Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Mijn jongste is bijna drie en die laat ik echt hooguit 30 seconden alleen om iets te pakken en alleen als ik hem normaal geluid hoor maken anders ben ik direct terug. Bij mijn oudste van vijf roep ik regelmatig even om te vragen of alles nog goed gaat. Ik laat ze alleen sinds ze echt goed kunnen zitten in bad en niet meer snel onderuit vallen.

Als ze lang willen badderen ga ik er gewoon naast zitten met m’n telefoon of een boek of ik doe mee met het spelen.

6 likes

Ik vermoed dat mijn dochter van 18 maanden een afwijkend gebit heeft en ik heb er al 2 dagen buikpijn van. We zouden volgende maand sowieso al een afspraak hebben bij de kindertandarts maar ik heb ze nu een bericht gestuurd met het verzoek of het sneller kan omdat ik er zorgen over heb. Iemand hier toevallig ervaringen ermee?

Haar voortanden zijn heel erg lang, ongelijk tandvlees en ongelijk van lengte en vorm. En de tand naast haar voortand is nu zo’n 1,5 maand door en daar vermoed ik microdontie in. De andere is nog niet door. Ze is ook erg laat met doorkomen van tanden.

Ik las dat microdontie vaak onschuldig is en foutje bij de aanleg is in de zwangerschap. Maar omdat ook haar voortanden erg afwijkend zijn en als ik google ook zie dat het kan komen door best heftige genetische afwijkingen ben ik ineens enorm aan het spiralen.

We hebben zo’n badzitje, daardoor zit mn kind (16 maanden) wat steviger en kan ie niet zo snel omvallen. Zitje zit met zuignappen vast dus kan ook niet zomaar verschuiven.

Mijn man of ik zitten er alsnog altijd bij hoor, maar hierdoor durf ik wel even snel naar de andere kamer te lopen om iets te pakken, zonder dat zitje zou ik dat voorlopig nog niet durven.

3 likes

Ik heb het weetoo badje gehad toen ze echt mini was. Is vooral een mooi badje, niet heel bijzonder. Vond alleen die brede rand ook wel fijn om op te leunen met je polsen. Zelf nog nooit een badje gegeven op de babykamer; wist ook niet dat dit een ding was eigenlijk want lijkt me heel onhandig. Niet alleen om het zware maar ook qua temperatuur enzo?

Toen ze al kon zitten heb ik het flexi badje gekocht zodat ze meer ruimte had om te spelen en dat badje is wel echt heel handig. Je kunt het opvouwen etc. Zet je makkelijk naast een badkamer kastje.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar wel met iets ‘kleins’ afwijkends googlen en dan helemaal gaan spiralen. Ons dochtertje is geboren met een extra vingertje (polydactilie) en dat is doorgaans een op zichzelfstaand iets. Maar ik ben ook gaan googlen (ze had ook een sacrale dimpel, deuk/littekentje boven de bilnaad) en kwam ook uit bij heftige genetische afwijkingen. Nou in mijn hoofd moest ik al stoppen met werken om voor haar te zorgen. Sloeg natuurlijk nergens op. Disclaimer: dit was wel in de kraamweek toen hormonen nog peak waren.

Maar de kans op zo’n afwijking is zo klein, en als ze normaal ontwikkelt verder zal dat vast wel meevallen. Zit je zelf in de zorg? Dan ben je hier misschien ook wat extra alert op. Hopelijk kun je snel terecht bij de tandarts. En een gebit dat aan het doorkomen is verandert ook nog. Hopelijk helpen zulke gedachtes je wat geruststellen, bij mij heeft dat wel enorm geholpen. Het klinkt in ieder geval alsof je er mooi op tijd bij bent.

3 likes

Welke regio woon je? Ik heb nog zo’n We-Too / Luma achtig badje staan (kan er straks foto’s van maken als je wil) en die mag je zo hebben!

2 likes

Conclusie was inderdaad koude-allergie. Omdat ze verder (nog) geen klachten heeft van jeuk oid laten we het nu zo maar mocht ze er zelf wel echt last van hebben of er verandert iets in de klachten dan mogen we weer bellen.

1 like

Ik heb hier helemaal geen verstand van, maar de genetische afwijkingen die opkomen op Google zou je toch allang gemerkt hebben? Je kind zal niet ongemerkt Down syndroom of dwerggroei hebben zeg maar.

2 likes

Zijn uiteraard ook niet de dingen waarop ik doel. Maar dingen zoals ehler danlos syndroom kan ook dit soort tanden veroorzaken. En bij mij is ehler danlos syndroom ook wel is benoemd (niet getest) waardoor dat toch iets aanwakkerde.

ENORM zwaar …!
Hier gebruik ik een goedkoop badje met standaard voor de baby (bebejou). En zodra ze goed zitten een babyzitje voor douche en bad.
En de peuter vermaakt zich rot met de stokke xl! We hebben geen bad meer namelijk.
Ik badder nooit in de babykamer (onze 2e heeft niet eens een kamer hihi).

1 like

Miss kan je ook gewoon wassen bij de wasbak? Met een washandje en zeep alles inzepen en dan met een schoon washandje er bij langs. En haren zou je dan onder de kraan kunnen doen al weet ik niet hoe handig het is met een peuter maar staan op een kruk/stoel en dan zo hoofd onder de kraan.

2 likes

Ja of als je aanrecht groot genoeg is op je rug op het aanrecht liggen met je hoofd in de wasbak om zo je haren te wassen. Zoiets zou ik als kind echt geweldig vinden.

2 likes

Helaas erg herkenbaar, zeker als je zelf ook een medische achtergrond hebt. Misschien slim om ook een afspraak met de huisarts te maken? Goed dat je de tandarts opnieuw gebeld hebt. Liever snel antwoorden dan met vragen in je hoofd rondlopen. Ik hoop dat er snel duidelijkheid is!

Lief! Regio utrecht. Is dat enigszins in de buurt?

2 likes

Ai, niet echt haha. Limburg! Maar mocht je een keertje in de buurt zijn, laat maar wat weten :blush:

1 like

Ja of te laag want dat vond ik bij de stokke met standaard, kreeg al rugpijn bij het idee. Sowieso vond ik het badje vastklikken in de standaard echt vreselijk moeizaam gaan. Wij gebruikten het badje eigenlijk vaak op het aanrecht dan stond hij wel goed op hoogte en kon je hem leeg laten lopen in de gootsteen.

Ja het Stokke Flexibad op het aanrecht werkt echt superhandig! Makkelijk vullen en makkelijk leeg laten lopen in de gootsteen. En voor mij was het zo ook nog eens op een ideale hoogte.

En ze hebben bij ons echt nog lang in dat Flexibadje gezeten, dus in mijn ogen een betere investering dan een esthetisch babybadje.

Oh en op Marktplaats had ik 'm achteraf ook binnen een oogwenk weer verkocht.

3 likes

Ik zag dit een beetje laat en las net dat het nu snel op elkaar was deze actie, maar weet iemand hoe vaak dit ongeveer voorbij komt? Anders nog mijn project afmaken nu beetje gehaast :sweat_smile:

1 like

In de kraamweek had ik het badje in de babykamer staan en zat de kraamhulp te kutten met emmers. Dat was ook heel snel afgelopen haha daarna altjjd in de badkamer gedaan! Stokke flexi is echt top zeker als je een kleine badkamer hebt!

5 likes

Meestal 2-3x per jaar, rond kerst en rond mei dacht ik. En soms nog in septemner. Maar nu dus ineens tussendoor haha

1 like