Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Wij hebben nu een Novi Jacky pro maxicosi en ik vind die juist heel irritant met die kussens rond het hoofd. We hebben ook een (oudere) Maxicosi Pebble en daar zit ons kind veel comfortabeler in. Twijfel dus of een Novi vervolgstoel ook smaller is bij het hoofd tov bijv Maxicosi. Zijn hoofdomtrek ligt net onder het gemiddelde maar hij heeft wel bolle wangen. :smiling_face_with_tear:

Oh, ik vind het echt heel goed dat je hier nog even op terugkomt. Om mijn eigen ervaring hieraan toe te voegen: ik heb ook de hele podcast geluisterd en vind het ook echt een enorme aanrader. Ik ben zelf veeeel gemakkelijker dan ik had verwacht in een soort borstvoedingsfuik gelopen, waarbij ik aanvankelijk dacht “ah nee joh ik zie het allemaal wel” en gaandeweg steeds meer dacht/voelde “ik moet mijn kind behoeden voor al het slechts met mijn magische melk, de beste voeding voor mijn kind!!!”. En deze podcast zet dat wel fijn in perspectief: er zijn wel (gezondheids)voordelen, maar die lijken relatief beperkt en vooral korte termijn (gaat bijvoorbeeld over ooronstekingen, maar niet over iq of overgewicht) en het bewijs is vooralsnog niet uitzonderlijk sterk. En ik vind het ook goed dat ze ingaat op uitspraken over dat 95% van de vrouwen borstvoeding kan geven en dat nagenoeg iedereen genoeg melk heeft voor haar baby (wat dus helemaal niet zo lijkt te zijn).

Het helpt mij dus om borstvoeding weer meer te zien als iets dat ik (vooral) doe voor mezelf (omdat ik het fijn/leuk vind) en minder als iets wat ik koste wat kost moet doen en waarvan het niet erg is als ik er zelf een beetje aan onderdoor ga omdat het zóveel beter is voor mijn kind dan flesvoeding.

12 likes

Oh, ik heb geen ervaring met de maxicosi daarvan maar ik ervaar nu echt 0 problemen met de hoofdsteun/kussens!

1 like

Wij gaan morgen naar burgers zoo want er zijn baby capybara’s geboren en dat js mn zoon zn lievelingsdier hahaha

Iemand toevallig nog een kortingscode oid? Mn moeder en oma gaan ook mee dus drie volwassenen op één kind weer man man man :joy::joy::joy:

4 likes

Ik vraag me af in hoeverre deze gedachtes en mindset hormoon gestuurd zijn. Heb ooit ergens gelezen dat jouw hormoonhuishouding niet op de hoogte is dat er zoiets als kunstvoeding bestaat, en dat je lijf dus eigenlijk denkt dat je je baby laat verhongeren als je zou stoppen met bv geven. En dat daar dus die heftige en strenge gedachtes vandaan komen. Ergens klinkt dit vergezocht maar ook wel weer logisch.
Ik heb dus alleen die ene aflevering geluisterd, maar ben best wel benieuwd vooral naar het punt dat ze schijnbaar maken dat het nogal meevalt met de gezondheidsvoordelen.

1 like

Korting gevonden via anwb lidmaatschap! Scheelt toch weer 18 euro haha

Hebben jullie nog leuke tips om wat mee te geven in de lunchbox voor kinderen van 6 jaar?
Ik heb nu een broodtrommel gekocht met meerdere vakjes, zodat ik wat meer kan afwisselen.

2 likes

Het belangrijkste punt is dat de studies weinig overtuigend zijn, en ook niet op een gedegen manier (kunnen) worden gedaan zoals dat eigenlijk hoort bij een wetenschappelijke studie, omdat het o.a. ethisch niet verantwoord is een controlegroep te hebben als het aankomt op kleine kinderen. Wat dan overblijft is dat er conclusies getrokken moeten worden uit een (grote) dataset van bestaande kinderen en situaties, waarbij andere factoren zoals sociale zekerheid, iq van de ouders, woonomgeving etc. niet gecontroleerd kan worden, terwijl dit uiteraard ook invloed kan hebben op iq/gezondheid van de baby. Daarnaast is het achteraf interpreteren van een dataset onderhevig aan bias omdat mensen actief op zoek gaan naar bepaalde dingen.

In de podcast belichten ze 1 studie die als redelijk betrouwbaar gezien kan worden, en die toont in eerste instantie langdurige verschillen, maar op latere leeftijd niet meer.

Een ander mooi voorbeeld wat ik ooit zag vond ik dat in Amerika een onderzoek was gedaan dat kinderen die langer bv kregen een hoger iq zouden hebben. Maar daarin was niet meegenomen dat in Amerika vrouwen in laagbetaalde banen bijna onmogelijk bv kunnen blijven geven (want geen verlof, geen kolfrecht etc.). Vrouwen met een beter betaalde baan of rijke man kunnen dit langer doen. Maar zeker in Amerika zijn welvarendheid en opleidingsniveau duidelijk aan elkaar gelinkt, dus over het algemeen zullen kinderen met hoogopgeleide ouders langer bv krijgen. Hebben ze dan een hoger iq omdat ze bv hebben gehad, of omdat ze opgroeien met hoogopgeleide ouders?

