Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Zijn niet speciaal voor de nacht maar bij ons werken de rascal & friends luierbroekjes het beste voor de nacht. Ze lekt hiermee nooit door en pasvorm is ook goed. Misschien een poging waard om te proberen. Ook redelijk vaak in de 1+1 aanbieding.

2 likes

Hm ja hier zit ook wel wat in ja, goeie! Degene die ons een eigen rekening aanraadde had vermogende grootouders die jaarlijks een grote schenking deden, zij zetten dat apart op hun eigen spaarrekening en nu is hun kind 18 en kunnen ze dat niet zomaar aan hem geven omdat het dus te veel is. Ik gok ook niet dat wij dat (luxe)probleem krijgen hoor, maarja je weet nooit natuurlijk.
Maar wat je zegt over dat het in 1 keer vrijkomt daar zit ook wel wat in, als ik op m’n 18e in een keer een bak geld had gekregen dan had ik het opgemaakt aan frikandellenbroodjes, schoenen en make-up dus als hij mijn genen heeft doet hij dat ook :joy:

2 likes

Mijn ouders hadden ook geld voor mij maar dat heb ik nooit gekregen, daar is studie en huur deels van betaald. Als je wel iets wil schenken is het op dit moment ook al mogelijk rond de 5000 euro per jaar belastingvrij uit m’n hoofd. Ik spaar nu inderdaad ook op eigen rekening voor kind omdat het dan inderdaad met 18 niet gelijk vrijkomt en je het kan gebruiken waar nodig

3 likes

Wij sparen op aparte rekeningen op hun eigen naam maar ik hou dat gewoon geheim voor ze, ook na hun 18e. Zolang ze het niet weten kunnen ze het niet uitgeven toch

4 likes

Vind dat spaargeld wel een ingewikkeld punt. We hebben nu een potje op onze eigen rekeningen omdat ik niet weet wanneer het nodig is. Misschien betaal ik er destijds collegegeld uit, misschien gaan ze niet studeren en is het op een ander moment nodig. Heb gewoon geen idee hoe het leven er tzt uit ziet. Zoals het nu gepland , is het ook geen ton maar max 10K per kind, dus dat kunnen we binnen 2 jaar uitkeren zonder belastinggedoe. Grens is nu 6200 dacht ik. Correctie: 6713

1 like

Als ze 18 worden krijgen ze een bankpas in de post met hun naam erop, en plopt het in beeld in hun bank-app en uit beeld op de jouwe. Geheim houden wordt dan wel lastig denk ik.

1 like

Wij hebben een rekening die we kunnen beheren tot na haar 18e. Hier sparen wij op voor studie etc. Alles wat er overblijft na een studie is pas voor haar.

1 like

En als je kind niet gaat studeren?

1 like

Ik hoop toch wel dat ze iig doorgaat voor een diploma na de middelbare. Zo niet krijgt ze alsnog dat geld.

1 like

Waar heb je deze rekening? Ik vind dit wel fijn namelijk. Mn ouders hebben dit bij mij ook gedaan en alleen maar fijn, want ik had op mn 18e echt niet om kunnen gaan met dat geld.

Hier ook een ā€˜spaarpotje’ per kind op onze eigen spaarrekening.

Zoals meerdere aangaven kunnen we dat t.z.t. gebruiken om mee te betalen aan rijbewijs, collegegeld, huur oid. En als dat allemaal niet van toepassing is kunnen we het in delen schenken.

Mijn ouders hebben dit ook zo gedaan bij mij en ik vond het heel fijn.

ABN!

1 like

Wij hebben een spaarpotje voor beide kids waar we maandelijks geld op storten. Dat
is voor rijbewijs, studie etc. En ze hebben allebei een eigen rekeningnummer en daar storten de opa’s en oma’s jaarlijks geld op. Dat krijgen ze op hun 18e.

Ik zou zelf ook de rekening (beleggingsrekening) tot na 18e willen beheren, wil niet dat kind op z’n 18e zo’n smak geld vrij ter beschikking krijgt, maar dacht er mogelijk aan gewoon op eigen naam te houden.

1 like

wij zijn hier ook over aan het nadenken! Hoeveel sparen jullie per maand/jaar whatever voor hem/haar? Ben benieuwd wat een beetje gangbaar is, snap dat t van factoren enz afhangt hoor

Deze discussie komt vaker langs en de samenvatting is dat het bij iedereen anders is. Ik zou bij het Nibud zoeken en kijken wat haalbaar en wenselijk voor je is.

4 likes

Oh echt? Nou die post kan ik wel onderscheppen maar de app wordt lastig. Jammer dat dat veranderd is. Ik kreeg het geld wat m’n ouders voor me hadden gespaard pas op m’n 23e. Tot die tijd had ik alleen een betaalrekening

Ik deed eerst 100 euro per kind per maand, maar nu zet ik eigenlijk altijd de kinderbijslag apart. Er zit dus nog niet echt een idee achter, maar het nibud heeft hier inderdaad vast goede info over. Zal ook eens daar kijken!

1 like

Ik heb vakantie en mijn kinderen gaan maandag een nachtje logeren, wat dus echt nooit voortkomt. Ik heb nu dus een dag alleen, zonder de kinderen,en ik heb helemaal stress over hoe ik deze dag zo optimaal mogelijk benut! wil echt even lekker wat voor mezelf doen, wat zouden jullie doen? Mijn vriend en vriendinnen meoten helaas allemaal werken :unamused:

3 likes

Ik heb verlof dus een hele lijst gemaakt van dingen die ik alleen wil doen haha. Maar wat ik echt het meest chill vind tot nu: slapen, op de bank hangen met een film, beetje rondlopen in de stad, ben ook al uitgebreid gaan kringloop winkelen (om vervolgens thuis te komen met allemaal opknappertjes, ook een hobby haha) massage, heel lang douchen, ergens koffie drinken of thuis/buiten de deur lekker lunchen. Wil ook nog naar de bios, museum, naar de andere kant van de stad voor een specifieke maaltijd en een mini spa dag thuis.

Vooral dat je gewoon zo de deur uit bent als je bedenkt dat je naar buiten wilt en alleen hoeft te checken of je sleutels en een portemonnee hebt :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

2 likes