Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ik heb tips nodig voor zwemles. Mijn dochter zit sinds eind okt op zwemles. Heeft nu zo’n 12 lessen gehad. Lessen zijn in kleine groepjes (2-3 andere kindjes, soms is ze alleen). Het is direct zonder bandjes, maar ze start dus wel in het ondiepe. Ze vindt het qua spelletjes in het water allemaal erg leuk (ballen verzamelen, op zo’n noodle als paardje hoppen). Maar de echte opdrachten weigert ze mee te doen (in het bad springen, op rug drijven, gezicht onder water). Ze vindt veel spannend, met alles, dus dat is mij niet vreemd. Maar ze wil bij zwemles niets proberen. Ze hebben echt engelengeduld met haar. Maar mijn geduld is inmiddels wel op. Met deze houding zitten we over 3 jaar nog in badje rood.

Belonen, boos worden, stickers, cadeautjes, wel blijven kijken, niet blijven kijken. Allemaal geprobeerd en niets helpt.

Als we zelf gaan zwemmen is ze ook geen fan van water in haar gezicht. Maar het is ook niet zo’n drama als met zwemles. En ze staat thuis wel gewoon een half uur onder de douche, waar ook water over haar gezicht komt. We hebben thuis geoefend met een bak water en een snoepje erin, om die met haar mond te pakken. Gaat ook prima.
We gaan regelmatig zwemmen. Enige vervelende is is dat ze dan altijd bandjes om moet en dat bij zwemles dus niet zo is. Dus echt oefenen is lastig.

Inmiddels ben ik dus elke les super gefrustreerd en boos. Zwemles kost klauwen met geld en als ze nou haar best zou doen betaal ik het met liefde. Maar nu betaal ik €100 per maand om naar een chagrijnig kind te kijken die op alles nee zegt :smiling_face_with_tear:

Nee vooral betenpakjes. Indd vanwege het materiaal, dat pluizige polyester ademt niet goed en zit niet strak om je kindje heen.
Ook heeft zo’n pakje voetjes en alles met voetjes is ook afgeraden. Je kan daarmee het reflex triggeren om te gaan staan door de druk die er onder de voeten ontstaat. Een losse maillot zou kunnen maar dan echt los rondom de voetjes.
De zak/doek moet strak om je kindje heen kunnen zodat het steun geeft.

2 likes

Hoe oud is ze? Mijn ervaring is dat het eerste deel van de zwemlessen, het gewend raken aan het water, echt het allerlangste duurt.

2 likes

Ik begrijp je frustratie ivm de kosten, maar wil je niet te snel? 12 lessen en nu al vanalles geprobeerd zeg je. Wat zeggen degenen die zwemles geven er van? En kun je zwemles aan je partner overlaten of zelf even niet gaan kijken/ergens zitten wachten waar je het bsr niet ziet? Die boosheid gaat je kind ook niet helpen.

2 likes

Ah vandaar. Maar zo’n skipak lijkt me dan ook niet goed he? Meestal heeft ze het niet aan omdat ze het dus zo snel warm heeft. Dan is gewoon een extra vestje of dun jasje voldoende. Ze is trouwens wel zo groot dat ze naar voren kijkt en zou ook op de rug kunnen

2 likes

Ze is 4.5!

@itakepictures Ik snap het best dat ze het moet leren hè. Maar ze zegt al 12 weken op alles nee en wil niet mee doen.
Voor leren en proberen alle ruimte. En ik ben altijd onwijs geduldig, enthousiast en trots op alles wat ze doet. Maar hier maakt ze echt een potje van.

Bij zwemles geven ze aan dit nog nooit gezien te hebben en ook niet goed weten hoe ze er mee om moeten gaan. Want heel veel geduld hebben werkt niet en wat strenger zijn werkt ook niet.

Ik heb geen partner, dus dat is geen optie. En vind eerlijk gezegd dat ze ook best mag merken dat ik hier boos van word. Tot bepaalde hoogte natuurlijk, ik ben niet eindeloos boos waar zij bij is. Maar ze mag wel weten dat dit niet leuk is. Dat heb ik vorige les pas voor het eerst uitgesproken trouwens naar haar. T is niet dat ik al weken boos ben.

Gemiddeld gaan kindjes na 4 lessen over naar het volgende badje. Badje rood is echt het instap badje.

Wat ontzettend rot. Enige wat ik kan bedenken is even helemaal stoppen en dan over een half jaar/ jaar opnieuw proberen? Dan is ze een stukje ouder, is hopelijk deze negatieve vicieuze cirkel doorbroken en kan je misschien in het vooruitzicht stellen dat als ze zwemdiploma A (B) heeft ze een sport mag kiezen die ze zelf leuk vindt oid.

