Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Hier ook ervaring en ook op een later moment medicatie van de huisarts meegekregen voor als het weer zou gebeuren omdat de benauwdheid toen overdag bleef. Wat hier op het moment zelf effectief is, is om een waterijsje te geven. Het koude is lekker in de keel en helpt wellicht ook wat tegen de zwelling in de keel. Hier wil drinken op zo’n moment niet, ook vanwege de paniek, ijsje sabbelen lukt dan beter.

1 like

Ook op een luchtbed?
Fijn dat het bij jullie geen probleem is! En idd, ik zou ook niet alles aanschaffen voor 1 nacht, maar het kán wel echt heel koud zijn op een luchtbed op de grond. Ik heb het zelf eens een week moeten doen toen se bovenverdieping gestuct werd en dat was echt geen pretje. Dat was trouwens wel beneden dus, met wen slecht geïsoleerde vloer en de kruipruimte eronder. Op een bovenverdieping scheelt dan denk ik al.

1 like

Maar het ging om een matras, niet een luchtbed, daar zit het verschil in temperatuur in lijkt me. Een luchtbed kan echt megakoud zijn inderdaad

6 likes

Oh, dan heb ik helemaal scheel gekeken, haha. Dacht een luchtbed.

2 likes

Nou het ging eerst over de optie voor een luchtbed. En dat is in mijn ervaring dus ook heel koud. Maar toen kwam iemand met de suggestie gewoon een matras mee te nemen. Dus dat heb ik geregeld :blush: Dat lijkt me wel een stuk warmer, zeker gezien hoe koud het gaat worden met de kerst!

3 likes

Iemand ervaring met speciale luierbroekjes voor de nacht voor peuters/kleuters?

Welke zijn fijn? Drynites, ninjamas? Huismerk?
Dochter heeft vrij volle billen en een ronde buik, dus het moet niet te smal/strak zitten. Ze draagt nu Pampers baby dry broekjes in maat 8. Die zitten goed, maar zijn niet altijd toereikend qua hoeveelheid plas in de nacht.

Ik heb laatst Pampers Night Pants gebruikt, maat 7, gewoon om eens te ervaren. Waren prima, maar ik vond ze wat duur in verhouding met de Pampers Premium Protect, gebruik die voor nacht en werkt voor ons goed. Ik laat mijn kleuter nog wel plassen voordat hij de nacht ingaat (zindelijk, maar ‘s nachts nog veel plassen).

1 like

Same sinds kort! Deze:

https://www.bol.com/nl/nl/p/happybear-microvezel-booster-set-4-stuks-wasbare-luiers-inleggers/9300000064895622/?bltgh=m9woawlbK4SgVC2ubpFHWw.4_7.8.ProductTitle

En daarbij de dry nites pyjama pants maat 4-7 jaar. Draagt alleen in de nacht nog.

Heeft iemand een kinder spaarrekening bij ING/Rabobank en daar zelf geen rekening maar je partner wel? Kun je dan zelf (dus de ouder die daar geen rekening heeft) wel die spaarrekening zien of is dat gekoppeld aan de rekening van de volwassene en zie je dan ook meteen die gegevens?
Wij zitten met onze gezamenlijke rekening bij Knab, maar die hebben geen rekeningen voor kinderen en ons werd aangeraden een eigen rekening te openen ipv te sparen in een potje op onze rekening want stel je voor dat we heel veel gespaard hebben dan kun je het op zijn 18e niet zomaar aan hem geven ivm schenkbelasting enz. Mijn persoonlijke rekening is bij ING en mijn man zit bij Rabobank en zij hebben wel rekeningen voor kinderen, maar ik hoef niet perse mijn man zijn bankgegevens in te zien als ik de spaarrekening van mn zoon wil checken en andersom ook niet.

Of hoe sparen jullie voor je kind?

3 likes

Wij hebben voor ons kind een rekening bij Triodos, zelf hebben we daar geen rekening maar we kunnen wel saldo van ons kind inzien en tot haar 18e verjaardag ook (een deel van) het geld overboeken naar een andere rekening.

1 like

Wij hebben een apart potje binnen onze eigen spaarrekening voor ons kind, geen aparte rekening op zijn eigen naam. Het nadeel van een rekening op zijn eigen naam vind ik juist dat het daarmee juridisch ook zijn geld is geworden (minder flexibiliteit als je eigen financiële situatie daar onverhoopt om vraagt), en dat het geld dan in één klap vrijkomt. Wij willen meer flexibiliteit houden in hoeveel geld hij zelf kan beheren of dat we er juist voor kiezen om zelf bijv collegegeld of z’n rijbewijs uit het potje te betalen. Schenkbelasting ben ik niet zo bang voor, voor studie of eventueel financiele steun bij koophuis heb je extra vrijstellingen.

6 likes

Zijn niet speciaal voor de nacht maar bij ons werken de rascal & friends luierbroekjes het beste voor de nacht. Ze lekt hiermee nooit door en pasvorm is ook goed. Misschien een poging waard om te proberen. Ook redelijk vaak in de 1+1 aanbieding.

2 likes

Hm ja hier zit ook wel wat in ja, goeie! Degene die ons een eigen rekening aanraadde had vermogende grootouders die jaarlijks een grote schenking deden, zij zetten dat apart op hun eigen spaarrekening en nu is hun kind 18 en kunnen ze dat niet zomaar aan hem geven omdat het dus te veel is. Ik gok ook niet dat wij dat (luxe)probleem krijgen hoor, maarja je weet nooit natuurlijk.
Maar wat je zegt over dat het in 1 keer vrijkomt daar zit ook wel wat in, als ik op m’n 18e in een keer een bak geld had gekregen dan had ik het opgemaakt aan frikandellenbroodjes, schoenen en make-up dus als hij mijn genen heeft doet hij dat ook :joy:

2 likes

Mijn ouders hadden ook geld voor mij maar dat heb ik nooit gekregen, daar is studie en huur deels van betaald. Als je wel iets wil schenken is het op dit moment ook al mogelijk rond de 5000 euro per jaar belastingvrij uit m’n hoofd. Ik spaar nu inderdaad ook op eigen rekening voor kind omdat het dan inderdaad met 18 niet gelijk vrijkomt en je het kan gebruiken waar nodig

3 likes

Wij sparen op aparte rekeningen op hun eigen naam maar ik hou dat gewoon geheim voor ze, ook na hun 18e. Zolang ze het niet weten kunnen ze het niet uitgeven toch

4 likes

Vind dat spaargeld wel een ingewikkeld punt. We hebben nu een potje op onze eigen rekeningen omdat ik niet weet wanneer het nodig is. Misschien betaal ik er destijds collegegeld uit, misschien gaan ze niet studeren en is het op een ander moment nodig. Heb gewoon geen idee hoe het leven er tzt uit ziet. Zoals het nu gepland , is het ook geen ton maar max 10K per kind, dus dat kunnen we binnen 2 jaar uitkeren zonder belastinggedoe. Grens is nu 6200 dacht ik. Correctie: 6713

1 like

Als ze 18 worden krijgen ze een bankpas in de post met hun naam erop, en plopt het in beeld in hun bank-app en uit beeld op de jouwe. Geheim houden wordt dan wel lastig denk ik.

1 like

Wij hebben een rekening die we kunnen beheren tot na haar 18e. Hier sparen wij op voor studie etc. Alles wat er overblijft na een studie is pas voor haar.

1 like

En als je kind niet gaat studeren?

1 like

Ik hoop toch wel dat ze iig doorgaat voor een diploma na de middelbare. Zo niet krijgt ze alsnog dat geld.

1 like