Jaa mijn driejarige ook. Ik had er net in een ander topic over gepost. Ik heb ook geen idee meer hoe ik ermee moet omgaan
Ik herken dit wel een beetje, in ieder geval het gevoel dat het heftiger is dan ânormaalâ. Ik heb verder niet echt tips want ik heb gemerkt dat de beste aanpak zo enorm kan verschillen per kind. Ik vond 3 echt een stomme leeftijd en vanaf dat ze 4 was ging het een heel stuk beter. Sommige kinderen zijn heel erg toe aan school.
Ik ben soms gewoon zenuwachtig om mijn kind op te gaan halen door dat âafsprekenâ gedoe
heb twee keer een jongetje uit haar klas meegenomen die ze al kende van de opvang en dat vind ik af en toe prima. En dan vind ik de communicatie met die moeder heel awkward. Maar haar inderdaad zo meegeven aan een vreemde. Nee ik krijg er ook echt error van.
Herkenbaar. Ik ga haar vaak ook met een beetje spanning ophalen en wens altijd zo hard dat ze alleen naar me toegelopen komt ipv onderling alweer van alles aan het regelen is met een ander kind. Er wordt op haar school wekelijks zo ontzettend veel afgesproken en het voelt helemaal beklemmend, omdat ik ook gewoon mijn eigen agenda heb.
Daarbij vindt mân kind het leuk maar is ze wel gesloopt na zoân dag school + afspreken en dat uit zich uiteraard thuis naar ons als ouders đ«
Oh en @Applepie laatst probeerde mân kind ook bij iemand te spelen wiens moeder ik alleen van âhoiâ en âdoeiâ ken en dat voelde ook niet fijn dus niet gedaan. Verbaas me nog steeds over hoe makkelijk ouders hun kind meegeven.
Ik snap wel dat mensen het spannend vinden (vond ik ook), maar over het algemeen kan je er denk ik wel vanuit gaan dat het goed komt, toch? Voor je kind is dat andere kind niet onbekend. En vanaf hoeveel gesprekjes met de ouders weet je dan wél zeker dat het goed komt als je kind ergens gaat spelen? Misschien is het in een dorp anders dan in een grotere plaats, maar hier is het in ieder geval doodnormaal om ergens te gaan spelen zonder dat je eerst samen op bezoek bent geweest.
Weet niet of je op tips zit te wachten met dat beklemmende gevoel, maar ik geef âs ochtends aan mijn kind aan of hij die dag iets kan afspreken of niet. Of door mân eigen plannen of vanwege vermoeidheid die ik zie bij mân kind. Kreeg misschien de eerste 2 keren weerstand op het schoolplein omdat hij Ă©cht wilde maarja jammer, ik was duidelijk vanochtend. Sindsdien is het duidelijk, geeft het rust en is mân kind niet gesloopt aan het eind van de dag.
Oja een edit: als hij afspreekt met iemand op 12:30 âschool klaarâ dagen haal ik hem om uiterlijk 15:00/15:15 op en op 14:30 âschool klaarâ dagen 16:00. Of laat ik de vriendjes die tijden opgehaald worden.
Werkt hier ook goed zodat het leuk blijft voor iedereen
Absoluut niet. Prima als andere ouders dat doen. Misschien was het vroeger ook wel makkelijker. Maar nu met in de buurt ook een groot zedenzaak (Barendrecht), no way day ze zomaar meegaan. En het zal altijd wel spannend blijven bij een vreemde thuis, maar liever wanneer ze wat weerbaarder zijn.
Gelukkig denken de meesten zoals ik. Ik vind 4 jaar te jong om zo maar met iemand vreemds mee te gaan. Ergens zou ik er meer vrede mee hebben als het gewoon in de buurt zou zijn en als er een moeder bij was (ja, weet dat dat ook niet altijd alle gevaren wegneemt).
Ik legde het bovenstaande voor aan mijn moeder en die zei dat ik er gewoon vanuit moest gaan dat alles goed zou gaan en vertrouwen moest hebben. Bij mijn vader vroeg ik verder, bleek dat ik pas vanaf groep 3 mocht afspreken ![]()
@Karl_Lagerfeld ik herken dat gevoel wel. Ik kan kan mijn dochter maar 1x per week van school ophalen ivm werk en wil haar soms voor mezelf
Dus bedankt @turbs, je tip ga ik ook toepassen!
