Ik ben al eens geweest (niet zwanger) met een vriendin. Morgen ga ik zwanger van nr 3 met mijn moeder als een soort ‘laatste baby dus leuk’ uitje.
Je kan er enorm veel kopen. Van complete kamer, tot speelgoed tot kleding. Vaak heb je dan ook specifieke modellen met korting. Bij little dutch kreeg ik toen bijvoorbeeld washandjes voor 1 euro uit de vorige collectie.
Alleen om te kijken zou ik niet zover rijden. Mocht je nog inspiratie op willen doen of spullen willen aanschaffen is het wel leuk.
Ik ben er vorig jaar geweest en vond het wel geinig, maar ook heel overweldigend. En absoluut geen must. Ik heb er niks gekocht of gekregen wat ik niet ergens anders had kunnen kopen of krijgen.
Ik zou er geen 6 uur voor reizen. Ik zou dan misschien eerder naar een zaak als babypark gaan of een ander leuk uitje met je moeder en zus.
Het is vast al geweest maar wij doen meestal 1,5 a 2 uur, best kort maar ik vind het dan al wel lang zat geweest.
Heeft iemand dit boek van de Hema HEMA foto - nu ben jij de grootste - HEMA ? Mijn dochter van 2 wordt over een paar weken voor het eerst grote zus en we willen haar dan graag iets geven en ze is DOL op boekjes. Of heeft iemand een ander leuk idee? We hebben al ‘Bobbi wordt grote broer’ en daar is ze ook gek op.
Deze is voor 2 jaar denk ik nog leuk, voor mijn 3 jarige is net wat simpel:
Ik heb een knuffelpoes met accessoires om te verzorgen gegeven, maar ze kijkt er niet naar om haha. Haar zusje is veeeeeeel interessanter.
Het prentenboek van het jaar misschien, kleine aap? Gaat over een klein aapje dat een broertje heeft gekregen en dat dolgraag wil vertellen.
Oooo die is zo leuk! Mn zoontje heeft die gekregen toen zijn broertje geboren werd.
Ik kan me weinig dingen bedenken die het waard zijn om 6 uur voor te reizen en de negenmaandenbeurs is er niet eentje van haha. Snap wel vanuit je moeders perspectief dat ze wat leuks met haar zwangere dochters wil doen, maar zou dan wat zoeken wat dichterbij is of samen een workshop ofzo.
Voor mijn dochter had ik: wat zit er in je buik, mama.
Wel een jongetje in de hoofdrol maar is zo’n flapjesboek. Ze vond het in iedergeval heel leuk.
En saar wordt grote zus was een hit.
Wij hebben deze van vrienden gekregen toen onze jongste geboren werd en hij is erg leuk vind ik! Wel gericht op dat de oudste de jongste dingen moet leren dus als je daar wat op tegen hebt dan minder geschikt maar ik (en mn oudste) vind hem erg leuk!
Oh misschien had ik erbij moeten zeggen dat ik sowieso moet reizen om mijn moeder of zus te zien. Mijn moeder woont aan de ene kant van het land, ik aan de andere kant en mijn zus ergens halverwege. Dus een bezoekje aan een babywinkel zou ook minimaal 4 uur reizen zijn (2 uur OV heen, 2 uur OV terug) als we dat gezamenlijk zouden willen doen haha.
Dat prentenboek van het jaar over dat aapje gaat ook over dat ze een baby broertje krijgt. Is echt mooi geïllustreerd.
Ja mijn dochter is hier ook gek op! ‘Kleine aap’ heet ie.
Wat doen jullie met je kindje van 11 maanden of iets ouder? Ik heb het idee dat ik nu echt in zo’n fase zit waar je net niks kan ofzo. Hij is vooral dingen aan het gooien en geluid maken. Heb wel wat speelgoed zoals cups, blokken en zo’n activity cube en weet ik het haha. Ik doe ook veel met hem wandelen, maar met dit weer is dat ellendig. Iemand spel ideeën of andere tips?
