Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Wij gebruikten losse sillicone vormbare dopjes (ook bij drogist te koop) en daaroverheen een badmuts. Hielp heel goed, daarna nooit meer oorontsteking gehad.

Op maat laten maken was bij alle zaken hier ontzettend duur, dus probeerde het eerst zo.

1 like

Toen mijn kind nog niet zo veel haar had, heb ik deze een aantal keer gekocht. Niet heel goedkoop, maar de mini-versie blijft echt op de dunste en gladste haartjes zitten (zelfs op je armhaar haha), dus je raakt ze niet snel kwijt. Ze hebben ook leuke kleurtjes, niet alleen beige en zachtroze :grimacing:

3 likes

Mijn kind van 7 maanden doet 3 relatief korte dutjes overdag, zo tussen de 25 en 60 minuten met af en toe een uitschieter naar 1,5 uur, maar het kost vaak ook best veel moeite om m ĂŒberhaupt in slaap te krijgen. ‘s avonds slaapt ie van 20:00-8:00 dus daar ben ik heel tevreden over, maar kan ik iets aanpassen qua dutjes? Lees veel over het 3e dutje laten vallen als de eerdere 2 dutjes lang zijn, maar dat is niet dus niet echt aan de orde lijkt me?
Het heeft me net een uur gekost om m in slaap te krijgen, terwijl die slaapsignalen (gapen, ogen wrijven, wegkijken, in zijn geval staren) er wel zijn dus ik heb ook niet het idee dat hij niet moe is. Heeft iemand misschien tips?

Hij kan zelf in slaap vallen denk ik want dat doet hij in de nacht ook als ie wakker wordt? Anders zou ik zeggen, zelf in slaap leren vallen. Maar de nachten gaan heel goed

Hier hielp het goed om wakkertijden aan te houden om sneller in te laten slapen. Maar mijn dochter sliep eigenlijk altijd kort. Jammer maar helaas haha.

Hm nee niet helemaal. Als ik hem wakker in bed leg dan is het vaak 10 min prima en daarna begint hij te huilen en moeten we m in slaap wiegen. Zijn de laatste weken wel aan het oefenen met zelf in slaap vallen en dat gaat vooral als hij naar bed gaat voor de nacht best prima, maar niet altijd. Hij wordt ‘s nachts nog wel 2/3 keer wakker voor z’n speen (ofja echt wakker is het niet eens) maar hij ligt nog in de cosleeper en die duw ik er snel in en dan is het goed dus dat is voor mijn gevoel niet eens dat hij wakker wordt.

2 likes

De overgang naar een dutje minder is altijd even zoeken naar wat werkt. Je begint dan met een langere wakkertijd aanhouden ‘s ochtends en ook na het eerste dutje. Waarschijnlijk gaat je kindje dan ‘s avonds ook iets eerder naar bed, dan nu met 3 dutjes.

Als je gewend bent om te wiegen dan kan het helpen om pas in bed te leggen als hij al bijna in slaap is gevallen. En als dat goed gaat steeds minder lang wiegen en zo verder.

1 like

Wij hebben meerdere paren gehad van zwemdopjes.nl. Je kan daar zo binnenlopen en aan laten meten, volgens mij elke zaterdag? En mijn dochter had ook de mooiste van het zwembad hierdoor haha :laughing:

1 like

Met 7 maanden was onze zoon al even van het 3e dutje af, maar dat verschilt per kind. Kun je het niet een weekje proberen? Zeker als ‘s avonds in slaap komen lastig gaat zou ik dag gaan proberen. Mijn ervaring is dat als een kindje eraan toe is, de andere dutjes dan ineens langer worden.

Ik wil best met je meedenken, maar ben dan wel wat concreter benieuwd hoe jullie ochtend er nu uitziet en welke punten je anders zou willen?

Wakkertijden hebben bij mij echt geholpen!

Megagoeie tip, mijn 3-jarige doet de hele week al niks anders! Thanks :smiley:

2 likes

Lief! We staan nu op om 7u en geraken soms pas om 8u45 het huis uit. We kleden haar eerst boven aan, tanden poetsen enz. Soms gaat dit heel vlot, maar vaak verliezen we daar al wat tijd omdat ze zich niet wil omkleden. Dan gaan we naar beneden, eet ze vlot een kom of twee van haar havermout. En dan wil ze vaak gaan spelen, nog eens eindeloos op het potje, weglopen, sokken weer uit, weer op het potje
 Als ze klaar lijkt met eten en wil beginnen spelen, proberen we dat tegen te houden en haar jas en schoenen aan te doen. Maar dan loopt ze weg of op het laatste moment als haar jas al aan is, wil ze toch weer eten, drinken of op het potje. Dat eten/drinken weigeren we meestal, maar dat leidt dan vaak tot een enorme driftbui en dan duurt het allemaal nog langer. Ik probeer al lang voor onze gewenste vertrektijd te waarschuwen “wil je nog eten? Anders zet ik het weg” enz, maar het blijft toch gedoe (weer even eten, dan weer afgeleid, weer vragen “zeker dat je niet meer wil eten?” enz).