16 likes

Even een tip/knutselactiviteit met kleintjes: “mozaïek” maken. Heb mijn 2 jarige op gekleurd papier laten krassen. Heb wat random vormpjes uit geknipt en hem met lijm (en hulp) alles op laten plakken

Mega simpel. Je kan ook nog een leuke foto oid er op plakken natuurlijk, dat ben ik nog van plan

23 likes

Ik doe vaak iets van Mini Tuc, cheesestrings, babybel, gedroogde abrikozen, ontbijtkoek en andere soorten crackers die zij lekker vindt. Nootjes mag helaas niet meer door allergiebeleid van de school.

Mijn dochter is kieskeurig met fruit maar wortels, rode paprika en komkommer gaat er altijd wel goed in

3 likes
  • Gekookt en gepeld eitje
  • Hema heeft mini rijstwafeltjes met een smaakje (diverse smaken)
  • Hema heeft kleine zakjes met een soort dadel/fruit ‘snoepjes’
  • Ontbijtkoek
  • Van die kleine Lu-crackertjes
  • Rijstwafel met zo’n ‘yoghurt’ laagje
  • Knakworstjes (lengte gehalveerd ivm verslikrisico)
  • Doosje rozijntjes

En natuurlijk van allerlei soorten groenten en fruit.

2 likes

Hier naast brood vaak iets van fruit (blauwe bessen, druiven, etc) of groenten (komkommer, paprika, cherry tomaatjes). Pico’s, knijpkwark, ontbijtkoek (maar niet zo voor gebit).
Half gekookt eitje (allebei de helft haha).
Moet zeggen dat ik echt te kniepert ben voor andere dingen. Wel eens van die zakjes mini rijstwafeltjes gekocht maar voor me het weet ben je 3€ verder per trommel :sweat_smile:? Terwijl als we thuis lunchen is het ook gewoon brood haha.

4 likes

Mijn dochter vindt het heel cool als ze restjes pasta meekrijgt. Zijn dan restjes van de vorige avond, bijvoorbeeld pasta met crème fraiche, erwtjes, kaas, snoeptomaatjes.

3 likes

Hier wissel ik ook af:

• gekookt eitje
  • mozzarella bolletjes (beetje vocht erin laten)
  • blauwe bessen/druiven/aardbeien
  • rauwkost
  • crackertjes of cracotte
  • kaas blokjes
  • soms restjes van avondeten bijv. een worstje of falafel balletjes

En naast brood geef ik hier ook vaak een volkoren wrap met hummus en kipfilet mee, dat wordt ook goed gegeten. Nootjes mogen hier idd ook niet, pindakaas dan weer wel

2 likes

Hebben jullie tips om de ochtendroutine efficiënter te maken voor een 2,5-jarige? Kleren klaarleggen en ontbijt de avond voordien maken doen we al. Hoe meer druk we erop leggen, hoe trager het lijkt te gaan, maar ontspannen terwijl je de tijd ziet wegtikken is ook moeilijk.

Zijn zo’n aftelklok of zandlopers iets? Iemand tips voor een specifieke?

Ik vind het leuk om het haar van mn kind leuk te doen, met elastiekjes enz. Maar nu vind ik online eigenlijk alleen dit kapsel voor korte haartjes, het haar is nog te kort voor (in)vlechten enzo. Wat afwisseling is ook wel leuk dus heeft iemand nog een idee dat kan met wat korter haar? En heeft iemand een tip waar je van die schuif klipjes kan kopen met anti slip? Hier bij kruidvat hebben ze het niet helaas

1 like

Iemand ervaring met oordopjes voor zwemmen voor kind ?
Ze lijkt steeds oorpijn te krijgen na zwemles. Zat aan oordopjes te denken zodat er geen water in komt, maar twijfel ofnhet helpt.

1 like

Mijn zoontje heeft ze (op advies kno arts) ivm buisjes en herhaalde oorontstekingen. Wij hebben ze laten maken bij een winkel voor gehoorapparaten, de naam ontgaat me even. Een paar kost €25 ongeveer. Wij moeten ze wel elk jaar opnieuw laten maken omdat zijn oren veranderen/groeien. Geen idee of het ook zou helpen in jouw geval maar je kunt het altijd proberen?

2 likes

Ik heb ze destijds ook op maat laten maken ivm buisjes en na elke zwemles weer een oorontsteking. Hij heeft toen geen oorontstekingen meer gehad. Zou het dus zeker proberen.

1 like

Dat klinkt positief. Ik ga idd zoeken voor op maat.

1 like