Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Niet met die specifieke, wel met het type. Die original trekt echt vacuüm en stimuleert daarmee actief, ik heb nu lekschalen van Medela, die stimuleren niet actief. Ik heb overproductie dus dat is voor mij beter. Ik vind de lekschalen veel comfortabeler dan de vacuüm unit, het is ook veel discreter. Maar als je juist een beetje extra wil stimuleren is de vacuüm misschien beter.

1 like

Sowieso is het bizar dat mensen er op worden aangekeken als ze geen borstvoeding geven.
Ik mocht het medisch gezien niet geven wat ik heel jammer vind/vond. Leek mij gewoon een mooi iets, je kind voeden met je eigen melk.
Heb echter geen moment getwijfeld/gedacht dat kunstvoeding slecht zou zijn. Misschien is het inderdaad fijn voor antistoffen om borstvoeding te geven maar het is echt niet zo dat kinderen minder groeien op kunstvoeding.

Er zit aan kunstvoeding voor en nadelen maar aan borstvoeding ook. Er is geen goed of slecht daarin.

5 likes

Ja echt goed dat je dit zo expliciet onder de aandacht brengt. Ik heb één flesgevoed kind en één borstgevoed kind en voor die laatste is mijn partner soms bijna een soort assistent-ouder. Ik vind het veel lastiger om de zorg gelijk te verdelen. En dat vind ik merkbaarder als we samen zijn dan wanneer we niet samen zijn. Als we niet samen zijn, kan hij gewoon een flesje geven wanneer hij denkt dat dat nodig is. Ik moet dat alsnog voorbereiden (want er moet een voorraad zijn) en op die dag dat ik weg ben kolven, maar mijn partner kan (uiteraard) prima alleen voor onze baby zorgen.

Maar, als we samen zijn, dan is mijn partner bijvoorbeeld aan het spelen met de baby, de baby krijgt honger, en dan moet hij de baby aan mij geven zodat ik borstvoeding kan geven. Mijn partner vindt dat best klote, om altijd zo afhankelijk te zijn van mij als we samen zijn. Hij zou ook prima een flesje kunnen geven, maar dan moet ik die voeding kolven terwijl we gewoon allemaal thuis zijn en dat slaat ook nergens op. Dit geldt ook voor als hij met de baby even weg wil: dat moet afgestemd worden op mijn borstvoeding (want anders moet ik kolven en kolven is KUT), en met kunstvoeding kun je veel makkelijker zeggen: ik neem voor de zekerheid even een flesje mee en ik zie wel even hoe lang ik weg blijf. De nachten doe ik ook alleen, want ook daar geldt: mijn partner kan wel een flesje geven, maar die voeding moet ik dan gewoon kolven dus wat voor zin heeft dat? Nu hebben wij vooralsnog een niet al te moeilijke baby die je redelijk gemakkelijk weer weg kan leggen, anders zou ik mijn partner waarschijnlijk wel wakker maken zodat hij de baby weer in slaap krijgt, maar dat is op dit moment niet nodig. Maar goed, ook al hebben we veel geluk met onze nachten, feit blijft wel dat die van mij gebroken zijn en van hem niet en dat was zéker anders bij ons flesgevoede kind.

Dus als je het heel belangrijk vindt dat de zorg voor de baby zo eerlijk mogelijk verdeeld wordt, dan zou ik zeker zeggen dat de afweging borstvoeding/kunstvoeding daar een rol in speelt.

17 likes

Triest wel dat tijdens de zwangerschap flesvoeding willen geven wordt veroordeeld terwijl na de geboorte en zeker na je verlof borstvoeding geven moeilijk gemaakt en veroordeeld wordt

Een samenleving die vrouwen hoe dan ook het verkeerd laat doen

31 likes

Ik heb ze beide. De ladybug geeft veel minder vacuum dan de hakaa en is dus meer bedoeld als opvanger met een klein beetje vacuum. Mijj eevaribg is met de normale hakaa ook dat het wel echt een onhandig yustrkend ding is, maar als je meer wilt dan alleen opvangen doet de ladybug niet genoeg.

Ik vind gem overigens wel fijn om erbij te hebben!