Ik denk dat het grotendeels een fase is, maar dat eindeloze “toch nog eten” of tijdens het eten gaan spelen en als we dan afruimen helemaal overstuur zijn, duurt nu wel al lang. Dus misschien dat daarvoor een visuele timer voor meer duidelijkheid kan zorgen: als die afloopt zetten we het eten weg? En dan heel consequent zijn (edit: als ik het zelf zo opschrijf lijkt me in het consequent zijn wel een probleem te zitten, dat we vaak toch nog even opnieuw laten eten enz. Ik vind het blijkbaar echt moeilijk om eten/drinken te weigeren, terwijl ze er echt niet van zal verhongeren natuurlijk)

5 likes

Ons ochtendritueel is veel korter en ik zou echt een stuk strenger zijn. Als kind niet wilt eten of treuzelt dan breng ik hem zonder pardon zonder eten naar het kdv. Ik moet ook door en ga niet om 6 uur opstaan om naar zijn pijpen te dansen haha

14 likes

Ik lees allemaal dingen waarin jullie heel lief voor haar zijn en idd niet altijd consequent lijken.
‘Als ze klaar lijkt met eten en wil beginnen spelen, proberen we dat tegen te houden’ - hoezo proberen? Klaar met eten (en twee kommen havermout is echt genoeg, dan heeft ze echt geen honger meer), is jas aan en vertrekken.
‘Dat eten / drinken weigeren we meestal’ - als je niet consequent bent, voelt zij de ruimte en zal ze het blijven proberen. Dat kan idd een driftbui kosten, maar ik denk dat je daar even doorheen moet. Als het voor haar gewoon duidelijk is dat jullie altijd hetzelfde handelen (klaar met eten is klaar met eten, geen uitzondering), zal dat echt helpen.

Ik zou echt duidelijk en strenger tegen haar zijn. Hoe ik het nu lees, neemt ze echt een loopje met jullie.

11 likes

Jullie zijn de baas en bepalen hoe de ochtend verloopt, en je kind moet daar gewoon in mee. Eten is op dit moment, en ga je van tafel dan ben je klaar. Daarna even tanden poetsen, plassen, schoenen en jas aan en de deur uit. Spelen/nog wat drinken/nog een keer plassen/nog een cracker/weer plassen kan op de opvang

6 likes

Nja, proberen was hier de foute woordkeuze. We laten haar niet spelen, maar ik bedoelde er meer mee dat we eerst proberen door te zeggen dat het niet mag en ze op de opvang mag spelen, maar dat ze meestal niet luistert en we haar dus echt fysiek moeten weghalen en soms onder dwang haar jas aandoen en haar op de fiets proppen. Het voelt niet echt als ergens in slagen als het zo moet :smiling_face_with_tear: maar wellicht als we op alle vlakken duidelijker en consequenter zijn, dat dat ook niet zal blijven leiden tot driftbuien.

Dit precies ja.

Thanks voor het inzicht allemaal. Ik besefte het toen ik het neerschreef inderdaad ook, wel confronterend. Bij het avondritueel lukt dit me veel beter, maar ik merk dat ik 's morgens de stress van een driftbui wil vermijden. Maar dit is duidelijk niet de juiste manier.

6 likes

Wij hadden ook zo’n soort probleem wat door net niet consequent genoeg zijn niet opgelost raakte. Nu hebben we een stickerlijst gemaakt en elke keer als ze x of y vlot en zonder miepen doet krijgt ze een sticker. Na zoveel stickers krijgt ze een klein cadeautje of mag ze uitkiezen wat we gaan eten die avond. Daarna zou het goede gedrag “bevestigd” moeten zijn en zou ze het ook zonder stickerbeloning moeten kunnen. Wij zijn daar nog niet dus ik kan je nog niet vertellen of het werkt :sweat_smile: ik weet niet of dit met 2,5 jaar al werkt, maar wellicht iets om een keer te testen.

2 likes

Wel heel herkenbaar hoor! Wij zijn ook langgg bezig. Ik probeer ook meer dezelfde volgorde aan te houden voor meer duidelijkheid (eten, haren, tanden, plassen, weg). Plus, ik geef ons kind ook chaos door vaak heel veel te benoemen wat we allemqal nog moeten vanuit mijn eigen stress (“kom op we zijn laat en je moet nog drinken en haren doen oh en had je al geplast, wacht je schoenen en je tanden!”) en dat haar probleem te maken ipv heel duidelijk één volgende taak aan te geven en de rest in mijn hoofd te houden.
Leerpunten bij ons zijn ook: dingen niet meerdere keren vragen/aangeven maar maar één keer en zelf ook niet de routine laten versloffen/teveel ruimte geven door te lang op onze telefoon te zitten

1 like

Mijn zoontje is bijna 2, wat bij mij helpt is zelf helemaal klaar zijn voor hij uit bed gehaald wordt. Dat is natuurlijk wel makkelijk praten want als hij wakker is kan hij gerust een halfuur rustig in z’n bed liggen.

Ik zorg dat zijn brood al gesmeerd klaar ligt op zijn bordje en dan haal ik ‘m uit bed. Als hij dan uit bed komt heb ik alle focus op hem en dat scheelt misschien? Ik haal hem rond 7u eruit en kwart voor 8 is hij op de opvang. Zelf zet ik mijn wekker dan rond half 7.

1 like