Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Dat hangt wel van je huis af. Het kan echt wel koud zijn, afhankelijk van je vloer / isolatie / verwarming.

1 like

Hier ook al meerdere keren pseudo-kroep aanvallen gehad. Als je twijfelt kun je altijd naar de huisarts, maar ik geloof dat ze er niet zoveel mee kunnen als de aanval al is gestopt. Als je kind op het moment van een aanval heel benauwd is kun je de ha/hap bellen en corticosteroïden voorschrijven. Ze groeien er overheen uiteindelijk. Hier nu met 2 jaar al een tijd geen last meer van gehad.
Zo’n aanval kan echt heel eng en naar zijn. Succes!

2 likes

Ik las daarover inderdaad. Maar zij geven dat op het moment zelf/tijdens zo’n aanval? Je kan dat niet op recept mee krijgen naar huis?
Ja ik vind het echt sneu vooral omdat hij nu in de winter regelmatig verkouden is. En niet eens heel erg verkouden. Fijn dat het bij jouw kindje nu beter gaat!

Mijn kind was laatst niet fit en had in de vroege ochtend een flinke aanval waarbij ze echt heel benauwd werd. We zijn bij de huisarts geweest en die heeft toen wel corticosteroïden voorgeschreven. Die moesten we dan die avond eenmalig geven (omdat aanvallen meestal snachts komen). Ik weet alleen niet of ze dit ook preventief kunnen geven zodat je het in huis hebt voor het geval dat oid.

Wij hebben een keer een spuitje meegekregen met vloeistof dat we thuis oraal konden geven. Was geloof ik heel precies afgemeten op zijn gewicht. Als dat dan niet helpt dan moesten we weer terug voor een kapje met vernevelde medicatie. Maar zover is het bij ons niet gekomen.
Wat bij ons een averechts effect had, was stomen in de badkamer. Toen kreeg hij netelroos erbij en de pseudo-kroep nam niet af.
Dit was overigens beide (medicatie en netelroos) bij de eerste keer. We wisten echt niet wat ons overkwam.
Een andere keer had ik hem bij me genomen en was de wachttijd bij de hap aan de telefoon zo lang, dat het in de tussentijd al weer afnam en ik zelf maar had opgehangen omdat het al wat beter leek te gaan.
Sindsdien neem ik hem bij me en gaan we lekker even tv kijken. Dat leidt dan dusdanig af dat hij weer rustiger begint te ademen.

Maar wederom als je merkt dat je kind het echt benauwd heeft (en je vertrouwt het niet) dan gewoon de hap bellen. Dan kijken ze mee met een videoverbinding hoe benauwd je kind is en kunnen ze vaak een prima inschatting maken wat nodig is!

2 likes

Mijn kinderen logeren al een week bij elkaar op een slecht geisoleerde slaapkamer zonder vloerverwarming oid en het gaat prima. Ik zou er persoonlijk dus niet allerlei spullen voor gaan kopen, zeker niet als het om 1 nacht gaat

Ik gebruik gewoon een booster van een wasbare luier in de wegwerpluiers van mn kind. De booster was ik dan samen met de andere boosters. Veel minder lekkende luiers sindsdien! De booster past alleen niet op elke luier, maar met de Rascall&Friends luiers past het allemaal prima.

Bij de eerste aanval zijn we naar de HAP gegaan, ook omdat we het niet kende (ik dacht dat hij stikte joh, doooodeng). Het bleek een best wel heftige aanval, waardoor hij inderdaad medicatie kreeg en we een extra spuitje (oraal, geen naald oid) kregen voor eventuele terugkerende aanval die nacht daarna.

Paar maanden later gebeurde het weer en toen hadden we die nog over en na een belletje mochten we die alsnog gebruiken. Toen gelijk gevraagd of je altijd iets thuis mag hebben, maar dat doen ze helaas niet… zou dat zelf wel een stuk prettiger vinden.

2 likes

Heeft iemand een Novi maxicosi? Kan die hoofdsteun er uit ofzo? Ik kan m alleen naar boven en beneden doen. Hij past nog prima in de stoel qua lengte, maar z’n hoofd moeten we er echt een beetje tussen proppen dus dat zit niet echt lekker lijkt me.
Was van de week in de winkel om naar een vervolgstoel te kijken en toen gaf ze wel aan dat ze met 6 maanden nog het veiligst in een maxicosi zitten omdat die platter kunnen en het hoofd dan niet voorover kan vallen als ze in slaap vallen, wil dan nog wel het liefst de maxicosi gebruiken als dat dus veiliger is.
In de andere auto hebben we een maxicosi pebble (wel een oudere) en die is bij het hoofd een stuk breder dus dat past beter heb ik het idee.