Ik heb wel het gevoel dat het borstvoedingstopic er ook is omdat het wat beladen is? Mijn 3e kindje is nu 4 maanden en ik vind het geven van bv wederom echt een cadeautje, maar daar zou ik minder snel iets over delen hier omdat ik niet wil dat andere forummers zich misschien daardoor nog rotter voelen als het bij hun niet lukt.

(Mijn partner is inderdaad bijna een soort assistent opvoeder, maar dat is ook omdat hij allang weer werkt en ik nog verlof heb.)

Maar als het om niet borstvoeding geven gaat, zit er alsnog vaak een verdediging aan gekoppeld. Ik lees hier ook alweer dat het niet op gang kwam of dat het door medicatie niet mocht.

Het boeit gewoon niet wat voor voeding je geeft en waarom. Je bent aan niemand verantwoording schuldig, zelfs niet als de conclusie simpelweg is dat je geen borstvoeding wíl geven.

Ik kots echt van de zin dat het sowieso het beste is voor je kind. Fantastisch dat andere mensen die keuze maken en ik heb alle bewondering voor ouders die dit doen, maar ik maak misschien wel 20 andere keuzes die beter zijn voor mijn kind dan een ouder die borstvoeding geeft.

31 likes

Ja dat heb laatst ook iets in t openbaar over borstvoeding verteld (nav de podcasts) en toen zag ik iemands gezicht betrekken omdat het gevoelig lag. Ik zei dat ik het al bijna 2 jaar gaf en nu dus ook aan mn 2e kind en t kwam goed op gang. Was aanpoten in t begin maar gaat van een leien dakje nu.

1 like

Nou eens, als iemand vertelt dat het niet lukt of die persoon gestopt is krijg je ook de reden waarom erbij. De andere kant is er overigens ook, mensen die vragen tot hoe lang ik ga voeden of wanneer ik nou eindelijk eens ga ging stoppen (toen mijn 2e kind 10 maanden was). Verbazing als je na een jaar nog voedt. Of verbaasd zijn dat je alleen borstvoeding geeft omdat je zo nooit een eerlijke verdeling krijgt.

5 likes

Nee ik praat nu vanuit het andere perspectief, maar het boeit mij net zo min of, waarom en hoe lang iemand borstvoeding geeft.

Net als dat we er heel veel andere ouderschapskwesties zijn waarvan ik niet begrijp waarom je je druk zou maken over hoe een ander het doet. Ik heb echt genoeg aan de opvoeding van mijn eigen kinderen dus het zal me een worst wezen hoe anderen het doen.

7 likes

De juiste keuze voor je baby is sowieso zorgen dat hij geen honger heeft. En die voeding geef je óf uit een pak óf uit een tiet. :woman_shrugging:t2:

7 likes

Maar jeetje ik voel me hier wel echt best aangevallen en ter verantwoording geroepen over dat ik zeg dat borstvoeding voor een baby de beste voeding is. Het enige wat ik hiermee bedoel (en ik dacht dat dat wel duidelijk was maar schijnbaar dus toch niet) is dat er in de melk an sich allerlei goede stoffen en bestanddelen zitten die gewoon nooit na te maken zijn in kunstvoeding. O.a. afweerstoffen en stamcellen. Daarnaast is het precies afgestemd op wat je kind op dat moment specifiek nodig heeft, ook qua hoeveelheid water/vocht bijvoorbeeld met warm weer in de zomer. En er zijn nog meer argumenten die dit onderschrijven.
Maar ja dat is natuurlijk maar een klein onderdeel van wat bepaalt wat de beste keuze is, daar ben ik het ook gewoon roerend mee eens.
Wat hier geschreven wordt over dat de vader een soort assistent opvoeder is en dat het behoorlijk wat gedoe is als je de deur uit moet zonder kind dat herken ik ook allemaal en vind ik ook heel lastig en echt vervelend soms. Je zult mij nooit horen zeggen dat borstvoeding altijd de betere keuze is, zeker niet. Het is ook super heftig en intens om borstvoeding te geven. Nog los van dat onze huidige maatschappij het er echt niet makkelijker op maakt. Maar goed mijn oudste heeft ook kunstvoeding gehad omdat het niet lukte en niet paste bij mij op dat moment dus die mening deel ik ook gewoon dat je als moeder moet kiezen wat volgens jou het beste is voor je kind en jezelf (en die twee staan onlosmakelijk met elkaar verbonden natuurlijk).

