Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ik ben ook fan van de flexibath. Had m in de badkamer in de wasbak gezet, echt ideaal. Keuken kan idd ook. Zo’n badje op de babykamer heb ik nooit gedaan.

Huh ja dat was hier ook. Ik zei dat ik niet begreep waarom er op de lijst van de kraamzorg 2 emmers stonden en toen zei ze dat dat dus voor het badje is. Ik zo “huh die kan toch gewoon in de badkamer, vullen met de losse douchekop en leeggooien in bad?” Ze keek me echt aan alsof ze water zag branden :joy:

Voor zover ik weet zijn die emmers voor de bevalling.

2 likes

Oh hier zeiden ze voor een thuisbevalling! Eentje voor afval en eentje voor de was.

6 likes

Makes a lot more sense. :joy:

Ja in eentje is mn placenta gegaan en in de ander lag afval van de bevalling zoals gaasjes en handschoenen.

Haha, alsof je ook meerdere emmers nodig zou hebben bij dat badje. Zie zo’n rij mensen voor me zoals bij prentenboekjes van de brandweer van vroeger.

3 likes

Thanks! Toch gelukt nog snel af te maken :grimacing:

1 like

Ik heb een babybadje gekregen op mijn babyshower. Was er zooooo blij mee. Drie hele maanden gebruikt en sindsdien altijd met onze zoon gedoucht :sweat_smile:
Dus dat is ook een optie: geen badje :joy:

3 likes

Wij hadden geen badje en hebben toen de IKEA wasmand gebruikt. :sweat_smile: Nu bij de tweeling twijfel ik om iets aan te schaffen maar je gebruikt het maar zo kort

6 likes

Hier stond er één ongebruikte emmer op de lijst en die was echt voor het badje. Ik heb dat nog nagevraagd bij de intake van de kraamzorg en heb toen een nieuwe gekocht. Gaan we niet nog een keer doen :sweat_smile:

1 like

Dit is vast een open deur vraag. Maar hoe kan ik m’n dochter van bijna 4 helpen om met meer focus te spelen? Ze pakt iedere 30 seconden iets anders en ik zie ook dat als d’r neefje en nichtje er zijn die gewoon afhaken omdat die wel langer iets willen doen. D’r nichtje is even oud als zij.
Ik heb het gevoel dat m’n dochter het wel wil maar het dr niet lukt. En ja ik weet dat het logisch is bij de leeftijd.

Ter info: ik heb adhd en herken een hoop daarvan ook bij haar.
Oh en please geen belerende reacties want ik vind het best moeilijk dit te vragen.

9 likes

Heb je het idee dat ze het vervelend vindt of er last van heeft? Of hoor je bijvoorbeeld terug van de leerkracht dat ze er op school (Edit: oh, lees nu ‘bijna 4’ en geen 4. Nouja, dan misschien iemand bij het kdv of psz als ze daar komt?) ook moeite mee heeft? Want het kan ook prima komen als ze wat ouder is, hè.

Wat ik, vanuit mijn werk, doe: eerst kijken of je je kind kan helpen te spelen. Heeft ze genoeg spelideeën met het materiaal? Kan je haar helpen door dingen voor te doen of ideeën aan te dragen?
Als je denkt dat ze het zelf kan, zou je het eens met een zandloper of kookwekker kunnen proberen. Gewoon consequent: je hebt dit gekozen en je gaat hier nu 5 minuten mee spelen. En dan niet de hele dag natuurlijk, maar 1 of 2 spelmomenten.

4 likes

Heeft ze misschien te veel opties en daarom geen overzicht meer waar ze mee kan spelen? Wat gebeurd er als je dr maar 2 of 3 dingen geeft bijv?

Ja en misschien dan ook wat ‘langere’ doe-dingen? Merk wel dat hier (3,5) bijvoorbeeld kleien aan tafel of spelen met Lego langer lukt dan allemaal losse speelgoeddingen.

Heeft iemand tips voor een skateboard voor een kind van 6? Ik heb er totaal geen verstand van. Weet iemand waar je op moet letten?

1 like

Hier ook wasmand veel gebruikt als badje. Ook in de zomer in de tuin. Zag geen verschil met ons babybadje, en minder overbodige spullen.

