We zitten duidelijk in hetzelfde schuitje! Sterkte, hopelijk een hele korte fase ![]()
Dit weekend bij weer een leuk museum geweest, namelijk Space Expo in Noordwijk. Wel echt voor 4+ maar mijn peuter vond het ook best leuk en kon toch gratis mee, alleen mijn kleuter begreep wel wat meer. Ook heel leuke medewerkers die echt een passie hadden voor de ruimtevaart. Het is redelijk klein maar er is veel te zien en het is mooi opgezet.
Ik geef nog steeds aan mn 2 jarige deze van de ah of kruidvat: https://www.ah.nl/producten/product/wi482914/ah-biologisch-ontbijtpap-meergranen-12m
Zitten geen onnodige toevoegingen in. In de a merken zit vaak suiker.
Is ook te koop vanaf 6 mnd enzo.
Iemand tips voor leesboeken Avi niveau E3/M4? Foeksia de mini heks kennen we, vindt m’n dochter heel leuk. Voor de rest nog beetje zoekende.
Ik lees mee voor tips.
Ik kreeg ook wel Tijgerlezen aangeraden, maar ik vind juist de AVI aanduiding handig omdat ik dan een beetje kan inschatten of het niet te moeilijk of te makkelijk is.
Ik heb wel eens nagedacht om de docent een berichtje te sturen voor advies maar nog niet gedaan.
Hoe oud is je dochter? Ik vind het zelf soms wel zoeken tussen leesniveau <> te spannend. Dolfje bijv is soms nog best griezelig ![]()
Mijn tweede is net 5, en leest/heeft gelezen (naast Foeksia ook haha):
- de serie van pip danst, van Viviane den Hollander, is volgens mij meerdere delen en sommige E3 en tot E4, dacht ik
- de salto serie (over turnen)
- Billy de hamster
- koen en Lot de serie (ook wisselend E3-E4 dacht ik)
- maar ook Jip en Janneke leest ze graag zelf
- Tjibbe Veldkamp heeft ook M4/E4 boeken
- huis hoofd en boomhoofd (soort stripboek, vond ze heel grappig)
- Donald Ducks (de gewone) worden hier ook verslonden
- waanzinnige boomhut begint ze nu beetje leuk te vinden. Vond m’n oudste rond 6-7 wel echt geweldig
Ik ken tijgerlezen niet, maar in de bieb schatten ze alles wel in. Dan kies je A boeken en dat is zo rond M4-E4 dacht ik
De beste kat van de stad, in dit boek loopt de Avi op
Spek en Sproet
Boeken van Geronimo Stilton of Thea Stilton
Mo en tijger van Elisabeth Mollema. Die lopen binnen het boek (er zijn er meerdere) op van E3 tot M5.
Onze dochter van net 2 wordt te lang voor haar ledikantje, en we zijn nog niet eens toe aan het verlagen van het hekje zodat ze er zelf uit kan. Nu vragen we ons af wat het beste is, we willen eigenlijk niet een groter ledikantje kopen (als die er al zijn) omdat ze dit jaar waarschijnlijk toch al over gaat naar een groter bed, maar ik ben ook een beetje zenuwachtig voor de overgang naar een groter bed
hoe is dat bij jullie gegaan?
Bij mij ging die overgang alle keren echt prima, dus ik zou het gewoon proberen. Eerste avond vaak wel een aantal keer uit bed maar dat was daarna wel klaar. Enthousiast maken met een nieuw dekbed met dino’s/brandweer/eenhoorns/whatever hielp ook wel bij mijn kinderen
Waarom ben je zenuwachtig?
Ik heb er geen groot ding van gemaakt en gezegd dat het tijd werd voor een groot bed. Eerst de middagdut (ze waren allebei rond de 1j3m dus deden nog een dutje) in hun eenpersoonsbed laten doen en meteen de nacht doorgepakt. En had er zo’n IKEA bedhekje op gezet tegen uitvallen, maar stond er voor de sier eigenlijk
Hier ging het heel goed. Van te voren al heel enthousiast benoemd een week lang dat ze een groot bed kreeg. Toen ze het bed zag staan was ze helemaal trots. De eerste avond kroop ze eruit en toen heb ik direct gezegt dat ze pas uit bed mag als wij haar komen halen of als de slaaptrainer aangaat. Ze is er nooit meer uitgekomen. Terwijl ze wel uit het ledikant probeerde te klimmen.
Ik ben bang dat ik hele avonden kwijt ben aan haar terug in bed leggen. Ze heeft nu de neiging totaal niet om eruit te klimmen, want dat kan ook niet, maar ik zie mezelf al elk kwartier naast haar bedje staan met de boodschap dat ze moet blijven liggen omdat ze het misschien nog niet snapt 🫠 maar misschien onderschat ik haar ook wel.
En het helpt niet mee dat ik veel lees dat je beter pas rond de 3 jaar kan wisselen maar we hebben nu eenmaal een lang kind dus dat is geen optie.
Hier ging het niet goed maar ik had met name positieve verhalen gehoord dus had goede hoop. Maar ik heb sowieso niet zo’n beste slaper. Mijn kind heeft een meegroei bed van de Ikea met wat hogere dingen bij hoofd en voeteneind (Ikea minnen maar Ikea heeft meer van dit soort modellen en andere winkels ook) daardoor voelde het zeker op de kleinste stand wat veiliger en meer geborgen. Je zou naar zoiets kunnen zoeken!
Maar een ledikant is vaak 120 centimeter, ik kan me niet voorstellen dat dat écht te krap is. Zelfs mijn 5-jarige zou er nog net in passen. Met veel moeite, dat wel.
Even afgezien van de leeftijd dan, wij gingen met 2 jaar en 3 of 4 maanden over en dat was wel echt kut :’) hij ging zo vaak uit bed, om gek van te worden.
Hoe lang is je kind dan? Mijne is 3,5 en 103 cm. En ligt nog in haar ledikant met 600 knuffels en het past.
Ze is 95cm. Het past nu ook nog wel, we hoeven niet deze week over zeg maar. Maar in mei/juni krijgt ze een broertje en ik wil niet in die periode over naar een ander bedje. En ik weet niet of ik het erop wil gokken of niet.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden!
Is een vloerbed in combinatie met een slaapzak aanhouden misschien iets? De slaapzak verhoogt de drempel ook om uit bed te komen. Dat doet mijn zoontje eigenlijk alleen als ie ‘‘s ochtends wakker wordt, maar wij blijven wel bij ‘m tot ie slaapt. Hoewel we dat wel willen afbouwen omdat er een broertje of zusje bijkomt ook.
Mijn oude baas zei vaak “Een mens lijdt het meest aan het leiden dat hij vreest.”
Je maakt je nu druk over dat de overgang problematisch gaat worden en dat je kind er misschien vaak uit zal komen. Maar wie weet valt het allemaal reuze mee he?
Ik dacht bij de jongste ook: “Ooh dat gaat drama worden”. Niets was minder waar.
En zelfs als het even lastig is, dan komt dat ook wel goed. Net als al die doorkomende tandjes, slaapregressies, verlatingsangst-oplevingen en wat nog meer ook uiteindelijk goed kwamen.
Misschien kan je een kant vd ledikant eraf halen om eens te kijken hoe ze daarop reageert? Dat hebben wij rond die leeftijd gedaan (ze wou toen zelf uit bed en dat was veiliger zo).