Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ik ging vaak naar de bibliotheek, boekjes lezen/lenen en daar is ook een kleine speelhoek en soms voorleesochtend. Of boodschappen doen en haar dan in zo’n kar laten zitten. Speeltuin, ze was 11 maanden in oktober dus ook behoorlijk nat maar met een pak aan ging het prima. Misschien zijn er in de buurt ook wel muziek op schoot lessen?

Thuis begon ze toen ook met poppen te spelen, vooral met een borstel over het kale poppenhoofd haha en een flesje geven.

1 like

Als ik de foto’s terugkijk was dit bij ons precies de fase dat ik haar gewoon overal mee naartoe nam (niet zozeer uit huis hoor). Maar bijv samen de was doen, samen de badkamer poetsen, boodschappen, bedden verschonen, kast opruimen. Ik gaf haar wat veilige items die bij de activiteit hoorde zoals een spatel, garde vaatdoekje, wasknijpers en dan was ze meestal wel even zoet en ze vond al die spullen mega interessant.

Samen zwemmen is ook leuk!

Qua speelgoed was Lego Primo bij ons toen een enorme hit! Kun je op MP vinden. Maar je zou ook al wat echte Duplo kunnen proberen. De dieren zijn al leuk en ook de 2x2 blokjes om te stapelen bijv.

En volgens mij zongen we ook veel liedjes toen. Bijv uit deze boekjes:

Dit is waarschijnlijk al vaker gevraagd, maar ik heb even geen overzicht voor mezelf dus zoeken lukt niet helemaal.

Heeft iemand tips over hoe je ziekte/ziekenhuis aan een kind van 4 uitlegt? Mijn 2-jarige krijgt er nog niet veel van mee, maar mijn oudste wel en ik wil aan de ene kant eerlijk tegen hem zijn omdat hij ons ook ziet huilen, maar aan de andere kant weten we zelf ook nog zo weinig en weet ik niet hoe ik iets als een herseninfarct moet uitleggen omdat we nog niet weten of en wat de schade is en of diegene weer de oude wordt.

Klinkt allemaal dramatisch, maar ik weet gewoon niet waar we goed aan doen? Er is de afgelopen tijd al zoveel gebeurd en veranderd en met die dingen merken we al dat het allemaal een beetje te veel is en hij veel boos en verdrietig is.

Misschien een boekje lezen over in het ziekenhuis liggen? Weet zo even geen titel. Dan hoef je (nog) niks concreets uit te leggen over een herseninfarct, maar voelt hij zich misschien toch meer betrokken. En als je op een later moment wel wat specifieker wil zijn, kun je nog terugpakken op het boek.

Lastige situatie en heb ook niet veel concrete tips verder, sterkte voor jullie iig!

3 likes

Geen idee of dit pedagogisch verantwoord is, maar ik heb het heel kort uitgelegd in kindertaal.
Mijn vader kreeg bijvoorbeeld een nieuwe hartklep en daar hebben we van gemaakt dat het deurtje van zijn hart te veel klemde en dat hij een nieuwe deur kreeg.

En hun toen gewoon hun vragen laten stellen en beantwoord.

Ik denk dat je soms vanuit je zelf heel veel wilt vertellen en uitleggen wat voor kinderen helemaal niet speelt zegmaar.

3 likes

Ik zou dit ook zo doen, @Calypso. En dan erbij tekenen. Bijv een hoofd vol draadjes (een draadje naar je mond, een draadje naar je arm, etc) en dat de persoon nu even in het ziekenhuis ligt totdat de dokters weten of alle draadjes het nog doe. En als straks meer duidelijk is uitleggen als er een draadje kapot is er ook iets anders kapot kan zijn.
In mijn ervaring (bij het overlijden van mijn vader) stellen kinderen rond die leeftijd zelf ook vragen die voor hen belangrijk zijn. Je hoeft niet alles uit te leggen, je kind vraagt denk ik wat het nodig heeft en de rest komt later.

Heel veel sterkte in deze onzekere tijd! :orange_heart:

14 likes

@SuperMario en ook @Masterchef bedankt hiervoor 🩵 misschien inderdaad niet te moeilijk denken.