2 likes

Hier precies hetzelfde! Ik heb ook ADHD, en ik herken ook veel van dat bij mijn zoon (nu 5). Ook op school had hij er heel erg last van, elke 5 minuten iets anders willen, dus ik ben er het afgelopen jaar actief mee aan de slag gegaan. Een paar dingen die we hebben gedaan:

• Rustige speelomgeving
    Dat had ik altijd wel, want ik ben van de bakjes, vakjes en labeltjes. Maar ik heb de hoeveelheid speelgoed nog meer teruggebracht tot het minimale, en maak gebruik van het toy-rotation principe. We hebben een speelkleed wat ik midden in de woonkamer leg als er een “speeltijd-blok” is, zodat hij daar helemaal op kan gaan in z’n eigen wereld.
  • Body doubling
    Ik heb gemerkt dat als ik op m’n telefoon zit te lezen (ik heb geen e-reader), dat hij dat heel erg interpreteert als “je bent niks aan het doen, dus je kan toch ook wel even met mij spelen”. Dus als ik wil dat hij even zelf gaat spelen, dan ga ik op de bank zitten, pak ik een fysiek boek, en zeg ik duidelijk: “Ik ga nu lezen, en jij mag even zelf spelen.” Mijn rustige aanwezigheid werkt als een soort extern anker voor zijn focus.
  • Duidelijke afbakening
    Voordat hij begint met spelen, geef ik duidelijk aan hoe de dag er daarna uitziet (“Je gaat nu even 20 minuten spelen, daarna eten we een broodje, en dan gaan we naar zwemles”). Doordat hij duidelijk weet dat er ook weer een einde komt aan het spelen, komt hij sneller en gerichter in zijn spel.
  • Ideeën "parkeren"
    Wat ik zelf door ADHD heb (je herkent het vast wel uit alle filmpjes op social media); ik begin met het opvouwen van de was, kom een sok tegen die ik kwijt was, loop naar boven om de andere te pakken, neem een leeg glas mee, ga de vaatwasser uitruimen, vergeet de was etc. Ik merk dat m’n zoon dit ook heeft met spelen. Hij stopt vaak met spelen omdat hij ineens aan iets anders denkt en dat niet wil vergeten. Zo is hij bijvoorbeeld bezig in een fantasiewereld waarbij Spiderman van de dino’s gered moet worden. Dan wil hij mij opeens iets laten zien over dino’s, en loopt naar de boekenkast om z’n dinoboek te pakken. Ik zeg dan “Wat een goed idee! Ik leg het boek hier neer, en als je klaar bent met spelen, dan mag je het laten zien.” Of als hij iets anders wil doen, wat niet meteen binnen handbereik is, dan schrijf ik het op een notitieblokje, zodat “we het niet vergeten”. Klinkt stom misschien, maar het brengt hem heel veel rust merk ik. De erkenning dat ik echt naar hem luister, en er later tijd voor vrij maak is blijkbaar al genoeg. Zo help ik hem om de huidige focus vast te houden zonder dat hij bang is zijn nieuwe idee te verliezen.
  • Eerst bewegen, dan spelen
    Ik heb ook geleerd dat hij soms eerst even moet ‘ontprikkelen’ door te bewegen, voordat hij de rust heeft om zittend te spelen. Dus dan doen we even een druk liedje op, dansen we allebei door de kamer, plof ik daarna overdreven op de bank en zeg iets als “zo, nu even lekker rustig spelen/chillen/lezen”.
  • Schermtijd minimaliseren
    En een open-deur; schermtijd minimaliseren, zeker met apps als Netflix op een ipad waar hij zelf elke 5 seconden zelf iets kan aanklikken.

Het zijn misschien open deuren, maar wat voor mij het verschil maakte: jij bent haar anker. Als jij de rust uitstraalt die zij op dat moment mist, kan ze zich daar onbewust aan vasthouden om zelf ook tot bedaren te komen.

33 likes

Vanmiddag komt er voor het eerst een vriendje bij ons spelen. Ze zijn om 12.30 uit. Wat is een normale tijd om te vragen dat ze weer opgehaald wordt? Ik heb geeeeen idee haha🥲

3 likes

Wij doen meestal 2 à 2,5 uur spelen. Zeker in het begin wil je even uitvinden of de kinderen elkaar wel zo lang kunnen vermaken!

6 likes