Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ons kind heeft hand voet mond ziekte opgelopen. In die blaasjes is krentenbaard ontstaan dus haar hele gezicht, handen en kont zitten vol grote krentenbaard plekken. Bovenop heeft ze een mega eczeem uitbraak gekregen over haar hele armen en benen die haar mega jeuken. Ze mag niet vaak meer douchen of in bad ivm de eczeem. We smeren haar meermaals per dag in met koelzalf maar ze word helemaal gek van de jeuk. Iemand enig idee wat we kunne doen? We slapen al dagen niet meer en zitten met een heel ongelukkig kind. En ik wil haar zo graag helpen

Ach gossie wat sneu! Wij gebruikten bij hand voet mondziekte de verkoelende lotion van dr leenarts wat goed hielp tegen jeuk. Alleen die droogt de plekjes ook in, dus weet niet of dat in dit geval geschikt is? Hopelijk is het snel beter!

2 likes

Wat zielig. Heeft de huisarts nog tips? Ik weet het niet maar misschien zou in dit geval een antihistamine ook helpen met de jeuk? Moeite waard van uitzoeken / dokter vragen wellicht.

1 like

Goeie! Ga even een econsult eruit doen met deze vraag!

Ach wat sneu! Vorig jaar had mijn dochter waterpokken waar ook krentenbaard in was gekomen, echt hele flinke plakkaten. Ze vond het heel fijn en jeuk verlichtend als we zachtjes met iets wapperden (of bv blazen). Vind ik zelf met mn eczeem ook altijd fijn.

Hopelijk gaat het gauw beter!!

2 likes

Heeft iemand ervaring met zo’n bedhekje?
Is dit ook makkelijk mee te nemen op vakantie?

Mijn baby (8,5 mnd) heeft een hele droge huid. Eczeem-achtig denk ik. Op z’n hele gezicht en zag nu ook plekjes op z’n hand zitten. Heb de huisarts gebeld (mogen volgende week langskomen) en de assistente adviseerde vaseline om het vet te houden. Ik heb er weinig verstand van, maar vaseline voelt tegenstrijdig en totaal niet voedend, alleen afsluitend.

Ik ben altijd terughoudend met crĂšme smeren en heb tot nu toe alleen Droge huid zalf van Dr leenarts gebruikt (geen effect). Maar las nu dat dat ook vooral vaseline is, dus wellicht dat het daarom gee effect had.

Vroeg mij dus af of hier mensen zijn met tips? Dus een droge/eczeem huid voor een baby van 8,5 maand: wat smeer ik erop? Van de drogist, dan kan ik het straks nog kopen.

foto’s

2 likes

Ik gebruik zelf bij droge eczeemachtige plekken cetomacrogolcreme (of zalf maar dat is vetter, lijkt me in gezicht niet zo fijn) als onderhoudszalf op advies van de huisarts. Koop je gewoon bij de drogist maar apotheek heeft het ook.

3 likes

Mwah, het ding voor onder het bed kan vaak omhoog geklapt maar het daadwerkelijk uit elkaar halen is toch wel echt meer gedoe dan een campingbedje (wat ik ook al gedoe vind).
Als het omhoog geklapt kan en je hebt geen benen op de achterbank dan zou je 'm daar kunnen schuiven.

Lanoline helpt bij m’n kind en mezelf wel goed voor dit soort plekken.

1 like

Wij gebruiken deze https://www.kruidvat.nl/kruidvat-cetomacrogol-50-vaseline-vetcreme/p/6077496 voor de eczeemhuid van ons kindje. Werkt erg fijn, aantal keer per dag insmeren. Wij doen het altijd voor ieder slaapje omdat het zo’n vette laag achterlaat

2 likes

Het voordeel van vaseline is juist dat het afsluit, zodat er geen vocht uit de huid ontsnapt. Je zou er nog wat anders onder kunnen doen wat wel voedt of repareert. Ik gebruik altijd La Roche-Posay cicaplast baume b5 voor alle plekjes.

2 likes

Ja, wij hebben het thuis aan ons bed, doet goed zijn werk. Het wordt trouwens afgeraden voor jonge kindjes, weet niet hoe oud het jouwe is? Omdat ze er dan wel tegenaan/tussen matras en hekje kunnen geraken. Die van ons ons best groot om mee op vakantie te nemen, dus hangt van je auto af.
Het is denk ik makkelijker, als je al een peuter hebt, om een matras op de grond te leggen of bijvoorbeeld een zwemnoodle onder het laken te leggen, of wat kussens op de grond voor als hij eruit valt.

1 like

Het ziet er (zeker de plek naast het oor) ook een beetje ringworm-achtig uit. Mijn kind had vaak eczeem en ringworm. Als de hormoonzalf na 2 dagen niet werkte dan smeerde ik met anti-schimmel créme (miconazolnitraat vrij verkrijgbaar). Maar het was altijd een puzzel.

Eens mbt de schimmel’look’. Ik smeer op alle droge schrale plekken de bodylotion van naif. Werkt echt als een trein, ook van schrale plekken rond haar mond van het kwijlen en krabben door tandjes. Doet het ook goed op mijn eigen eczeem en droge huid @girlonfire

1 like

Bepanthen heeft ook een eczeem-creme waarbij we goed effect zagen bij onze kinderen.

Moet wel zeggen dat het soms niet afdoende was en dan smeerden we in overleg met de huisarts een paar dagen zalf met cortico’s erin.

1 like

Bedankt allemaal! Ik duik zo nog even de drogist in.

En wat je ook smeert; vaker smeren dan je denkt! Zolang het geen hormoonzalf is, mag je de hele dag door smeren (om het uur zegmaar).

3 likes

Super dank voor de tip! Hoe kwam je hier achter? Ik volg Albelli op insta en ik gebruik elk jaar graag die code maar ik zie het steeds alleen via dit forum. Ik krijg die code dus zelf nooit. Ook niet in mei als het ook wel eens geweest is.

1 like

Ik krijg altijd een mailtje
 maar hoor van meer mensen dat ze dat mailtje niet krijgen

2 likes