Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ik ben van plan om vanaf 6 maanden pap te gaan geven als ontbijt en dan waarschijnlijk deze :

En op werk hadden we meestal deze als pap voor de kinderen vanaf 6 maanden:

3 likes

Wij hebben voor elk kind 2 “bewaardozen”. De bijzondere dingen gaan daar in; rapport, eerste schrijf schrift, een “eerste” peuter knutsel, zwemdiploma’s, a4d medailles. Geboorte pakje. De moeder/vader dag cadeautjes die ze gemaakt hebben.
Ik gebruik dozen van Dutch design.

2 likes

Dankjewel! Ben blij dat wij niet de enige zijn, dat advies geeft wel rust. Probeer al veel te switchen met gewone melk, maar lukt niet altijd.

@JustinBieber en @Yzile, alles op een vorkje prikken werkte een tijdje maar nu niet meer. Eén of twee eigen lepels geven werkte eerst ook, maar ook niet meer. Hij weigert nu gewoon te eten als ik het lepeltje of vorkje in mijn hand heb en wil echt alles zelf doen. Dit resulteert in eten overal behalve in zijn mond. Eerder at hij geen stukjes behalve aardappeltjes, maar dat is ook over :woman_shrugging: heel recalcitrant. Het was altijd een vrij makkelijk kind, maar ineens is niks rondom eten goed en zijn er constant driftbuien. Misschien is het wel kortdurend (hoop ik!) en moet ik me inderdaad maar even neerleggen bij die 3 flessen.

We hebben over drie weken een afspraak bij het CB, anders vraag ik dan inderdaad een doorverwijzing voor de logopedist…

Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik ga morgen gelijk even naar de winkel.

1 like

Het zijn volgens mij vooral de pap met smaakjes die veel extra suiker bevatten, zoals die pyjamapap enzo. Ik zou als ik jou was ook gewoon even op de verpakkingen kijken. Desnoods dat je de voedingswaarde enzo naar die vriendin appt.

1 like

Lastig zeg! Maar denk dat je niet de enige bent. Hier gaat het afbouwen ook niet soepel en elke dag is qua eten anders.
En als je eten maakt in stick of balletjes vorm en dat hij met z’n handen eet? Bijv gehakt of zalm of tofu balletjes met groenten erin of ik maak wel eens sticks van rijst of quinoa met zoete aardappel en linzen en dan heel ff afbakken in de oven en dan kan m’n zoontje het met z’n handen eten. Lepel doet die sowieso nog niet.

3 likes

Oh ja ik bedoelde je dreumes gewoon zelf laten prikken. Hier et ze iig helemaal zelfstandig. Als we dat niet doen is het tantrum.

2 likes

Ik probeer best vaak wat uit, maar wat hij niet kent dat eet hij niet. Heb er echt spijt van dat ik de rapley methode niet aandurfde, maarja dat is achteraf.

Nu ik zo zit te typen bedenk ik me dat hij ook echt veel minder eet dan een paar weken geleden, toen at hij wel bananenbrood/muffins/wafels, maar dat is ook over. Misschien moet ik het toch even afwachten en een week of twee de tijd geven. Maar vooral dat gedoe met alles zelf doen is zó lastig

1 like

Komt er dan genoeg in?

Bij ons wel. Zeker meer dan wanneer we gaan helpen haha.

1 like

Mijn kind heeft dit ook gedaan, vanaf ongeveer 9 maanden weigerde hij te eten. Daarvoor at hij heel goed. Omdat hij ook niet goed groeide zijn we doorverwezen naar een diëtist en die vertelde dat dit heel veel gebeurt. Sommige kinderen kunnen het blijkbaar jaren volhouden, bij ons werd het na 5 maanden beter. Advies van de diëtist was om er geen druk op te leggen, alles wat gegeten wordt is mooi meegenomen. Wij hebben uiteindelijk wel die 3e fles laten vallen omdat hij dan (meer) honger zou krijgen en dan beter zou gaan eten. En we zijn meer eten om de maaltijden heen gaan aanbieden, dus meer fruit en volle kwark bijv. En we geven hem keuze: wil je beleg A of B? Dat heeft ook heel goed gewerkt.

3 likes

Thanks voor de tips!
@Bailey fijn om te horen dat het bij jullie goed is gekomen. Hij groeit (heel) goed, fus dat is gelukkig niet het probleem. Ik ga het even aankijken, thanks!

@Telefoonnummer ik weet niet of je de happje app hebt, maar die hebben alle ingredienten van de granen in de supermarkt onderzocht. Deze twee die @Mrs.Fraser noemt kwamen als prima uit de test.

1 like

En gewoon Brinta of havermout?

2 likes

Hier echt precies hetzelfde! At altijd supermakkelijk, maar nu is elke maaltijd een strijd om autonomie. Hij was altijd zo chill en nu echt snel gefrustreerd en boos. Dan wijst hij naar alles wat hij niet mag en roept “die!!!” en als hij dat niet mag (mijn hete koffie bijvoorbeeld of mijn mes), alles op de grond en brullen. Het is inderdaad zelf wat dingetjes pakken en een megabende maken, waarbij er amper wat inkomt. Hier inmiddels ook weer 3-4 flessen. Hij is ook wel flink veel ziek en verkouden geweest, en dat deed zijn eetlust ook echt niet goed. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit wel weer overgaat zodra we weer een nieuwe fase met nieuwe vaardigheden ingaan…

1 like

Die van AH was ik laatst naar op zoek maar wordt in nog maar weinig winkels verkocht

1 like

Ohhh hoe maak je die sticks? Ik zie vaak insta filmpjes met kaas maar heb in mijn hoofd dat dat nog niet goed is (9 maand)

Deze heb ik ook van insta. En ik doe dus soms rijst soms quinoa. Niet te lang in de oven anders wordt het krokant en dan is het niet meer eetbaar i.v.m. harde stukjes. Die van mij is 10 mnd!

En inderdaad in Nederland geen kaas tot best wel late leeftijd volgensmij? Ivm het zoutgehalte. Gek dat ze dat in andere landen niet doen.

2 likes

Ohhh dat klinkt goed! En ook allemaal ingredienten die ze lijkt te lusten. Maar groente zo los glibbert uit haar handen en ik merk dat ik dan echt te weinig geduld heb. Brood of een maisvinger ofzo lukken wel.

En kaas is inderdaad erg tegenstrijdig. Ik dacht inderdaad vanwege vet en zout

1 like

Oh slim! Hier ook een baby van bijna 7 maand die ineens zn ochtendfles niet meer wil. Goed idee om pap te gaan proberen.

Voor de oudste deed ik ook altijd die pap van de ah (je hebt verschillende, ik deed volgens mij vaak de volkoren/tarwe).

Havermout fijnmalen kan natuurlijk ook. Maar kun je havermout pap maken met kunstvoeding?

Sorry quote was niet perse (alleen) aan jou gericht :sweat_smile:

Ja kan wel met kunstvoeding, ik doe het gewoon met water. Maal het ook niet fijn, maar moet zeggen dat ons kind wel goed kan kauwen dus echt pap die je zo doorslik hoeft het voor hem niet te zijn. Doe er ene keer wat banaan of appel in of soms pindakaas.