Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Vooral altijd en overal waar we weggaan er een moment van maken. Dus aankondigen: papa gaat nu weg. En dan daarna een knuffel en/of zoen en zwaaien. Dit doen we dus ook thuis overal. Maar wel anders bij een kind onder de 1 natuurlijk, die snapt nog veel minder. En bij de opvang doen we bij afzetten juist sneller en gewoon aangeven en zwaaien bij het raam en dan bij ophalen dus wat langer.

Misschien hebben ze bij jullie opvang ook iets van een pedagogisch coach die soms meekijkt met de groep? Dat hebben ze bij ons in ieder geval wel en die kan misschien wat meer tips geven.

Kan me erg voorstellen dat combinatie verlatingsangst met zwangerschap erg pittig is voor je kind. Denk toch gewoon een kwestie van geduld. Denk dat je het al super goed doet maar kan me voorstellen dat het je veel energie kost

Wat consistenter zijn qua weggaan is ook wel iets wat we kunnen doen, dus dat ga ik vanaf nu ook doen. De opvang waar m’n kind nu heen gaat komt een beetje op hetzelfde neer als een gastouder in NL, dus zaken zoals een pedagogisch coach e.d. hebben ze daar niet.

M’n man kon hem vandaag na 10 minuten al ophalen haha, we hebben besloten om het hele gewenningsproces weer vanaf het begin te doen. Idd een kwestie van geduld, heb er gelukkig de tijd voor (energie niet meer nee :sweat_smile:). Thanks voor het meedenken!

2 likes

Ik heb zelf lang in de kinderopvang gewerkt en werk nu met kleuters maar ik zou proberen om wat langer weg te blijven. Naar mijn mening is 10min wel heel kort en wordt het wellicht ook verwarrend voor je kind. Dit is nu een aanname hoor want ik ken je kind natuurlijk niet maar wellicht dat hij/zij huilen nu in verband brengt met snel ophalen? Kan me wel echt voorstellen dat het heel lastig is voor je!

7 likes

Ik vond 10 minuten ook wel heel kort hoor. M’n man zei ook dat hij het idee had dat door het gehuil van ons kind de rest ook wat huilerig werd, en dat de leidsters mss daarom al zo snel vroegen om hem op te halen. Maar dat is puur speculatie natuurlijk.

Ik kan me ook wel voorstellen dat m’n kind nu huilen in verband brengt met opgehaald worden, dus zodra we weer op het punt zijn dat ik hem even alleen laat blijf ik ook nog even met hem op de opvang als ik terugkom (maar hopelijk huilt hij dan niet meer :upside_down_face:).

Ik heb altijd ervaren dat een kort afscheid het beste is. Dus binnenkomen, leidsters gedag zeggen. Korte overdracht en dan kus en wegwezen. Stond altijd met 5 minuten weer buiten.

En eerlijk gezegd zou ik haar ook niet na 10 minuten of een half uur ophalen :sweat_smile: Misschien kunnen ze wat actiever proberen afleiding te bieden. Maar snap wel dat het lastig is hoor.
Maar weet van mijn dochter dat ze al heel jong doorhad hoe ze haar zin moest krijgen haha.

Ja precies! Ik heb echt nog nooit een ouder gebeld na 10min, wellicht kan hij wat speelgoed meenemen van huis? Of een knuffeltje bijv?

2 likes

Huh tien minuten? Nee dat telt niet eens als wegbrengen. Minstens een uur vind ik.

9 likes

Heeft de opvang na 10 minuten gebeld of is je partner blijven luisteren oid? Ik vind na 10 of 30 minuten ook wel echt heel snel. Het is natuurlijk geen fijn idee dat je kindje verdrietig is maar ik zou persoonlijk not amused zijn als de opvang dan al zou bellen.

2 likes

Ik zie deze doekjes niet meer online bij Kruidvat, ik ga morgen even in de winkel kijken maar ik ben bang dat ze uit het assortiment zijn. Weten jullie een goed alternatief?