21 likes

Geen tips maar aaarghh zo irri. Mijn dochter is ook zo. Als ze iets spannend eng moeilijk niet leuk vindt dan zegt ze dat ook niet maar gaat ze zo nukkig en bozig doen.
En op alles nee. Ik vind dat ook zo lastig want het is totaal niet te doorbreken en dan heb je alles geprobeerd en kun je ook niet consequent blijven met iets want niks werkt :face_with_spiral_eyes:

4 likes

4,5 is ook wel jong. Hier adviseren ze zwemles vanaf 5,5-6. Ik zou stoppen wachten tot ze wat ouder is als je er niet zoveel tijd en geld tegen aan wilt gooien. Mijn zoon wilde met 4,5 ook absoluut niet onder water. Hij start volgende week met zwemles (bijna 6) maar hij maakt al bommetjes van de kant in het diepe water.

6 likes

Als het echt zo moeizaam gaat en de zwemschool heeft ook geen suggesties, zou ik denk ik overleggen om een tijd te stoppen en als ze wat ouder is weer verder te gaan.

5 likes

Nee skipak inderdaad ook niet. Maar nu je zegt naar voren kijken ook niet :relaxed: is geen ergonomische houding voor de heupen omdat er te weinig ondersteuning is. Helaas adverteren bijna alle merken er wel mee omdat het mensen aantrekt. Als je het al doet, dan niet meer dan 15 min. Ook omdat je kindje zich niet af kan wenden van prikkels en ze jouw reactie op dingen niet kunnen zien, wat juist iets is wat je wel zou willen
Draag haar dan indd beter op de rug. Is ook minder zwaar voor jezelf en je kindje kan nog steeds mee kijken.

1 like

Bij mijn zwemschool hebben ze aangegeven dat als je komt ‘vrij zwemmen’ en je wilt oefenen zonder bandjes met je kind dat dat echt geen probleem is als je dat even aangeeft bij de badmeesters/juffen zodat je kind daar ook wat gewend aan raakt met jouw veilige en vertrouwde aanwezigheid. Misschien bij jouw zwembad ook?

1 like

Misschien overleggen om tijdelijk even te stoppen en het rustig zelf zonder lessen weer beetje te proberen.

Er zit voor die kinderen soms ook gewoon echt geen motivatie om te leren zwemmen. Wij weten als ouders hoe gevaarlijk het kan zijn als ze het niet leren. Dan zit er bij ons frustratie dat het veel geld kost en lang duurt, maar een kind heeft op jongere leeftijd überhaupt nog slecht in de gaten wat het einddoel hiervan is. Zou mezelf dan even tijdelijk de frustratie besparen en een stapje terug doen, misschien is dit nu even geen goede match. Weer even samen plezier opbouwen en dan weer verder.

4 likes

Zou inderdaad stoppen en over een jaar weer proberen. Zit er misschien wat angst onder?
Watervrij worden is iig vaak de langste fase.

5 likes

Misschien laatste redmiddel: maar als je zegt dat ze toch soms alleen zonder andere kindjes les heeft, kun je dan niet mee het water in?

2 likes

Ah bedankt voor je advies! Het gaat bij ons om een wandeling van tien minuten door een park naar de opvang. Als ze naar ons toe gedraaid zit wil ze constant alles zien en is het een grote worsteling. Terwijl er rond dat tijdstip nauwelijks meer te zien is dan de bomen. Binnenkort houdt dit ook op want dan kan ze op de fiets mee

Daarop aansluitend kan op de rug vanaf dat ze zelf tot zit kan komen, dus op hetzelfde moment als dat fietsstoeltje.
Je kan ook overwegen op de heup te dragen. Dit kan bijvoorbeeld met een ringslang maar ook met de minimonkey sling (die vond ik echt fantastisch).

2 likes

Is het niet een idee om juist te kiezen voor een zwemschool waar ze les krijgt in grotere groep?
Dat ze dan ziet dat andere kinderen met plezier het water inspringen? Als inspiratie voor haar zeg maar. Ook onder het mom van “groepsdruk”: net als dat ze thuis niks lussen maar als ze in een groep eten dan ineens het bord helemaal leeg eten. Bovendien kan ze dan ook spelen met andere kids wat het leuker maakt ipv een zwemdocent die 100% focus op haar heeft.

4,5 is bij ons relatief jong. Onze dochter was toen ook nog niet sterk genoeg om echt baantjes te trekken. Wij zijn begonnen met 5,5.

2 likes

Met een doek kunnen ze al op de rug voordat ze zelf tot zit kunnen komen maar dat vergt oefening en goede begeleiding.
Misschien is inderdaad een ringsling wat voor jullie, zeker als het gaat om maar korte momenten.

Als je ergens gaat zwemmen, wat je kan doen is een zwemvestje aan doen waar je de drijfmiddelen eruit haalt en laat.

1 like