25 likes

Enige wat ik wil meegeven is: als je je niet aangevallen wilt voelen, helpt het wellicht niet andermans twijfel aan te grijpen voor ongevraagd advies vanuit uitspraken die voor jou helpend zijn. Het is vast aardig bedoeld, maar niet iedereen zit daarop te wachten.

12 likes

Mijn (inderdaad goedbedoelde) advies was alleen maar dat ik informatie over je keuze tussen borst- of kunstvoeding (ook) bij je verloskundige zou gaan inwinnen, degene die er voor is opgeleid en aangewezen om je te helpen daarbij.

Daarnaast noemde ik dat ik die uitspraak een goede en treffende vond, als aanvulling op mijn post daarvoor waarin ik mijn mening over die podcast aflevering gaf. Ik heb nergens op iemands onzekerheid of twijfel willen inspelen, ik heb zelfs jouw gebruikersnaam getagt bij de zin over de verloskundige en het stukje over die uitspraak staat eronder in wat ik als nieuwe alinea bedoeld heb, dat had dus helemaal niks met jou en jouw post of jouw twijfel te maken.

Jouw post (degene waar ik nu op antwoord) zou op mij ook een stuk minder hautain en aanvallend overkomen als je je feedback/kritiek bij jezelf zou houden ipv woorden als ‘andermans’ en ‘niet iedereen’ te gebruiken en te doen alsof iedereen zich zo miskend zou voelen nav mijn eerste post en dat het probleem bij mij of aan mij ligt. Je hoeft mij overigens ook niks ‘mee te geven’.

Maar ik vind dit eigenlijk best een zure, nare discussie waar ik weinig trek in heb.

6 likes

En toch ben ik heel blij met organisaties zoals LLL die zich hardmaken voor hardnekkige stigma’s rondom BV.
Medisch probleem? Mss is stoppen met bv de oplossing.
Vermoeid op je werk? Mss moet je wel stoppen met de bv!
Medicatie? Je moet even 3 dagen afkolven en weggooien (oke mega intensief).

Ook maken organisaties die pro borstvoeding zijn zich hard om de borstvoedende/kolvende moeder te ondersteunen in het dagelijks leven. daardoor is er kolfrecht op het werk en zijn er kolfruimtes op werk en openbare plekken.

Zij geven echt goed advies en heb hier als zorgverlener en als moeder echt superveel aan gehad! En ja dit is geen pro flesvoeding organisatie maar die is ook niet nodig naar mijn mening.

21 likes

Nou ik heb LLL gebeld - hormonaal as fuck - voor advies om kolven goed af te bouwen. Kreeg me toch een preek… never again.

2 likes

Ohh man La Leche League, bestaat die facebook groep nog? Ik was daar 10&9 jaar geleden na de geboorte van mn kids in gegaan en het was echt de meest toxic plek voor jonge moeders. Op elke vraag van iemand die het zwaar vond was de reactie ‘aanleggen aanleggen aanleggen’ en zeggen dat iemand ook kon stoppen met borstvoeding als diegene er compleet aan onderdoor ging was echt een doodzonde.

5 likes

Wow enorm naar…

1 like

Ik had ruim 4 jaar geleden precies deze ervaring met die Facebook pagina! Heb echt vreselijke adviezen daar gelezen.

2 likes

Doet me er aan denken dat je ook zo’n pro borstvoedingsboek hebt van een man nota bene. Stefan Kleintjes. Ook in m’n kraamperiode in gelezen. Borstvoeding liep voor geen meter en in dat boek las ik dat kunstvoeding echt de duivel was. Daarin gaven ze ook als optie dat als je niet kan borstvoeden, dat je dan maar moet kolven of andere donormelk moet geven. Kan er nog kwaad om worden. Alsof een man kan begrijpen hoe lastig borstvoeding geven kan zijn en hoe je je voelt onder invloed van al die hormonen.

1 like