Ik ging vaak naar de bibliotheek, boekjes lezen/lenen en daar is ook een kleine speelhoek en soms voorleesochtend. Of boodschappen doen en haar dan in zo’n kar laten zitten. Speeltuin, ze was 11 maanden in oktober dus ook behoorlijk nat maar met een pak aan ging het prima. Misschien zijn er in de buurt ook wel muziek op schoot lessen?
Thuis begon ze toen ook met poppen te spelen, vooral met een borstel over het kale poppenhoofd haha en een flesje geven.
Als ik de foto’s terugkijk was dit bij ons precies de fase dat ik haar gewoon overal mee naartoe nam (niet zozeer uit huis hoor). Maar bijv samen de was doen, samen de badkamer poetsen, boodschappen, bedden verschonen, kast opruimen. Ik gaf haar wat veilige items die bij de activiteit hoorde zoals een spatel, garde vaatdoekje, wasknijpers en dan was ze meestal wel even zoet en ze vond al die spullen mega interessant.
Samen zwemmen is ook leuk!
Qua speelgoed was Lego Primo bij ons toen een enorme hit! Kun je op MP vinden. Maar je zou ook al wat echte Duplo kunnen proberen. De dieren zijn al leuk en ook de 2x2 blokjes om te stapelen bijv.
En volgens mij zongen we ook veel liedjes toen. Bijv uit deze boekjes:
Dit is waarschijnlijk al vaker gevraagd, maar ik heb even geen overzicht voor mezelf dus zoeken lukt niet helemaal.
Heeft iemand tips over hoe je ziekte/ziekenhuis aan een kind van 4 uitlegt? Mijn 2-jarige krijgt er nog niet veel van mee, maar mijn oudste wel en ik wil aan de ene kant eerlijk tegen hem zijn omdat hij ons ook ziet huilen, maar aan de andere kant weten we zelf ook nog zo weinig en weet ik niet hoe ik iets als een herseninfarct moet uitleggen omdat we nog niet weten of en wat de schade is en of diegene weer de oude wordt.
Klinkt allemaal dramatisch, maar ik weet gewoon niet waar we goed aan doen? Er is de afgelopen tijd al zoveel gebeurd en veranderd en met die dingen merken we al dat het allemaal een beetje te veel is en hij veel boos en verdrietig is.
Misschien een boekje lezen over in het ziekenhuis liggen? Weet zo even geen titel. Dan hoef je (nog) niks concreets uit te leggen over een herseninfarct, maar voelt hij zich misschien toch meer betrokken. En als je op een later moment wel wat specifieker wil zijn, kun je nog terugpakken op het boek.
Lastige situatie en heb ook niet veel concrete tips verder, sterkte voor jullie iig!
Geen idee of dit pedagogisch verantwoord is, maar ik heb het heel kort uitgelegd in kindertaal.
Mijn vader kreeg bijvoorbeeld een nieuwe hartklep en daar hebben we van gemaakt dat het deurtje van zijn hart te veel klemde en dat hij een nieuwe deur kreeg.
En hun toen gewoon hun vragen laten stellen en beantwoord.
Ik denk dat je soms vanuit je zelf heel veel wilt vertellen en uitleggen wat voor kinderen helemaal niet speelt zegmaar.
Ik zou dit ook zo doen, @Calypso. En dan erbij tekenen. Bijv een hoofd vol draadjes (een draadje naar je mond, een draadje naar je arm, etc) en dat de persoon nu even in het ziekenhuis ligt totdat de dokters weten of alle draadjes het nog doe. En als straks meer duidelijk is uitleggen als er een draadje kapot is er ook iets anders kapot kan zijn.
In mijn ervaring (bij het overlijden van mijn vader) stellen kinderen rond die leeftijd zelf ook vragen die voor hen belangrijk zijn. Je hoeft niet alles uit te leggen, je kind vraagt denk ik wat het nodig heeft en de rest komt later.
Heel veel sterkte in deze onzekere tijd! ![]()