Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Je kan proberen hem te helpen met een pruimen hapje en dan afwachten.

1 like

Hoe oud is je kindje? Bij mij hebben beide kinderen eerst nog in de luier gepoept, toen ze al plas zindelijk waren. Mentaal dingetje.

1 like

In maart wordt ie 4 :sweat_smile: hij mag van mij best in de luier poepen, maar dat doet ie dus ook (nog) niet. Hopelijk komt dat nog dan een dezer dagen.

Mijn zoon heeft 1 smalvoetje (en een zooltje) dus sneeuw of regenlaarsjes slipt hij uit (eerlijk toegeven: dit jaar ook niet geprobeerd wanttttt was weer te laat :joy:.) Nu heb ik een ikea zakje om zn voetje gedaan, dan sokken en dan zn schoen. Blijven zn voetjes toch droog! Gratis tippie

6 likes

Heeft iemand een gouden tip voor het schoonmaken van drinkbekers zoals die munchkin 360 of rietjesbeker? Ik heb zo’n mini ragertje, maar wĆ”t een werk om al die gaatjes te poetsen. Ook even goed schrobben met een afwasborstel haalt niet alle viezigheid weg of sommige hoekjes kom je niet eens bij ermee…

1 like

Schrik me elke keer rot :fearful: mijn zoontje heeft nu al zo’n 3x gehad dat hij in z’n slaap ineens heel kei begint te gillen, schoppen, slaan, rollen en spartelen… binnen 2 minuten is het voorbij en slaapt hij weer als een blok. Herkent iemand dit? Is het gewoon een intense nachtmerrie? Night terrors is het niet.

Hier ook afgelopen nacht toevallig paar keer weer. Ze is dan ook niet te kalmeren en volgens mij slaapt ze gewoon door. Terwijl ze echt rechtop gaat zitten. Ik denk iets van nachtangst/nachtmerries idd. Heel naar om te zien maar ze lijkt er niet veel last van te hebben verder.

Maar dan in bed/rondom bedtijd? Dat wilde m’n jongste ook niet. Wij hebben voor de jongste uiteindelijk een kinderbekkenfysio ingeschakeld, dat hielp wel. Zij gaf wel aan van die zakjes movicolon of iets dergelijks bij de huisarts te halen omdat het niet goed is als ze lang ontlasting ophouden.

3 likes

Mijn dochter heeft dit ook een hele periode gehad. Maar in ons geval registreerde ze ons niet dus was het wel een night terror. En het kwam vooral voor mij oververmoeidheid.

1 like

Heeft iemand hier tips om met een kind te praten die ontkent dat er wat is. Ik heb sterk het idee dat onze dochter wordt gepest door een jongetje uit haar klas. Voornamelijk omdat ik onlangs een activiteit heb begeleid op school waarin ik bepaald gedrag van hem naar haar zag (het was best wel ā€˜subtiel’, maar genoeg voor mij om er op aan te slaan, misschien omdat ik ook een pestverleden heb). Ik heb het daarna gelijk ook met de juf besproken, maar zij vertelde dat niets had gemerkt. Toen ik aan mijn dochter vroeg: ā€˜Pest Karel jou?’, was haar reactie: ā€˜Hoe weet jij dat?’ Maar nu, een paar weken later, ontkent ze en wil ze er niet over praten. Het is natuurlijk NOOIT okĆ© om te pesten, maar mijn dochter heeft wel iets wat haar wat ā€˜anders’ maakt en wat gelijk opvalt, en waardoor ze wel een doelwit zou kunnen zijn. De laatste tijd merk ik echt een gedragsverandering bij mijn dochter, waardoor ik nog sterker het vermoeden heb dat er iets speelt, maar zij houdt haar kaken stijf op elkaar. Ik ga het ook nogmaals met de juf bespreken, maar misschien heeft iemand hier tips? Ik sprak zelf ook NOOOOIT met mijn ouders over mijn pestgebeuren en wat dat betreft valt de appel misschien niet ver van de boom.

4 likes

Misschien haar een (werk) boekje over pesten laten lezen, of de juf een luchtig gesprekje met haar laten hebben?

dankjewel, een boekje vind ik een goed idee! Dat ga ik eerst proberen.

Wij krijgen bericht van de opvang of we voortaan ons kind een hemd en onderbroek aan kunnen doen I.p.v een romper. Hij draagt nog een luier en ik vind de onderbroeken van de Hema vrij smal vallen. Iemand tips voor onderbroeken waar makkelijk een luier onder kan?

Zeeman, of je kunt een maatje groter nemen. Hema valt klein idd.

3 likes

Ik zou het denk ik niet rechtstreeks vragen / lading op leggen, maar meer inderdaad via een boekje of bijv. wat educatief praten over emoties en hoe je je kunt voelen met eigen voorbeelden zonder direct weer een koppeling te maken met het pesten.

1 like

Oh zonder oordeel even benieuwd waarom de opvang dat vraagt?

2 likes

Bij ons is het zo dat vanaf 1,5 jaar alle kindjes staand worden verschoont in de ruimte bij de kinder wc zodat ze langzaam vast aan zindelijk worden wennen, en een onderbroekje helpt daar ook bij die ze zelfstandig uit kunnen doen.

*montessori opvang

2 likes

Dit was het bericht:
Voor de ontwikkeling en de zelfredzaamheid van uw kind en in het kader van de zindelijkheidstraining kan het helpend zijn wanneer peuters een hemd en onderbroek dragen in plaats van een romper

Dit maakt het voor hen makkelijker om zelfstandig naar het toilet te gaan en zichzelf aan en uit te kleden.

Deze vaardigheden dragen bij aan het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van uw kind

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het best moeilijk vindt. Vooral het besef dat hij zo snel groot wordt en dat we binnenkort ook thuis met zindelijkheid starten. Mijn kleine baby is geen baby meer, maar een echte peuter :scream:

2 likes

Ik heb met mijn dochter afgesproken dat als ze iets niet wil bespreken of bang is dat we ergens boos over zouden worden ofzo, dat ze dat in haar (dag)boekje schrijft en dan op mijn nachtkastje legt. Zodat ze het toch kwijt kan, maar de drempel hopelijk wat lager is. Misschien dat zoiets ook wat voor jouw dochter is?

1 like

Ik week de onderdelen van de 360 beker altijd eerst in een badje met kokend water en daarna doe ik ze in de vaatwasser. Dat rubberen ding haal ik eraf en doe ik met de hand om te voorkomen dat het vies gaat smaken. Maar heb nog nooit aangekoekte viezigheid in die gaatjes gehad moet ik zeggen