1 like

Hier ook ervaring en ook op een later moment medicatie van de huisarts meegekregen voor als het weer zou gebeuren omdat de benauwdheid toen overdag bleef. Wat hier op het moment zelf effectief is, is om een waterijsje te geven. Het koude is lekker in de keel en helpt wellicht ook wat tegen de zwelling in de keel. Hier wil drinken op zo’n moment niet, ook vanwege de paniek, ijsje sabbelen lukt dan beter.

1 like

Ook op een luchtbed?
Fijn dat het bij jullie geen probleem is! En idd, ik zou ook niet alles aanschaffen voor 1 nacht, maar het kán wel echt heel koud zijn op een luchtbed op de grond. Ik heb het zelf eens een week moeten doen toen se bovenverdieping gestuct werd en dat was echt geen pretje. Dat was trouwens wel beneden dus, met wen slecht geïsoleerde vloer en de kruipruimte eronder. Op een bovenverdieping scheelt dan denk ik al.

1 like

Maar het ging om een matras, niet een luchtbed, daar zit het verschil in temperatuur in lijkt me. Een luchtbed kan echt megakoud zijn inderdaad

6 likes

Oh, dan heb ik helemaal scheel gekeken, haha. Dacht een luchtbed.

2 likes

Nou het ging eerst over de optie voor een luchtbed. En dat is in mijn ervaring dus ook heel koud. Maar toen kwam iemand met de suggestie gewoon een matras mee te nemen. Dus dat heb ik geregeld :blush: Dat lijkt me wel een stuk warmer, zeker gezien hoe koud het gaat worden met de kerst!

3 likes

Iemand ervaring met speciale luierbroekjes voor de nacht voor peuters/kleuters?

Welke zijn fijn? Drynites, ninjamas? Huismerk?
Dochter heeft vrij volle billen en een ronde buik, dus het moet niet te smal/strak zitten. Ze draagt nu Pampers baby dry broekjes in maat 8. Die zitten goed, maar zijn niet altijd toereikend qua hoeveelheid plas in de nacht.

Ik heb laatst Pampers Night Pants gebruikt, maat 7, gewoon om eens te ervaren. Waren prima, maar ik vond ze wat duur in verhouding met de Pampers Premium Protect, gebruik die voor nacht en werkt voor ons goed. Ik laat mijn kleuter nog wel plassen voordat hij de nacht ingaat (zindelijk, maar ‘s nachts nog veel plassen).

1 like

Same sinds kort! Deze:

https://www.bol.com/nl/nl/p/happybear-microvezel-booster-set-4-stuks-wasbare-luiers-inleggers/9300000064895622/?bltgh=m9woawlbK4SgVC2ubpFHWw.4_7.8.ProductTitle

En daarbij de dry nites pyjama pants maat 4-7 jaar. Draagt alleen in de nacht nog.

Heeft iemand een kinder spaarrekening bij ING/Rabobank en daar zelf geen rekening maar je partner wel? Kun je dan zelf (dus de ouder die daar geen rekening heeft) wel die spaarrekening zien of is dat gekoppeld aan de rekening van de volwassene en zie je dan ook meteen die gegevens?
Wij zitten met onze gezamenlijke rekening bij Knab, maar die hebben geen rekeningen voor kinderen en ons werd aangeraden een eigen rekening te openen ipv te sparen in een potje op onze rekening want stel je voor dat we heel veel gespaard hebben dan kun je het op zijn 18e niet zomaar aan hem geven ivm schenkbelasting enz. Mijn persoonlijke rekening is bij ING en mijn man zit bij Rabobank en zij hebben wel rekeningen voor kinderen, maar ik hoef niet perse mijn man zijn bankgegevens in te zien als ik de spaarrekening van mn zoon wil checken en andersom ook niet.

Of hoe sparen jullie voor je kind?

3 likes

Wij hebben voor ons kind een rekening bij Triodos, zelf hebben we daar geen rekening maar we kunnen wel saldo van ons kind inzien en tot haar 18e verjaardag ook (een deel van) het geld overboeken naar een andere rekening.

1 like

Wij hebben een apart potje binnen onze eigen spaarrekening voor ons kind, geen aparte rekening op zijn eigen naam. Het nadeel van een rekening op zijn eigen naam vind ik juist dat het daarmee juridisch ook zijn geld is geworden (minder flexibiliteit als je eigen financiële situatie daar onverhoopt om vraagt), en dat het geld dan in één klap vrijkomt. Wij willen meer flexibiliteit houden in hoeveel geld hij zelf kan beheren of dat we er juist voor kiezen om zelf bijv collegegeld of z’n rijbewijs uit het potje te betalen. Schenkbelasting ben ik niet zo bang voor, voor studie of eventueel financiele steun bij koophuis heb je extra vrijstellingen.

6 likes