Ik vind 4 jaar ook wel erg jong om af te spreken! Mijn zoon van net 6 (groep 3) spreekt nog niet af en op onze school is dat nog niet zoân ding. Alleen kinderfeestjes oo woensdag vaak. Maar misschien ligt dat aan dat onze school pas 15.30 uit is en de kinderen op ma-di-do huiswerk hebben. Waar ik overigens ook iets van vind en waardoor ik twijfel of ik deze school en hun visie vanaf groep 3 wel bij ons vind passen ![]()
Zoon gaat vandaag op scouting weekend en we moeten ook autostoel meegeven, dat vind ik ook geen fijn idee. Ik ken de leiding niet goed en mijn zoon ligt vaak in de nacht nog bij mij in bed. Hij vindt blijven slapen echt geen fijn idee. Toen ik dat aangaf zeiden ze dat ik maar niet moest zeggen dat hij ook opgehaald mag worden en dat het dan vast wel goed komt. Dat staat me ook tegen dus heb hem op het hart gedrukt dat hij gewoon mag vragen of ze mama willen bellen als hij niet durft te slapen daar.
Bedankt voor alle reacties op de zwemles! Mijn moeder gaat woensdag met haar. En wil die week daarop even met de zwemleraar overleggen. Maar denk dat we per maart stoppen. Scheelt ons allebei frustratie
En dan lekker veel zelf gaan zwemmen zodat ze hopelijk over een half jaartje wel soepel en met plezier door de lessen heen gaat ![]()
Ik dacht dat ik raar was haha. Hier is dat ook doodnormaal. Alsof er na 2 of 100 oppervlakkige gesprekken niks vervelends kan gebeuren. Of als je ze heel goed kent zelfs. Dan nog houd je zoiets niet tegen. Voor mij voelt het dus sowieso spannend bij een eerste keer maar ik doe het wel. Kan mijn kind moeilijk opsluiten. En de meeste mensen zijn gewoon oke. Ik probeer mijn kind wel zo op te voeden dat ze zou vertellen als er iets vervelends oid gebeurd en ze is sowieso heel mondig gelukkig (dat scheelt wel).
Bij onze school is afspreken wel echt een ding en dat zijn allemaal kleuters in een grote stad. Iedereen is elke keer bezig met wie waar kan spelen. Grappig dat het zo kan verschillen per school, hoeveel er al wordt afgesproken. Ik doe wel net als @turbs dat ik 's ochtends aangeef of er wel of niet afgesproken kan worden.
Bedankt voor de tip! Ik ga dit onthouden. Mijne komt ook uit mei maar heeft al wel maat 80. Vind bij dit soort dingen heel lastig inschatten hoe lang de winter nog duurt en welke maat ze dan heeft. Vandaar niet te duur.
Je weet het nooit zeker maar je kunt dan wel een inschatting maken toch. Ik ben in een kleine stad opgegroeid en we wonen nu in een grotere stad, dat heeft niets te maken met dat je eerst wilt zien of er evt red flags zijn.
Concreet voorbeeld: er is 1 kind in zijn klas wat vervelend en onaangepast gedrag vertoond en waarvan ik de vader een creep vind. Ik wil echt niet dat hij daar gaat spelen. Als ik hem na een paar weken school had meegegeven dan had ik dat nog niet geweten.
Ik vraag aan de ouders van de kinderen die meekomen spelen altijd hun nummer, sommigen komen daar niet zelf mee. Vind ik bijzonder.
Ik voel me nu bijna een ontaarde moeder maar ik heb mân kinderen vanaf 4 echt altijd gewoon meegegeven
Als kind het een beetje spannend vond ging ik nog wel eens mee om daar thee te drinken, en er werden altijd nummers uitgewisseld. Anders kunnen ze nooit afspreken toch, en ze keken er vanaf die leeftijd juist zo naar uit dat dat eindelijk kon! Heb ook nooit bedacht dat er iets zou kunnen gebeuren; maar misschien ben ik daar naĂŻef in.
Edit: sorry was niet als reactie op jouw bericht bedoeld @Sade
Een vriendin van mij haar zoontje had een kindje mee bij hun thuis om te spelen, maar het op school ophalen ging best gehaast waardoor ze vergeten waren nummers uit te wisselen en geen tijd hadden afgesproken. Dat kindje was net nieuw in de klas dus ze kenden elkaar helemaal niet en wisten dus ook niet van elkaar waar ze woonden. Hebben ze via via haar nummer gekregen maar zij dacht echt verdomme zit ik hier straks de hele avond met dat kind ![]()
Maar waar baseer je dan op dat het âeen creepâ is? De meest doodnormale mannen kunnen pedoâs zijn bij wijze van mja. Tenzij er op zijn voorhoofd staat ik gebruik coke ofzo.
Ja en sommigen gedragen zich al overduidelijk als een creep lol
Hahaha ![]()
Ik woon ook in een stad en vanaf groep 1 wordt er al zeker druk afgesproken in de klas, ook kinderfeestjes etc.