1 like

Wat vervelend. Hoeveel dagen gaat je kindje?
Kan je niet met het kdv een vast tijdstip afspreken of vind je dat vervelend? Bijvoorbeeld sowieso 2 uurtjes. Wij doen dat nu met een kindje op mijn werk. Als ze echt superoverstuur is sturen we wel een berichtje maar we proberen het wel echt die vol te maken en haar te troosten. In de hoop dat het ook het wenproces wat versnelt. 10 minuten lijkt me alleen maar verwarrend :frowning:

Ga je mee de groep op/ruimte in bij het brengen?

Lijkt me idd vrij snel. Maar zou er vooral afspraken over maken. Bij ons was het zelfs met verdrietig zijn dan wel een uur om wel echt te wennen. En idd kijken of je in overleg even veel afleiding kan hebben in het begin. Misschien is iets later dan net makkelijker als het rustiger is oid. Maar verder idd kort afscheid en bij ophalen juist langer zodat het niet duidelijk is in erkenning het is hier vreselijk. Succes! Vast ook weer gewoon 1 van de miljoen fases

1 like

Ze vroegen hem om daar in de auto te blijven zitten wachten, vanuit z’n auto hoorde hij ons kind huilen :joy: Maar goed, die 10 minuten was nu 1 keer nadat hij dus al anderhalve week zoveel huilt daar.

Ze en wijzelf ook willen niet dat hij een negatieve associatie krijgt met de opvang, daarom hebben ze ons gevraagd om hem na 1 keer een half uur maar de rest van de dagen was het meer richting anderhalf uur op te halen. Verder is het sneller ophalen geen vervelend iets voor mij, dus dat is voor mij het probleem ook niet.

@Tokyo Yes we nemen morgen een knuffel voor hem mee! Ze vroegen ook of we een foto van onszelf daar achter konden laten, dus moet maar ff wat uitprinten haha.

@Vloeistof Hij gaat 3 ochtenden (8-13), maar nu met het wennen gaan we weer 5 dagen. Misschien dat ik idd op een gegeven moment een vaste tijd wil afspreken, dat is wel een goed idee. En als het echt niet gaat alsnog ophalen. Als ik hem breng (en bij hem blijf) dan is het echt in de groep zelf, dat kan ook niet anders want je moet een trap op.

Verder ga ik het korte afscheid ook proberen, dat stelde de leidsters zelf ook al voor. Toen het nog goed ging was het afscheid niet heel lang, 5-10 minuten ofzo. Maar zodra het weer wat beter gaat idd deur open, kind naar binnen en gaan.

Is er nog verschil als hij als eerste gebracht wordt (en hij even tijd alleen met een leidster heeft) of juist als laatste (en dus gelijk met andere kinderen is die kunnen helpen hem in het ritme te krijgen)?

1 like

Het advies wat ik nu ga geven is totaal niet pedagogisch etc maar kunnen ze hem niet afleiding met een filmpje/liedje op de Ipad? Snap dat het niet ideaal is en zelf ook nog nooit gedaan maar wellicht dat t helpt voor in t begin eventjes?

1 like

En misschien zorgen voor een ‘overgangsobject’? Of heb je al een knuffeltje? Misschien lijkt het of hij dat nog niet zo boeiend vindt maar het kan veel steun bieden hoor! Of een lievelingsspeeltje van thuis. Ook al moet je dat eerst misschien even overleggen met de leidsters of zij dat wel oké vinden.

Geen alternatief maar ik heb nog een paar pakken van deze thuis liggen die we niet meer gebruiken. Je mag het hebben tegen verzendkosten?

1 like

Oh heel lief! Ik kijk morgen even in de winkel en anders stuur ik je een PB :relaxed:

1 like

Gewoon nieuwsgierig, waar gebruik je dit voor?!

1 like

Dit zijn gewoon een type billendoekjes

4 likes

Idd, om billen schoon te maken. Vooral als die rood/geirriteerd zijn.

4 likes