Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ja, dat was het echt. Of ik wel tepelhoedjes had geprobeerd en of ik dit, dat, zus en zo had geprobeerd. Anders ‘gaf ik wel snel op’.

1 like

Oh dat boek heb ik echt uit het raam willen gooien. Een speen als je kind 24 uur per dag aan je bloedende tepels wil sabbelen? Nee dat mag niet hoor, 1 lik aan een speen en je kind zal tot z’n 35e gedoemd zijn tot een siliconenverslaving. En dan als trap na inderdaad nog geschreven door een kerel.

7 likes

en @zonderslaap dank voor de info! ik had vorige keer niet echt veel productie dus ik denk dat ik gewoon weer voor de original ga dan!

4 likes

De WHO is natuurlijk ook voor alle landen, en er zijn veel landen waar bv echt veel beter is, omdat mensen geen toegang hebben tot schoon drinkwater voor kunstvoeding. Ik vraag me in landen als NL wel af hoeveel van de voordelen van bv niet te danken zijn aan andere factoren zoals sociaal economische status, opleidingsniveau van de ouders, veilige thuissituatie, enzovoorts (want volgens mij is sociaal economische status wel een voorspeller van of een moeder bv gaat geven). Kan daar in een snelle zoektocht niet echt literatuur over vinden helaas.

7 likes

Same! Echt als je net bevallen bent en het gaat niet soepel vond ik hun adviezen ook heel heftig en oordelend.

1 like

Iemand die een Deryan peuter camping bedje heeft en weet welke maat de breedte is? Ik wil hem graag gebruiken in onze caravan maar het matras is maar 74 cm breed. Dus ik hoop dat 72 de breedte is maar als ik de filmpjes kijk dan twijfel ik.

2 likes

Is het deze? https://www.decathlon.nl/p/mp/peuter-luxe-campingbedje-inclusief-zelfopblaasbare-matras-ivory/3b5cce7d-2728-447c-aab4-6e83d3457491/c30

Dan is die 72 de hoogte, helaas.

1 like

Bedoel je zo’n tentje? Wij hebben er een die maar één vakantie gebruikt is en we wel willen doorverkopen. Ik kan het wel opmeten voor je een van de dagen moest je geïnteresseerd zijn?

1 like

Deze man heeft mij juist echt fantastisch geholpen 🥹 Ik vond het helemaal niet zo pusherig.

1 like

Meestal is de volgorde toch: lxbxh dus is 74 de hoogte als dit hier ook opgaat.

1 like

Een man die over borstvoeding adviseert vind in sowieso twijfelachtig. Maar goed, je kan de kennis hebben opzich. Alleen dat boek is wel echt anti kunstvoeding en zoals @Merel zegt is de speen ook een no-go.

1 like

Hij is is wel lactatiekundige en diëtist. Dus geen random man ofzo. Je hebt toch ook prima mannelijke gynaecologen of verloskundigen die nooit een kind gebaard hebben?
Achja heb dat borstvoedingsboek nooit gelezen (ik baker wel in en gebruik een speen haha), maar vond die kleintjes methode wel handig vanaf 6 mnd!

3 likes

Ze zijn echt mega breed vond ik. Onze slaapmatjes waren smaller dan het matje van die tent :joy:

2 likes

interessante kijk hierop. wat vind jij van vrouwelijke urologen die mannelijke patienten behandelen? gewoon pure nieuwsgierigheid

1 like

Ik snap wat je bedoelt, en ik denk ook dat niemand hier twijfelt aan het feit dat kunstvoeding een prima en veilige optie is.

Wat ik zelf wel lastig vind aan de stelling “iedereen weet dit inmiddels”, is dat uit onderzoek juist blijkt dat kennis en toegang tot informatie niet gelijk verdeeld zijn. Borstvoeding komt bijvoorbeeld aantoonbaar vaker voor bij hoger opgeleide vrouwen, wat erop wijst dat informatie, begeleiding en context een grote rol spelen.
(Merk dat zelf ook in gesprekken met vriendinnen etc, dat de kennis sterk variërend is, maar dat is natuurlijk geen representatie voor iedereen)

Dat betekent wat mij betreft niet dat andere keuzes ‘slechter’ zijn, maar wel dat het blijven benoemen van de voordelen van borstvoeding niet per definitie overbodig of betuttelend is, voor sommige mensen is die informatie juist nieuw of helpend.

Uiteindelijk is het belangrijkste dat ouders een keuze maken die past bij hun situatie, maar wat mij betreft wel mét goede en eerlijke informatie.

1 like

Het gaat mij er meer om dat hij kunstvoeding echt als allerlaatste optie geeft. Terwijl hij niet kan weten hoe het voor een vrouw is om borstvoeding te geven met alle gierende hormonen door je lijf. Zou vee meer nuance in dat boek willen. Zo praat je moeders echt een schuldgevoel aan dat ze kiezen voor kunstvoeding.

Prima als een vrouwelijke uroloog een kan behandeld wat mij betreft. Als is een stukje inleven ook wel handig denk ik, maar niet noodzakelijk.

Deze man zal als Lactatiekundige vast ook prima tips geven als de borstvoeding niet goed loopt. Maar hou wel alle opties open. Bespreek ook gewoon kunstvoeding, laat moeders er niet aan onder doorgaan dat er koste wat het kost borstvoeding gegeven moet worden. Dat is hetgeen wat mij eigenlijk meer tegen de borst stuit (pun intended)

2 likes

Vlak ‘kosten’ ook niet uit als factor. Borstvoeding lijkt misschien gratis maar dat zijn die cursussen, consulten van de lactatiedeskundige, kolf + benodigdheden, voedingscompressen, voedingstops etc. etc. zeker niet.

2 likes

Wat ik altijd opvallend vindt is dat het zo stellig wordt gezegd. Er zijn een aantal bewezen voordelen, maar veel voordelen moeten nog nader worden onderzocht:Borstvoeding | Gevolgen | Volksgezondheid en Zorg.

NOS op 3 vond ik veel genuanceerder over het geven van borst- of flesvoeding. Ook heel toegankelijk: https://youtu.be/TDYXYg1rq28?si=X8dBoGdOxXXSBUsc

2 likes

Waar is deze mail van? Al het iets is dat gesponsord wordt door Hero of Nutricia oid zijn ze volgens Europese regels verplicht om op geen enkele manier te suggereren dat kunstvoeding misschien beter of gelijk aan borstvoeding zou kunnen zijn.

3 likes

Ik vind het extreem betuttelend om die arme, laag opgeleide mensen te ‘informeren’ omdat ze dat zelf niet zouden kunnen.

8 likes