3 likes

Kinderen zijn ook gewend heel veel niet te begrijpen en ze stellen zelf wel vragen als ze het willen weten. Ik ben zelf geen fan van kindertaal en metaforen, misschien bij een tweejarige nog wel maar een vierjarige kan je het wel gewoon vertellen zonder ingewikkelde details. Hebben wij wel gedaan in elk geval.

Edit: Ohja en een anatomie boek aangeschaft voor kinderen om hart en longen te kunnen laten zien. Dat kreeg ik niet uitgelegd zonder plaatjes

2 likes

Mijn vader heeft een herseninfarct gehad 2 jaar geleden en ik heb het ook ongveer zo uitgelegd. Heel veel sterkte!

2 likes

Aanhakend hierop: weet iemand een goed anatomieboek voor een 3,5 / 4 jarige?
Ik wil ook wat dingen aan mijn dochter uitleggen over het lichaam/organen. Vooral in het thema spijsvertering en zwangerschap (waar zat ik in jouw buik?)

3 likes

Haha, ik zou niks uitgelegd krijgen zonder afbeeldingen erbij. Hersenen al helemaal niet.

3 likes

Mocht je nog naar de negenmaandenbeurs willen gaan (of iemand anders), ik heb een code van babypark voor 2 gratis avondkaarten voor vanavond of morgenavond vanaf 17u en ik gebruik ze zelf niet :relaxed: Stuur dan maar een PB!

1 like

Persoonlijk vind ik de We Are Pregnant beurs leuker. Die is er weer in april,

2 likes

Ik had gevraagd voor tablet tips en het spel gabbys doll house is echt heel leuk (Android). Alle spelletjes zijn gratis en dat zijn er echt heel veel. En er zit bijna geen negatieve feedback in. Dus m’n dochter heeft het niet eens door als ze compleet niet doet wat de opdracht is. Wat ideaal is want ze wordt daar altijd chagrijnig van.
Het doorslapen is nog steeds iets vaker wel dan niet dus ik ben een uitgeruster mens!

Edit:

Deze pancakes van de lidl (naast de beschuiten) smaken best lekker. Ze zijn vast niet zo gezond maar ik vind 't wel handig om aan te kunnen bieden en ze zijn per 2 verpakt dus het hoeft ook niet allemaal in 1 x op.

4 likes

https://www.bol.com/nl/nl/p/een-reis-door-het-menselijk-lichaam/9300000165834522/?Referrer=ADVNLGOO002008J-S--9300000165834522-PMAX-C-22291015889&gad_source=1&gad_campaignid=22294755970&gbraid=0AAAAAD5OnmNn8CgYLtIxuJtDLqcXLrRK4&gclid=EAIaIQobChMIgIi934jmkgMVVZODBx0YygojEAQYASABEgKrHPD_BwE

Deze is heel leuk! Mooie vormomgeving.

2 likes

Thanks @Feather en @Kaasvlinder , heb me meteen aangemeld voor muziek op schoot en zwemmen! Ga ook eens met hem naar de bieb, nog niet aan gedacht. De rest van de tips neem ik ook mee, top!

3 likes

Voor degenen die zo’n twistshake bad willen kopen, ze staan in drie kleuren op showroomprivé aan 69 euro.

2 likes

Ikea, tuincentrum, binnenspeeltuin, zwemmen. Naar de bibliotheek inderdaad. Uitgebreid douchen of in bad.

2 likes

Naast wat @Karl_Lagerfeld zegt, ook bijv groter winkelcentrum, indoor (quasi-)dierentuin (bijv Sea Life, Avonturia, Pantropica of Oceanium) of dierenwinkel, op bezoek bij vrienden of familie, bibliotheek organiseert ook events voor de kleinsten, via Insta inspiratie zoeken voor spelletjes of knutsels

1 like

Iemand tips qua newborn luiers? Ik twijfel tussen Kruidvat of tussen DM eigen merk (babylove), lees over beide goede dingen. DM is voor ons 10 min rijden en zag bij Sproet online dat zij ook oa de billencreme daarvan tipte.