfelt. Je moet een barbaar van een moeder zijn om je kind ‘sowieso de beste keuze’ te onthouden als je daar geen zwaarwegende redenen voor hebt. Het inleesmateriaal en ‘goede cursussen’ staan vol met dit soort zinnetjes en het is regelmatig niet feitelijk en proportioneel. Ik wil een keuze maken die bij mij past en niet één uit schuldgevoel over wat ik mijn kinderen zou onthouden.

Edit: En je bedoelt het vast niet zo, maar wat ik hier écht opvallend vind. Je hebt één aflevering van vijf geluisterd en hebt je oordeel klaar en raad mij aan informatie vooral ergens anders te zoeken. Puur en alleen omdat je het woord twijfel hebt gelezen in een podcastrecensie. Nu zou ik sowieso mijn keuze niet maken op basis van één podcast, maar wat zou precies het drama zijn als ik dat wel zou doen? Dat ik mijn kids geen borstvoeding geef?

40 likes

Ik heb me vooraf niet heel uitgebreid ingelezen ofzo. Wilde het gaan proberen en lukte het niet of voelde het niet goed dan weer stoppen. Heb ook heel duidelijk bij de intake van de kraamzorg aangeven hier verder niet in gepusht te willen worden. Uiteindelijk is het een kleine 2 maanden gelukt, hierna een combinatie met kunstvoeding en met 5 maanden volledig gestopt. Was toen weer aan het werk en vond zelf het kolven, slepen met koeltasje etc teveel gedoe. Dus ook echt deels uit eigen belang.
Nu bij de tweede wil ik weer starten met borstvoeding, maar met dezelfde insteek. Dus lukt het niet, voelt het niet goed of vind ik het combineren met onze eerste niet fijn dan stop ik en gaan we gewoon over op kunstvoeding.

Misschien geen populaire mening maar ik heb mezelf, en dus in mijn geval de juiste keuze voor moeder, dus heel hoog staan. Kinderen worden op kunstvoeding ook prima groot

6 likes

Ik vind het ook zo stom dat overal staat “borstvoeding is de beste voeding”, dan sta je daar met je goeie gedrag voeding uit te zoeken voor je kind omdat je geen borstvoeding wil/kan geven en dan komt dat overal terug terwijl de hormonen nog door je lijf gieren. Alsof je meteen een loedermoeder bent.

M’n kind drinkt al een half jaar kunstvoeding omdat het gewoon niet goed op gang kwam, groeit als kool en doet het hartstikke goed en tóch is er, als ik dat dan lees, zo’n stemmetje in m’n hoofd die zegt “zie je wel, dat was veel beter geweest” terwijl ik ook wel weet dat een gevoed, blij, kind het enige is wat echt telt.

16 likes

Ik word ook zo moe van die zin. Ik ga mijn kind ook kunstvoeding geven omdat ik borstvoeding gewoon echt niet zie zitten en elke keer heb ik zo het gevoel dat ik mij moet verantwoorden. Echt vermoeiend :tired_face:

9 likes

Mijn baby gooit alles op de grond en huilt vervolgens dat het weg is. In m’n zwangerschap zag ik een polsbandje met een touwtje wat je vast kon maken aan het speelgoed. Weet iemand wat ik bedoel? Ik had het toen moeten kopen😅

Dit is net iets anders maar ik heb deze. Deze maakte ik vooral vast aan de beugel van de kinderwagen of het riempje van de autostoel!

https://www.bol.com/nl/nl/p/verstelbare-bandjes-ketting-koord-silicone-rekbare-veiligheidsriempjes-voor-speelgoed-aan-de-kinderwagen-kinderstoel-autostoel-anti-weggooi-bekercatcher-baby-50cm-schelp-groen/9300000168821466/?Referrer=ADVNLGOO002031-S--9300000168821466-PMAX-C-22278327512&gad_source=1&gad_campaignid=22271768382&gbraid=0AAAAAD5OnmP2vcQbGpQ95kz8TGH80L_Qw&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5ZjDz95sDoeDTc2qbMy_Rst2R92RsWEHk17aCCar5NubUdAX3O4ZkxoCAEoQAvD_BwE

2 likes

Ja top, deze bedoel ik! Maar hoe weet ik dat dit niet van Shein of Ali is?

Vrienden van ons hadden nog een doos Kruidvat nummer 2 babyvoeding staan maar dan extra care voor krampjes of moeilijke ontlasting, dat is bijna over datum dus ze hebben die doos aan ons gegeven omdat wij nu overgaan naar de opvolgmelk, maar ons kind heeft niet perse last van kramp of moeilijke ontlasting, zouden jullie het dan alsnog gewoon geven? Weggooien vind ik ook zonde, kun je ergens bijna over datum voeding doneren anders? Het is echt tot eind deze maand goed.

Ik zou gewoon even informeren bij voedselbank of kledingbank in je buurt. Misschien hebben ze er nog wat aan.

Ik zie in de Facebook groep van mijn wijk ook wel eens berichten voorbij komen of iemand zoiets kan gebruiken.

1 like

Ik zou het geven, eventueel mengen met je eigen melkpoeder

Ik zou inderdaad ook kijken of je het kan doneren. Anders sowieso mengen met de standaard! Maar dan heb je dus twee open pakken.

@Howth dit soort dingen zijn wel heel moeilijk te vinden helaas :confused:

1 like

Ik vind de keuze borstvoeding/flesvoeding ook wel meer dan een voedingskeuze. Als je borstvoeding geeft sta je echt meer in dienst van je kind. Om je kind te leren kennen, om de voedingssignalen te herkennen etc. Je kan in theorie natuurlijk kolven en een flesje geven, dat schrijft iedereen altijd heel makkelijk op, maar dat is echt niet zo makkelijk vind ik.
Er is op dit forum ook een heel borstvoedingstopic (en geen flesvoedingstopic). Dat geeft denk ik al aan dat borstvoeding best wat onzekerheid met zich meebrengt en veel van je vraagt op sommige momenten. Dat is van te voren ook echt lastig in te schatten of je dat wil en of dat ook voor jou zal gelden

7 likes

Iemand ervaringen met de Haakaa original versus Haakaa ladybug moedermelk opvanger? Heb de vorige keer de original kunnen lenen van iemand en vond hem heel fijn maar die werd vaak van m’n borst afgeschopt door babyvoetjes. Maar ben wel benieuwd naar de ladybug!

Ook als je flesvoeding geeft sta je in dienst van je kind. Ook dan moet je de voedingssignalen herkennen en je kind goed leren kennen.

11 likes

Tuurlijk maar dan kan je partner (als die er is) het net zo goed als jij en je kan zonder probleem/overleg/afstemming weg. Dat kan gewoon niet bij borstvoeding.
Het is anders en dat brengt ook verantwoordelijkheid en gedoe met zich mee, dat wil ik alleen maar aangeven.

3 likes